Perhevalmennus

Mimael

Näppärä viestien naputtelija
Tänne mielipiteitä perhevalmennuksesta puolesta ja vastaan :) sekä kokemuksia Ym.! :)
 
pistetään nyt ekana oma kokemus puolentoista vuoden takaa. Neljä kertaa parin tunnin setti. Itse koin synnytys- ja vauvan hoito- aiheet hyödyllisiksi ja ne pari muuta meni haukotellessa vaikka sinne meninkin. Nyt en ole päättänyt, varmaan riippuu pitkälti aiheesta ja ajankohdasta, saanko esikkoa minnekään hoitoon. Toisaalta voi olla aika turhaa näin kuopuksen kanssa... We Will see.. :)
 
mulla kokemus siitä on vuodelta 2005-2006 en muista tarkallee kumman vuoden puolella oli, eipä siitä hirveemmin hyötyä ollu, ainoo mistä sai irti jotai oli käynti äippäpolilla tutustumassa synnytyssaliin. täällä missä nyt oon ei valmennust ol eikä sitä kyllä tarttekaa, minä valmennan ukkoa sen verran että pärjää kaikessa, parka joutunu kuuntelee aikas paljon kaikkea mut onneks on myös utelias saamaan tietoa välillä :)
 
Meillä on ensimmäinen perhevalmennus ensi keskiviikkona. Tuun sitten kertomaan, mitä mieltä olen! :) Olen kyllä kuullut tuttavilta, että aika turhakejuttu. Itse kyllä uskon, että varmasti paljon saa irti tuostakin, varsinkin kun ei ole juuri mitään kokemusta lapsista itsellä. Ihan mielenkiinnolla olen menossa.
 
meil ainaki sillo käytii lähinnä läpi hengitystekniikoi, rentoutumistekniikoi, käytii synnytyssaliin tutustumassa, ja meille kerrottii muistaakseni mistä tunnistaa et synnytys alkamas ja millo mennä sairaalaan ja ne näytti jonku videonki siellä muistaakseni.
 
Enimmäkseen minustakin esikoista odottaessa nuo oli turhia, ei siellä kamalasti uutta tainnut tulla. Perhevalmennuksessa meillä kävi pikkuvauvaperhe yhdellä kerralla kertomassa siitä. miten elämä on muuttunut syntymän jälkeen, ja pyydettiinpä meitäkin sitten neidin kanssa uusille odottajille juttelemaan.

Meillä täällä tutustuminen synnytyssairaalaan oli sairaalan järjestämä, eli ei liittynyt perhevalmennukseen, mutta se oli varmaan se kaikkein antoisin juttu, vaikka itse osastolle päästykään, vaan videon kautta tutustuttiin paikkoihin.

Meillä ei myöskään järjestetä perhevalmennusta muuta kuin ensimmäistä lastaan odottaville pariskunnille, niin ei tarvitse arpoa menemistä tällä kertaa!
 
nonni, ei tarvi tätäkään miettiä. Tampereella ei uudelleensynnyttäjät pääse kuulemma perhevalmennukseen. Ihan ymmärrettävää kyllä, esikon aikana Se oli hyödyks muttei enää niinkään. Hyvä näin..
 
Perhevalmennus olikin jo tänään. :D No, ihan ok se oli. Ensin vähän esiteltiin itseämme muille ja sitten terkkari puhui vanhemmuudesta ja imettämisestä ja vähän kaikesta. Katsottiin myös imetysaiheinen video ja tehtiin lyhyt rentoutumisharjoitus.

Kai se oli ihan ok. Itselle ehkä pysäyttävin oli se, kun th sanoi että vauva on jo perheenjäsen. Pikkuhiljaa se alkaa kyllä itsellekin konkretisoitua, että kohta on perheessä kolme mutta vielä kun saisi päähänsä, että meidän perheessä itse asiassa on jo kolme. :oops:

Seuraava kerta on vasta lokakuun lopulla. Silloin käydään enemmän synnytysasioita ja semmoisia. Tämä eka kerta nyt oli vähän semmoista tutustumista lähinnä, ens kerralla odotan, et päästään jo asiaankin. Ihan kiva tämä perhevalmennushomma on kuitenkin näin ensikertalaiselle. Jos toista odottaisin, en menisi vaikka pääsisi.
 
