Painonnousu

Joo ja kannattaa muistaa että tässä kohti raskautta kilot ei oo sun vaan raskauden. Vauva n. 1kg, lapsivettä 5dl-10dl =n. 700g, istukka ehkä 500g, kohtu ehkä kilon ja lisääntyneet nesteet ja verimäärä ja rinnat ym. Yhteensä veikkaisin ainakin kilon. Siis yht. ainakin 4,5kg.
 
Täällä kans ylipainoa ennen raskautta jota sain pudotettua 10kg ennen inseminaatioo ja -3kg lisäksi ekalla kolmanneksella pahoinvoinnin seurauksena. Neuvolassa viikolla 22 oli tullut +1kg.
 
Painoa ei tullut yhtään ennen viikkoa 20. Nyt onkin sitten reippaassa viidessä viikossa tullut seitsemän kiloa! Kaikki on vatsassa ja tisseissä, mutta kyllä tämän ylimääräisen painon tosi hyvin jaloissa huomaa työpäivän tai pidemmän koiralenkin jälkeen. Toivottavasti nyt painonnousu tasaantuisi.
 
Huh, painoa tullut +6kg ja viikkoja 27+5. Kuvittelin neuvolaan mennessä että olisi lähtenyt raketin lailla nousuun, kun olen syönyt täysin mielihalujen mukaan ja liikunta on hyvin vähäistä iskiaksen takia. Neuvolan mukaan oikein hyvä painonnousutahti.
 
Mäkään en jaksa ressata o.O
Neuvolassa ei olla huolissaan, sokerirasitus oli ok.. paino on noussu noin 12kg, nyt rv 30 menossa. Alusta asti sanoivat neuvolas et ku olin nii hoikka alussa, nii painoo saaki tulla ns. suhteessa enemmän. Ihmettelin mut aattelin et no, selvä homma. Koitan syödä terveellisesti ja suhteessa liikkumisen määrään päivän aikana.

Viher+hedelmäsmoothiet oon ny kekannu hyviks. Ne täyttää mahaa ja vie sitä tunnetta et jtn pitää syödä :) Jos oon vaa kotosalla paikallaan nii ei sitä energiaakaan niin sit kulu.. vaik helposti just tekis mieli kaikkee kokoaja ku o vähä tylsää :0
 
Olin alussa sen verran hoikka, että terkka sanoi, että 10-15 kg painonnousu olisi sopiva. Nyt rv 28 painoa on tullut kaikkiaan viitisen kiloa, tosin viimeisen neljän viikon aikana vain alle kilo. Mutta ehkä se tästä vielä nousee.
 
Mulla on nyt 27+4 ja kiloja tullut omien mittausten mukaan aloituspainosta 7kg. Neuvolan mittoja en mieti kun on vähän eri aikaan pvästä mitattu jne.. Alkuun tuli nestettä tosi nopeasti 2kg ja tuntuu, että aika paljon meni tisseihin :D Sen jälkeen paino laski jopa alle alotuspainon kun oli pahoinvointia.

Itteä ei juurikaan stressaile tuo painon nousu, kunhan nousee ja mielellään mahan seutu kasvaa :D Housut ja paidat mahtuu jaloista ja käsistä normaalisti niin eipä tässä mitään hätää ole :) Nyt oon huomannu et nestettä kertyy vähän sormiin ja jalkoihin ja ilmeisesti naamaan, kun muutama ihminen on sanonut, et kasvot on pyöristyny. Tottahan se on, mut kiitti infosta :D
 
Tänään alkoi rv 30, ja painoa on tullut aika tasan 10 kiloa. Viikkojen 28-29 välillä paino nousi yht'äkkiä 1,4 kiloa. Viime viikosta ei ole onneksi tullut yhtään painoa. Mä punnitsen itseni aina uuden raskausviikon aluksi. Musta tuntuu, että jos en sitä tee, niin annan itseni syödä liikaa. Ylipainoa oli jo valmiiksi, enkä haluaisi sitä kovin paljon lisää. Ruokahalua kyllä olisi...
 
Mulle on tullut nyt vähän yli 10 kg. Oon tosi perso ruoalle ja oon kyllä nyt toteutellut mielihaluja ja lisää ottamisia aika vapaasti :) nestettä oon huomannut nyt tällä 31. viikolla alkavan vähän kertyä. En oo silti harmissani kun raskaus on mennyt muuten niin tosi hyvin :)
 
Hui, mä taidankin kuulua ihan omaan luokkaani tän painonnousun suhteen! Mulla menossa rv 30 ja painoa on tullut jo peräti 17kg!!! Olen melko pitkä ja ennen raskautta normaalipainoinen. Vauveli näyttäisi kehittyvän kasvukäyrien ylärajoilla. Maha on jo todella suuri ja hyvin kivulias kannatella. Oikein hirvittää kuinka suureksi möhköfantiksi sitä tässä vielä kasvaa...
 
Luminia, et ole yksin! Mulla menossa rv 33 ja painoa tullut 20 kiloa. Olen myös pitkä ja ennen raskautta alipainoinen, joten painosta ei ole huomautettu. Tuntuu ihan jättiläiseltä, mutta en sitä vissiinpä ole, koska lääkärissä yhä painottavat kuinka hoikka olen. :D Jännitän myös ihan hirveästi kuinka paljon kiloja vielä tulee.. Ennen raskautta en lihonut vaikka kuinka yritin ja nyt raskaana sitten paino nousee hirveetä vauhtia.
 
