Painonnousu

Pikkukalhu

Jostain jotain jo tietävä
Minua kiinnostaisi paljonko kanssa odottajien paino on noussut?
Voitaisiin tänne kirjoitella eri kilolukemia raskauden edetessä ja seurata miten kukakin kasvaa :)

Minulla ei ole paino noussut vielä yhtään, nyt rv 14+2. Ja ihmettelen asiaa suuresti, koska normaali oloissa otan hyvin helposti painoa ja ylipainoa minulle onkin kertynyt useita kymmeniä kiloja...

Mutta yritetään silti olla liikaa vertaamatta itseämme muiden kiloihin ja muistetaan, että meillä jokaisella on ihan oma ja ainutlaatuinen pylly ja maha jotka saavat raskauden aikana kasvaa :)
 
Mulla nyt 16+2 ja painoa on raskauden aikana tullut 5 kg! (Lihoin just ennen raskautta 3 kg eli tuntuu kuin olisin lihonu 8 kg raskauden aikana.. :) kahden viimeisimmän neuvolan välillä oli tullut 0,8 kg, mutta nyt viimeisen käynnin jälkeen on tainnut tulla sellanen 3 kg, mutta yhteensä n. 5 kg raskauden aikana. Ihan paras syyhän tämä on saada lisää painoa, mutta on se kova paikka kun uudet kympit paukkuu! Kaveri joka on mua 2 kk pidemmällä on saanut painoa saman verran eli ei sen tarvii välttämästi näillä vaiheella vielä hirvesäti nousta! :) Omasta äidistä tiedän, että on saanu aina runsaasti painoa raskauksien aikana.. vaikka muuten on ollu tosi laiha.
 
Minä olen myös pikkasen ylipainoinen jo alkuun, ja kuten edellisessäkin raskaudessa, nyt on paino vain tippunut. Viime raskauden aikana tuli ainoastaan neljä kiloa lisää, ja ne + enemmänkin tippui siinä synnytyksessä. Nyt olen viikolla 16+6 ja alkuun paino tippui 6 kiloa, mutta nyt on jo tullut ainakin 3 kiloa takasin. Eli taitaa taas pysytellä aika samassa tuo paino raskauden ajan. Neuvolassa sanotiin että johtuu siitä, että mulla on sitä vararavintoa vauvalle ihan omasta takaa, niin se sieltä vähän verottaa. :)
 
"Neuvolassa sanotiin että johtuu siitä, että mulla on sitä vararavintoa vauvalle ihan omasta takaa, niin se sieltä vähän verottaa. :)"

Toivottavasti asia on noin.. :) minä olen jo alkanut miettiä että saahan vauva varmasti tarpeeksi ravintoa...
Joka päivä kyllä syön ihan perusruokaa, herkkuja unohtamatta :)

Ja en tietenkään valita jos painonnousu pysyisi minimissä jatkossakin, mutta tärkeintä on silti että vauva saa kaiken tarpeellisen kasvaakseen :)

 
Kyllähän ne mittailee neuvolassa koko ajan että vauva kasvaa normaalisti, eli ei syytä huoleen. Jos on ylipainoa raskaaksi tullessaan ei koko raskauden aikana tarvitse tullla kilon kiloa painoa lisää. Näin muistan joskus jostain lukeneeni. :)
 
Mulla tänään 16+0 ja paino on pudonnu helmikuun alusta kilon, eli ei mitään suurempia muutoksia sen saralla.
Terkkari mulle kyllä viime kerralla sanoikin, ettei sen tarttis mulla noustakaan kuin sen verran mitä sikiö/lapsivesi/istukka painaa loppuvaiheessa, kun on tuota ylimääräistä entuudestaan ihan tarpeeksi.
Muistutti mua vielä siitä, että laihtua ei kuitenkaan saisi, koska noihin omiin rasvavarastoihin on varastoitunut niin paljon kuona-aineita ym. että sulaessaan päätyvät sikiölle (sen verenkiertoon?) ja se ei ole hyväksi sille.
Itse olen aina ollut huono syömään (eli syön todella vähän ja harvoin), jota ei välttämättä ulkonäöstä uskoisi. Oon kovasti yrittänyt tsempata tän raskauden aikana pikkuisen vuoksi, mutta luulen etten edelleenkään syö tarpeeksi. Pahoinvoinninkin vuoksi ollut hieman hankalaa, mutta jospa tämä tästä.
 