Tänään on meillä odottavien perheiden ilta! Lippulappusen mukaan tuore vauvaperhe on paikalla kertomassa nykyisestä tilanteesta, muutoksista ym. Myös imetyksestä pitäis jotain olla. Tulen tänne sitten raportoimaan mikä meininki on Kuopiossa :grin
 
Meillä oli englanninkielinen perhevalmennus osa 1 eilen. Kahden tunnin setti, jossa puhuttiin aluksi lyhyesti suuhygieniasta ja sitten itse synnytyksestä ja siihen liittyvistä vaiheista sekä kivunlievityksestä, ja koska on aika mennä ja mitä pitää olla mukana. Katsoimme myös lyhyen synnytys dokumentin Ruotsista, joka oli erittäin positiivinen ja avartava.

Oli ainakin minulle yllättävän antoisa. Opin jotakin uusia asioita. Ensi viikolla sitten toinen kerta, jolloin kuulemma puhutaan itse lapsen hoidosta ja immettämisetä.

Tästä perhevalmennuksesta siis vastasi Espoon kaupunki.
 
Minä tässä vielä pähkäilen, että osallistunko perhevalmennuksiin. Nuo ajankohdat sattuu just inhotavasti miehen työmatkoille, eli yksin olisin minäkin menossa jos menen. Vähä kahden vaiheilla, että menenkö, vaikka kai se ensisynnyttäjälle olis ihan hyödyllinen...
 
Esikon aikana eka tunti oli Vantaalla jonne mies ei päässy, olin sitten ainut siellä "yksinäisenä " .Loppuryhmä olikin sitten pariskuntia, ainakin joku kymmenkunta.. Siinä kohtaa meillä oli muutto Tampereelle ja loput perhevalmennukset kävin täällä - miehen kanssa ! Sanoin etten yksin mene ellei ole pakko ja kun töiden ym puolesta kerran onnistu, ei tarvinnut enää joutua "sinkkuna" tommoseen "parisuhdeiltaan". Toisaalta näin jälkiviisaana, olisin jäänyt paitsi monista hyvistä käytännön vinkeistä jos olisin jättänyt menemättä vaan siks ettei mies ole mukana.. Et siinä mielessä rohkaisisin osallistuin, aina sieltä jotain käteen jää..
 
Meidän perhevalmennusryhmässä oli muistaakseni pari hlöä yksinään - useimmilla siis mies mukana. Ja kyllä se aika pariskuntapainotteiselta touhulta vaikutti. Yksi ryhmätyö tehtiin, jossa pariskunnat jaettiin eri ryhmiin, ja sitten katsottiin imetysvideo, joka oli mun miehestä kiinnostava ja musta kiusallinen. Mietin vaan koko ajan, miten kukaan suostuu kuvattavaksi sellasiin. Olen varmaan kovin estoinen. Odotan jo kauhulla synnytysvideota.
 
Meillä oli aika pieni ryhmä. Neljä pariskuntaa ja yksi tuli ilman miestään mutta eipä meillä ainakaan ollut mitään semmosta mihin välttämättä olisi sitä miestä siihen tarvinnu. Katottiin video ja keskusteltii synnytyksen alkamisesta ja no okei siitä miten mies voi helpottaa naisen oloa synnytyksen aikana. Paperit saatiin kuitenkin kotiinki eli olis siitäkin selvinny ilman. :D
 
Miula mies oli ensimmäisellä kerralla mukana, nyt on vaan sattunu sellaiset päivät että hän on ollut koulussa iltaisin. Suosittelisin menemään yksinkin :)
 
Tampereella on yhteensä neljä kertaa joista muistaakseni yhdessä parisuhdeasiaa..saatiin kyllä neuvolasta lista mitä milläkin kerralla käydään läpi
 
Pari kertaa nyt perhevalmennuksessa käyty miehen kanssa ja aika pitkälti meni yhteisen keskustelun pohjalta koko valmennus. Viimeksi katsottiin loppuun synnytysvideo. Meitä oli vain 3-4 pariskuntaa siellä eli tosi pieni porukka. Ihan mukavaa on ollut, mutta toisaalta ei juurikaan uutta tietoa ole tullut. Yksi kerta ois jäljellä ja siellä vauvaperheen vierailu. Voi olla että se jätetään välistä. Vauvaperheitä on nähty muutenkin lähiaikoina ja oon tällä hetkellä niin väsynyt että hyvä kun työviikosta selviää... Synnytysvalmennus on sitten vielä erikseen vähän myöhemmin ja sinne mennään.
 
Takaisin
Top