Painonnousu

Mä kävin tänään neuvolan puntarissa... 13 kiloa tullut ekasta neuvolasta. Nyt viikko 32+5 Jiiks.
 
Mulla 30+4 ja painoa tullut 5-6kg. Viimeksi tuli n. 18 kiloa, jotka lähti nopeasti ja helposti pois imettäessä. Lihoin vaan takaisin kymmenisen kiloa myöhemmin ja nyt oli lähtöpaino sen verran korkeampi. Tällä kertaa pitää lopettaa suklaan ym. herkkujen napsiminen heti kun imetys on alkanut sujua.
 
Mä oon menossa syyskuun alussa naimisiin. Oon päättänyt että en suostu ottamaan mitään kokopaineita noin pian synnytyksen jälkeen. Et katotaan mikä on vointi liikkumista ajatellen ja miten imetys rupee polttaan vararavintoja. Mahdollisesti olen häikäisevän upea, kalpea, hiukseton, löllösti lihava, maitoa ja hikeä tirsuva syysmorsian.

Muoks: mulla siis mittarissa +13 ja lähtöbmi oli 27. Mun lähtöpainolla suositeltava painonnousu olis 9-12kg.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla paino ei vaa'an mukaan ole noussut tarpeeksi. Ehkä jotain 12-13kg, vielä saisi ainakin viitisen kiloa nousta. Toki vaakaan ei suoraan voi luottaa kun vuodelepo varmasti hävittänyt lihasmassaa aika tavalla ja sitähän oli ennen raskautta n 7kg.
Peilistä kuitenkin näkyy selvää laihtumista. Kylkiluut näkyy suhteellisen selvästi ja mitään muuta ei vyötärölle ole kertynyt kun vauvamaha, kaiken ylimääräinen on kertynyt reisiin.
Hieman huolestuttaa kun paino ei kunnolla ole noussut, niin miten sitten jaksaa synnytyksen jälkeen ja miten imettäminen sujuu.
 
Mulla paino ei vaa'an mukaan ole noussut tarpeeksi. Ehkä jotain 12-13kg, vielä saisi ainakin viitisen kiloa nousta. Toki vaakaan ei suoraan voi luottaa kun vuodelepo varmasti hävittänyt lihasmassaa aika tavalla ja sitähän oli ennen raskautta n 7kg.
Peilistä kuitenkin näkyy selvää laihtumista. Kylkiluut näkyy suhteellisen selvästi ja mitään muuta ei vyötärölle ole kertynyt kun vauvamaha, kaiken ylimääräinen on kertynyt reisiin.
Hieman huolestuttaa kun paino ei kunnolla ole noussut, niin miten sitten jaksaa synnytyksen jälkeen ja miten imettäminen sujuu.
Voin kyllä kuvitella, että kaikki sun raskauden huolet ei ole vaikuttanut positiivisesti sun ruokahaluun. Toivottavasti saat sitten imettäessä tankattua kunnolla. Ja korvikkeella sit loput ettet ihan näivety!
 
Voin kyllä kuvitella, että kaikki sun raskauden huolet ei ole vaikuttanut positiivisesti sun ruokahaluun. Toivottavasti saat sitten imettäessä tankattua kunnolla. Ja korvikkeella sit loput ettet ihan näivety!
Ei kyllä ruokahalua juuri ole ollut. Tuntuu ettei mikään ruoka oikein maistu, yhden lämpimän ruuan saan päivässä syötyä eikä se mitenkään riitä. Joinain päivinä olen havahtunut illalla siihen, että tullut syötyä vain kaksi leipää koko päivänä. Toivottavasti tässä vielä ennen synnytystä saisi kiloja kerrytettyä ja viimeistään sitten synntyksen jälkeen.
 
Ei kyllä ruokahalua juuri ole ollut. Tuntuu ettei mikään ruoka oikein maistu, yhden lämpimän ruuan saan päivässä syötyä eikä se mitenkään riitä. Joinain päivinä olen havahtunut illalla siihen, että tullut syötyä vain kaksi leipää koko päivänä. Toivottavasti tässä vielä ennen synnytystä saisi kiloja kerrytettyä ja viimeistään sitten synntyksen jälkeen.
Mulle maistuu marja-hedelmä-rahka smoothie missä tahansa tilassa. Kokeile ihmeessä jos et oo jo testannu. Muista kuitenki syödä vitskui ja öljyi ja kalsiumii pilsuina, ni pysyt jotenkuten kasassa. Peukkua!
 
Aza, onko sun vauvat kuitenkin kasvanut ihan normaalisti vaikka sulle ei oo tullu paljoa painoa?
 
Itelle on tullu n. 6kg lähtöpainoon. Ekan 4kkn aikana laihduin n.3kg että nekin jo saatu hyvin takaisin :)
 
Aza, onko sun vauvat kuitenkin kasvanut ihan normaalisti vaikka sulle ei oo tullu paljoa painoa?
Ainakin viimeisten painoarvioiden mukaan kyllä. Kasvaneet kaksosille harvinaiseen tapaan ihan tarkkaan keskikäyrällä. Tänään taas selviää mihin suuntaan kasvu on menossa.
 
