Palautuminen ja vointi synnytyksen jälkeen

mohomaha, mä osaan onneksi ottaa omaa aikaa sen verran kun tarvitsen, että jaksan tätä pyöritystä :). Eilen olin kampaajalla ja ollaan miehen kanssa sovittu, että mä lähden kerran viikossa kun se tulee töistä YKSIN asioille, eli käyn syömässä (koska tulen hulluksi kun syön kotona koko viikon...), shoppailemassa ja usein kyllä ihan ruokakaupassakin. Ja poikien harrastuksiin viemiset on onneksi pääosin miehen juttu, mä saatan tonne lätkään ajaa toisella autolla hetkeksi katsomaan, mutta en jaksa neidin kanssa koko tuntia siellä istua. Ja neiti kun on vähän isompi, saa mies ottaa kaikki kolme hallille mukaan, niin siinä on sitten mulla sopiva väli käydä salilla :). Just tuossa aamulla juteltiin hiekkiksen reunalla naapurin kanssa siitä, että aikaa liikuntaan kyllä löytyy, kun sitä vaan järkkää.

Mulla ainoa "outo" vaiva joka on synnytyksestä/raskaudesta jäänyt, on napa! Tämä oli eka raskaus kun napa pullahti ja se on vieläkin jotenkin ällöttävä ja kosketusarka, vaikka ei olekaan enää niin pullea. Onko muilla napa ihan normaalin tuntuinen, jos se raskausaikana pullahti?
 
Mariannu, mulla oli napa kipeä pari ekaa viikkoa synnytyksen jälkeen, mutta sitten meni ohi.

Mua taas vaivaa sellaset inhottavat kylkipistokset. Joskus öisin, mutta enemmänkin ollessa vähä reippaammalla kävelyllä. Ehkäpä sekin menee ohi kunnon kasvaessa ja kropan palautuessa?
 
Mulla on napa RUSKEA! En tiedä johtuuko siitä kun otin aurinkoa pingoittuneena ja nyt se on rypystynyt, vai onko joku hormonaalinen juttu.. Ruma joka tapauksessa.. :D
 
Ancy, se ruskea napa on ihan normaali. Oliko sulla linea negra? Mulla oli ja nyt viiva on vielä jäljellä, samoin ruskea napa. Palautuu kyllä normaalin väriseksi vielä. :)
 
mulla myös ruskea napa ja niin ruma pullahtunu napa se on jo edellisen raskauden jäljiltä että tuskin se siitä nytkää mihinkää palautuu. Se on ainoo asia mikä mun kropan muutoksissa oikeesti häiritsee, vaikka on muutenkin nii ryppynen rusina arpi maha ettei mitää rajaa mutta kun toi napa näkyy vaatteiden läpi.. yhyyy.
Mutta kaks ihanaa lasta :Heartred
 
Hemppa: Ei ollut minkäännäköisiä viivoja, siksi hieman ihmettelinkin.. Noh, odotellaan normalisoitumista.. :D
 
Tänään kävin jälkitarkastuksessa ja hyvältä näytti. Minäpä siis nousen tänään takaisin hevosen selkään! Viimeksi ratsastanut helmikuussa niin vähän jänskättää että osaanko enää mitään :D

Joku jossain vaiheessa kyseli ehkäisyistä, niin itse otin nyt pillerit puoleksi vuodeksi ja sen jälkeen varmaan hormoonikierukan.
 
Mä joudun vielä jälkitarkastusta odottamaan jokusen viikon. Huimausta on ollut, varsinkin jos ylös nousee nopeammin(tai kurkottelen ylähyllyltä pidempään jotain). Verenpaine oli 100/76 viime viikolla, joten ei se kovin huono ole.
 
Moondancer Mulla on kans ollu huimausta ajoittain ja paineet suurin piirtein samat ku sulla..Mistähän johtunee? Kävin kyl jo jälkitarkastuksessa mut en tainnu muistaa mainita asiasta siellä mitään..
 
