Painonnousu

sol_

Silmät suurina ihmettelijä
Pistetääs hiukan gallupia.. (Lähinnä toivon kohtalotovereita ;D)

ELI Paljonko tullu painoa tähän mennessä?

Mulla +14kg ja vauhti vaan kiihtyy. Kurjaa. Tuntuu, että vaikka mä kuinka yrittäisin olla järkevä ja terveellinen niin tää homma ei pysy kurissa millään.
 
Täällä on kohtalontoveri !!

Mulla tähän mennessä +11kg ja sokerirasitukseenhan mut passitettiin tuon hurjan painonnousun takia. Toki mulle herkut maistuu, mutta lääkäri myös meinas et vois olla perinnöllistä. Mun äidille ja kahdelle siskolle on heidän odotusaikoinaan tullut reipas 20kg.. Mutta eipä tuo silti kauhean kivaa ole kun siellä neuvolassa aina siitä jotenkin typerästi mainitaan.
 
Mulle tullut nyt varmaan 13kg ja viimeks sanoin neuvolassa etten aijo ottaa stressiä painosta, sitä tulee jos tulee ja ne pystyy sitten synnytyksen jälkeen pudottaan pois. Neuvolatäti kehui mun asennetta ja tokas että justiinsa niin. Myös kysyin tuosta sokerirasituksesta, kun tuntuu että kaikki sinne joutuu nii vastasi siihen, että mun suvussa ei oo ollu mitää ja painoindex ollu normaali ettei nää syytä laittaa testeihi ja neki kuulemma olis pitäny tehä jo :o Eli inna joudutko sinne vaan painon takia vai? Kyl huomaa että ihan erilaisia tapoja on eri kunnissa ja juuri yksi tuttuni ihmetteli kun pääsen synnytysosastolle tutustumaan.
 
Mäkin kyllä sanoin neuvolassa että en jaksa asiasta murehtia. Ei mullakaan oo mitään sukurasitteita ja normaalipainoinen oon ollut aina, niinkun kaikki muutkin meidän perheessä. Tuntuu kyllä olevan ihan omia käytäntöjä eri paikoissa :o Meilläkään ei pääse synnärille tutustumaan laisinkaan.
 
No näköjäs on! Eiks 8 - 12kg oo viel ihan normaali? Mitä ne vauhkoo tuosta 11kg? :s
 
Ihan normaalilta toi 8-12kg kuulostaa.
Mulla on tullu ny reilu 4kg, mut niistä 3kg viimisen kuukauden aikana, mistä heti huomautettiin, viime käynnillä et mistä johtuu?? Oonko herkutellu vai vähentäny liikuntaa? No toki herkut maistuu, et siitäpä kaiketi. Liikuntaa mielestäni oon ainakin lisänny, ku lumitöitäkin niin ahkerasti tuli tehtyä helmikuussa.

Mulla nyt ei kauheesti tarttis tota tullakkaan, ku en ihan kukkakeppi oo muuteskaan. Eilen lääkäri sano et 8 viimesen viikon aikana se painon nousu on yleensä suurinta, et saas näkkee kui paljon vielä tulee :D
 
Joo mäki vähän ihmettelin, mutta kai just tuon takia kun loppuajasta sitä painoa tulee niin reippaasti ettei nyt ihan huimiin lukemiin nousis. Mutta jos siellä sokerirasituksessa nalkkiin jää, niin sitten eletään sen mukaan. Ei se tietenkään kivaa ois mutta ei se maailma siihen kaadu. Tai luotan sen verran tähän Suomen terveydenhuoltoon että :D

Toki mä oon kyllä lipsunut vähä liikaakin syömisten suhteen ja herkutellut turhan paljon. No jos tästä sais itsensä taas ruotuun ! Mutta kun mä oon sitten semmonenkin että mulle maistuu tuo "oikea" ruokakin niin hyvin, onkin ihan outoa jos paino nousee syömisten takia. Mulla ei oo ennen niin ollut, saanu syödä vaikka hevosen päivässä niin ei oo näkyny puntarissa ollenkaan. :D
 
Minäkin otin jo alusta asti semmoisen asenteen, että sitä painoa tulee reilustikin jos on tullakseen, ja jos sitten myöhemmin se häiritsee, niin pudotan ylimääräiset kilot pois.

Kävin neuvolassa viimeksi KUNNON puntarilla helmikuun lopussa, silloin painoa oli koko raskauden aikana tullut 9 kg. Nyt tuo luku on varmasti jo suurempi, en tosin täysin luota tuoho meidän omaan vaakaamme, kun sillä on tapana näytellä välillä vähän mitä sattuu. :D Epäilisin, että yli 10 kg varmasti painoa jo kertynyt, mikä on varmasti vain positiivinen asia, sillä olin ennen raskaaksi tulemista reilusti alipainoinen.

