Painonnousun seurantaa + ravinto/liikuntakeskustelua :)

Mulla alko viime raskaudessa painonousta vasta viimeisellä kolmanneksella oikein urakalla. Nousu oli sellaista 1kg/ viikko, eikä todellakaan naurattanut, kun vielä noudatin jokseenkin raskausdiabetes dieettiä+ kävelin joka päivä minkä pystyin. Lopullinen painonnousu raskaudessa oli 20kg, mutta siitä lähti ensimmäinen 10kg kahden viikon aikana synnytyksestä, että taisi aika paljon olla kuitenkin turvotusta. Nyt viime neuvolaan mennessä tullut se 4kg, joten näyttää paaaljon paremmalta, vaikka nyt alkaisikin tulla se 1kg viikossa painoa, niin ei pitäisi tuonne 20kg päästä kuitenkaan. Mulla paino kertyy selvästi tuollaiseksi inhottavaksi pelastusrenkaaksi vyötärölle ja reisiin. Yritän vaan ajatella, että se on sitä mistä äidinmaito sitten muodostuu ja lähtee ajallaan pois, eihän noi jenkkikset nyt niin pahalta näytä, kun on tää palloetupuolella, mutta katsotaan sitten synnytyksen jälkeen. Ja sanottakoon, että viimeksi meni se 100 rikki ja se todellakin oksetti. Pituutta kyllä löytyy ihan riittävästi, että mun normaali paino on sellainen 70-75kg, mutta en ihan siihen ehtinyt vielä päästä ennen tätä toista raskautta. Nyt ei ole onneksi mennyt vielä edes se 90kg rikki, mikä todennäköisesti vielä jossakin vaiheessa menee, mutta toivottavasti vasta ihan lopussa ja vaan hetkeksi.

Valkoinen valas täälläkin, mutta oon jo aikoja sitten luovuttanut, kun toi mieskin on ihan yhtä valas kuin minäkin :)

Joogasta: jotenkin tuntuu, että se on ihan liian hidastempoista mun mielenlaadulle tällä hetkellä. Viime raskaudessa kävin sellaisen kurssin, että varmsti tekisi hyvää vähän rauhoittua, mutta vielä en ainakaan pysty.

Pitäisi varmaan alkaa muutenkin treenaileen paikkoja pikkuhiljaa, että ei oo ihan retuperällä sitten synnytyksen jälkeen ja venytteleen enemmän.
 
Täällä on treenit ollu vähemmällä jouluviikkona, mutta tiukan rd ruokavalion ansiosta mulla on tippunut paino aatonaatosta 2,6 kg :D
Mutta eiköhän treenailuihin löydy aikaa heti uuden vuoden jälkeen. Tää on niin hektistä nyt muutenkin, tänään menen 4D ultraan ja siinäpä kaikki puuhat tälle päivälle, kun heräsinkin vasta joskun 10 jälkeen..
Noh välillä pitää levätä ;)
 
Täällä on päästy painon kanssa kovin, kovin helpolla, joten puntarin tiirailu on jäänyt aika vähälle. Vauveli on tainnut hyödyntää äidin kesälomakiloja, vasta pari kiloa ekstraa on kertynyt. Mutta ehtiihän sitä tässä vielä...tätä koitan muistutella itselleni, ettei lähde herkuttelu ihan käsistä!

Mulla on myös alaselkä oireillut jo pidempään, on ilmeisesti issiashermo jumissa, eikä helpotusta ennen maaliskuuta tiedossa. Liikunta on oikeastaan ainut apukeino, vauveli siis huolehtii tehokkaasti myös äidin lenkittämisestä! :) Täällä moni on kehunut mammajoogaa avuksi selkävaivoihin, sitä ajattelin itsekin seuraavana testata. Olisiko teillä suositella kivoja mammajoogia Helsingissä?  

 
 
Hih. Päätin ratkaista liikunta-ongelman ja ostin spinning pyörän kotiin. Vuosien haavesta on kyse ja saapa sitten raskauskilot nopeammin kyytiä synnytyksen jälkeen+ kohta 2 pienen lapsen äitinä ei varmaan paljoa aikaa liikene lähteä salille, niin ajattelin sitten, että josko sitä kotona. Raskauden aikana en mitään varsinaista spinningtreeniä aatellut tehdä, mutta poljeskella enemmänkin kuntopyörämäisesti kevyellä vastuksella, liikuntaahan sekin.

Mulla hermoili issias tuossa puolessa välissä niin paljon, että viikon olin melkein vuoteen oma, mutta sitten se meni onneksi ohi. Joogaa oon kanssa miettinyt ja tossa lähimmällä salilla olisi sunnuntaisin, mutta se on sellainen päivä, että en tahtoisi kotoa oikein koskaan minnekään lähteä.
 
