Painonnousu

Quara

Puuhakas puhuja
Kiva kysymys näin joulun aikaan, kun kaikilla on enemmän tai vähemmän vatsat turvoksissa ja kiloja kertyy muutenkin, mutta minkä verran teillä on painot nousseet tähän mennessä?

Lähtöpaino 73,5 kg.
Nyt rv 18+6
Vaaka näyttää 78,5 kg

Laihdutin tosiaan ennen raskaaksi tuloa 8 kg. Kaikista paras painoni olisi 68 kg, siihen sitten synnytyksen jälkeen, koska tämä vauvahan tyssäytti laihdutuskuurini.
 
Alussa neuvolan vaa'an mukaan 71,1. Nyt 78,2. Oma vaaka alussa 69 ja nyt 76... No, sen seitsemän kiloa on tullut. Mun ihannepaino olis varmaan 60... Taidan painaa tän synnyttyä sen verran koska edellisissä raskauksissa on tullut tähän mennessä (siis viikoilla 30+) jo 17 kiloa, ja olen ne kilot kadottanutkin.
 
Jouluaattona tuli rv. 30 täyteen ja painoa on tullut 9kg (64kg->73kg) ja tämä on mun puolesta ok. Lähtöpainoni on sopiva, BMI 20-21.
 
alkupaino 68 kg
viimeksi neuvolassa 82 kg (rv 32)

= 14 kg

Eli ihan kiitettävästi on tota painoa siunaantunut... Tällä hetkellä kolkutellaan varmaan jotain kasivitosta.... [:)]
Alussa tuli nopeasti painoa kun lopetin tupakanpolton ja käytin korvikkeena jäätelöä... [;)] Sittemmin en ole herkutellut niin kovin paljon kun on ollut kaikennäköstä sokeriseurantaa sun muuta, mutta paino näyttää nousevan kyllä ilman herkuttelujakin. Tiedän ettei ruokavalioni ole erityisen epäterveelinen vaan ihan normaalia arkiruokaa syön, joten en viitsi stressata moisesta numerosta.
 
Heips!
Rv tänään 23+4 ja painoa viimesen neuvolan mittareiden mukaan tullut 9,6 kg. Lähtöpaino 73,7 kg -> nyt 83,3 kg. Melko normaalisti olen syönyt. Suurin painonnousu taisi olla alussa, kun oli pakko napostella pahaan oloon koko ajan jotain pientä. Minusta painoa tullut sopivasti enkä ressaa paljonko vielä tulee. Harmittaa vaan nyt kun on liikunta kiellossa, niin ei pysty enää niin paljon kaloreita kuluttamaan[:@]No vähemmän siis roskaruokaa[:D][:D]Tuntuu olevan kyllä tuo painonousu kovin yksilöllistä ja musta tuntuu että sitä painoa kertyy vaikka lopettaisi syömisen kokonaan[:D]No onneksi ei tarvi joka viikko käydä vaakalla. Turvotuksia ei ole.
 
Rv nyt 24+3 ja painoa on tullut 2 kiloa..

Olisinkin kysellyt, että miten teillä on tuo painonnousu jakautunut? Toisilla vissiin tulee alussa kamalasti, ja toisilla taas lopussa...? Entä onko niitä, jolla se paino ei ole noussut kuin muutaman kilon koko aikana?
 
Itselläni ainakin raskauspahoinvointi on vaikuttanut suuresti painon nousuun ja laskuun. Paino laski alussa muutamia kiloja aika nopeasti ja eikä ole tahtonut millään nousta. Nyt siis tullut vasta kilo lähtöpainon päälle. Vähän jänskättää, että mikä se todellinen paino on sitten synnytyksen jälkeen, koska kohtu, lapsi ja lapsivesi tuo jo itsessään viikkojen mukana painoa. Että paljonko painankaan oikeasti ilman tätä vauvaa......
 
Lähtöpaino 60,5 kg. Nyt n. 67 kg. Ihan tasaista ja hyvää vauhtia on meidän neuvolatädin mukaan menty.. Pahoinvointia ei ole ollut missään vaiheessa. Se kertookin yleensä aika paljon tuosta painonnoususta. Toisilla paino tippuu ekoina kuukausina ja siksi sitä painoa tulee vähemmän, kun tälläisillä, joilla nälkä on ollut vain kahta kauheampi alusta asti. [:)]
 
Ennen raskautta 48 kg, nyt rv 21 ja 56 kg. Paino on noussu tasaisesti alusta alkaen, pahoinvoinnilla ei ollut sen kummempaa merkitystä. En oikein välillä ymmärrä tuota liikunnan merkitystä painon säännöstelyssä. Kolmes vuodes multa putos paino 52 kg -> 45 kg istumalla koulussa, liikuntaa 1 km kahdesti päivässä enkä kieltäytynyt herkuista. Kun istuminen loppui, paino nousi tuon 3 kg. Ehkäpä nuo lihakset surkastu koulussa ja sit taas kasvoivat takaisin, kun aloin liikkua. Sanoin jo neuvolas et en aio tarkkailla syömistäni nyt ja liikun just ja vain sen mitä huvittaa. Katotaan tilannetta uudelleen sit synnytyksen jälkeen.  
 
