Palautuminen

Niiinu

Puuhakas puhuja
Tällainenkin aihe on nyt ajankohtainen, palautuminen nimittäin.
Itse olen uudelleensynnyttäjä ja näin toisen lapsen jälkeen yllättävän hyvin on nahka vetäytynyt näin kolme viikkoa kun on synnytyksestä kulunut. Itse stressaan kuitenkin kropan palautumista. Otan ehkä hieman turhiakin paineita asian suhteen ja hävettääkin olla näin pinnallinen mutta kyllä se vaa'an lukema pistää ahdistamaan ja oma peilikuva ällöttämään. Raskauskiloja minulle tuli 17kg, joista nyt on lähtenyt 11kg. Arpia ei nyt muutamaa hassua lukuunottamatta tullut, hyvä niin, koska niitä olinkin jo täynnä esikoisen jäljiltä... Ja nämä tissit, mitkä ihanat riipputissit mulle onkaan tulossa, hyi yäk! Hankala hyväksyä muuttunutta kroppaa. Vertaistukea?
 
Mä tilasin parit treenivälineet lantionpohjan lihaksille. Tuntuu, että meinaa vähän lirahdella. Tulee toivottavasti tänään, niin pääsen kokeilemaan.
Nahka vatsassa on todella järkky. Raskausarpia ei hyvän venyvyyden vuoksi ole, mutta löysää sitäkin enemmän.
Paino on muutaman kilon vähemmän kuin ennen raskautta, mutta sitä on kuitenkin kymmeniä kiloja liikaa. Tissit on kyllä varmasti entistäkin komiampaa katseltavaa kun ne maidosta tyhjenee. Oli lähtötilannekkin semmonen asiallinen E:n nahka C:n täytteillä. Arvioin pääseväni F:n nahkaan ja B:n täytteisiin. Jess! Siitä selviää kai vain huumorilla.
 
Voiko olla mahdollista, että menkat alkaa jo 7 viikkoa synnytyksestä. Mulla on edelliskerroilla alkanut 8-10 kuukauden päästä. Silloin olen imettänyt, mutta nyt vaan pumpannut maidon vauvalle. Voiko ero olla imetyksen ja pumppauksen välillä todellakin noin suuri. Mulla loppui jälkivuoto jo useamoi viikko sitten, niin tää vuoto vois olla sitten kuukautiset?
Ei kyllä nappaa yhtään. Plääh!
 
Kyllähän se ihan mahdollista on että alkavat. Onhan näitä tapauksia että on raskauduttu ihan samantien edellisestä synnytyksestä :woot: itsellä alkoi viimeksi 3 kk synnytyksestä vaikka vauva täysimetyksellä. En usko että imetyksellä ja pumppauksella on eroa, nyt vaan meni näin, joka kertahan on erilainen :)
 
Mulla alkoi esikoisen aikaan kuukautiset 8vk synntyksen jälkeen... Oli kyllä ihan pers**stä, kun ensin oli vuotanut 7vk, sitten viikko taukoa ja alkoi kuukautiset... Nyt synnytyksestä alkaa olla neljä viikkoa, olen varma, että alkaa tälläkin kertaa yhtä aikaisin, huoh. Voisin kyllä niistäkin luopua kokonaan kun lapsiakaan en enää toivoa. :D
 
Mä niin toivoisin että pysyisivät pitkään poissa. Mutta en jaksa toivoa kun muutenkin kaikki hormonimuutokset tulleet, hiki, ihon ja hiusten rasvoittuminen.. niin epäilemättä sitten kuukautisetkin saapuu ilahduttamaan lähiaikoina :shifty:
 
Mulle sopis kyllä se, ettei menkkoja enää tulis ollenkaan, mutta se kai tarkoittaisi tässä iässä jo melkein sitä, että vaihdevuodet iskis päälle :bag:
 
Mulla on nyt 5 vko ja 2 päivää synnytyksestä ja luulen että menkat alkoi eilen :-o
Olisin niin toivonut että olisivat pysyneet pitkään poissa, mutta pahasti näyttää nyt siltä että kyllä ne nyt alkoi... Jälkivuoto loppui kyllä vasta muutama päivä sitten kokonaan, mutta tää vuoto on nyt ihan erilaista kuin jälkivuoto, mitään menkkakipuja ei oo kyllä ollu..
Ja siis täysimetän kaksosia ja lisäksi pumppaan n. 5dl päivässä mutta ei se näköjään sitä katso :-D

Toki täytyy vielä tarkkailla ettei ookin joku kohtutulehdus tulossa, mutta mitään oireita ei kyllä siihen suuntaan ole.
 
Helpottaa vitutusta kummasti kun on muitakin epäonnekkaita, heh.
Kuis kauan tollaset kohtutulehdukset vaanii synnytyksen jälkeen? En kyllä itelläni sellasta epäile, mutta oisko sekin mahdollinen selitys.
 
Useimmiten kohtutulehdus tulee 2-3 viikon sisällä synnytyksestä, mutta joskus voi tulla vielä myöhemminkin. Mutta siihen liittyy kuumetta, alavatsakipua ja usein se vuoto on pahan hajuista eikä mulla oo mitään näistä, joten tuskin tosiaan mullakaan siitä on kysymys
 
Onko kellään ollut vaivana kohdun laskeumaa, kuinka nopeasti siitä päässyt eroon ja miten? Luulen että itselleni se riesakseni tullut ja paniikissa koitan jumpata lantionpohjanlihaksia... Jälkitarkastus vasta joulukuun alussa..
 