Mulla oli tavoite, että 70kg raja ei sais ylittyä ennen vuodenvaihdetta, ja 31.12. aamuna puntari näytti 69,9kg.. Jee ;)
Nyt alko terveyskuuri ja herkut sallittuja vaan viikonloppuisin.
Tän kuun lopussa lopetan tuntien ohjaamisen ja siirryn omaan joogaharjoitukseen kotosalla.
Koiran kans pyrin käymään väh. 45min lenkeillä niin pitkään kun mahdollista..
Onneksi on edelleenki jaksellu hyvin, mitä nyt välillä lenkeillä tuntuu liitoskipuja tuossa alavatsassa.....
 
Heippa!

Osallistunpa tähänkin keskusteluun, kun nyt kerrankin pitkän tauon jälkeen kirjauduin sisään. :)

Täällä paino oli ennen raskautta viisi kiloa enemmän kuin vuosi sitten, mutta normaalin puolella kuitenkin. En tiiä, onko vauva vähentänyt mun alkuvarastoja, vai mistä johtuu, että raskauden aikana paino on noussut vähemmän kuin pelkäsin. Nyt siis 27 + 5 menossa ja n. 4kg tullut lisää. Herkkuja oon syönyt vähän turhankin estottomasti, mutta onneksi en oo pahimmasta päästä ostelemaan niitä kotiin kuitenkaan. 

Oon aina ollut kohtuu liikunnallinen, mutta en mikään himoliikkuja ja oon yrittänyt pitää jotain liikuntaa yllä koko raskauden, mutta olisi tota voinut enemmänkin harrastaa. Sählymatsit jäi pois syyskuun lopulla, treeneissä kävin vielä joulukuun alussa, mutta sen jälkeen on ollut liikunta kyllä liian vähäistä. Oon yrittänyt käydä kävelyillä ja tehdä kotijumpaaa Wii Fitin kanssa, mutta joka viikko ei oo tullut HeiaHeiaan (netissä oleva treenipäiväkirja) merkintöjä ollenkaan, vaikka pari-kolme olisi mun tavoite.

Nyt sain kaverin kautta kuukauden ilmaiset kuntosalikäynnit, joten sinne on tarkoitus ottaa yhteyttä ja kokeilla, miltä se tuntuu. Jos innostun, niin jatkan pidempään ja käyn sitten esim. vauvajumpissa siellä myöhemmin. Netistä tilasin myös raskausuimapuvun ja oon ajatellut, että uinti voisi olla hyvä lisä mun urheiluun. Thilduska kyseli aikasemmin uimisen turvallisuudesta. Mä kävin tänään neuvolalääkärillä ja kysyin samaa. Hän oli sitä mieltä, että kun kohdunsuu on kiinni voi hyvin uida, mutta lämminvesialtaissa lillumista kannattaa välttää tai käydä ainakin aamupainoitteisesti, kun vesi on puhtaampaa. Ilmeisesti toi kohdusuujuttu on merkittävä tekijä, kun hän sen noin nosti esiin, joten kannattaa tosiaan varmistaa asia omalta lääkäriltä. Just kuulin äidiltä jostain sen tutusta, joka oli saanut jonkun tulehduksen ilmeisesti altaasta ja sen seurauksena lapsi oli syntynyt tosi ennenaikaisesti, eli isoista asioista kuitenkin kyse. :/

Mutta muuten ilmeisesti kaikkea liikuntaa, joka vaan tuntuu hyvältä voi harrastaa. Näin ainakin sanoi fysioterapeutti, kun olin sellasessa odottajien fysioterapiaryhmässä. :) Mä ainakin voisin koittaa taas ryhdistäytyä tällä saralla, vielä kun olot ainakin antavat sen myöten. :)
 
Täällä on laitettu ruokailutottumukset hieman uusiksi :) vanha jatkuva karkin ja herkkujen syönti on nyt jätetty pois. Päätin, että 200g karkkia/suklaata saan viikon aikana syödä näin alkuun, ettei ihan hirveältä tunnu. Mulla on nyt raskauden aikana mennyt varmaan lähelle kilo herkkuja viikossa. Hyvin on tähän asti pitänyt ja toivottavasti pitääkin. Tuntuu jo, että vointi on hieman parempi. Viikon verran on siis tämä uusi ruokavalio ollut käytössä.
Myös vaalea leipä vaihtui närästyksenkin uhalla tummaan ja tuoremehua olen yrittänyt myös vähentää. Karkit vaihdettu hedelmiin. Eli tällainen lievennetty versio raskausdiabeteksen ruokavaliosta.

Liikuntaa vois vielä lisäillä eli ehkä lähdenkin tästä samantien ulos :) saa nähdä vaikuttaako painonnousuun mitenkään seuraavassa neuvolassa.

Mitenkäs muiden liikkumiset ja syömiset? :)
 
Heips

Täällä painoa tullut raskauden alusta n.8-9 kg. Herkkuja ei oikeen edes tee mieli mutta liikkua tekis muttei kauheesti pysty. Vatsa vetää pinkeeksi tosi nopsaan jos reippaammin kävelee.. Tuskallista kun tekis mieli liikkua muttei pysty. :( koitan sitten tehdä pieniä pyrähdyksiä ja levätä välillä, että tulis edes jotain liikuntaa ettei ihan sohvaperunoidu tässä. 

