Painonnousu

33+2 neuvolassa tullut 8,5 kg painoa, viimeisen viiden viikon aikana 372g/ vko. Äidillä aikoinaan noussut paino 12 kg ja veikkaan että suunnilleen samoihin lukemiin ollaan menossa.
 
Ei sitä voi ku ihmetellä miten eri tahtiin täs paino kipuaa ylöspäin:eek: Monet on sanona et samanverran nous ku omalla äitillä raskausaikana et kaippa sillä perimällä joku merkitys on tässäkii hommas :) Mul on vaan semmonen neuvolatäti joka sannoo aika napakkaan tost painosta, se huomauttelee siitä aika ikävästi :confused: Gyne vaan toitotti et kaikki normaalisti! :smug:
 
No mun äiti oli esikoista odottaessaan hyvinkin alipainoinen, ja pitkälti yli 20 kg kerrytti painoa :grin
Mulla lähtötilanne vähän toinen ja painoa ekasta tuli 4-5 kg. Tästä tokasta on 30 viikolla tullut joku 4,5 kg, alle 5 kg joka tapauksessa. Mutta enemmän kuin esikoisesta.
 
Ei näemmä ihan perimäkään sanele kaikkea :D Iha päinvastoin on siis käyny :)
 
Mulla on rv 31+6 tullut painoa jo 20 kg. Hirveät turvotukset päällä kylläkin.
 
Mulla koko raskauden aikana tullu joku 4-5 kiloa. Oon kyl ylpee ittestäni. Koska omalla äidillä tuli se 20 kiloa joka raskaudessa :D
 
Mulla tullu kans nyt tähän mennessä 4-5kg. Mutta olihan tuota lähtöpainoakin..
 
Oon ymmärtänyt, että se painonnousu on riippuvainen siitä lähtöpainosta :rolleyes:. Ylipainoinen olin ja nyt on tullut painoa n. 6 kg (rv 33+5). Paino pysynyt samoissa lukemissa taas jo monta viikkoa. Neuvolassa sanottiin, että ihan tyypillistä että tulee kasvupyrähdyksiä. :happy:
 
Joo näin mäkin oon ymmärtäny et riippuu paljon lähtötilanteesta ja hoikille yleensä enemmän tulee kiloja vaikka miten terveellisesti yrittäis elää.
 
Mä olin normaalipainossa ennen raskautta (painoindeksi n. 23). Ja kiloja ropisee! En mikään kovin hoikka silti ollut.
 
En mäkään ihan kamalan hoikka ollu (BMI 25) mut harrastin ennen raskautta ja raskauden alussa 8 x viikossa liikuntaa ja liikunnan määrä tippu pikkuhiljaa selkäkipujen ja nivuskipujen myötä. Ja kiipeilyn tietty jouduin jättää aika aikasin poikkeen. Kasvupyrähdyksiä tosiaankin tulee ku viikolla 12-15 ja 17-25 tuli melkeen kaikki paino meikälle (nyt 17kg) ja nyt ei oo kuukauteen paino noussu parii kiloo enempää :)
 
Mä myös harrastin ennen raskautta liikuntaa aktiivisesti ja tarkkailin paljon mitä syön, hiilareitakin aika minimissä söin. Raskauden aikana otin hiilarit kuvioon kun ei enää pitänyt nälkää pelkät kasvikset ja proteiinit. Ja sit raskauden myötä jäi myös liikunta, kun tuli erinäisiä kipuja liikkuessa :sorry: Aika tasaisesti oon näitä kiloja onnistunut keräämään koko raskauden ajan. Mahtaako olla viikkoakaan ettei olis tullut yhtään painoa.
 
Eiköhä meillä Heidun ala kilot taas karisee ku päästään urakalla liikkuu :D :wink Mulla kans oli hiilarit ennen raskautta aika minimit ja raskaana oli pakko alkaa syyä enempi hiilareita ku ei täyttyny mistään :)
 
Täysin sama siis täällä :) Toivotaan että alkaa karisemaan. Ja pitää yrittää muistaa olla itelleen armollinen ja antaa aikaa niiden kilojen pudottamiselle, jos niitä hirveästi nyt tuurilla jää.
 
+32 :D otanko kilokuningattaren palkinnon?? Normaalisti 171/58-61 pyörii paino. Saan muuten kuulla joka paikassa koostani:D samat housut edelleen, mut älytön masu ja rinnat on valtavat. Mulla on ihana neuvolan täti. Kertoi, että älytön turvotus ja pahat iho-oireet viittaavat raskausallergiaan. Ammattiini kuuluu liikunta- ja ruokavalioneuvonta, joten aivan varmasti tiedän, että pääoiirteittäin olen syönyt alle 2000 kcal päivä. Maaliskuusta sit oikein kesäkuntokuuri:wink
 
Mul on edellee vaan 2kg (31+3) tullu ja viimeks neuvolassa oli 200g vähemmä mitä aikasemmi merkitty.

Mun omal äidil tuli muistaakseni 10 kertaa enemmän kiloja kun herkuttelija söi itsensä kyl tuhtiin kuntoon jota on mul toitottanu ja toivonu etten tee samaa virhettä.
 
Mun äiti siis painoi 42 kg ekan raskauden alussa ja 68 lopussa. Rinnat kasvoi, mutta enemmänkin se vatsa. Sillä oli ihan valtavasti lapsivettä, mikä osaltaan lisäsi painoa. Mulla ei juurikaan turvotuksia ekassa raskaudessa (eikä toistaiseksi tässäkään) ollut, ja vatsa kohtuullisen kokoinen ja pitkään piiloteltavissa, toki toisella kierroksella selkeästi isompi eikä ole saanut piiloon ihan alkua lukuun ottamatta.

Ja vaikka rasvaa tulisikin, niin se on elimistön keino varmistaa lapsen ravinnon saantia. Sitäpaitsi, itsellä ainakin toi syöminen tahtoi alussa unohtua synnytyksen jälkeen.
 
Niin se saattaa olla et syöminen siinä synnytyksen jälkeen meinaa unohtua, vaikkei kokemusta vielä asiasta olekaan. Moni on sanonu samaa :)
 
Mä en ota paineita kiloista, kun on niitä aiemmistakin raskauksista tullut, mutta imetys sitten myös vie kiloja. Ensimmäisestä raskaudesta mulle ei tullut kuin 16 kiloa, mutta sitten olinkin imetyksen aikan ihan luuta ja nahkaa. No toisen lapsen kohdalla olin sitten jo opetellut syömään yhdellä kädellä, niin samaa ongelmaa ei tullut :)
 
Juu kyllä pikkuinen on etusijalla:) on kyllä itsellä vähän omituinen olo, kun loikkaa tuumakoosta 26 varmaan 36. En hahmota yhtään kokoani ja tää kömpelyys on aivan uskomatonta :D eihän sitä ees itse tajua, kun päivittäin katselee peilistä, mutta muiden reaktiot on aika hauskoja:)
 
Takaisin
Top