Painonnousu

Mariejohanna89

Näppärä viestien naputtelija
Hei. Miten muilla on tullut painoa missäkin viikoissa? Hyppäsin tänne elokuisten ryhmään sillä toivolla että tyttö jo syntyisi tän kuun puolella.
Minulla on LA 6.9
Kaksi lasta entuudestaan ensimmäinen syntyi 8päivää yli LA ja toinen 13 päivää ennen LA.
Minua huolestuttaa tämän raskauden vähäistä painonnousua. Yhteensä tullut vaan +1,7kg alkupainosta ja nyt on menossa rv 29+6.
Olihan mulla vähän extraa myös. Lievää ylipainoa. Mutta ero edellisistä raskauksista on jo aikalailla! Molemmissa alkupaino suunnilleen sama ja tähän asti olisi kertynyt n. 8kg. Yhteensä ekassa raskaudessa tuli 18kg ja toisessa 14kg. Onko muita kohtalotovereita? Sf mitta kasvaa kyllä ihan ok. On ihan keskikäyrällä nyt. Mutta se on laskenut edellisistä mittauksista tasaisesti yläkäyrästä. Neuvolatäti halusi vielä tarkkailla kuukauden ja ei ollut huolissaan. Mutta minä olen...
 
Mun toinen lapsi lakkasi kasvamasta ja käynnistettiin, syntyi pienipainoisena mutta terveenä. Mulla nousi paino n. 7,5kg. Muissa kolmessa raskaudessa paino on noussut 14-18kg. Jotain häikkää oli tuossa toisessa raskaudessa siis. Nyt paino noussut vähemmän tässä raskaudessa kuin noissa aiemmissa normaalisti sujuneissa, mutta vauvan kokoarviot menevät samassa kuin edellisen, joka syntyi n. 3-kiloisena (ja mun paino nousi silloin jotain 15kg).

Jos sulla vauva liikkuu normaalisti ja ite voit hyvin, niin varmaan ihan ok odottaa vielä. Sitten ehtii kyllä kasvukontrolliin ihan hyvin, kun ei vauvaa hirveän aikaisin savusteta ulos, jos vauvalla on kaikki kunnossa. Vaikka olisikin siro.
 
Minulla ensimmäisen kohdalla nousi paino muistaakseen 16-18 kiloa. Tähän mennessä (31+1) paino oli noussut noin kymmenen kiloa. Tässä raskaudessa paino on noussut 4 kiloa. Kummasssakaan raskaudessa lähtöpaino ei ole ollut kovin korkea. Neuvolatäti mainitsi asiasta viime viikon käynnillä, kuulema painonnousu on vielä riitttävä, mutta sanoi että kiinnitä huomiota raajojen saantiin. Sf-mitta keskikäyrällä samoin kuin viime raskaudessa. Itse olen pistänyt muutaman vatsataudin ja ripulin piikkiin, mutta kyllähän tuo mietityttää kun ero on noin suuri.
 
Ekat 30 RV paino nousi noin 2 kg. Ja nyt pariin viikkoon noussut n. Toiset kaksi tai jopa kolme.
Kuulemma oikein hyvä ettei liikaa tule ja normaalille kaikki vaikuttaisi.
Omaa elopainoa on kyllä aika reilusti.
 
oma bmi oli lähtötilanteessa n. 23 luokkaa (eli normaalipainoinen, lievä ylipaino taisi olla >25) ja viime punnituksessa lähtöpainoon tullut lisäystä 4,4 kg. silloin viikot 30+3. sf-mitta mennyt käyrien yläpuolella alussa, ja uuden neuvolatädin myötä laskeutui ylä- ja keskikäyrän välimaastoon. meillä ei ole kotona vaakaa, joten en osaa sanoa missä nyt mennään (rv 33+3). kertaakaan ei neuvolassa olla kuitenkaan oltu huolissaan. käyn tosin kontrolliultrissa muista syistä, niin ehkä ovat luottaneet niihin.

tämä on minulle myös ensimmäinen raskaus, joten alkuun tuo vähäinen painonnousu huoletti. toisaalta minulla oli 12 viikolta alkaen pahaa oksentelua, kunnes sain refluksilääkityksen. uskonkin, että olen itse hieman laihtunut raskauden aikana.
 