En ole jaksanut stressata painonnousun kanssa suuremmin, ruokatottumuksia koitan tarkkailla ja syödä terveellisemmin kuin ennen raskautta. Mutta se tulee jotenkin luonnostaan. Välillä toki tulee herkuteltua (pizzaa, karkkia, limpparia) mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin koitan tarkkailla mitä suuhun tulee laitettua. 

Hyviä vointeja kaikille :) aika pitkällä ollaan jo. 
 
Oi voi.. kateellisena sitä lueskelee näitä "2kg koko raskauden aikana ylimäärästä"-mammojen viestejä. :D

Itsellä lähtöpaino oli kyllä sen 48kg joten tavallaan oon ottanut nyt kertyneet +13kg melkeinpä tervetulleena...BMI kun ei ole meikäläisellä sitten koskaan käynyt sielä normaalipainon puolella. :/
Nyt viikkoja 29+4 joten vielähän tuota ehtii tulla lisääkin. jotenki jännästi mulla tuli melkein kaikki paino heti siinä alkuraskaudesta, joten jännityksellä odotan miten tässä vielä käy. :D

Kuntoilusta en ole synnytyksen jälkeen enkä raskauden aikana murehtinut, kyllä se paino lähtee jos on lähteäkseen... (terveisin nimimerkki "kertaakaan elämässäni en ole salilla käynyt".. :D )
 
Nyt loppui mulla kuntosalijäsenyys kolmeksi kuukaudeksi. Pitää alkaa tsemppaamaan ettei lipsahda syömiseen ja loikoiluun tämä elämä, kun äitiyslomakin alkoi juuri. Neuvolasta on tullut kehuja, kun tähän mennessä on kiloja tullut 5. Saas nähdä miten käy kun pienokainen alkaa keräämään massaa :) Kehuja siis siitä syystä, kun ylipainoa oli raskauden alkaessa..

Mitenkäs muilla on painot kertynyt? Onko loppuajasta alkanut kertymään enemmän?
 
Mä vedän varmaan pohjat: kaikesta huolimatta 23 kiloa tullut tähän mennessä rv 36+1. Ja semmottiin mulla on menny poikaraskauksista aina. En tosin tiedä voiko lapsen sukupuoli vaikuttaa...mutta mutta se on synnytyksen jälkeen tilannetarkistus ja treenisuunnitelma paikallaan.
 
Ou nou.. Onkohan sieltä mulle taas sitten tyttö tulossa :) Mulla tosiaan rv35+6 menossa. Viime raskauden aikana tuli 9kg ja oli ihan tasan sama lähtöpaino molemmissa. Katsotaanpa sitten kuukauden päästä mikä on lopputulos :)
 
heips,

mä olen nyt rv 39+3 ja painoa on tullut 20kg lisää alkupainoon. Eli heinäkuun alussa painoin 64,9kg ja nyt melkein 85kg! Oon ihan järkyttynyt ja paniikissa, mutta toivon kovasti, että tulleet kilot myös lähtee pois....Ennen raskaaksi tuloa liikuin todella paljon, pääasiassa harrastin bodypumppia ja spinningiä, silloin tällöin salitreeniä ja lenkkeilyä. Pahoinvoinnin takia en voinut liikkua juurikaan kesällä ja kun syksyllä palasin takaisin salille, vatsan kovettuminen ja krampit estivät aerobisen liikunnan eli spinngingin. Myös ihan rauhallinen kävely aiheuetti kivuliaita kramppeja. Bodypumpissa pystyin kuitenkin käymään, mutta aika harvakseltaan entiseen verrattuna...Tällä viikolla rv 39+1 olin viimeisen kerran pumpissa ja pystyin edelleen tekemään kaikki liikkeet normaalisti ja isoilla painoilla (tosin minulla on salilla käyntiä takana reilu 8 vuotta). Tekisi mieli mennä salille ihan synnytykseen asti, mutta maaliskuun vaihtuessa myös kuntosalijäsenyyteni jäädytettiin 3 kuukaudeksi, joten täytyy varmaan kotona nostella painoja, jos himo oikein yltyy.:)

Syömisestä...ennen raskautta en syönyt juurikaan perunaa, pastaa ja leipää harvoin, ranskalaisia en ikinä. Pahoinvoinnin myötä aloin syömään hiilareita ja ranskalaisia on mennyt ihan hirveästi raskausaikana. Sen sijaan karkkeja ym. olen syönyt vähemmän, mutta toki niitäkin on tullut syötyä. Loppuraskaudessa iski ihmeellinen leivoshimo, mikä on tosi outoa! En ole syönyt moneen vuoteen laskiaispullia, nyt niitä meni 5! (ei sentään samana päivänä).

Odotan innolla synnytystä ja tulevia vaunulenkkejä, ja tietysti sitä, että pääsisi eroon näistä läskeistä, ei ole kivaa, kun reidet osuu yhteen ja maha painaa..yäk!:)
 
Takaisin
Top