Onko Moondancer vasta mennyt naimisiin? Tickerin mukaan näin on, joten ihanaa, onnittelut!! :happy093

Mulla oli jälkitarkastus keskiviikkona ja kaikki oli hyvin. Nyt alkaa olla kauhea innostus alotella taas juoksemista. Oon tykännyt koiran kanssa käydä juoksemassa iltaisin tollasta 3,5km lenkkiä ja nää ihanat happirikkaat syysillat houkuttelis jatkamaan juoksuharrastusta. :) Kunto tosin on niin pohjilla, että täytynee vielä tovi mennä reippailla kävelylenkeillä ja pikku hiljaa nostaa vauhtia. Ootteko uskaltanut jo vatsalihaksia jumpata? Mä yritin eilen kattella, mutta en oo ihan varma onko vatsalihakset vielä kuroutunu takaisin kiinni.

Mullakin on ollut tota samaa huimausta mitä Moondancerilla, mutta oon laittanut mun matalan verenpaineen piikkiin, mulla kun on aina ollut tota huimausta noustessa nopeasti ylös. Raskauden aikana se vain katosi verimäärän lisäännyttyä, kun samalla verenpaine nousi jonkin verran. Tuon huimauksen huomasi koko raskauden ajan olleen poissa nyt vasta kun se ilmaantui takaisin.

Ja mullakin on ruskea napa ja linea negra vieläkin. Jännityksellä odotan poistuuko vai jääkö tuo koko pitkä viivaa muistoksi. Mulla tuo linea negra jatkui pitkästi navan yli, lähes koko mahan mitalta.
 
Täälläkin ruskea ja kuiva napa ja linea negra edelleen. Mulla oli viiva ihan alhaalta ylös asti. Navan alapuolelta on nyt alkanut haalistumaan :). Muuten olo on ollut nyt jo pidemmän aikaa ihan normaali sektion jäljiltä. Vaunulenkkejä kummempaa liikuntaa en ole kyllä vielä uskaltanut kokeilla.
 
Mullakin on ollut linea negra joka raskaudessa alhaalta ylös asti, häviää kokonaan noin 6kk synnytyksestä ja viimeisimpänä juurikin napa vaalenee normaaliksi. :)
 
Pippinen, kiitos onnitteluista. :) Vain kolme henkilöä tiesi ennen sunnuntain ristiäisiä meidän naimisiin menosta. Kyllä oli ilmeet näkemisen arvoisia, kun esikoinen kertoi asiasta heti kastetilaisuuden jälkeen. laughing7 Eräs vieraista tajusi kyllä jo Willow tree Together patsaasta ja ylimääräisestä kakusta. :grin
 
Ihanaa! :) Nuo willow tree-hahmot on kyllä niin kauniita! Me saatiin anopilta se Our Gift, kun tultiin sairaalasta kotiin ja se onkin makuuhuoneessa aitiopaikalla sängyn päällä hyllyllä. :)
 
Se on kyllä kaunis patsas myös! Sitäkin kattelin, mutta oli kyseisestä nettiliikkeestä loppunut. Willow Tree Brothers patsaan ostin myös Together:n lisäksi. :)
 
Minullakin on linea negra edelleen, mutta napa on ihan ok. Se ei kyllä pullahtanut vaikka pelkäsin sitä viimeiseen asti. Jälkitarkastusta ei vielä ole ollut, synnytyksestä nyt reilu 5 vkoa.

Alakerran palautuminen mietityttää. Haava parantunut hyvin, mutta onhan se värkki vähän eri näköinen eikä tunnu ihan samalta kun ennen synnytystä. Välillä myös tuntuu kävellessä ihankun sieltä yrittäs tulla jotain pois. Tietysti jonkun laskeuman olen onnistunut itselleni hommaamaan vaikken mitään raskaita ole nostellut tms :confused1 Eihän tässä tietysti ole vielä pitkään mennyt mutta silti mietityttää että monenko leivän uuni siitä jää. Kylläpähän se lääkäri sitten osaa sanoa mikä on tilanne kun tarkastukseen menen.
 
Mä oon nyt pari viikkoo syöny minipillereitä ja perjantaina alko menkat... Hiuksia lähtee enemmän ja ehkä hermot on hitusen enemmän kireellä, mutta toistaiseksi ei sen enempää sivuoireita pillereistä. Sen kapselin kovasti haluaisin, joten toivotaan ettei tulis mitää vuotohäiriöitä tms
 