En usein kommentoi, mutta jos nyt tekis poikkeuksen Olen itse ylipainoinen odottaja ja siksi olen näitä painojuttuja neuvolasta ja neuvolalääkäriltä kysellyt. Esikoisesta tuli sellaiset 20kg ja yli, niin ajattelin, että jos nyt ei tulis ollenkaan. Lääkäri ja neuvolantäti oli aikas lailla eri mieltä...  Tähän mennessä painoa on tullut lisää reilu 2kg, viikkoja olis 16. Varsinkin lääkäri nimenomaan sanoi, että painon kuuluu nousta. Vissiin sellainen n. 10kg on normijuttu. Siinä olis vaan raskausnousua, ei lisää läskiä. Jos paino putoaa (ja nyt ei tarkoiteta ekan kolmanneksen pahoinvoinneista johtuvaa putoamista) niin elimistöstä vapautuu vuosine aikana kertyneitä raskasmentalleja ja myrkkyja verenkiertoon ja siitä sitten sikiön verenkiertoon. Että sellasta. Epäilemättä tästäkin on erilaiset ohjeet ympäri maata, mutta miten olis järki käteen ja ajatella silleen, että ainakin se vauva+istukka+lapsivesi+elimistöön kertyvä neste tulis painoa lisää. Oli se alkupaino sit ihan mitä tahansa.
 
Itsekin olen lukenut, että etenkin ylipainoiselle odottajalle 10 kilon nousu on normaalia ja odotettavaa. Siihen 10 kiloon kuuluu sikiö/istukka/lapsivesi/ylimääräinen veri/elimistöön kertyneet nesteet, rasva ei tosiaan kuulu tuohon lukuun, koska sitä ei tartte kertyä enää entisten lisäksi.
Itse ainakin uskon omankin painoni lähtevän nousuun jossain vaiheessa, kun pikkunen kasvaa :)
Eipä tuon painon ilmeisesti kuuluisikaan nousta ensimmäisen kolmanneksen aikana, näin olen lukenut ja ymmärtänyt, joten en ole vielä asiasta huolehtinut, eikä ole neuvolassakaan asiasta huomautettu.
Eiköhän tuo painonnousu ole yksilöllistä (kuinka paljon nousee ja missä vaiheessa) niin kuin kaikki muukin. Itse ainakin annan tulla kaiken sen minkä on pakko tulla, mutta ylimääräisiä kiloja en toivoisi tulevan siihen päälle, kun on tosiaan niitä jo omasta takaa ihan liikaa.
Vähän oon ihmetellyt, kun tiedän tuttuja jotka ovat raskausaikana laihduttaneet jo entuudestaan olleita ylimääräsiä kilojaan ihan tarkotuksella pois. Eikö heille ole sitten neuvolassa infottu asiasta?!?! Minulle ainakin sanottiin suoraan, että laihduttaa ei saa!

Itse en aio ottaa stressiä asiasta. Niin paljon muutakin ajateltavaa ja haluaisin edes yrittää nauttia tästä raskausajasta, vaikka se välillä vaikeaa onkin :))
 
Painonnousu ja sen vaiheet lienevät ihan yksilöllisiä juttuja. Mulla painoa tuli ekassa raskaudessa ja nytkin heti alussa 3 kg. Nyt rv.15+5 painoa on tullut yhteensä 4 kg. Muistaakseni raskauden keskivaiheilla oli tasainen vaihe ja samoin lopussa. Näinä aikoina painoa kertyi lisää tosi hitaasti.
 
No mutta, eihän tässä kukaan ole laihduttamaan meinannutkaan. Ja se 10-12 kg tulee tietääkseni lapsivedestä, lapsesta, istukasta, lisääntyneestä verestä yms. Ja se tulee kaikille, ei vain ylipainoisille. Mutta pointti mulla ainakin oli se että ensimmäisessä raskaudessa mulla pysyi paino koko ajan samana. Eli toisin sanoen, kun ottaa huomioon nuo kilot joita vauvasta yms tulee, minulla tippui koko ajan paino. En siis missään nimessä laihduttanut. Ja itse silloin kysyin lääkäriltä ja neuvolassa että pitääkö mun nyt syödä sitten rutkasti enemmän etten laihtuisi vai mitä mutta ne sanoi justiin että kun olen ylipainoinen niin ei tarvii tulla yhtäkään kiloa lisää, että parempikin niin. Kun katsoivat kuitenkin koko ajan että vauva kasvaa kunnolla ja normaalisti. no joo, en mä nyt kuitenkaan jaksa alkaa vääntää. Näin mulle on lääkärissä sanottu, uskokoon ken tahtoo.
 
