Parhaat kasvisruokareseptit

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Minä aina päätän että alan kokata enemmän kasvisruokaa, mutta sitten parin innostuneen kokeilun jälkeen se jää. Suurin syy taitaa olla ihan vain tottumus - en keksi, mitä ruokaa tekisin, kun en ole pitkään aikaan aktiivisesti tehnyt kasvisruokia. Olin teini-ikäisestä parikymppiseksi vegetaristi, mutta siitä on jo niin kauan, etten enää muista sen aikaisia kokkailujani.

Nyt haluaisin taas kokeilla. Soijarouheen käyttö on suht tuttua, mutta mitä muita hyviä kasvisruokia kannattaisi kokeilla? Millaista kasvisruokaa te kokkaatte? Plussaa, jos reseptit ovat sellaisia että lapsillekin maistuu. :) Meillä on nyt jääkaapissa esimerkiksi paketti kylmäsavutofua, mutten tiedä, mitä siitä tekisin.
 
Meillä ei syödä lihaa päivittäin eikä aina edes viikottain vaikka sekasyöjiä ollaan. Mulla on myös soija-allergia mikä rajoittaa vähän mutta hyvin pärjätään. Parhaillaan mies tekee juustopastaa, joskus syödään itse tehtyjä pinaattilettuja (joskus kaupankin, lähes ainoa hyväksymäni eines). Pastakastike, wokki ja risotto menee myös pelkin kasviksin, papuja voi laittaa proteiininlähteeksi jos kokee tarpeelliseksi. Itse tehty tomaatti-mozzarellapizza on viikonloppuherkku. Makaroonilaatikkoon uppoaa kasvisten lisäksi joskus nyhtistä tai härkistä. Juureksista tulee sosekeittoa, syksyllä sesongissa sienikeitto.

Kasvisruokaa tulee tehtyä vahingossa mutta meidän 3v ei edes pidä lihasta (poikkeuksena jauheliha ja nakit) niin täytyy miettiä muita ratkaisuja :)
 
Nostellaas tätä vaikka lihattoman lokakuun kunniaksi. Tai ihan vain koska tein viikonloppuna tosi hyvää härkiskastiketta. Kuullotin sipulit, heitin päälle tomaattimurskaa ja mausteita ja perässä kypsää härkäpapuvalmistetta. Nautittiin makaroonin kanssa. Maistui hyvin myös lapselle (no mikä hänelle ei maistuisi) ja miehen mielestä oli jopa parempaa kuin jauhelihakastike. :) Maanantaina pelastettiin jääkaapissa ei ole juuri mitään eikä ehdi käydä kaupassa -tilanne tekemällä lounaaksi wokkia pakkasesta. Sekaan meni nuudelia.

Minäkin olen pitkään miettinyt että ruvetaan syömään kasvisruokaa edes välillä ja aina se kaatuu viitseliäisyyden puutteeseen. Josko se nyt alkaisi hiljalleen toteutuakin. :)
 
https://www.arla.fi/reseptit/pinaattinen-lasagne/

Meidän tuorein kasvisruoka suosikki on tuo pinaattilasagne, lisäksi syödään melko usein pinaattikeittoa ja pinaatti- tai porkkanalettuja, joissa jauhoina käytän kaura- ja mantelijauhoa vehnän sijaan. Kasvissosekeittoa syödään raejuuston kanssa.
En käytä soijaa, härkistä tai nyhtökauraa. Ihan vain tavallisia perusruokia. Kasvispihvejä teen joskus jämäjuureksista säveltämällä
 
Soijanakki&linssikeitto
Nyhtökauramakaronilaatikko
Tofunuggetit
Hymyilevät kesäkurpitsanapit
Porkkanahummus
Vöner- tai tofukiusaus
:p
 
Vegaaninen linssibolognese on kyllä hyvä. Eilen tein näin: Pannulle öljyn kera paistumaan sipuli ja pari valkosipulinkynttä, sekaan kuivattuja yrttejä, paprikajauhetta ja mustapippuria. Lisätään purkki tomaattimurskaa, desin verran huuhdeltuja kuivattuja punaisia linssejä ja 2 dl kaurakermaa. Annetaan porista kymmenisen minuuttia ja tarjotaan pastan kera. Suolan voi lisätä vasta omalle lautaselle, jos mukana on pieniä ruokailijoita. Todella helppo ja nopea, ja maistui meillä nirsoilijallekin!
 
Takaisin
Top