Pakkanen

Durina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Haudi, mitenkäs on, kuulin että vauvoilla on "pakkasrajana" -15 astetta. Oletteko noudattaneet?
Mulle tuli kyllä ihan yllätyksenä, lapista kun oon kotosin niin eihän siellä juuri tuon lämpimämpää talvisin olekaan ja silti siellä vauvat nukkuvat hyvinpakattuina ulkona. Mielipiteitä? (ollaan lähössä jouluks kotopuolessa käymään ja haluisin tietää tarviinko vaunuja siis mukaan ollenkaan :D )
 
tänä aamuna juuri keskusteltiin neuvolassa asiasta, kun meilläkin nukutaan parhaiten ulkona.. meillä nevolasta neuvottiin näin:

yleisesti pakkasraja on -15, koska kylmemmällä vauvan vaikea hengittää. Kuitenkin,kun vauva on jo niin "iso", ei siis vastasyntynyt ja tottunut ulkoilmaan, voi kylmemmälläkin nukuttaa ulkona, kunhan pukee lämpimästi ja laittaa vaunujen aukolle jonkun rievun, esim harson, ettei kylmä pääse hengityksee... kuitenkin joku hengittävä kangas, ettei lapsonen tukehdu[:D] neukkutäti neuvoi myös, että kannattaa käydä n. puolen tunnin välein tarkistamassa et kaikki ok jos yli -15 ja vauva nukkuu pihalla.

meillä siis nukutaan pihalla edelleen... annan kuitenkin yli -15 pakkasella nukkua vaan n. 1h kerrallaan ulkona ja vedän sit siälle eteiseen jatkaan unia jos nukkuu pitemmän pätkän..
 
moi! mä oon kuullu, että se pakkasraja olis -10 alle 1-vuotiailla..
no, oli sitten kumpi oli niin meillä tyttö nyt nukkunut pihalla, kun pakkasta alle sen 15. Ja tarpeeks vaan vaatteita päälle ja se harso siihen eteen niin hyvin tarkenee!!! Ite oon kyl niin "hassu", et kyl mä n.20min välein käyn tarkistaan, et kaikki ok.. ja sit tietysti aina kun inahdus kuuluu hälyttimestä.

Parin tunnin vaunulenkki tehdään ja vielä parisen tuntia se tyttö vaunuissa lisäks nukkuu.. Sisällä nukkumisesta ei oikein tahdo tulla mitään.
 
Mä oon myös parvekkeella nukuttanut. Tällä etelässä on ollut alimmillaan toi -15 niin ihan hyvillä mielin oon tyrkännyt lapsen ulos jos on kunnolla vaatetta päällä ja vaunujen päälle laitan vielä huopapeiton. Lapsonen nukkuu muuten todella sikeästi! Itse pitäisin ehkä pakkasrajana -20 astetta..
 
Mie olen -20 jälkeen alkanu miettiin, että onko pakko lähtä ulos, mutta olemma käynee pojan kans kylillä ja siirtynee vaunuilla paikasta A paikkaan B. Vaatetta päälle ja vaunuissa pussiin joka kestää pakkasta paljon. On siis suurin piirtein paksuin pussi mitä oon löytäny, jos untuvapussia ei lasketa mukaan..:) Niin ja en oo jättäny poikaa ulos nukkumaan yli -15 pakkasilla.

Ja ettei muiden tarvis kokeilla käytännössä. Kuolaavan lapsukaisen naama kannattaa kuivata vähän väliä. Meillä pojalla paleltu toinen poski, kun kuolas äp pakkauksessa olleen haalarin hupun "hörselön" märäksi ja se painu aina väkisten naamalle vaikka kääntelin sitä pois vähän väliä. Pimeässä, kun en kunnolla nähny liinassa olevan pojan naamaa. No, ei ole enää meän haalarissa hörselöä..:)
 
Mie olen -20 jälkeen alkanu miettiin, että onko pakko lähtä ulos, mutta olemma käynee pojan kans kylillä ja siirtynee vaunuilla paikasta A paikkaan B. Vaatetta päälle ja vaunuissa pussiin joka kestää pakkasta paljon. On siis suurin piirtein paksuin pussi mitä oon löytäny, jos untuvapussia ei lasketa mukaan..:) Niin ja en oo jättäny poikaa ulos nukkumaan yli -15 pakkasilla.

Ja ettei muiden tarvis kokeilla käytännössä. Kuolaavan lapsukaisen naama kannattaa kuivata vähän väliä. Meillä pojalla paleltu toinen poski, kun kuolas äp pakkauksessa olleen haalarin hupun "hörselön" märäksi ja se painu aina väkisten naamalle vaikka kääntelin sitä pois vähän väliä. Pimeässä, kun en kunnolla nähny liinassa olevan pojan naamaa. No, ei ole enää meän haalarissa hörselöä..:)
 
Mie olen -20 jälkeen alkanu miettiin, että onko pakko lähtä ulos, mutta olemma käynee pojan kans kylillä ja siirtynee vaunuilla paikasta A paikkaan B. Vaatetta päälle ja vaunuissa pussiin joka kestää pakkasta paljon. On siis suurin piirtein paksuin pussi mitä oon löytäny, jos untuvapussia ei lasketa mukaan..:) Niin ja en oo jättäny poikaa ulos nukkumaan yli -15 pakkasilla.

Ja ettei muiden tarvis kokeilla käytännössä. Kuolaavan lapsukaisen naama kannattaa kuivata vähän väliä. Meillä pojalla paleltu toinen poski, kun kuolas äp pakkauksessa olleen haalarin hupun "hörselön" märäksi ja se painu aina väkisten naamalle vaikka kääntelin sitä pois vähän väliä. Pimeässä, kun en kunnolla nähny liinassa olevan pojan naamaa. No, ei ole enää meän haalarissa hörselöä..:)
 
mä olen kans kuullut että -10°c on pakkasraja alle vuoden ikäisillä. en kylmemmällä ole mennyt ulos.. ja minäkin olen niin "höperö" että käyn puolentunnin välein tarkistamassa että kaikki ok ja vauva hengittää.. kai sitä on vähän ylihuolehtiva, mutta kun on kuitenkin kysymys maailman tärkeimmästä.. <3
 
Takaisin
Top