mulla oman vaaán mukaan tullu 1-2 kg, mut ne tippus viime viikon aikana kun olin kipeänä .viikkoja mulla on 14+1. et aika samoissa lukemissa mennään ku ennen raskautta....vielä tässä vaiheessa
 
Täällä painoa tullut n.3kg lisää raskauden alusta.. 9vk:n ja 16vk:n neuvolakäyntien välillä painonlisäys oli 200g/vko.. Toivotaan,että jatkaa maltillista nousua:) viikkoja nyt 18+2.
 
Täällä eilen myös käyty neuvolassa, ja ai että neuvolatäti oikein ihmetteli miksi ei lääkärillä kuunneltu sydänääniä joten eilen pääsin kokemaan sen ihanuuden :) Tekis mieli heti tilata itselle kotiin sellanen laite millä voisi aina kotona kuunnella pikkusen ääniä, varsinkin näin alkuun ku ei potkujakaan vielä tunne.. Viikkoja olisi nyt 14+4.. Paino ei ole noussut yhtään, samoissa siis mennään kuin ennen raskautta. Ei kuulemma mitään hätää ole ettei ole noussut vielä tähän mennessa, kyllä ne kilot kerkeää vielä tulemaan ;)
 
Mulle sanoi myös lääkäri että ei haittaa vaikka paino ei nousisi juuri ollenkaan raskauden aikana ja puhui jopa dietti sanasta kun puhuimme sokerirasituksesta että sitten jos arvot on pielessä saa erillaiset ruokailu ohjeet ja sitä diettiä kannattaa noudattaa. Diettiä kun tarkemmin selvittelin niin se viittaa hiilihydraattien säätelyyn päivittäin.
Eli niinkuin noppu täällä on sanonut niin jos kiloja on entuudestaan paljon niin ei tarvitse raskauden aikana tulla edes sikiön verran painoa vaan kun syö normaalisti niin se menee vauvalle ja itse elät säästöillä.

Kukin ollaan silti yksilöitä ja paino nousee eri tavalla niinkuin vatsatkin kasvaa että niistä nyt ei kannata kinaamaan ruveta.
 
Ei kai täällä kukaan olekaan kinaamassa mistään? Kerroin vain omasta tämänhetkisestä tilanteesta,,
 
Raskautta takana 15+1 ja paino tippunut -1kg, vaikka syön tiheillä väleillä jotain pientä pitkin päivää ja joskus yölläkin, jos nälkä yllättää. Lähtöpaino oli hieman korkea ja siksi ei painoa paljoa tarvitse tulla. Esikoisen odotuksesta sain 5kg lisäpainoa sekä 5kg lisää imetyksen lopetuksen vuoksi ja nämä siis jäivät mukaan. Tämä pieni nostaa painoa myös samalla tavalla maltillisesti (ainakin tähän asti), vaikkei raskauspahoinvointia kummassakaan raskaudessa ole ollut.
 
Mulla nousi ekan kolmanneksen aikana paino vajaa neljä kiloa, ja siihen totesi lääkäri (joka oli muutenkin tympeä ja epäystävällinen) maaliskuun alussa että mun pitäis alkaa laihduttaa kun on ylipainoa ennestään. Vaik sitä ei siis ole kun viitisentoista kiloa. Niin aika jännä juttu jos kaikille muille on sanottu neuvolassa että ei saa laihduttaa alle lähtöpainon, ja mulle taas sanottiin että pitäis.. Mut eipä silti, ei oo suunnitelmissa mitenkää erityisesti laihduttaa, kun syön kuitenki suht terveellisesti ja säännöllisesti enkä harrasta herkkuja enkä karkkia.
Viime neuvolassa se paino oliki luonnostaa tippunu puoli kiloa, kun on voinu syyä taas normaalisti. Nii piti sanomani että se ekan kolmanneksen painonnousu johtu siitä et joutu syömään eri tavalla rankan pahoinvoinnin takia..