Minulla on muuten ollut aina vähän sama juttu kuin innallakin, eli tuntuu että on pystynyt syömään vaikka mitä, mutta painoa ei silti ole kertynyt. Nyt raskauden aikana olen sallinut itselleni ihan reippaan herkuttelun, mutta tietysti olen pitänyt huolen siitä, että ennen herkkuja pitää syödä terveellinen ruoka, ja herkuissakin liika on aina liikaa. :)
 
Mulla paino noussut nyt semmoset 6-7 kiloa! Ja syksyllä meinaan jatkaa karppausta, ko hieman on liikakiloja kertynyt. Sain viimeksi karppauksella veks sellaset -12 kiloa ja olo oli todella hyvä. Syömisellä on avainasema painonhallinnassa/pidossa.

Mutta toi ei kyllä piä yhtään paikkaansa, että jos on lihava ihminen, nii jää heti kiinni sokerirasituksesta ja päinvastoin. Mulla on tuttuja, jotka hoikkia, nii silti ovat narahtaneet rasituksessa ja päinvastoin, että on ylipainoinen, nii ei oo mitään ongelmia sokereitten kans. Toikin on niin yksilöllinen juttu, joka paljolti riippuu ihmisen omasta sokeriaineenvaihdunnasta. Mulla on nyt viides lapsi tulossa ja kahesta on diagnoosina rd ja nääkin raskaudet oli perättäiset - ensin napsahin ja sitten en. 

Ja on se villiä kuinka neuvolassa usein tuijottavat just tota painoa, ko saattais olla jotain tärkeämpiäkin asioita huolehdittavana, kuten äidin oma jaksaminen arjessa. 
 
Joo mä tiedän myös ihmisiä, jotka todella hoikkia ja silti sokerit mitä sattuu testeissä.

JeRoSe Oon ihan samaa mieltä sun kanssa siitä, että vois vähän muitakin asioita tarkemmin "syynätä" kun painoa. Esim. mulla välillä tää yksinodotus aika rankkaa, vaikka ei raskauden kanssa oo ongelmia ollut ja yleensä menee hyvin mutta välillä on vaan raskasta kun tuo isäkin nyt on mitä on.

Mutta kiloja saa mun puolesta tulla, kunhan tosiaan vauvalla on kaikki hyvin. :) Kilot ehtii kyllä sitten pudottaa kun on palautunut synnytyksestä :)
 
sol_, täällä kohtalotoveri. Mulla nyt rv 29+1 ja lähtöpainoon tullut +15,5 kg. Mikä tuntuu ihan hirvittävältä määrältä. Tietty alkuunsa olin normaalipainoinen, että sinänsä ei haittaa, mutta voishan sitä vähän vähemmän tulla... Mä en sitä ymmärrä, kun ennen paino on aina pysynyt suht samana, vaikka liikuntamäärät ja ruokamäärät on vaihdelleet, nyt tuntuu että on ihan sama mitä syön, niin joka ikinen kalori jää sisään. Elimistö taitaa toimia ihan totaalisen eri tavalla. No, oon päättäny että ihan sama kuinka paljon kiloja tulee, mä aion ne joka tapauksessa pudottaa synnytyksen jälkeen. Piste.
 
Mulla on nyt tullu 10kg painoa. Ei mulle oo ainakaa neuvolassa valitettu, ja itestäki tuntuu aika normaalille vielä. Ja normaalipainonen olin ennen raskautta, mutta oon kyllä syöny aika lailla niin paljo ku on mieli tehny ja herkutellukkin. :)
 
Hei!

Mulla tullu about 8 kiloa nyt ja sama homma mulla etten aio kauheeta ressiä ottaa. Ja varmastihan painoa tulee vielä roimasti lisääkin. Laihikset jääköön synnytyksen ja imetyksen jälkeisiin aikoihin. Uskon että kun pääsee sitten jossain kohtaa liikkumaan niin homma hoituu....Kääk.

Ite en ajattele tuota sokerirasitustestiä mitenkään tuomiona vaan se on hyvä vaan että meistä pidetään huolta :) Ja kohonneet arvot osittain ennustaa myös omaa tulevaisuuttaakin diabetesriskin suhteen. Eli voi olla arvokastakin tietoa oman terveyden kohdalla jatkossa.

Ok, nautitaan kaikki kiloistamme, jos vointi muuten on hyvä.

Kivaa viikonlopunjatkoa!