Mulla on nyt vko 29+4 ja paino ei ole vissii kolmeen viikkoon noussut (ei ole laskenutkaan). Neuvolan mittausten mukaan painoa olisi tullut nyt n. 8 kg ja omien mittausten (aamupaino tyhjällä vatsalla) mukaan paino on noussut 5kg. Eli tämä aamupaino on ollut nyt kolme vkoa n. 75kg. Olen ehkä kerran vkossa punninnut.

Sf-mitta on vähän yli keskiarvon. Maha kyllä tuntuu kasvavan, mutta ihmettelen vaan, että eikö juuri näillä hetkillä painonnousun pitäisi olla suurinta? Olen syönyt kyllä hyvin (varsinkin pääsiäisenä :D ). Olen ehkä lenkkeillyt enemmän.. Voiko painonnousun pysähtyminen johtua vain siitä? Kyseessä kuitenkin aika rauhalliset lenkit koiran kanssa...

Toki olen tehnyt vähemmän lihasjumppaa (lihakset pienenee, pumppi häviää) ja ei reidet tai hauis ainakaan ole kasvanut :D Huolestunko ihan turhaan? Muilla kokemuksia?
 
Tosi vähän kaikilla tuntuu tulevan painoa. Itsellä nyt kolmas raskaus ja aina tullut n.30kg. Ekasta raskausmyrkytys ja 20kg lähti kuukaudessa. Eli turvotusta. Nyt jotain rv32 ja painoa tullut taas ainakin 18kg. Normaalipainosta lähdin kaikkia odottaan. Turvotusta ei tunnu nyt edes kauheasti olevan. Vatsa on kyllä valtava. Sokeriarvot olleet normaalit. Neuvolassa pohtivat, että lihominen varmaan hormonaalista. Aika ahdistavaa. Mut näin nää näköjään mulla menee nää raskaudet. :D
 
Tosi vähän kaikilla tuntuu tulevan painoa. Itsellä nyt kolmas raskaus ja aina tullut n.30kg. Ekasta raskausmyrkytys ja 20kg lähti kuukaudessa. Eli turvotusta. Nyt jotain rv32 ja painoa tullut taas ainakin 18kg. Normaalipainosta lähdin kaikkia odottaan. Turvotusta ei tunnu nyt edes kauheasti olevan. Vatsa on kyllä valtava. Sokeriarvot olleet normaalit. Neuvolassa pohtivat, että lihominen varmaan hormonaalista. Aika ahdistavaa. Mut näin nää näköjään mulla menee nää raskaudet. :D

Mut näihä se joillai menee :) tiiän paljonki samantyylisii, joilla nousee 20-30 kilo tekivätpä mitä hyväsä. Itellä nous esikosta 21kg, nyt 34+5 viikkoon mennes tullu 4,5kg. Mä tosin oon tän raskauden aikaan ollu nii huonovointinenki et ihme jos ei nousekkaa. Vieläki aamupahoinvointia ja välillä oksentelen yhä aamusin.
 
Tosi vähän kaikilla tuntuu tulevan painoa. Itsellä nyt kolmas raskaus ja aina tullut n.30kg. Ekasta raskausmyrkytys ja 20kg lähti kuukaudessa. Eli turvotusta. Nyt jotain rv32 ja painoa tullut taas ainakin 18kg. Normaalipainosta lähdin kaikkia odottaan. Turvotusta ei tunnu nyt edes kauheasti olevan. Vatsa on kyllä valtava. Sokeriarvot olleet normaalit. Neuvolassa pohtivat, että lihominen varmaan hormonaalista. Aika ahdistavaa. Mut näin nää näköjään mulla menee nää raskaudet. :D
Nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja.

Muistan terveydenhoitajan sanoneen minun olevan alipainoinen ensimmäisen kerran ala-asteella, ja yläasteella ja lukiossa se olikin joka ikisessä tarkastuksessa valituksen aiheena. Mutta se on sukuvika, isäni oli samanlainen nuorena, samoin mummoni. Vaikka aikuisena olenkin päässyt normaalipainoisten joukkoon, ei minua varsinaisesti yllätä ettei paino nyt raskaana ollessa meinaa nousta kovin nopeasti. Yritän olla stressaamatta asiasta, koska vauva kuitenkin on kasvanut normaalisti ja maha paisuu hyvää vauhtia, sf-mitta on hieman keskikäyrän yläpuolella.
 
35+0 ja painoa tullut n 13 kg omien aamupunnitusten mukaan. Huomaa kyllä että takapuoli ja reidet on levinny. :oops: Mutta eiköhän se kuulu asiaan..
 
Mulla 33+4 ja tullut n. 6 kiloa. Onneksi ei enempää ku ei jaksais varmaan esikoista kannella jos olis hirveesti tullu. Ja oli vähän ylimääräistä jo ennen raskautta..
 
Takaisin
Top