Painonnousu

Kiitos Peippo!

Mulla on aina ollut suht vilkas aineenvaihdunta, syön paljon enkä liho. Syön muutaman palan tosi tummaa suklaata päivässä ja sen lisäksi silloin tällöin muita herkkuja "tarvittaessa", mutta ihan perusruokavaliona syön runsaasti täysjyvää, kasviksia, hyviä rasvoja ja laadukkaita proteiineja. Lisättyä sokeria ja valkoisia viljoja välttelen. Välipaloja usein ja iso lounas. Eiköhän näillä eväillä saa tarvittavat ravintoaineet (syön kyllä lisärautaa, omega-3-kapseleita ja D-vitamiinia), ja paino nousee varmasti riittävästi omaan tahtiinsa viimeistään tokan kolmanneksen lopulla.

Ekassa ja odotetussa raskaudessa sitä tietysti stressaa - ainakin mun luonteellani - vähän kaikesta ja yrittää noudattaa suosituksia :-) Pitäisi kai vähän relatakin.
 
Viikkoja takana 17+1 ja paino noussut vain kilon. Alkuunhan se tippui puoli kiloa, joten nyt on alkuperäiseen painoon tullut vain tuo puoli kiloa lisää. No eihän sitä tietysti vielä tiedä, paljonko paino muuttuu ja mihin suuntaan. Edellisessä raskaudessa 2009 kesällä paino tippui muutamia kiloja, kun ei kesähelteillä tehnyt mieli syödä oikein mitään. Join kyllä paljon vettä. Edellisestä raskaudesta minulle jäi 10 lisäkiloa imetyksen lopetettuani, joten ei oikeastaan hirveästi tarvitse miettiä tuota painon nousua, vauva kyllä pärjää. Mutta näillä mennään ja masua kasvatellaan kesää odotellessa. Laskettu aika syyskuun 24.päivä.
 
Viikkoja takana 17+1 ja paino noussut vain kilon. Alkuunhan se tippui puoli kiloa, joten nyt on alkuperäiseen painoon tullut vain tuo puoli kiloa lisää. No eihän sitä tietysti vielä tiedä, paljonko paino muuttuu ja mihin suuntaan. Edellisessä raskaudessa 2009 kesällä paino tippui muutamia kiloja, kun ei kesähelteillä tehnyt mieli syödä oikein mitään. Join kyllä paljon vettä. Edellisestä raskaudesta minulle jäi 10 lisäkiloa imetyksen lopetettuani, joten ei oikeastaan hirveästi tarvitse miettiä tuota painon nousua, vauva kyllä pärjää. Mutta näillä mennään ja masua kasvatellaan kesää odotellessa. Laskettu aika syyskuun 24.päivä.
 
Kävin tänään neuvolassa ja 2 viikossa oli tullu 3,1 kg lisää painoo kun viimeks se oli tippunu melkein 1 kg...No mulla on kyl aina ollut tota ylimääräistä painoa aina ja viime kesäks sain pudotettua yli 30 kiloo ja olin kuin pelkkä luu kasa,niin saakin tulla nyt vähän lisää et olis sellainen "äidin pyöreä" kuin mieheni kutsuu mua <3 mutta katsotaan paljon kerkee viel tulemaan kun laskettu aika on kuiten vasta 24.9 ja sinne oli vielä sika pitkä aika :)
 
Mulla ei ole tullut yhtään raskauskiloja viellä. Vaaka näyttää tällä hetkellä -3kg lähtöpainosta pahoinvoinnin takia. nyt rv 19+0
 
Itsellä nyt 18+1 painoa tullut 2,5 kg lisää. Laihduin raskauden alussa aika rajusti. Tällä hetkellä vaatekaapista löytyy ainoastaan yhdet housut mitkä ei sovi enää jalkaan :)
 
Noniin, mulla nyt alkoi tänään 21 raskausviikko ja paino on vieläkin 2 kiloa vähemmän kuin raskauden alussa. Siinä ihan alkuun paino tippui n.6 kiloa mutta nyt on noussut mukavasti takaisin. Housut ja hameet puristavat kyllä, eli maha on kasvanut oikein nätisti. Rakenneultrassa se hoitaja kysyikin onko painoa tullut lisää ja kun sanoin että ei, niin sain vastaukseski tiukan HYVÄ! ehdotti jopa vähähiilihydraattista diettiä ettei sokerit vaan pääsisi nousemaan. Mä en kyllä oikein ole sellainen dietti-ihminen joten luulenpa syöväni niin kuin ennenkin.. Vauva kuitenkin kasvaa vallan mainiosti!
 
Tämän keskustelun otsikko voisi olla painonlasku! :) Taidan olla ainut jolla paino on jo tässä vaiheessa noussu enemmän kuin tarpeeksi...
 
