Piikkikammo

Jezzi

Silmät suurina ihmettelijä
Nyt tein tälle ihan oikean aiheen, että pääsee tietäjät sanoon jotain. :) 

Itse siis menen JOKAISESTA piikistä täysin shokkiin ja paniikkiin. enkä voi sille mitään, pikkusena multa otettiin verta käsivarren taipeesta ja suonta eivät löytäneet niin kaivelivat sitä ja huusin aivan hirveästi. jäi niin totaalinen kammo, että huh huh. Eikä yhtään auta se, että mun suonet on kuulemma jotenkin oudot, menevät kiemurrelen ja piilossa kädessä. 

Neuvolatätini ei tätä ymmärrä, kitiseen vain että synnytyskin on pahempaa. Minä TIEDÄN, mutta en tälle pelolle pysty tekeen mitään.. :/ Kukaan ei tätä tunnu ymmärtävän, nauravat vain. 
Tyttäreni sektiolla tein, menin salissa niin totaalisen shokkiin ja paniikkiin etten muista piikityksistä mitään, papereista jälkeen päin luin, että kaksi vartijaa on pitänyt kiinni koska muuten ei ole rauhassa saatu pidettyä.. :/ *Nolottaa, hävettää ja piiiiiiip* 

onko kellään vinkkiä mulle? 
tai löytyykö kohtalotovereita? :)

 
Kyllä välillä töissä (oon siis itse labrantäti) tulee vastaan asiakkaita jotka menevät täysin paniikkiin. Kukaanhan ei noista neuloista välitä tai tykkää ja joillekin sitten tulee todella huono olo/pyörtyvät. Ainoastaan kerran on ollut niin paha tilanne, että asiakas tuli monta kertaa ja keräs rohkeutta joka kerralla enemmän ja enemmän ja lopulta rauhoittavien kanssa saatiin näyte otettua. Välillä sitä näytettä ei saada otettua kun ei päästä edes katsomaan suonia.

Annan vinkkinä äideille jotka viette niitä lapsianne labraan. Niin koittakaa peittää omaa ahdistustanne. Olkaa reippaita, iloisia, kannustavia ja kertokaa mitä tapahtuu totuudenmukaisesti lapsen kielellä. Älkää missään nimessä sanoko, että "ei tää satu", kun se usein sattuu kuitenkin. Ja käyttäkää ihmeessä lapsille sitä puudutetta (Emla), mutta laittakaa se hyvissä ajoin että ehtii tehota. Puudute ei aina vaikuta ihan suoneen asti jossa on myös tuntoa, mutta useimmiten se vie sen pistokivun pois kokonaan. Ihan pienet suonet se puudute voi häivyttää kokonaan, mikä on taas meidän kannalta (ja siten teidän kannalta) huono. Siinä vinkki pistospelkoisille aikuisillekin, apteekista saa sitä puudutetta ihan ja joistain labroistakin varmasti ennen näytteenottoa.

On kamala katsoa hysteerisiä äitejä, jotka lietsovat lapseen sitä omaa pelkoaan ja ahdistuneisuuttaan. Ja vielä valehtelevat lapselle tilanteesta. Ja se uhkailu/kiristys ei oikein toimi noissa tilanteissa, vaan luo lapseen turvattomuutta ja turhaa pelkoa tulevaa kohtaan ...
 
Mulla on ollut myös ihan pienestä pitäen piikkipelko.
Ja mulla on niin, että välillä pelottaa ihan mahdottomasti ja välillä se ei tunnu
ihan niin kamalalta. Kerran ei saatu kyynärtaipeesta verta, vaikka kuinka yritettiin,
niin jouduttiin ottamaan sormenpäästä verta. Siinä tuli jo vähän kiusaantunut olo, mutta minkäs teet... Mutta sitä vihaan kaikkein eniten, jos suonta joudutaan kaivelemaan ja pistelemään
uudestaan. Mulla on muutenkin pienet suonet ja melko syvällä, että aina saa etsiä hyvää verenlähdettä. Viimeksi taidettiin verikoe ottaa kämmenselästä, kun ei muualta suonta löydetty :D
 
Mulla ei varsinaisesti oo mitää piikkikammoa, mutta mulla on älytön veri kammo :s 
 
Täällä yksi hysteeriseksi muuttuva. Nykyään jo jonkinlainen toleranssi, istun kauhusta jäykkänä tuolissa silmät lautasen kokoisina ja sen jälkeen joutuu useamman tovin makoilemaan ennen kuin kykenee tuolista nousemaa. Hölmöä tässä on se että kaikkein pahinta on hemoglobiinin mittaus sormenpäästä, se sattuu niin saamaristi ja mulla katoaa kaikki verenkierto sormista kun joku edes mainitsee sen. Viimeksikin piti liottaa kuumassa vedessä sormia että sai näytteen otettua.
 
Takaisin
Top