Palkan suuruus äitiysvapaalla

Päivi28

Vauhtiin päässyt keskustelija
Saan äitiysvapaan alusta kolmelta kuukaudelta palkan ja mulla on vain 16h/kk sopimus. Sain nyt 2vk palkkakuitin ja luulin että saan vain 8h palkan mutta sainkin 40h. Ovatkohan laskeneet väärin ja perivät vielä takaisin!? Vai olenkohan alunperinkin käsittänyt jotain väärin!? Mulle kyllä työpaikalta sanoivat puhelimitse, että saan vain palkan 16h/kk. Töitä olen tehnyt ennen äitiysvapaata 80h/kk.
Tietäiskö joku näistä palkkajutuista äitiysvapaalla jotain?
 
Näissä asioissa kannattee kyllä aina soittaa heti liittoon ja selvittää heti asia. Nää on niin kimurantteja asioita että parempi selvittää heti liitosta, siellä ne tietää tasan tarkaan oikein faktojen mukaan. Noissa kuitenkin vaikuttaa sopimuslaji jne, mut harvemmin työnantaja alkaa värkkäämään ja pelleileen rahojen kans kun on kyse äitiys/vanhempainvapaasta.
 
Voi olla myös, että maksavat kerralla useemman kuukauden (näin ainakin meillä) ja muuten valitettavasti työnantajalla on oikeus takaisinperintään aika kauan...... hmm. Soita palkanlaskijalle ja kysy!
 
Kiitos paljon vastanneille! Sain asiaan jo selvyyden työehtosopimuksen kautta ja ihan oikein ovat maksaneet. Meidän työpaikalla palkanlaskennan hoitaa ulkopuolinen firma, mutta työpaikalla on vastuuhenkilö joka toimii työpaikan ja palkanlaskentafirman välillä. Tämä vastuuhenkilö juuri sanoi mulle puhelimessa että saan sen 16h/kk, mutta ei näköjään ollutkaan oikeassa! Oli vain pakko varmistaa takaisinperinnän pelossa ja en oikein tiennyt mistä lähtisin asiaa selvittämään, kun palkanlaskijalle ei saa asiakkaat itse soitella ja tämän vastuuhenkilön kanssa olen jo takunnut ihan tarpeeksi!
 
Mikään eikä kukaan voi kieltä soittamasta palkanlaskijalle. Tuota vain hoetaan työntekijöille, varsinkin isoissa firmoissa sen takia ettei palkanlaskijoilla soi sit koko ajan puhelin. Itse kun olin Suomen suurimmassa hotelli- ja ravintolaketjussa esimiehenä, niin meillä oli kans sama käytäntö, me esimiehet soitettiin ensin palkkoihin ja vasta sitten työntekijä jos ongelma ei selvinnyt. Ja silti oli hankala päästä läpi, siihen kun vielä 1200 työntekijää olis soitellu niin sit olis jo saanu lähetellä savumerkkejä palkanlaskijalle. 
Mut hyvä että selvisi asia!
 
Mä soitin kiellosta huolimatta kun vastuuhenkilö ilmoitti kahteen kertaan väärät päivämäärät, että miltä ajalta palkat piti kelalle ilmottaa kun kuuden kuukauden tulojen perusteella hain tukia. Palkanlaskija oli puolestaan tyytyväinen kun soitin, niin ei hänenkään moneen kertaan tarvinnut saman asian kanssa taistella.
 
Takaisin
Top