Painonnousu

noita teidän kommentteja lukiessa on jotenkin outoa kertoa että itsellä paino noussut 1,8kg ja rv 31+3 :o
ylipainoa on jonkun verran ollut kyllä ennestään että ei ole tarpeen kyllä kovasti tullakaan. esikoisesta tuli 7kg ja nekin lähinnä viimeisinä viikkoina kaikki.
syynä tälle silti varmaankin se että oksennan vieläkin lähes päivittäin. pahoinvointi oli ekassa raskaudessa alusta loppuun ja sama kaava näyttää nytkin toistuvan. nyt siihen on jo niin tottunut että siihen suhtautuu jo lähinnä huumorilla. aamulla jos pitää johonkin lähteä selitän miehellekin että joo mä käyn nyt oksentamassa, sitte herätän pojan, teen aamupalaa, ym :D
 
Alkaa se paino täälläkin nousta.. Nyt oli sit +6,4 kg tullu lähtötilanteesta. Viikkoja vielä 6 jäljellä, et jos samaa malliin nousee, ni eiköhän toi +10 kilon raja rikkoudu, nyt kun sitä tuntuu tulevan yli puol kiloo jo viikossa.
 
Mulla oli edellisellä neuvolakäynnillä tullu yhteensä 16,8 kg lisää. Eli ihan reippaasti.. :D
 
Kokonaissaldo +20,7kg, nyt sais kyllä ruveta riittämään. Täytyy lohduttautua sillä, että lähtötilanteessa olin kuitenkin hoikka, mutta kyllä sitä kauhulla miettii että lähteekö nämä kilot ikinä pois...
 
Täällä on paino  noussut nyt yhteensä +18kg. Ite ajattelin pitkään, että nouskoon, minkä nousee jos on noustakseen, koska en ole juuri tehnyt mitään eri tavalla kuin ennen raskautta. Syönyt ihan samoja ruokia ja annoskoot on olleet ok, herkuttelua ei ole ollut sen enempää.

Liikunta jäi tosin ihan alussa vähemmälle. Mutta alkuraskauden vaikeuksien jälkeen olen liikkunutkin taas normaalisti eli ainakin viisi kertaa viikossa reipas 8 kilsan lenkki koiran kanssa.

Mutta eräs päivä sitten neuvolassa terveydenhoitaja töksäytti, että oletkos nämä kilot kerryttänyt rasvalla vai hiilareilla?! Olin ihan itku kurkussa, että enpä tiiä. Sain sitten kouraani lopulta vähähiilihydraattisen ruokavalio ohjeen. (Sokerirasituksessa kävin jo paljon aiemmin, kun sanottiin, että se tehdään täällä kaikille yli 25-vuotiaille, eikä niissä ollut mitään häikkää). Viime kerralla taas oli noussut paino 850g/viikko niin terveydenhoitaja sanoi, että taitaa olla makea maistunut.

Tuntuu niin kurjalta ja pahalta, että "syyllistetään", vaikka todellisuudessa en mitään herkkuja ole naamani mättänyt. Mieskin tästä sanoi, että onpas hanakka kommentoimaan tuosta painosta aina neuvolassa tuo th. (Painoindeksi oli ennen raskautta normaalipainon puolella..)

Noh kohta tää on ohitse ja ei tarvii kuunnella napinoita! :) Uskon, että kilot karisee sitten aikanaan, enkä jaksaisi niistä stressata, mutta joskus vaan tunteet nousee pintaan...
 
Annat samalla mitalla sille takas! Ei ole oikeutettua tollainen epämääräinen "naljailu" hoitajalta.
Eikös se ole ihan normaaliakin, että viimeisillä viikoilla paino voi nousta hurjastikin?

Itse kysymykseen, mulla on nyt tullut n.15 kg.
 
Pomppis, ihme naljailua sun hoitajalta tosiaan, jos kerta ihan samalla tavalla syöt ja kuitenkin liikutkin vielä! TOmmoinen tuntuu varmasti todella ikävältä :/

Mä en voi olla kun iloinen, miten mukava hoitaja mulla on. Mullahan nyt rv 34+3 ja tosiaan paino noussut + 24 kg (ilmeisesti eniten täällä?). Syön tällä hetkellä samalla tavalla ja saman verran kuin ennen raskauttakin, mutta liikunta on vähentynyt todella paljon, koska en vain pysty enää liikkumaan rikkinäisen selän ja kipeän häpyliitoksen kanssa. Nämä kun olen kertonut hoitajalle, niin hän on sanonut, että ei sille sitten vain voi mitään, mutta toivotaan että tuo painonousu hidastuisi.
Oon siis ennen raskautta ollut hoikka ja hoikille kuulemma helposti lähtee tuo paino nousemaan. Joten kai se on pistettävä sen ja turvotuksen piikkiin vain, en muuta keksi. Ja tietysti tämä liikkumattomuus on edesauttanut asiaa.
 
