Pettynyt Neuvolaan ;(

Yohanna77

Silmät suurina ihmettelijä
Noniin, sitä tultiin neuvolassa käytyä. Ja pettyneenä kotiin. Mul oli taas eri "neuvola täti", oma viimeks ei ollut paikalla ja nyt hän on sit muuttanut.. ens kerralla taas eri täti, ehkä mun vakituinen sitten. No, tuo varsinaisesti ei ollut pettymys, vaan oikeestaan ihan hyödyks, sillä enää ei voi sanoa että on Neuvola Tädistä kiinni... Kun ne ovat niin kiireisiä ja tietämättömiä!!!!! No viimeks kysyin siitä että miks sattuu kun vaavi potkii: Hän ei osannut sanoa. Tänään ajattelin esittää pari kysymystä lopuks kun kaikki rutiini oli kätevästi ohi. Sanoin:" Ehtisinkö esittää pari kysymystä?" Tottakai, vastas täti. No sitten koputteli joku ovelle, hän meni avamaan-- siellä oli seuraava " potilas" hätäilemässä jo vuorostaan joka oli  mennyt pari minuuttia yli varatun aikansa. Mä sit esitin sen ekan kysymyksen joka liity Lantiopohja- lihasten kuntoon, että kun treenaan niitä ja on ilmeisesti vahvat,mutta miten saan varmuuden onko ne tarpeeksi vahvat tällä menolla sit kun synnyttää, onko mitään konstia miten saan varmuuden että treenaus on oikein ja tekee tehtävänsä? Siihen hän vastasi että jos ei virtsa karkaile nii on kaikki jees...noh, mä luulin että se on se vähintään mihin pitäis pystyä. Onkohan tarpeeks sit synnytykseen? Mutta siihen jäi mun hetki kysymyksiltä kun Täti suuntas katseensa TAAS tietsikkaan ja alko varaa mulle aikaa lääkärin tarkastukseen, joka on rutiini juttu. Tajusin että koputtelu ovelle hätäännytti neuvola täti paran, enkä enää kehannut+kiinnostus esittämästä toista asiaa meni ohi. Se ois ollut mun hinku kotikaljaan ja avokaadoon. Että onko niissä niin suuret määrät B-vitamiinia että en tarvitse keinotekoisia puristeita hankkia? Kun kaikki vit+rauta arvot on hyvät nyt ilman mitään extra nappeja. Jos joku on jaksanut lukea tän hela hoidon, niin saa viisaampana vastata mulle. Oisin tosi kiitollinen!!! ;)
 
Noista lantionpohjan lihaksista. Apteekista saa sellaisia harjoituskeiloja (Amo-merkkisiä on ainakin), tosin onhan niillä hintaa. Mutta esim. sellaisella voi testata missä kunnossa lantionpohjanlihakset on. Jos sen painavimman keilan saa ?valumaan ulos, olikos se niin päin? (vai pitikö sen pysyä sisällä, en nyt muista...) niin sit on kyllä jo tosi hyvässä kunnossa lihaksisto.:)
Mutta sekin on jo hyvä, ettei pissa karkaile! Ja voihan sitä testata omien lihasten puristusvoimaa niinkin, että laittaa puhtaan sormen alakertaan ja jännittää lantionpohjanlihakset. Sen kyllä tuntee, että onko ne tiukat vai löysät.

Ja tuskinpa välttämättä tarvit lisävitamiineja, jos vointi on hyvä ja syöt suht monipuolisesti.:)
 
En osaa sua Yohanna77 auttaa, mutta mulla on kans ollut ihme himo noihin avokadoihin.. Mistähän ihmeestä se johtuu?  Toinen mitä olen syönyt paljon on puolukat :)

Omat lantionpohjan lihakset on varmaan aika surkeet.. ennen raskuatta reenasin niitä säännöllisesti, mutta sitten raskauden alussa lantionpohjanlihasten jännittäminen alkoi tuntua tosi inhottavalta ja koko homma jäi. Synnytyksestä parantumisen jälkeen saa kyllä aloittaa harjoitukset kovaa kyytiä uudestaan.
 
Oiskohan se Avokado hulluus siitä että kroppa tarvii nii paljon niitä vitemiineja mitä niissä on. Eli popsitaan huoletta, niissähän on vaan niitä ns.hyviä rasvoja ;D
Reenaa lantiopohjalihaksia vaikka ei innosta..kuulin että edesauttaa PALJON synnytyksessä koska niillähän sä ponnistat ja muutetnkin työnskentelet polttojen aikana. Tee ittes kanssa sopimus koska niitä vois kuntouttaa. Esim kun laitat pyykkejä kuivumaan tai viikkaat vaatteita jne..
Tästä päivästä lähtien olen sit äitiyslomalla..mitähän sitä keksis? Yksinäistä ainakin :/
ILOISTA VIIKON JATKOA .
 
Ahaa Alissa! Kiinnostus heräsi niistä " keiloista". Hintavat, voin kuvitella,mutta onhan niistä käyttöä loppuelämän! Kun itse tunnistelen nii sittenkin olen epävarma että miltä tuntuis "ei-vahvat" lihakset..tietenki tunnen jonkuverran kun supistan lihakset..Ainaki ne vanhat kunnon kuulat pysyy ;D Kun lääkärin mukaan kohdunkaula on napakka nii oisko se jo hyvä merkki? Noh, harjoitukset ainakin jatkukoon!
Hyvä kun sanoit noista vitamiineista. On ollutkin sellanen tunne että en puristeita tartte. Eli monipuolista muonaa ja sillä mennään, nehän kivasti tarkkailee neuvolassa nii huomaa jos on puutetta. Mut B-vitamiini selvästi jää hännille, varmaan meidän vauva imasee sen kaiken. Mikä ois tehokas B-vitsku lähde?
 