Kävin jälkitarkastuksessa viime viikolla. Kaikki näytti ja vaikutti hyvältä. Kätilö on saanut koulutuksen lääkärin tutkimuksesta ja "harjoittelee" nyt niitä, sain kyllä perusteellisen alakerran tutkimuksen, tutki kaikki lantionpohjalihaksista lähtien, en oo kyllä koskaan ollut niin tarkassa syynissä kun lääkäri on tutkinut. Kätilö tuumasi että olen palautunut niin hyvin että ihan kun en olisi koskaan synnyttänytkään. Tuo tottakai kuulosti hyvältä.
Kiloja on vielä viisi kaikista 23 jäljellä. Niitä nyt ei terveydenhoitajan mielestä tarvitse edes pudottaa, muutenkin olen pieni ihminen. Marraskuussa papa ja sen jälkeen otan kuparikierukan. Verenpaineet hyvät, pissa oli puhdas mutta leukkarit oli ollu +/- joten vien varulta vielä labraan näytteen jotta ei ole tulehdusta tms.
 
Täällä alko menkat heti tasan 4viikkoa synnytyksestä, ja samalla loppu maidontulo kun seinään. Ja kiertokin näyttäs olevan heti ihan normaalipitunen. :thumleft Tosin olin kyl asennoitunu siihen et imetän, ja menkat alkaa vasta joskus hamassa tulevaisuudessa. Mut eipä mittään, näillä mennään nyt. Mä kävin 3 viikkoa sitte jälkitarkastuksessa ja kaikki paikat jo palautunu ennalleen. Mulla siis synnytyksestä nyt 9 viikkoa. Eilen kävin papassa, koska meen ottaa kierukan parin viikon päästä. Mä en käytä pillereitä täs välillä koska ne laukoo mulle aivan järkyttäviä migreeneitä ja paljon. Senpä takia meen näin pian laitattaa kierukan. Muten kyl mee terkkarin lääkärille vaan ihan oikeelle gynelle.
 
Sektiosta on nyt reipas 5 vkoa ja olo on suht normaali. Enpä kyllä olisi etukäteen jotenkaan arvannut, miten hemmetin kipeä sitä tuon sektion jälkeen on. Kyllä sitä oli suorastaan masentunut, kun ei mitään kyennyt tekemään itse..No oppiihan viimein pyytämään apuakin.

Meillä tuo sektio toi vielä hiukan ylimääräistä hankaluutta arkeen, kun mies on vielä ennen joulua melkoisesti pois eikä pysty pitämään isyysvapaitaankaan. Jäin heti ensimmäisellä kotiviikolla yksin kotiin kahden koiran ja vauvan kanssa, joten vaati melkoisia järjestelyjä, että koirat pääsi ulos jne. Onneksi on lähellä ihmisiä, jotka pääsivät auttelemaan. Nyt miekkonen on ollut 2 vkoa poissa kotoa ja me ollaan pojan kanssa oltu äitini hoiteissa lähes koko aika, niin saa mammakin viettää pojan kanssa aikaa, kun muuten asutaan about 200km päässä. Nyt tosin onnistuu jo keskenäänkin olo ihan hyvin :) Sääliksi käy kyllä miestä, kun joutuu olemaan pojasta erossa niin pitkiä aikoja, kyllähän tuo on tässä kahdessa viikossa jo muuttunut ja kasvanut ihan hirveästi, eikä olla edes puhelimen välityksellä päästy yhteyteen.

Ensi viikolla on sekä pojan että mun lääkärit. Mulla on jälkivuotoa ollut edelleen, ei mitään hurjaa, mutta silloin tällöin tulee ei veristä- vuotoa.

Linea negra on täälläkin edellen, todella vahvana. Monet ovat alkujaan luulleet sitä sektio-arveksi äkkiseltään, vaikka mulle kyllä ihan kiireellinen tehtiin, ei hätää :D Maha on ryppyinen rusina ja napa ihan tumman ruskea, mut eiköhän se tuosta sitten normalisoidu. Kohtu tuntuu edelleen olevan hiukan suurehko, että saapa nähdä, mitä lääkäri siitä sanoo. On se alle navan jo, mutta tuntuu mielestäni aika selkeästi edelleen.

Eilen vetäisin ekaa kertaa ihan normaalifarkut jalkaan ties kuinka moneen kuukauteen, Ihana, kun mahtuu omiin vaatteisiin taas! Farkut tosin eivät haavan kanssa ihan vielä kulkeneet yks yhteen, kun ovat niin kovaa materiaalia ja haava-alue vielä aristaa. Hieman tota ryppymahan röllykkää tossa vielä roikkuu, et ihan slimmiä linjaa ei vielä tee mieli pukea :D
 
Takaisin
Top