pomppis: Anna mennä toisesta korvasta ulos tollaset puheet - jotkut terkat on vaan niin pätemisenhalusia, ettei tosikaan ja täytyy kyllä ihmetellä, että miten anto sulle vähähiilariset ohjeet, koska esmes meän neuvolassa on lääkäri kieltäny karppauksen raskauden aikana, vaikka ite meinasin jatkaa karppausta, mutta mulla noi herkut veti puoleensa nii kovasti yhessä vaiheessa, ettei auttanut ees miettiä karppausta. Ja sun terkka ei vissiin tajua, että se painon nousu voi olla myös vauvan painosta, lapsivedestä, istukasta, omasta turvotuksesta ja nii edasin eikä pelkästään ruuasta tai sen laadusta. Sokerihan kyllä kasvattaa vauvan ihonalaista rasvakudosta, mutta jokainen äiti on niin erilainen näissä painoasioissa, ettei niitä voi ees verrata mihinkään yleiskäytäntöön, muuten ko hieman suuntaa-antavasti (tää on vaan mun mielipide). Ja mie voin melkeimpä taata, että raskauskiloja jää apaut sen 10 heti laitokselle ja loput katoaa imetyksen varjolla ja loput liikunnan. Ja tsemppiä loppuajaksi ton terkan kans - ja nosta pää vaan pystyyn sen edessä 

Mulla on painoa tullu nyt yhteensä vain 9 kiloa, mutta mie en oo koskaan aiemmin ollut näin "iso". Mulla on jäänyt hieman ylipainoa, ko aktiiviliikunta jäi perheenpyörittämisen takia ja karppauksella sitten sain muutamassa kuukaudessa n. 14 kiloa veks, kunnes kaksosten keskenmeno sai karppauksen jäihin. Jatkan sitä varmaan ens syksynä taas. 

Mutta ollaan jokainen ylpeitä meän kiloistamme - ne on ansaittuja, ko palkinto on tulossa meille jokaiselle.
 
Heips!

Samaa mieltä minäkin, että annetaan kilojen nyt olla. Vaikka ittiänikin hurjistuttaa kilojen kertyminen välillä, en kyllä nyt ala laihuttelemaan. Mulla on tullu "maltillisesti" 12 kiloa, mutta nyt loppuajasta on välillä kilonkin viikossa tullut. Eli syntymään mennessä voi olla roimasti enemmän.

Oon myös ymmärtäny niin, että hoikemmille saattaa kertyä painoa enemmänkin, ite kuuluin raskauden alkaessa suurinpiirtein normaalipainoisiin.

Myös imetyksen kannalta lienee hyväksi että rasvaakin tulee kroppaan.

Kyllä sitä ehtii sitten laihuttelemaan, kun saahaan lapset ensin terveinä maailmaan. Me luultavasti päästään kaikki vauveleitten kanssa pian ulkoilemaan, mikäli suurenpia ongelmia ei ole.

Rinta rottingille vain ja jätetään muiden kommentit omaan arvoonsa.
 
Mulla on tullu nyt rv 37+2 mennessä 14kg. Olin raskauden alkaessa normaalipainoinen, mutta pikkuisen pyöreämmästä päästä. Vähän harmittaa, mutta kun ajattelen että tämä on lapsen parhaaksi, ja se etten ole syönyt hirveästi herkkuja vaan normaalia ruokaa ja suht terveellisesti. Vaikka söisin mitä, painoa tuntuu nyt loppuvaiheessa vain tulevan. Olen ajatellut että kyllä ne karisee sit ku jaksaa vaan vaunutella, ja mikäs sen ihanampaa kesällä ku ulkoilla :)
 
Juu kyl ne yleens aika hyvin lähtee tippuun. Ekasta mulla tuli 12kg ja 10 jäi sairaalaan. Kuopuksesta ei juurkaan tullu. aluks laihduin pahoinvoinnin takia 7kg ja ne sit tuli takas loppuraskaudessa. sairaalaan ei tainnu jäädä sillon ku se vauvan paino noin 3 kiloo, mut kahden kuukauden aikana olikin sit pudonnu selllaset 12kiloo ihan vaa imetyksellä. toki lenkkeiltyäkin tuli, mut en siis mitenkään yritäny laihduttaa.

Nyt on sit toi +6,4 kg tällä haavaa saldona. Painoo oli 15 kiloo norm. painon yläpuolella alkuraskaudessa, et eipä tota nyt sen takii ihan kauheesti tarvi tullakkaan. Eiköhän se imetyksen käynnistys jälleen vie sen kymmenkunta kiloa. Syksyllä sit alottelen zumbat taas uudelleen ja kesällä tietty vauvan kaa heti lenkille, niin eiköhän ne kilot siitä lähde sulaan.
 