Mistä sen tietää että on kohdun laskeuma?
 
Voi luoja miten multa lähtee hiuksia. Harjaan kertyy niin paljon, että hyvä kun piikit enää näkyy hiustukon alta. Lattioilla ja vaatteissa pyörii joka nelöisentillä hiuksia. Koskas tää loppuikaan, viimeistään kai sitten kun pää on tyhjä karvoista.
 
Sama juttu täällä! Tuntuu että hiuksia on jokapaikassa ja päässä ei pian enää mitään jäljellä..
 
Voi luoja miten multa lähtee hiuksia. Harjaan kertyy niin paljon, että hyvä kun piikit enää näkyy hiustukon alta. Lattioilla ja vaatteissa pyörii joka nelöisentillä hiuksia. Koskas tää loppuikaan, viimeistään kai sitten kun pää on tyhjä karvoista.

Täällä kohtalotoveri!
Alan kyllästyä siihen kun niitä hiuksia on joka paikassa! Suihkussa kun käy niin saman tien saa lattialta noukkia tupollisen.
Esikoisen aikana pahin oli se vaihe kun uutta tukkaa alkoi kasvaa ja ne haituvat törrötti pitkin poikin päätä. Melkein maltan odottaa....
Omaan vielä sellaisen liruletin, ettei tästä päästä sopis enää ainuttakaan suortuvaa menettää.
 
Mulla kans kauhee liuhuletti muutenkin niin säälittää kyllä tää hiustenlähtö. Lisäksi kun tämä kuontalo rasvoittuu ihan törkeesti koko ajan niin tekis kyllä mieli vetää kaljuksi ja aloittaa nollasta :meh: ei mitään mielikuvaa että kauanko tämä viimeksi kesti :arghh:
 
Miten leideillä nyt menee, kun synnytyksestä on jo vähän pidempi aika? Täällä hiustenlähtö alkaa tasaantua. Vielä lähtee muttei niin tautisesti kuin alkuun. Liitos kipuja oli ekat 5kk. Kuukautiset alkoi 2vkoa jälkivuodon loppumisesta ja ovat epäsäännölliset edelleen. Sektiohaava on parantunut hyvin, eikä mitään siihen liittyviä kudoskipuja enää ole. Raskauskilot häipyi muutamassa kuukaudessa, mutta tätä muuta fylliä oli jo ennen raskautta tosi paljon liikaa. Mahafläsä tuntuu kyllä pehmeämmältä kuin ennen, semmoiselta taikinalta.. Tissillä beibi käy miltei yhtä paljon kuin ennen kiinteiden aloitusta joten hormonitoiminnan osalta olo ei ole vielä ihan "oma". Kuis muilla?
 
Täällä ei oo vielä kuukautisia kuulunut, muuten kroppa on aika samassa kunnossa kun ennen raskautta. Iho ja mieliala temppuilee kyllä hormoneista edelleen, ehkä jopa enemmän kun raskauden aikana. Tukkaa multa ei oo kauheesti lähtenyt missään vaiheessa (koputetaan puuta), vähän enemmän huomannut hiuksia harjassa ja kylppärissä, mut ei nyt mitään massiivista kuitenkaan. Mullakin maha vähän pehmonen mutta ei se kyllä lähtökohtasestikaan mikään kivikova sixpacki ollut :grin

Meillä tyttö on nyt vähän vajaa 7kk, kiinteitä menee hyvin soseena (sormiruokaa yritän, mutta siinä muodossa ei oo vielä mennyt suuhun oikein mitään) ja imetyksiä suunnilleen 8 päivässä.
 
Hyvin on kai kaikki sinänsä palautunut. Raskaudenaikainen painonnousu lähti tosi nopeasti, mutta on tullut korkojen kera takaisin, jääkaappi on liian lähellä tässä kotona ollessa :sad001

Keskivartalon lihakset on hukassa täysin, ja selkä oireilee sen vuoksi jonkin verran. Erkaumaa ei ollut. Episiotomia-arpi ei sinällään vaivaa, joskus pistelee. Kohdun myooman tilanteesta en tiedä, onko kasvanut. Minipillereillä myös menkat pysyy poissa näköjään, kohta 1,5 vuotta edellisistä menkoista, jes! :)

Imetän myös poikaa vielä koko ajan, vaikka kiinteitäkin menee jonkin verran, sen verran kun poika nyt milloinkin viitsii/jaksaa/haluaa syödä. Siinä mielessä hormonitoiminta on vielä varmaan hieman sekaisin. Itkuherkkyys on myös aika järkyttävää mulla edelleen, on ollut koko raskausajan ja koko ajan sen jälkeenkin.
 
Mullakin sektiosta muuten palauduttu hyvin mutta maha sais olla vähän kiinteämpi ja itse arpi on aika kova. En tiiä onko normaalia ja ajan myötä pehmenee ja vaalenee mutta nyt ainakin vielä kädellä koittaessa arpi tuntuu hieman koholla muusta ihosta. Arpi on myös vielä muuta ihoa selkeästi punaisempi. Toivon kyllä että vaalenisi vielä.
 
Takaisin
Top