Paljonko painosi nousi raskausaikana?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Kuinka paljon teille on tullut kiloja raskausaikana? Saitko neuvolasta jonkinlaista palautetta liian runsaasta tai vähäisestä painonnoususta?

Mulla on tullut joka kerta suht paljon, ekassa jopa reilu parikymmentä kiloa, mutta siinä oli kyllä paljon nesteturvotusta mukana. Paino laskikin sitten suht nopeasti synnytyksen jälkeen.

Kahdessa seuraavassa raskaudessa painoa ei ole tullut ihan yhtä paljon, mutta lisäkilot eivät ole myöskään lähteneet yhtä nopeasti.

Mitään negatiivista palautetta en ole silti koskaan saanut neuvolasta.
 
Mulle tuli parisenkymmentä kiloa. Ihan ekalla neuvolakäynnillä hoitaja sanoi, että vaikka 25 kg tulisi niin ei haittaa, lähtöpaino oli niin pieni.

Seitsemän kiloa jäi lopulta, en ole noita "ylimääräisiä" kiloja halunnut laihduttaa, näin on hyvä.

Sanomista kiloista ei koskaan tullut, vaikka aika turpea ihan viimeisillä viikoilla olin :D
 
Mulle tuli reilu 15 kiloa. Vatsani oli valtava ja lapsivettä ihan hurjasti. 2 kk synnytyksestä jäljellä +2 kg, ja kun lopetin imetyksen 10 kk kohdalla, paino normalisoitui. Kyllähän se painonnousu vähän tympäisi, mutta ei ollut ”laardia”, koska katosi nopeasti. Neuvolassa eivät sanoneet mitään. Jos tulen uudelleen raskaaksi, pitää varmaan sinnitellä terveellisemmällä ruokavaliolla. Se ei nimittäin ollut kovin kivaa, ettei liikkeitä tuntenut, kun se pötsi oli niin pinkeä lapsivedestä.
 
18 kg tuli. Neuvolasta oltiin huolissaan, kun paino ei lähteny nousuun, ja epäili etten syö tarpeeksi. Viimeisellä kolmanneksella oltiin tyytyväisiä painoon.

Muutamia viikkoja vauvan syntymän jälkeen painoa oli lähtenyt kilogramma enemmän, kuin mitä vauva painoi. Loput jäi. Kunnes 10 kk lopetin yöimetyksen, lähti ykskaks 5 kg. Loput varmaan lähtee kun imetys loppuu kokonaan. Imetys on tehokas painon putoamisen estäjä, elimistö luulee, että vararavintoa maidon tekoon tarvitaan enemmänkin.
 
Raskausaikana lähti ihan itsekseen 13 kg, ja ne kilot pysyivät poissa äitiysloman ja hoitovapaan ajan, edelleen ihan itsekseen. Heti kun työt taas alkoivat, palasivat kilotkin ihan parissa kuukaudessa. Neuvolasta sanoivat raskausaikana vain, että ei saa laihduttaa, mutta ilman laihduttamista lähtevät kilot eivät myöskään haittaa.
 
Painoa tuli n. 15kg. Ihan alkuraskaudessa paino vähän tippu lähtöpainosta kun ruokahalu ei ollut normaali, sitten paino lähti nousuun ja viimeisessä neuvolassa se oli kilon verran tippunut, kun ei taaskaan ollut ruoka maistunut. Kilot lähti todella vauhdilla, laitokselle jäi reilut 6 kiloa ja loput vilisi pois hetkessä imetyksen (kunnon rasvaimu :hilarious:) myötä, nyt painan vähemmän kuin mitä silloin kun aloin esikoista odottamaan :)
 
Ekalla kerralla noin 12kg, toisella 16kg, kolmannella ei oo tietoa tarkasta numerosta mutta öbaut sen 16kg myös.
Nyt on 23+6 menossa ja painoa karttunut kotivaa'an mukaan viitisen kiloa vissiin. Ois kiva kun ei nousisi ainakaan yli 15kg!
 