 
Täällä paino tippui alaspäin tasaisesti rv 20 saakka n. 3kg yhteensä. Siitä lähtien noussu ja nyt lähtöpainon yläpuolella ollaan 4kg verran. Eli periaatteessa painoa on tullut 4kg, mutta periaatteessa 7kg. kummin sen haluaan laskea. :D Ja nyt viimeisen 4vko:n aikana painoa on tullut tuosta yhteismäärästä 2,5kg. Enkä tosiaan tarkkaile syömisiäni sen tarkemmin joten voin luvata, että kiloja tulee lisää vielä monta. Kilot hoidan pois aikanaan kyllä, mutta voihan olla, että ne kilot karisee ihan "itsekseenkin" synnytyksen jälkeen. Olen aina ollut normaalipainoinen vaikkakin BMI lähempänä 25 kuin 20.. Ja pyrin saamaan kaikki raskauskilot pois synnytyksen/imetyksen jälkeen pikkuhiljaa.
 
Täällä on +18 kg tähän mennessä, että älkäähän nyt hättäilkö ;-) Ei tunnu tosiaan syömiset paljon vaikuttavan - mulla alkoi heti alussa tää nousu ja semmoista +800g/vk tahtia on kertynyt melkein koko raskauden. Tuntuihan se alkuun pahalta, mutta nyt alkaa olla sellainen fiilis, että tulkoot mitä tulee kun ei sille mitään kuitenkaan mahda. Karistellaan sitten kesällä... en malta odottaa, että pääsee pojun kanssa ulos ja lenkkeilemään. :)

 
Kyllä kai sitä "automaattisesti" ottaa stressiä, vaikka kuinka itselleen lupas ettei ota ! :D Ja joo tuo on ihan totta mitä geisha-77 sanoi ettei ne meitä sinne rasitukseen kiusallaan pistä.

Mä odotan kans innolla että pääsee vaunuttelemaan, täällä meillä päin on niin hyviä vaunuttelulenkkejä:) Mua myös kiinnostaisi kokeilla jotain äiti-lapsi - jumppia tms. Aivan vaan senkin takia että tulis nähtyä muitakin ihmisiä, kahden kun vauvan kans on niin en halua vallan mökkihöperöityä neljän seinän sisälle. :D
 
Täällä kanssa yksi, joka odottaa lapsen tuomia uusia liikunta- ja harrastusmahdollisuuksia! Vauvauintia haluan ehdottomasti kokeilla, ja jos täälläpäin jossain järjestetään sellaisia äiti-vauva tai äiti-lapsi -jumppamahdollisuuksia, niin nämä kiinnostaa kanssa! Ja sitten se ihan perus vaunujen lykkäily kesäilmassa, ai että sitä minä odotan! :') Kyllä siinä väkiselläkin niitä raskauden tuomia kiloja tippuu, vaikka ei edes koittaisikaan niitä tietoisesti karistaa.
 
Täällä painoa tullu n.8kg lisää. Herkut maistuu aivan liiankin hyvin, nyt siis yritän etten ihan koko ajan mussuttais karkkia, jätskiä tms....

En sinänsä oo vielä huolissaan tuosta painosta. Esikoiselta tuli 12kg ja kun sairaalasta pääsin kotia oli jäljellä vain 2kg. Toisesta tuli 9kg ja ne kaikki jäi laitokselle.

Ja ehtiihän ne kilot karista sitten, kunhan pieni syntynyt ja imetys ohi.

-marde ja ukkeli rv 32+3
 
Heips!

Olen samaa mieltä tosta et ei jaksa stressata tota painoa. Lähtöpaino on mulla normi ja mulle on nyt kertyny 17kg lähtöpainosta. Neuvolatäti ei sinänsä oo sen pahemmin kommentoinu koska näki et mulle tuli esikoisesta +24kg ja olin saanu ne kaikki vuodessa tiputettua. Isosisko kävi vielä äskettäin samalla neuvolatädillä ja hänellekkin tuli yli 20kg raskauskiloja. 

Itellä on sama homma minkä huomasin et muutamalla muullakin, eli ihan sama mitä suuhunsa laittaa ni kiloja tulee. Välillä tuntuu et pelkkä vilkasukin nostaa painoa :D Ja monella se paino joka on tullu, on varmaan suurimmaks osaks nestettä.

Turha murehtia, eiks sitä sanota et lihavat on onnellisempia :DD
 
Mulla tuli esikoisesta painoa +24 kiloa eikä silloin ollu mitään sokerirasituksia, aikaa tästä tosin vajaat 16 vuotta. Ja sitten, ko seuraavissa raskauksissa tullut painoa alle sen +10 kiloa, nii heti on rasitukseen isketty, tosin sekin menee silleen, että kerran, ko oot siihen joutunut, nii menee aina automaattisesti seuraavissa raskauksissa kans. Lähtöpaino-erotus oli ekan ja tokan lapsen välillä kuitenkin jotain kymmenisen kiloa ja takana kuitenkin oli vuosien salitreenaus.

Ja eikös pääasia oo, että äiteellä on hyvä olla, olkoon painoa sitten minkä verran vain 
 
Takaisin
Top