Kohdunkaulan kiinteys ei oo varmaan millään tavalla kiinni lantionpohjanlihaksista, luulisin. Se kertoo vaan siitä, että onko vauva laskeutunu ja lähestyykö synnytys (sehän siis häviää viimeistään synnytyksessä, kun vauva lasketutuu synnytyskanavaan), ja sen kuuluukin mieluusti olla napakka ja kiinteä sinne lasketun ajan tuntumiin.=)

Joo nuo keilat kyllä toimii myöhemminkin! Eli siinä mielessä ei turha ostos.
Ite oon huomannu kokeilemalla, että onko lihaksisto löysä vai ees suht ok. Välillä oon ahkerasti jaksanu treenata, ja silloin kyllä tuntee sormelle, että lihaksissa on eri tavalla puristusvoimaa ja alapää tuntuu sormellekin "ahtaammalta". Mutta esim. nyt en oo viikkokausiin jaksanu koko reenaamista (ja sen huomaa nyt kun on flunssa ja yskittää...>.<) ja eron huomaa, tuntuu ettei puristusvoimaa oo juuri lainkaan.:O Auts...No nyt reenaan taas ja koitan jaksaa jatkaa sinnikkäästi synnytykseen asti (*sormet ristissä......).

Vitamiineista (lunttaan tällaisesta taulukosta, joka mulla on jääkaapin ovessa....;)
B1 eli tiamiini: täysjyvävilja, sianliha, pavut, siemenet
B2 eli riboflaviini: proteiinipitoiset ruoat (maito-, liha- ja viljavalmisteet + pavut)
B3 eli niasiini: maksa (huom. EI raskaanaolevalle!!!), liha, kala, maito, muna, kokojyvävilja, pähkinät
B5 eli pantoteenihappo: muna, maksa (huom taas), hiiva, juusto, vihannekset, palkokasvit, kokojyvävilja
B6 eli pyridoksiini: liha, kala, maksa (huom), munankeltuainen, maitovalmisteet, kokojyvävilja, vihreät vihannekset, hiiva
B12 eli kobalamiini: liha, kala, kananmuna, maitotuotteet
 
Yksi hyvä keino testata lantionpohjanlihaksia on seksi ;) kun mies on sisällä, niin pyytäkää kertomaan miten hyvin puristelut tuntuu, sattuuko jopa. Ja jos saa pidettyä puristusvoimalla 'elimen' sisällä nalkissa, niin on jo aika hyvät lihasvoimat :)

Vielä b-vitamiineista, yksi tosi tehokas lähde on oluthiivahiutaleet. Ne maistuu hyviltä kun tottuu, esimerkiksi leivän päälle ripoteltuna :)
 
Alissa 23, Suur Kiitokset!!! Olet nero ;D Kaikki vaan treenaamaan!
Hieno lista sulla on jääkaapinovessa;) Mä kirjotin ne ylös. Kun tunne tulee että jokin vit. puuttuu nii tietoisesti sitä popsimaan.

Ramana, Tuo ajatus on käynyt mielessä..mutta en ole vaan uskaltanut kysyä avomieheltä semmosta..kai pelkään vastausta joka ei niinkään miellytä( tahdon niin kuulla parhaan tuloksen),mutta siinähän on kyllä hyvät puolensa että lisä treenii vaa ja voimakkaammin ;D Kyl mua hirveesti kiinnostais,hmm..kerään rohkeuteni joskus ja utelen asiaa---voikun vois ottaa pari drinkkii ensi, helpottais kysymistä,hehehe!
 
Ensisynnyttäjänä mut neuvolassa lähes pakotettiin johonkin lantionpohjan treeniryhmään, johon kuulemma kannattaa mennä. Toisen kerran oli sitten synnytyksen jälkeen semmonen käynti, missä se kerto miten ne saa taas kuntoon. Outoo, ettei sulle oo lykätty esitteitä käteen :O
Itse olen syöny raskausajat noita joko LadyVita mama -tai apteekista Raskaus monivittamiini valmistetta. Niitten lisäks on joutunu sit sitä rautaa popsimaan kuitenkin, mutta muuten ei oo ollu ihmeitä himoja tai puutostiloja. Ekassa raskaudessa tosin join alussa jotain 3litraa PIIMÄÄ päivässä, että ehkä jotain kalsiumin puutosta meinas.. :S

KOTIKALJA on sitten hyvä asia, etenkin sen maidonnousun kannalta. Jos et jo raskausaikana oo juonu, niin viimestään heti synnytyksen jälkeen, kotikalja (ja ihan tavan ykkösolut) nostaa sitä maitoa nopeesti. Että ei sitäkään tartte olla juomatta :))

Tsemppiä!
 
Meillä oli synnytysvalmennuksessa puhetta siitä, että "liian hyvässä kunnossa" olevat lantionpohjan lihakset saattaa hidastaa avautumista synnytyksessä, kun lihaksisto pistää ns. hanttiin. Eli ei kannata liikaa stressata siitä alapääjumpasta kummiskaan.;)
 
Takaisin
Top