Neuvolan mittausten mukaan eilen oli tullut noin 15 kiloa painoa. Rv31+6. En oo mitenkään ahdistunut asiasta edelleenkään, mun mielestä se kuuluu asiaan että paino nousee. Kaikki arvot edelleen tosi hyvät ja olleet koko ajan, eikä muitakaan huolenaiheita. Itse oon kans pitkä, paino oli lievän ylipainon puolella raskauden alkaessa. Tärkeämpänä pidän itselleni sitä että kun synnytyksestä palautuminen alkaa ja häiritseviä kiloja jää pidemmäksi aikaa, että ne pudotan pois. Raskaus on kuitenkin sellaista aikaa ettei voi puntaria ja painoindeksejä tuijottaa. Mulla on onnekseni myös neuvolatäti joka ajattelee näin ja pitää tärkeimpänä että arvot on hyvät ja vauva voi hyvin.
Ainoa mitä kaipaan on se, että voisin liikkua kuten ennen raskautta ja omia vaatteita on ikävä :) Mutta niihin on sit loppuelämä aikaa.
 
Mulla esikoisen kohdalla söin aikalailla miten sattuu,siis normi ruokaakin, nyt oon syöny todella säännöllisesti ja terveellisesti, huomaan aivan heti yhteyden omaan olooni ja painon nousuun jos repsahtelen ( viikonloppuna on kyl siis herkut sallittuja, muuten en pysy ruodussa) , siis heti kun söin herkkuja yksi päivä niin oli suoraan verrattavissa painon nousuun.
En niinkään tuijottele paljon paino on noussut kiloina, vaan miten se nousee per viikko, koska muuten stressaan liikaa. Liikun todella hyvin ja syön terveellisesti, joten se pienentää myös sitä stressiä, kun jos syön miten sattuu ni tottakai voi olettaa että painokin saattaa nousta liikaa. Ja mä rakastan sokeria joten tää ei oo mikään sormiennapsautus että viikot oon ilman herkkuja.. mulla n. 5 kiloo ylimääräistä omasta mielestäni ennen raskautta, olin kyllä aika normi painoinen silti, etten ollut sinänsä ylipainoinen, mutta ylimääräistä oli havaittavissa sekä vaa'alla ja silmämääräisestikkin näki. Mutta nyt viikko 28 menossa, painoa tullut 5-6 kiloa.
 
Mukava kuulla että täällä on kohtalotovereita tän painonnousun suhteen :). Ehkäpä mun ei siis tarvitse hyperventiloida että tämä mun ulkoinen nopea muuntautumiseni ryhävalaaksi olisi täysin epänormaalia! Voi että sitä onnen päivää kun joskus taas pääsee oikein juoksulenkille, can't wait! Liikunnat on kyllä jäännyt hyvin minimiin tän kivuliaan ison vatsan takia. Ainoastaan lyhyitä rauhallisia kävelylenkkejä on enää mahdollista tehdä
 
Nyt on 11 kiloa tullut painoa lisää, raskausviikkoja on 29+1. Sikäli jännä juttu, että takaa katsottuna en edelleenkään näytä yhtään sen isommalta kuin ennenkään. Kaikki ylimääräinen tuntuisi olevan vatsassa ja tisseissä.

Hervoton nälkä vain vaivaa koko ajan, ja nyt kun olen selkäkipujen vuoksi saikulla ei oikein olisi muuta tekemistäkään kuin syödä. Must. Resist.
 
Nyt on 11 kiloa tullut painoa lisää, raskausviikkoja on 29+1. Sikäli jännä juttu, että takaa katsottuna en edelleenkään näytä yhtään sen isommalta kuin ennenkään. Kaikki ylimääräinen tuntuisi olevan vatsassa ja tisseissä.

Mulla sama, kiloja tullut siis 15 ja lukuunottamatta sitä että vyötärö on vähän kadonnut, vain sivulta näkyy vatsa. Työkaverikin tänään sanoi että ei susta kyllä näy mistään muualta raskaus. Itsestä vaan tuntuu valtavalta :D
 
Neljässä raskaudessa tullu painoo yli 25kg mun hyvin vähällä syömisellä ja ok liikunnalla. Olen joka raskauden alussa ollut hoikka. Paino on tullut hormonaalisista syistä joten itse siihen ei voi vaikuttaa. Miksi kiloista tressata kun vauvalle ne on ja lähteehän ne kun vain haluaa pois.
 
Neljässä raskaudessa tullu painoo yli 25kg mun hyvin vähällä syömisellä ja ok liikunnalla. Olen joka raskauden alussa ollut hoikka. Paino on tullut hormonaalisista syistä joten itse siihen ei voi vaikuttaa. Miksi kiloista tressata kun vauvalle ne on ja lähteehän ne kun vain haluaa pois.

Juu tätä mieltä oon ite kans, ei kukaan tässä nyt ihan huvikseen turpoo ja kyl tosiaan ne pidemmän päälle jäävät kilot on ihan itestä kiinni :)
 
Täälä 29+5 ja painoa tullut hiukan vajaa 10 kg. Viimeisen kuukauden aikana melkein kilo viikossa. Toivottavasti tästä vähä hidastuu loppua kohden painonnousu.
 
Takaisin
Top