Painonnousu

butzeri

Sukkela juttelija
Kävin tänään neuvolassa ja mun paino oli taas tippunu kilolla. Katoin tollasta taulukkoa netistä ja sen mukaan mun ois pitäny saada painoo n. 2,5-3kg tähän mennessä, mutta alku painosta oon siis laihtunu jo 1,5kg. Nyt siis menossa 15+1. :confused:
Pitäskö tässä jo huolestua? Terveydenhoitaja vaan hymähti, että "oot laihtunu". Ja siis syön kyllä ku hevonen enkä oo oksentanu kertaakaan raskauden aikana, että siitä ei pitäs olla kiinni :grin
 
Mulla on paino pysynyt ihan samoissa luvuissa kuin ekan neuvolan punnituksen aikana (ja lähtöpaino oli 4-5 kg vähemmän kuin alkukesästä, hämmentävää) turvotuksesta ja normaalista syömisestä huolimatta, nyt 14+5. Huomenna neuvola, katsotaan mitä sanovat :woot:
 
Mulla oli neuvola 15+1 ja paino noussu hurjat 400 grammaa :D Lisäks olin just syöny aamupuuron joka myös vaikuttaa. Toki lähtöpainoaki on enemmän ku pitäis, mutta oon käsittäny että näin alussa paino voi heitellä paljoki suuntaan tai toiseen.
 
Okei, hyvä tietää, että toi paino voi heitellä vielä kumpaakin suuntaan :) aloin jo nähä pään sisällä kauhukuvia, miten se lapsi syntyy just ja just kaks kilosena ja sillä on kaikki maailman sydänviat sun muut:nailbiting:
 
Mulla laski paino esikoisen kanssa ekasta neuvolasta kerrasta toiseen neuvola kertaan mennessä 2 kiloa, mutta siitä lähtien paino alkoi nousta tasaisesti loppua kohti :) Viimeisellä kolmanneksella alkoi tulla turvotusta, jonka takia paino nousi vähän enemmän kuin normaalisti, kokonaan 15 kiloa kertyi koko odotusaikana :rolleyes:
 
Onhan se niin, että jos on tosi tosi hoikka alussa, noin paino ei saisi hirveästi laskea ja jossain vaiheessa pitäisi painoa tulla, muutakin kuin turvotusta ja vauvan paino. Keho valmistautuu imettämään, ja siihen pitäisi olla riittävästi varastossa. Mutta ei kai sääntöjä ilman poikkeuksia, ja jotkut on ilmeisesti laihtuneet raskausaikana ja lihoneet imetysaikana. Mieluummin itse lihoisin raskausaikana ja laihtuisin imetysaikana.
 
Mulla oli noussut nyt ekasta neuvolasta 700grammaa.. Se on niin yksilöllistä paljonko painoa tulee eli ei kannata huolestua. Mum tutulla tippui koko raskausajan paino ja siltikään ei neuvolasta oltu huolissaan! Vauva kasvoi silloin tasaisesti eikä paino pudonnut liikaa!
 
Itse olen kans panikoinut painon suhteen. Olen tosi lyhyt joten pienikin painonnousu näkyy hyvin ja omaa rasvavarastoa on entuudestaan ihan kiitettävästi (lievä ylipaino BMI 26,9). Nyt noussut sen 700g ja menossa 17+. TK- täti sanoi että ei haittaa vaikka ei nousis paino ollenkkan ensimmäisellä ja toisella kolmanneksella :confused: eli vissiin häätynee jaksaa harrastaa suhteellisen paljon liikuntaa ja kattoa mitä tunkee turpaan :grin
 
Toi painon putoominen on siis haitaks enempi jos on alipainonen? Mulla ei sitten hätä oo, tai kun painoindeksi on n. 20, niin mulla sitä rasvaakin varmasti löytyy. Tulee vaan kauheen epävarma olo, että onhan kaikki masussa hyvin kun paino ei nouse ja maha ei kunnolla näy. Ei mitään ulkosia merkkejä, että ees oottasin lasta :sad001 mutta onneks sykkeet kuuluu nii tietää, että elämää siellä on:grin
 
Komppaan Ninniä. Olin kauheen pahoillani ku en pysty vieläkään kunnol syömään ni lääkärit on vaan sanonut et se on äiti joka siitä kärsii, vauva pitää huolen et saa ensisijasesti kaiken tarvittavan
 
Joo, siis omalle elimistölle se enemmän on haitaksi. Kyllähän se lapseenkin lopulta vaikuttaa jos nälkiintyy. Mutta vaikka paino vähän putoais, niin en ole kauhean huolissani jos ruokavalio on monipuolinen.
Itse uskon, että mieluummin vaikka vähän laihtuu monipuolisella ruoalla joka sisältää vitamiineja ja mineraaleja kuin lihoo pullalla jossa ei suojaravinteita ole.

Mullehan maistuu Daimit ja Dumlet ja semmoiset, mutta syön myös terveellisiä ruokia; vihanneksia ja hedelmiä.
 
Mie sain ensimmäisen ja toisen neuvolan välissä viis kiloa painoa viidessä viikossa, hups :D
 
Mulla tullu 17 viikon aikana 3kg lisää. Painoindeksi oli alunperin 20 paikkeilla, eli ihan normaalin painonnousun rajoissa taidan olla.
 
Mulla tuli heti ekoina viikkoina painoa ja 9+0 neuvolassa oli jo +3kg lähtöpainoon. Nyt pari viikkoa sitten 14+5 paino oli tippunut kilolla.. Ja nyt *juoksee vaa'alle*.. :grin ..Tullut näköjään paino extrana takaisin. Eli nyt 16+5 ja lähtöpainoon +4kg (no joo tosin nyt iltapunnitus ja juuri syönyt ja juonut, että ehkä tuosta pikkasen pois)..
 
Pakko hehkuttaa. Olen isompi tyttö ollut aina ja painon kanssa ongelmia aina. Ennen raskautta paino humpannut ja heitellyt jopa viidellä kilolla viikossa. Nyt on paino pysynyt samassa ja eilen lääkärineuvolakäynnillä painoon ensimmäisestä käynnistä tasan 300g! Eli olen saanut ruokavaliolla ja liikunnalla saanut pidettyä painon hyvin samoissa lukemissa. :-)
 
Mulla oli kesän ainakaan jotenkin painoa päässyt kertymään enkä vaakaa oo kauheesti harrastanut, joten alkupaino neuvolassa oli jokseenkin järkytys :D Siitä sitten laski aika nopeesti vajaan kilon kun pääsi taas liikkuun mutta nyt on vähän kiivennyt ylöspäin niin, että 100g on tullut ekaan punnitukseen päälle. Nyt vaan sitten täytyy yrittää pitää ruokavalio kunnossa ja liikunta säännöllisenä. :)
 
Kääk! Mulle on tullut neljä kiloa. Vaikka tuntuu että alkuun laihtui kun ei kyennyt syömään. Pitää yrittää miettiä mitä suuhunsa laittaa. .. :-) menossa 18.viikko
 
Takaisin
Top