Mulla on valmiiksi ylipainoa (bmi melkein 30) ja neuvolassa sanottiin, ettei paino saisi kauheasti nousta. Esikoista odottaessa painoa tuli n. 5kg ja toisesta n. 8kg. Toisesta lähtöpaino oli 3kg vähemmän ja koko raskausajat mentiin samoilla viikoilla samoilla vaakalukemilla. Molemmissa raskauksissa ruokavaliohoitoinen radi.
"Raskauskiloja" ei ole, mutta ylimääräistä pitäis saada pois. Vielä en ole päässyt kokeilemaan laihdutusta normaalissa tilassa, kun sitten vuoden 2015 olen ollut joko raskaana tai imettänyt. Nyt paino ei laske sitten millään :shifty:
 
Esikoisesta painoa tuli 18.5kg ja se oli ok, koska lähtöpaino oli vain 48kg.
Toisesta lähtöpaino oli 55kg ja painoa tuli 16.6kg. Sekin oli ok.
Nyt lähtöpaino oli paaaaljon enemmän ja rv 24 mennessä painoa on tullut 4kg vaikka kaksosia odotan.
 
Esikoista odottaessa alkupaino oli 58kg ja kiloja tuli loppujen lopuksi 16,5kg lisää..vatsa oli VALTAVA ja vauva olikin syntyessään 4400g...katsotaan mitä kakkonen tuo tullessaan :)
 
Itellä reippaasti ylipainoa, joten raskauksien aikana toivottiin vain pientä painon nousua. Esikoisesta paino nousi 10kg (tyttö paino 4400g + istukka 800g), sairaalaan jäi sillon ~7kg ja loput lähti ku imetys loppu ennen 1 ikävuotta. Toisen raskauden alussa sanottiin, että painoa sais tulla maks 2kg, mutta tuliki 8kg.. kilot lähti nopsaan (poika paino 4150g + istukka 700g) ja jälkitarkastuksessa painoin 5kg vähemmän mitä ennen raskautta.
 
Kaksosista paino nousi 19kg ja kolmannesta joku 16kg. Kukaan ei painosta mitään sanonut, vaikka minusta ei olisi noin paljon pitänyt tulla. Edellisistä oli jäänyt jo valmiiksi se +10kg.. kaksosten imetyksen aikana lihoin 7kg, vaikka mitä teki. Lääkärin mukaan oli ihan normaalia, että elimistö jotenkin yritti kerätä mahdollisimman paljon kaloreita säästöön. Valitettavasti kolmannen kanssa on ollut sama, mutta nyt paino on onneksi pysynyt samana, eikä ainakaan noussut. Iso työmaa kuitenkin edessä, kun haluan ylimääräiset kilot pois.. :sad001
 
Ekasta tuli muistaakseni 12kg, nopeasti lähtivät, lähtäpainossa olin 2kk neuvolakäynnillä (punnitsin itseni vain neuvolassa). Imetys kun loppui niin kiloja tuli lisää 10kg. Nämä elintasokilot pysyivät toiseen raskauteen, jonka aikana tuli 6kg. Viikko synnytyksestä oli lähtenyt jo 7kg ja nyt 5vk myöhemmin vielä 6kg, yhteensä siis 13kg tähän mennessä. Mitään en tehnyt tämän eteen, olen imettänyt ja syönyt herkkuja. Nyt olisi vielä 3kg lähtöpainoon ennen lapsia - ja jos sen jälkeen yrittäisi tsempata ruokavalion avulla että pysyisi niissä lukemissa. :)
 
Esikoista odottaessa bmi 29 ensimmäisessä neuvolassa jossa kehoitus ettei paino saisi nousta 8 kiloa enempää. Noh, 34 kiloa tuli ruokahimoissa ahmittua :wacky: Kertaakaan ei neuvolassa tai Taysissa jossa loppu raskaudessa ramppasin vauvan suuren koon takia ei asiasta mainittu negatiiviseen sävyyn, vaikka olisi kyllä ollut aihetta. Nyt synnytyksestä 1.2v ja raskauskiloja jäljellä 7. Tuntuu olevan todella tiukassa, imetän edelleen. :confused:
 
Lähemmäs 20 kg tuli, josta turvotusta oli muutama kilo. Herkut maistuivat vähän liian hyvin raskausaikana ja liikunta jäi lähes kokonaan pois kaikenlaisten vaivojen takia. Yksi lääkäri motkotti painonnoususta, muiden mielestä se oli maltillista.

