Painonnousun jakautuminen raskausajalle?

Minttuliina

Näppärä viestien naputtelija
On helppo löytää tietoa, paljonko painon pitäisi suurin piirtein nousta raskausaikana ja mistä raskausajan painonnousu koostuu (kohtu, verimäärä, sikiö, lapsivesi jne. ja paljonko mikäkin em. kartuttaa painoa), yhteensähän muuta kuin rasvaa tulee noin 8-9kg. Mutta onko kukaan onnistunut löytämään sitä, miten nuo "suoraan raskaudesta johtuvat" 8-9kg kertyvät sen noin 9 kuukauden aikana? Alussahan sikiön painonlisäys ei ole juuri mitään, mutta sen sijaan mm. verimäärän lisääntyminen tapahtunee ilmeisesti sinne alkupuolelle painottuen...? Jos erimerkiksi tavoitteena on pitää painonnousu noin 12 kg:ssa, niin jos puoleen väliin mennessä on tullut 6kg, niin liemessä taidetaan olla... painonnousu kun kuitenkin painottuu yleensä lähinnä sinne loppupuolelle.

Ei sillä, että raskausaikana pitäisi olla painotavoitteita tai että vaakaa pitäisi kytätä tarkasti, mutta jos kerran tiedetään tasan montako sataa grammaa kohdun kasvu lisää painoa jne., niin kai sekin tiedetään suurin piirtein missä vaiheessa raskautta se tapahtuu? Oletko törmännyt ko. tietoon?
 
Vau:n raskauskalenterissa on juttu painon jakaantumisesta. Kopioin nämä suoraan sieltä.
Lapsi noin 3,6kg
Lapsivesi n. 0,8kg
Rinnat n. 0,4kg
Neste kudoksissa n. 1,2kg
Istukka n. 0,6kg
Kohtu n. 1,0kg
Verimäärä n. 1,2kg
Rasvaa n. 3,5kg
Yhteensä n. 12,3kg
Keskimääräinen painonnousu on 10-16kg. Normaali painonnousu on 200-800g viikossa. Suurinta Rv 17-24.
 
Kiitos Päiville tarkennuksesta! emoticon Tuo oli se tieto, mikä onkin aika helposti löydettävissä, lähinnä ajoin takaa nimenomaan jotain tällaista:

RV:t
0-12 = 0-1kg
12-15 = 2kg
15-18 = 3kg
18-21 = 4kg
21-23 = 5kg
23-26 = 6kg
26-28 = 7kg
28-31 = 8kg
31-33 = 9kg
33-37 = 10kg
37-40 = 11kg

Tämä on siis joltain toiselta keskustelupalstalta poimittu, kirjoittaja kertoo saaneensa neuvolasta tuollaisen kortin painonnoususta, viesti oli vuodelta 2009.
Lähinnä siis mietin sitä, että millä perusteella voi arvioida, että jos vaikkapa rv 25 paino on noussut vaikka 6kg niin onko silloin kerryttänyt rasvakerrosta turhaankin vai onko syönyt sopivasti ja painonnousu johtuu nimenomaan raskaudesta. Tuo, että painonnousu on suurinta rv 17-24, antaa toki suuntaa!

 
En tiedä voiko sitä millään tietää kummastako painon nousu milläkin viikolla johtuu. Mulla tuli esikoisen aikaan kymmenen kiloa rv 30 mennessä ja nyt on tullu 8kg, mutta lähtöpaino oli muutamaa kiloa suurempi. Ja ruokavalio on ollu oikeastaan sama molemmissa. Tuo, että painonnousu on suurinta rv 17-24, ei mun kohdalla oo pitäny paikkansa. Mulla paino on molemmissa alkanu nousemaan vasta rv 20. Viime viikon(rv29) neuvolakäynnillä painoa oli tullut 754g/viikko. Esikoisen loppuajalta on huono sanoa, kun oli niin paljon turvotusta raskausmyrkytyksen takia.

Ootko neuvolasta kysynyt?
 
Olen, enkä ole saanut vastausta. Tai jotkut ovat sitä mieltä, että painonnousu on suurinta viimeisellä kolmanneksella, joidenkin mielestä keskiraskaudessa, jotkut ei kommentoi lainkaan. Kukaan ei tunnu tietävän, että paljonko vaikkapa raskausviikolla 20 olisi vain raskaudesta (eikä rasvakerroksen lisääntymisestä) johtuva painonnousu, paljonko silloin on yhteensä suurin piirtein kohtu+lapsivesi+sikiö+istukka+verimäärä+rintakudos jne. 1kg? 3kg? 5kg?