Että taitaa olla sekin yksilöllistä lääkäristä ja hoitajasta riippuen mitä ohjeita ne antaa...
 
viikkoja 17+4 ja paino tipunut koko ajan. Aluksi oli reilut 54kg aamupaino ja nyt enää n.52. Eikä nousua näy...
 
Paksuileva92: Oletko huolissasi? Kärsitkö pahoinvoinnista ja syötkö siksi vähemmän? Mitä neuvolassa on sanottu?

Mulla oli aamupaino vuodenvaihteessa eli ovulaation jälkeen 53,5 kg. Kun etominen alkoi 6. viikolla, paino lähti putoamaan ja jumitti 52 kilossa rv 7-14. Muutaman viikon ajan paino nousi, kun maha pullahti esiin. Tällä hetkellä painan 54 kg.

Viimeiseen viikkoon paino ei ole noussut lainkaan. Suositusten mukaan mun alkupainoindeksillä pitäisi kerätä raskauden aikana n. 15 kg painoa, ja kun nyt on kertynyt vain suunnilleen kilo, niin pelkään että niukemmaksi jää, etenkin kun on tulossa kesä (ruoat lähtökohtaisesti kevyempiä kuin talvella) ja kasvava maha vie tilaa mahalaukulta. En oikein tiedä miten pystyisin syömään enemmän, kun olen kuitenkin tarkka ruoan ravintoarvoista. En siis kaloreista, vaan siitä että ruoka sisältää riittävästi vitamiineja ja hyviä hiilareita jne. Eli en tahdo alkaa mättää jotain lihapiirakoita ja muuta ravintoköyhää ja epäterveellistä ruokaa vain siksi, että niillä lihoo helposti.

Neuvolassa ei ole kommentoitu painonnousua tai sen vähyyttä, ehkä siksi, että neuvolakorttiin oli merkitty painoksi ennen raskautta 52 kg, ja rv 15 punnituksessa punnittiin talvivaatteet päällä ja maha täynnä aamupalaa. Totta kai lämpöpitkikset, farkut ja superlämmin villapaita tuo helposti yli kilon lisää painoon, puhumattakaan lautasellisesta puuroa, kulhollisesta jugurttia, mehusta ja banaanista...

Onko vinkkejä tai osaavatko aiemmin raskaana olleet lohduttaa, että kyllä se paino siitä riittävästi nousee? En siis ole huolissani vauvan kasvusta, tähän mennessä on vesseli "edistänyt" joka mittauksessa monta päivää verrattuna tiedossa olevaan ovulaatiosta laskettuun laskettuun aikaan. Lähinnä mietin, vesittääkö se jo lähtökohtaisesti imetystoiveet, jos omat rasvavarastot eivät kartu.
 
September: Painon nousut/laskut ovat niin kovin henkilökohtaisia, kuten varmasti tiedätkin. Maidon nousuun tai määrään ei painoa voi myöskään suoraa verrata. Kun syö hyvin ja monipuolisesti, tekee varmasti kaiken voitavan sillä osastolla ja viikkojen kertyessä paino kyllä nousee. Joillakin se tapahtuu vasta viimeisellä kolmanneksella.

Itselläni lähtöpaino pyöri sekä esikoisen että tämän toisen kanssa 54 kg kieppeillä. Molemmissa paino on kertynyt samalla kaavalla ainakin tähän asti ja nyt (19+4) nousua on ollut noin 2 kg. Esikoista odottaessa paino oli loppumetreillä 65 kg kieppeillä ja rv 23-36 välillä paino taisi nousta eniten.

Imetys lähti vauhdikkaasti käyntiin pienistä rinnoista huolimatta ja vei kohdallani kiloja turhankin tehokkaasti kaikesta syömisestä huolimatta :) Pojan ollessa 4 kk, oli paino tippunut 52 kiloon, mikä tuntui jo jaksamisessa. Eikä raskauden ajan ruokahalu ollut mitään verrattuna imetyksen aikaiseen! Kohdallani yli 10 kilon painonnousu ei olisi varmasti huono asia, jotta imetys ei veisi kaikkea energiaa koneesta. Mutta kyllä siihen muutamia ekstrajäätelöitä, leipiä ja ruokakermoja vaaditaan. Kohdallani ravintosuositusten tiukka noudattaminen veisi painoa vain alaspäin. Kevyttuotteet olenkin kiertänyt kaukaa jo vuosikaudet.
 
Takaisin
Top