Lannistavan hetken koin synnärillä, kun luulin painon pudonneen ainakin kymmenen kiloa, mutta olikin pudonnut vain kolme kiloa (vauva painoi 3800 g). Tätä olen ihmetellyt, että miten voi olla mahdollista. o_O

Nyt reilu vuosi synnytyksestä on raskauskiloista jäljellä 5 kg. Jossain vaiheessa kilot lähtivät vauhdilla, sitten tuli stoppi. Imetän edelleen ja on mielenkiintoista kuulla, että se saattaa estää painon putoamisen. Helpompi hyväksyä tilanne, kun tietää mistä se johtuu. Ehtii tässä laihduttaa myöhemminkin.
 
Minulla nousi ekassa raskaudessa paino vain kymmenen kiloa ja näin jälkikäteen ajatellen se oli liian vähän. BMI ennen raskautta oli noin 20 ja viikon kuluttua synnytyksestä olin jo lähtöpainossa. Silloin tietenkin hihkuin vain innoissani, että tämäpä meni helposti, mutta muutaman kuukauden täysimetyksen jälkeen olin laihtunut neljä kiloa alle lähtöpainon ja oli vaikeaa saada painonlasku pysähtymään. Meillä on todennäköisesti geneettistä tuo painon vähänlainen kertyminen raskausaikana, kun äidillä ja siskolla on ollut ihan sama juttu (heillä kiloja tuli vieläkin vähemmän), mutta toivoisin että tässä raskaudessa tulisi hiukan enemmän, jotta olisi mistä imettää enkä kuihtuisi ihan olemattomiin. Ravitsemuksesta pidän kyllä huolen, mutta ei viitsisi kauhean epäterveellisellekään linjalle heittää kilojen keräämisen takia, joten toivotaan että terveellinen ruokavalio riittävän tiheillä aterioilla riittäisi tällä kertaa muutaman lisäkilon kerryttämiseen. Viime raskaudessa neuvolassa ei suhtauduttu asiaan negatiivisesti, terkka vaan totesi, että olisihan tuota saanut muutama kilo enemmänkin tulla painoa, mutta ei siitä kannata stressata.
 
Esikoisesta nous paino 15kg. Kun punnitsin pari päivää siitä kun olin lapsen saanu, oli paino pudonnut vain noin 2,5kg. Se tuntui masentavalta! Ja lapsi painoi vaan 2400g. Mutta lihoomiseni johtui varmasti siitäkin et herkuttelin kauheasti raskausaikana! Suklaata vedin ihan hirveesti. Myöskään ei siis paino jääny synnärille vaan putos älyttömän hitaasti vaikka täysimetin kauan. Paino rupes putoo vasta kun olin lopettanut kokonaan imetyksen lapsen ollessa 11kk.

Nyt pyrin ettei paino nousis 15 kg vaan selkeästi vähemmän. En jaksa sitä painonpudotusta enää. Ainakasn en herkuttele enää tässä raskaudessa niin hurjasti ja syön järkevämmin.
 
Enhän mä nyt tommosia asioita muista! :woot:

Ennen näitä kolmea kullannuppua painoin n.55-57 kg ja bmi oli jotai 18. Kiloja tuli raskauksien myötä ja niitä sit kariskin jossain välin. Ekasta jäi vissiin se 5kg? Tokaa odotellessa lähtöpaino oli sen 61-62 kg ja kolkkia ootellessa n.65 kg? Kolkin loppuraskaudessa kävin huippulukemissa ja taisin miehenkin painossa loppujen lopuks ohittaa :oops: painoin ainakin sen 85kg o_O mutta kertaakaan ei neuvolassa painosta sanottu. Nyt 7kk synnytyksestä painan noin 75kg ehkä, en tiiä.

Oma olo on hyvä ja sitten ku tää imetys loppuu ja vauva kasvaa niin saattaapi itse intoutua taas enempi liikkumaan.
 
Esikoisesta tuli 10kg. Ne jäivätkin synnärille.
Kakkosesta tuli +14kg ja olo oli kyllä tukala. Joku 5-6kg taisi muistaakseni jäädä synnäriltä tiputettavaa, ellei ollut peräti 8kg. :eek:
Nyt painan 4kg vähemmän kuin lähtöpaino, kiitos imetyksen ja yritän lihottaa tässä parhaillani vähän lihottaa itseäni. :p
 
Takaisin
Top