Jo nå minun lähtö bmi on 28. Luulen että olen myös laihtunut kun neuvolatäti sanoi että kasvot kapenee ja mies huomannut peffasta että pienentynyt :angelic:. Itse eilen tarkkailin selkämakkarat ja totesin että missä ne on? Ihan hyvä kyllä kun on mistä ottaa mutta kuitenkin on pieni huoli että miten vauva kasvaa. Sf oli 27cm ja viikot nyt tänään 30+0. Ei vaan mene isoja ruoka annoksia enää ja eilen käytiin oikein mässäyskeikalle kebabpaikkaan ja en kyllä pystynyt syömään puoletkaan :dead: ei vaan mahdu ja rasvaiset ruoat menee vielä vähemmän. Hyvä niin. Kunnon ruoka kyllä mahtuu ja menee kunnollinen lautanen ja puolet salaattia aina. Makeatkin on jäänyt vähemmällä kun edellisissä raskauksissa, mutta toki niitäkin syön. Liikkeellä pysyn kun koiria on mitä täytyy kävellyttää.
Jännä nähdä mitä paino tulee olemaan synnytyksen jälkeen :happy:
 
Mulla lähtö bmi oli 20. Nyt on menossa 34+2 ja painoa on tullut n. 8kg. Minusta ihan ok ja kai oli terveydenhoitajankin mielestä viime viikolla neuvolassa kun ei siihen sanonut mitään :) Sf oli 28. Sanoi kyllä, että siro vauva on, mutta että ihan keskikäyrillä mennään.
 
Mulla näistä kaksosista on tullut nyt rv 35 mennessä n.16kg, hui. Aikaisemmista yksösistä tuli rv 40+ mennessä 6kg ja 7kg. Tällähetkellä osa tietty nestettä ja turvotusta ja loput vauvoja ja muuta härpäkettä. poikien painot yht jo 5kg :dummy::dummy::Heartblue
 
Mulle on tullut n. 13 kg, lähtöbmi 20. Yhdessä vaiheessa angstasin täälläkin kun painoa vaan tuli ja tuli, mutta sitten rauhoittui ja pysyi monta viikkoa samassakin. Rv 32+3, neuvolassa totullut aina että oikein kohtuullisesti on tullut. Toivon että ei enää kauheasti tulisi, voisi pysyä alle 15, mutta en jaksa mitään stressiä ottaa tästä (enää).
 
Oma paino ahdistaa, on tullut liikaa, jo 11 kg rv 34+3. Neuvolassakin viimeksi jo siitä sanottiin, esikoisesta tuli yhteensä 16 kg ja nyt varoitteli, että tässä mennään varmaan yli. Esikoisesta oli tosin radi ja viimeiset pari kuukautta diettasin, että paino ei enää noussut kun pari kiloa. Nyt kun ei ole radi diagnoosia, vaikka ei ne sokerit mitään loistavia ollut, niin on tullut syötyä vapaammin, vaikka olenkin yrittänyt hiilareita hieman rajoittaa. Pitäisi varmaan yrittää ottaa loppukiri ja jättää edelleen puolittaa hiilarit.
 
Mä en oo osannut stressata painonnoususta, eikä neuvolassa ole moitittu, vaikka se ei mitään pientä oo joka raskaudessa ollut. Mua nauratti nyt, kun olo on taas aika tukeva, että lääkäri oli luonnehtinut mua hoikaksi odottajaksi. :D Kai se riippuu, mihin vertaa tai jotain. :P
 
Mulla painoa on tullut tähän mennessä (31 +5) yhteensä 6 kiloa. Mulla todettiin radi muutama vk sitten ja ruokavalion takia painoa ei ole noussut kuukauteen ollenkaan vaikka maha on kasvanutkin. Vatsan mitat koko ajan yläkäyrillä
 
Onpa erilaisia ohjeistuksia! Mulle ei tosiaan ole mitään sanottu, vaikka olen itse nostanut painonnousun keskusteluun monta kertaa. Kuulemma ihan normaalia ja ei mitään hätää vaikka tosiaan se 12 kg oli tullut viikolla 32.

Samoin radi-diagnoosin jälkeen kun arvot pysyi mittausviikolla hyvänä, sanottiin että jatkat vaan normaalia syömistä ja herkkujakin saa jos huvittaa. (Ja olen syönytkin.. hillitymmin, mutta kuitenkin.)