Ja olen itsekin äitiysneuvolassa töissä, ja se perussääntö, että painonnousun pitäisi pysyä alle 500g/vko on minusta aika leväperäinen... Jos ajatellaan, että painonnousua aletaan seurata ekan neuvolakäynnin jälkeen eli esim. rv:lta 8, niin siinä ehtii tuolla puolen kilon (keskimääräisellä!) viikkotahdilla kerätä vielä 16kg, mikä on joillekin odottajille ihan liikaa. Siksi tuntuu, että olisi hyvä hahmottaa raskausajan painonnousun "logiikkaa" vähän tarkemminkin - ja tällä hetkellä toki kiinnostaa ihan omasta puolesta :)

Nooh, ei varmaan yksikään äiti tai lapsi tuota puolen kilon sääntöä tarkemman ohjeen puuttumiseen kupsahda, mutta uteliaisuus ja tiedonjano ovat paheitani...
 
Muakin kyllä kiinnostaa tää asia. Itellä paino on noussu jo semmosen 5kg, mikä tuntuu jotenkin paljolta. Tiedä sitten. Joillakin se myös tasoittuu alun jälkeen. Ainakin kaverillani oli juuri näin, että paino nousi alussa hurjasti, mutta tasaantui sitten, eikä lihonut lopulta "normaalia" enempää:) Että kaipa se tässäkin asiassa on niin yksilöllistä!
Tuntuu niin tyhmältä tällaisesta stressata, mutta niin se vaan on. Pitää vaan toivoa, että pysyis painonnousu kurissa:)
 
Muakin kyllä kiinnostaa tää asia. Itellä paino on noussu jo semmosen 5kg, mikä tuntuu jotenkin paljolta. Tiedä sitten. Joillakin se myös tasoittuu alun jälkeen. Ainakin kaverillani oli juuri näin, että paino nousi alussa hurjasti, mutta tasaantui sitten, eikä lihonut lopulta "normaalia" enempää:) Että kaipa se tässäkin asiassa on niin yksilöllistä!
Tuntuu niin tyhmältä tällaisesta stressata, mutta niin se vaan on. Pitää vaan toivoa, että pysyis painonnousu kurissa:)
 
Mulla nousi kyllä eniten paino viimeisellä kolmanneksella ja tarkemmin ihan viimeisellä kuulla+ 2yli mennyttä viikkoa, vaikka söin melko tarkasti raskausdiabeteksen mukaista ruokavaliota raskausviikolta 22 alkaen, eli puolet raskaudesta. Viime metreillä alkoi vaan tulemaan painoa sen +1kg/vko tahtia. Turposin toki kuin ilmapallo ja synnytyksen jälkeen jäi sairaalaan samantein 10kg, mutta silti oli aika hurjaa tuo viimeinen kolmannes, kun kiloja tuli sinä aikana yli kymmenen lisää ja todellakin itkua väänsin, kun en ymmärtänyt miksi kilot kertyy, vaikka ruokavalio ei muuttunut.  Yhteensä painoa tuli siis melkein 20kg koko aikana, josta nyt jäljellä muutama. Suurin osa suli ensimmäisten synnytyksen jälkeisten viikkojen aikana pois.

Ensimmäinen kolmannes n. +4kg
Toinen kolmannes n. +5kg
Viimeinen kolmannes n. +7kg  (synnytys rv 41+5)
 (viimieisten 3vkon painon lisäys= +1,5kg, +1kg, +1,6kg ..huh, huh..)

Näköjään aika saman verran painoa tullut toisella ja viimeisellä kolmanneksella, kun neuvolakortista suurinpiirtein laskin.

Edit. vauva painoi syntyessään 3985g ja lapsivettä normaali määrä.
 
Merkittävä tekijä painon seurannassa on käyttää samaa vaakaa. Mulla esim. arvioituun lähtöpainoon (kotivaakalla) oli ensimmäisen neuvolassa käynnin kohdalla rv 9 tullut 3,5 kg lisää. Siitä 3 viikkoa myöhemmin olin uimahallin vaa'alla neuvolan painosta laihtunut 4,5 kg. Siitä viikon eteenpäin olin taas kotivaa'an mukaan "lihonnut" kilon verran. Siinä vaiheessa totesin,e ttä perustan oman kirjanpidon painon muutoksista omalla vaa'alla seuraten.
 


Päivi28 kirjoitti:
Vau:n raskauskalenterissa on juttu painon jakaantumisesta. Kopioin nämä suoraan sieltä.
Lapsi noin 3,6kg
Lapsivesi n. 0,8kg
Rinnat n. 0,4kg
Neste kudoksissa n. 1,2kg
Istukka n. 0,6kg
Kohtu n. 1,0kg
Verimäärä n. 1,2kg
Rasvaa n. 3,5kg
Yhteensä n. 12,3kg
Keskimääräinen painonnousu on 10-16kg. Normaali painonnousu on 200-800g viikossa. Suurinta Rv 17-24.