Mulla tuli ekassa raskaudessa 14kg. Nyt tässä toisessa on tullu tähän mennessä (rv 37+4) 14kg. :) Olen itse normaalipainoinen. Muistan kun synnärille jäi aika kasa kiloja! Kotona kun kävin vaa'alla, tuntui oudolle nähdä, miten yht äkkiä onkin tippunu niin paljon kiloja. Mulla oli silloin turvotusta loppuraskaudessa, niin synnytyksen jälkeen kotona ihmettelin mun jalkoja ja käsiä,et onko ne oikeesti näin ohuet. :D

Mutta älkää murehtiko niitä kiloja! Imettämällä lähtee suurin osa ja liikunnalla. :) Mun sisko oli melko pyöreä muutama vuosi sitten, mut nyt kun sillä on myös lapsi, se on laihtunu tosi paljon ja on melko hoikka ihminen. :)

 
Heipä hei :)

Mulla tuli esikoisesta huimat 22kg, joista 10 jäi heti synnärille. Painoindeksi ennen raskautta oli 20. Ja onneks imetyski jonki verran siitä sitte painoa laskee. Nyt tältä toiselta viikkoja 36+3 ja painoa tullu vajaa 12kg, toki nyt oli lähtöpainoki enenmpi.

Mun terkka myös tarkka painosta,ekasta kuulin motkotusta ku painoa tuli  +800 mut tämän toisen kohalla viikkopainoseuranta ollu koko ajan se 500 alle niin ei ole kyl mtn sanonu. Viimeks tais olla +200/viikko.

Mut tapasinpa eräänä päivänä sellaisen vieraan vanhahkon (ikää 60v) miesihmisen joka tuumas mulle rautatieasemalla et "kato, emänännällähän on isompi maha ku mulla, harvinaista" ja räkänaurut päälle.. Voin sanoa et huumori oli kaukana, minä todella loukkaannuin tosta. Halutti lapsellisesti tuumata takas et kato mie ootan viimisillään vauvaa, mikä sun tekosyy on? mut en sit viittiny. Et tosiaan ei oo kiva, jos rumasti viitataan painosta tai mahan koosta, oli se sit vitsillä tai muuten vaan sanomisen ilosta sanottu....
 
Mä olin ennen raskautta sellanen muutaman kilon "liian lihava" normaalista ja nyt on paino noussu 10,6kg ja viikkoja tasan 38. Sillon alussahan mä laihduin sen kolmisen kiloa eikä sitä oo laskettu tohon mukaan. Ja se oli muutenkin aika hidasta se mun painonnousu tuossa laihtumisen jälkeen et se on nyt myöhemmin ruennu vähä nopeemmalla tahilla nousemaan. Eikä se terkkari siitä mittää sanonu, kyseli vaan suolan käytöstä kun tuota turvotusta tuntuu olevan. Vaikka tuo 10kg ei sinällänsä oo paljon mut jotenki se omaan korvaan tuntuu paljolta. Mut eipä paljoo harmita kun tietää että sille on erittäin hyvä syy :)
 
Joo, siis tuo kyllä loukkaa kun ihmiset ei osaa sanoa nätisti mahasta. Mun mummokin sanoo että "voi että sinä oot jo läski". Et eipä se oo mitenkää kivaa kuultavaa. Ja muut että "kauhee tuo sun mahas jo". Tekis mieli kysyä että no tiedätkö miks, siellä on vauva!

Jotkut ne ei kyllä osaa nätisti sanoa.
Siskot kylläkin osaa, ne aina tulee taputtelemaan mahaa ja sanoo että "ihana".
huoh... :/
 
Viimeisimpiin viesteihin kommenttina: Mulle jokunen sanoi että "voi kun on sulla pieni tuo maha ja ei uskois että viimesillään olet" ja omasta mielestä vatsa oli suuren suuri :)

Neuvolantäti asiaan osaan samaistua ihan täysin! Meidän hoitaja täällä oli todella tympeä eikä vastannut kysymyksiin. Itseäni huolestutti painon nousu ja tästä myös kysyin häneltä. Ainoastaan jos minulla oli joku mukana taikka hällä harjoittelija (lupaa ei edes kysellyt harjoittelijoiden läsnäoloon) oli aivan hyyper mukava ja motkotti painon noususta. Tuli vain sellainen olo että halusi nolata minut muiden edessä.. :(

Eli  nostetaanpas tätä keskustelua ylöspäin ja käännettäisiinkö kysymys; Paljonko tuli raskausaikana painoa? Paljonko jäi turvotusten lähdettyä synnytyksen jälkeen?

Täällä raskausaikana huikeat +25kg ja synnytyksen sekä turvotusten lähdettyä noin. kahdessa viikossa paino jämähtänyt 82-83kg eli noin 14kg on jäänyt kulutettavaa ja jotka eivtä tunnu lähtevän kirveelläkään.
Imetystä meillä riitti kuukaudeksi joten sekin saattaisi(?) olla osa syy siihen ettei ole lähtenyt paino tippumaan.

Ja kyllä, täällä myönnetään että stressiä painosta on ollut koko raskauden sekä koko synnytyksen jälkeisen ajan. Ruokaa katsomallahan tuo paino vain nousee/nousi :) (Jäätelöä ei lasketa....)
 
Takaisin
Top