Vatsamitta on tosin ollut tismalleen keskikäyrällä. Ehkä se vaikuttaa..?
 
Multa kiellettiin radi diagnoosi jälkeen kokonaa pasta ja riisiä ja perunaa saa syödä vähän. Leivistä ainoastaan näkkäriä ja kaurapuuro on sallittu :eek: vehnää ei siis ollenkaan eikä herkkuja. Sokeriarvot pysyny hyvänä kun tuota olen noudattanu. Nyt mittaan sokereita raskauden loppuu asti. Jos arvojen ylityksiä tulee 4 tai enemmän niin sit harkitaan insuliinin alottamista
 
Multa kiellettiin radi diagnoosi jälkeen kokonaa pasta ja riisiä ja perunaa saa syödä vähän. Leivistä ainoastaan näkkäriä ja kaurapuuro on sallittu :eek: vehnää ei siis ollenkaan eikä herkkuja. Sokeriarvot pysyny hyvänä kun tuota olen noudattanu. Nyt mittaan sokereita raskauden loppuu asti. Jos arvojen ylityksiä tulee 4 tai enemmän niin sit harkitaan insuliinin alottamista

Multa ei taas kielletty yhtään mitään. :D Toisaalta jos ihan normaalilla ruokavaliolla sokeriarvot pysyvät normaalina, miksi kiellettäisiinkään? Tavallaan tykkään mun neuvolasta, ne ei kauheasti tunnu hermostuvan turhasta, tavallaan miettii pitäisikö niiden hermostua vähän helpommin..
 
Mulla tullut myös rv 32 mennesä jo 12kg ja painoa oli liikaa ennen raskautta noin 10kg. Yllätyksekseni en saanut minkäänlaista saarnaa neuvolassa edes lähtöpainosta eikä terkkari ole ollut edes huolissaan, että radi kehittyisi. Käsittääkseni kriteerit olisi ollut jo alkuvaiheessa laittaa sokerirasitukseen. No ei niissä sokereissa ollut vikaa nyt myöhemminkään :)

painonnousu on itselle melko kova paikka ja aina neuvolassa tympii jo valmiiksi mennä puntarille. Joskus painoa tullut enemmän. Kertaakaa ei ole moittinut ja aina kuulemma ollut ok nousu vaikka itse ollut järkyttynyt. Tykkään kyllä ettei aiheuteta lisäahdistusta neuvolassa tuon suhteen kun kumminkin syön terveellisesti hiilareita vältellen eikä niitä herkkujakaan mene kun todella harvoin. Kiva olisi tietää mistä tämä kaikki paino on tullut kun ei tietääkseni liiasta syömisestä
 
Mä olen jotenkin koko ajan aatellut, että pulla ym. on pahasta ja pitää välttää. Nyt täällä äippäosastolla on ollut joka päivä jälkkäriksi pullaa, muffinsia tai jätskiä o_O
 
LähtöBMI oli 21 ja tosi maltillisesti tullut painoa. Nyt 33+3 ja painoa tullut n. +4kg. Vauva kasvanut hyvin, aluksi yläkäyrillä ja nyt mennään keskikäyrillä. Neuvolassa ei suuremmin ole painoon kiinnitetty huomiota kun vauva kasvanut hyvin.
Luulen että olen vähän hoikistunut raskauden aikana kun lihaksia jaloista ainakin kadonnut. Syön kyllä tosi paljon kunnon ruokaa mutta en hirveesti herkkuja. Oon tainnut syödä aika samanmäärän ruokaa nyt vs aiemmin, et en oo erityisesti lisännyt mutta toisaalta syön kunnon ruokaa muutenkin miehen kokoisia annoksia. [emoji2]
 
Mulla bmi ennen raskautta 22, painoa tullut 15 kg. Rv 28 jälkeen ei ole tullut kuin 800g (nyt 35+3). Edellisissä raskauksissa painoa tuli 10 kg ja 25 kg, koskaan ei ole sanottu painosta mitään. Terkka vaan ihmetteli miten noin eri verran tullut raskauksissa. Itse olen lähinnä kiloista stressiä ottanut vaikkei pitäisi, saahan ne pois kun alkaa taas liikkua normisti.
 
Takaisin
Top