Lillii: On meitä enemmänkin.. :) Mullaki huitelee jo sellasissa lukemissa et hirvittää. :/
 
Viikkoja nyt 20 ja painoa on tullut lisää 0,5kg. Neuvolan mukaan ok! Kohdun pohjan korkeus mitta olikin jo yläkäyrän yläpuolella ja vauvan koko myös (siis ekassa ultrassa).
 
Täällä kanssa paino -2kg lähdöstä. viikkoja 24. Mulla kaikki kolme edellistä raskautta mennyt samalla tavalla että paino noussu lähdöstä maks 2kg
Kaikki syntyneet terveinä ja hyvin voivina. Mulla kanssa ylipainoa joten hyvä vaan jos ei nousekkaa,lisäksi kaikissa ollu sokeriarvot tarkkailussa koska yli painoa mutta arvot pysyneet hyvin' ja normikokoisia lapsia syntynyt.
 
Mulla on nyt alkanut paino pikku hiljaa nousemaan, tällä hetkellä +2kg...
Onneksi ei vielä sen enempää, voi siis vielä ottaa rennosti, ja syödä mitä haluaa, saa muutama kilo vielä tulla jos on tullakseen :)
 
Täällä paino noussut jo melkoisesti... noin +8kg lisää alusta (nyt rv 26+6). Alussa painon nousu oli hyvin hyvin hidasta mutta sitten tässä leppoisassa raskauden keski aikana on tapahtunut käänne ja paino alkanut nousemaan oikein vauhdilla. Tietysti pienikin jo painaa omansa + vedet etc, mutta täytyy toivoa ettei viimeisellä kolmanneksella olisi ihan yhtä nopeaa painonnousua :)
 
Täällä on painoa tullut nyt n. 4kg lähtöpainosta ja rv 23+5.. saa nähdä mihin lukemiin päädytään tässä raskaudessa. Esikoisesta tuli muistaakseni n.15kg
 
Mä oon viikolla 25 ja painoa tullut lisää noin 3 kg. Ihmettelen ja ärsyttää todella, että neuvolassa sanottiin että mun painonnousu on äärirajoilla. Miten voi olla mahdollista? Kauheen tiukat säännökset niillä!
 
safia: Miten voi noin pieni painonnousu olla äärirajoilla?!? Kummassa mielessä ne tarkotti sitä, että se on noussut liian vähän vai liian paljon?
Ymmärtäisin ehkä, jos olet todella pienikokoinen (laiha), jolloin olisi varmaan parempi, että paino olisi jo noussut enemmän. Vaikka en minä tiedä miten siihen painonnousuun suhtaudutaan todella laihoilla odottajilla. Itse kun olen tätä XL-kokoa, niin terkkari vaan näyttelee suunnilleen peukkuja hymyssä suin, kun paino ei nouse.

Itse tällä hetkellä 25+1 ja paino pysyny samassa, eli olen vissiin pudottanut omaa painoani, koska kyllähän vauva/istukka/lapsivesi painaa jo väkisinkin jonkin verran.
 
Mulla viime viikon neuvolan mukaan painoa tullut lähtöpainoon nyt 3kg lisää, mutta periaatteessa lisää painoa on tullut 5-6 kiloa koska paino tippui muutamalla kilolla alussa...

Olenkin tässä nyt harkinnut joko olisi aika jättää iltapalaherkku, eli iskenderkebab, useammin väliin :D En toki nytkään joka ilta kyseistä ruokaa syö, mutta aika usein kuitenkin... Mutta on se vaan hyvää!

Muutenkin herkkuja on tullut syötyä huolettomasti koska pitkään aikaan paino ei noussut yhtään vaikka mitä söi... Nyt ehkä pitää lopettaa ilottelu ja alkaa elämään ihmisiksi.. :)
 
Niin en ymmärrä itsekään. Siis tarkoitttivat että 3 kg painonnousu on melkein liikaa.
 
Täällä taas kiloja tullu lisää noin +9kg lisää alkupainosta (nyt menossa rv 30+4)
viime neuvolakäynnillä terkkari tokas että painoo vois tulla viel lisää koska oon muutenkin hoikka. aluks tuntu ettei paino nouse ollenkaan, mutta nyt oon huomannu et paino on alkanu nousta (: mutta kaippa se on hyvä jos sitä lisää viel tulis.
 
Heinäkuussa jo mennään ja aika vain kuluu. Nyt on painoa tullut jo liki 4kg, eli ei vieläkään kamalasti, mutta kuitenkin jonkin verran. Olihan tuota lähtöpainoakin jo hieman reilusti, joten pieni saa tuo painonnousu ollakin. Nyt rv 29+5 ja maanantaina neuvolaan tarkistamaan tuo paino (ja paljon muutakin).
 
Takaisin
Top