Toi on niin hauska toi "Rinnat 0,4kg" xD ei kyllä mulla oo painanu rinnat ennenkään raskautta noin vähän, per kappale!
 


uppunen kirjoitti:


Toi on niin hauska toi "Rinnat 0,4kg" xD ei kyllä mulla oo painanu rinnat ennenkään raskautta noin vähän, per kappale!


Eikös toi tarkoita painonlisää entiseen nähden?
 
Mun on pakko kertoa omasta painonnoususta ekan raskauden aikana.
Ekan kolmanneksen aikana +9kg (oli kuitenkin pahoinvointia aika reippaasti), tissit turpos 3 kokoa.
Tokan kolmanneksen aikana +6kg ja
Kolmannen +5kg..

Yhteensä 20 kiloa, 53:sta kilosta 75kiloon, synnärissä lähti 7 :) not nice ;)

En syönyt kuin hevonen, mut en katsonutkaan mitä syön. Tällä kertaa syön TODELLA terveellisesti.. Jos tähän tulee vielä 20 kiloa päälle, niin apuva :D
 
Huhhuh. mä ihan pelästyin viime viikolla neuvolassa kun oli rv31 ja vaaka näytti jo +17kg lähtöpainosta! En ymmärrä mistä ne kilot on tullut vaikka mielestäni en liikaa ole syönyt ja herkutellut. Viime käynnistä (rv26) olisi tullut lisää kilo viikolle.
Mä olen varmaan mahdoton sotanorsu kun on synnytyksen aika! :o
 
Myös minä toivoisin ihan viivaksi piirrettyä käyrää suositellusta painonnoususta. Ennen niitä taidettiin harrastaa kun äitini sukupolven naiset niistä puhuvat, mutta ei ole neuvolassa minulle moisista mitään sanottu eikä sellaista äitiyskortissa ollut. Minulla pomppasi paino ekan kolmanneksen aikana paaaaaaljon, mutta neuvolassa vaan hyssyteltiin että ei hätää, kun ennen raskautumista olin alipainoinen. Nyt sitten jännään tuleeko samalla tahdilla loppuraskauden ajan jolloin päädyn aika valtavaksi, vai nouseeko hillitymmin.
 
Mä löysin englanninkielisiltä sivulta sellaisen, että jos on normaalipainoinen, niin ensimmäisen kolmanneksen aikana pitäis tulla yhteensä 0,5-2,5 kg. Sen jälkeen noin 0,5kg / viikko loppuraskauden ajan. Kokonaisuudessaan painoa pitäis tulla 11-15 kg. Sit vähemmän jos oli alussa ylipainoinen tai lihava ja enemmän jos oli alussa alipainoinen tai on monikkoraskaus. Ite ajattelin tuota sellaisena "nyrkkisääntönä" noudattaa, helppo muistaa.
 
Mua on myös mietityttänyt tää asia. Ihan kovin montaa ylimääräistä kiloa en haluaisi turhaan tässä raskauden aikana kerätä kun ennen raskauttakin paino oli jo hieman normaalipainon yläpuolella... Nyt tosin onkin tullut vasta noin 1kg lisää ja viikkoja nyt 14+6.
 
Mulle on kaikissa raskauksissa tullut siinä rv 17-18 tietämillä ensimmäinen lisäkilo. Nyt rv 18 ja paino +1,3kg eli olen tyytyväinen.
Esikoisesta nousi 13kg paino lähtöpainosta (alkuun tippui pari-kolme kiloa), kuopuksesta 15kg. Oisin happy, jos nyt saisin pidettyä mielitekoni kurissa ja paino nousisi enintään sen 13kg. :)
 
Minen kyllä muista tarkasti mitä esikon kanssa paino jakautui, mutta muistan ihmetelleeni miten ihan ekaviikoilla painoa kertyi useampi kilo. Enpä minä mitään suuria määriä painoa sitten loppupeleissä kerryttänyt, tai suurin osa jäi saliin. Istukka oli kuulemma iso :D Minä siitä mitään kyllä muista, vaikka istukan kyllä tsekkasinkin. Kaikkiaan painoa taisi tulla joku 15kg. Pari hassua jäi, mutta nekin katosi noin kolmen kuukauden aikana vaikka en vielä päässyt lenkkipoluille.
saas nähdä miten nyt käy.
 
Tätäkin ketjua olis ollut hauska lukea alusta saakka mutta viestit näkyy epäselvinä. :sad001
Itsellä tämä alkuraskauden painonnousu on ollut liioiteltua.. tällä kertaa vaikka miten päätin pitää kilot kurissa, niin ei alku näytä lupaavalta :sad001
Kyllä harmittaa.. edellisissä molemmissa tuli n. 20kg.. :eek::confused:
 
Takaisin
Top