Lähtöpaino 54kg
RV 31+6
Paino nyt 65kg

Eli 11 kg tullut. Eniten taisi tulla tuossa viikoilla 20-28. Nyt tuntuu että vähän hidastunut. Katsotaan mitä huomenna sanovat neuvolassa. Kaikkea syön ja ennenkaikkea suklaata. Ja liikunta on mennyt aika köpöttelyksi. Ei sillä kyllä mitään painoa enää kontrolloida [:D] Eilen käytiin tunnin kävelyllä miehen kanssa niin askelet oli sellasia 20cm ja olo kun jollain mummolla kun se talutteli mua liukkaiden kohtien yli. Jotenkin vauvan pää painoi virtsarakkoon (vaikka olin lähtiessä käynyt vessassa) ja alavatsan tuntemuksia.
Kaks kertaa viikossa käyn uimassa. Siinäpä se sitten.
 
Hei viimeisellä ainakin oli myös sama kuin mulla että neuvolan vaaka näyttää 2kg enemmän kuin kotona. Onko muilla vastaavaa? Ei sillä nyt sillai oo väliä kun lopputulosta kattoo, mutta nolotti kun ekan kerran siellä kävi ja ilmotin 54kg ja vaaka näytti 56kg. Tuli sellanen perinteinen "emmä oikeesti niin paljoo paina!" olo [:D]
 
Juu, täällä ainakin neuvolan vaaka näytti epäedullisemmin kuin oma [:D]
Ja myös täällä vähän nolotti kun olin palauttanut esitäytetyn lapun ekalla käynnillä ja sitten neuvolan vaaka näytti jotain +2-3 kg enemmän...
Tosin neuvolassa punnitsevat aina vaatteet päällä, ja näin talvella toppausta voi olla useampia kerroksia. Esim farkut painaa jo aika paljon, joten ne jalassa saa helposti 0.5kg lisää heti.
 
Mä olen punninnut samoissa vaatteissa itseni ennen neuvolaa kotona, et ei vaatteet sitä kahta kiloa tee. Mut ne tietää sen siellä, yhden toisen terkan huoneessa oleva vaaka näyttää vielä tuosta mun terkan vaa'asta vajaa kaks kiloa lisää [:D]. Ihmeteltiin vaan kun mun paino ei muka ollut noussut yhtään, johtui sit tästä toisesta vaa'asta jossa välillä punnittiin.
 
Kyllähän se niin on, että kaikki kertyneet kilot on kyllä ihan itse syöty... Ei niistä ketään syyttämään [;)]. Miehenki lienee kihonut sympätiakiloja samassa tahdissa. Mutta siis nyt ollaan puolivälissä ja kiloja olen saanut lisää viisi. Katsotaan, miten tästä eteenpäin.

Joskus tosin, hassua kyllä, on jopa laihtunut olo. Vatsaa ei tietenkään saa enää vedettyä sisään, mutta ei tunnu lihoneelta. painoin alkukesästä saman verran kuin nyt ja lihoin loman aikana vielä viisi kiloa lisää. Olo oli ennen ja jälkeen loman tosi paljon lihavampi kuin nyt.

Eli ainakaan minusta nämä raskauskilot ei tavallaan tunnu juuri miltään. Kroppa on tosi eri tuntuinen muuten, mutta se ei tunnu liittyvän tähän kertyneeseen painoon.
 
 
Kyllä käy kateeksi, kun lukee mitä muille on tullut. Mä oon saanut kiloja sitten teidän muidenkin edestä ja suurimman osan ihan alkuun. Omasta itsestähän nämä kilot johtuvat, ensimmäiset kuukaudet ruokahalut oli ihan törkeet ja mättöä ym muuta meni aikalailla, meillä oli remontti meneillään ja silloin helpommin "sallii" itselle epäterveellistä ruokaa. [>:] Mulla tulee nyt rv 33 täyteen ja lähtöpainoon 49kg näyttänee tullut melkein kakstoista kiloa lisää. Mä uskon kyllä että elimistö toimii erilailla näin raskaana ollessa, koska normaalitilassa paino ei juurikaan ole vaihdellut enempää kuin +/-2kg vaikka välillä on ollut kausia, että on syönyt ihan hirveesti ja liikunta ollut minimissä. Mutta kyllä nyt jouluna on tullut melkein tuo +1kg/per viikko..mutta onneksi sekin on kerran vuodessa ja tammikuun eka päivä on aina hyvä palata normaaliin rytmiin :) En kyllä epäile, ettenkö saisi näitä kiloja pois raskauden jälkeen....Eiköhän se ole paljon omasta selkärangasta kiinni [:)]
 
Mulla on painoa kertynyt 10-12 kiloa lisää[:-] Mutta uskoisinpa sen olevan aika normaalia - painaahan se lapsi, lapsivesi, istukka. Ei ainakaan tunnu siltä että painoa olisi hirveästi tullut muualle kuin tohon vauvamahaan.
 
Mulla lähtöpaino 63kg, nyt 77kg ja viikkoja 28+2. Eli huíkeat 14kg tullut lisää. Suurin osa heti alussa, kun pahoinvoinnin takia limu maistui vähän liiankin hyvin. Ja tämä kaikki siitäkin huolimatta, että olen liikkunut suht' reippaasti koko raskauden ajan. Olo ei kuitenkaan ole mikään kauhian raskas, yllättävää kyllä.
 
Minttumaaria, mulla on ihan sama kun sulla, oon tosiaan liikkunut ehkä aktiivisemmin ja määrällisesti paljon enemmän kun normaalisti ja silti paino on noussut noin paljon. Mulla on kyllä tullut reisiin,takapuoleenkin ja etumukseen jonkin verran lisää täytettä, mutta mitäpä noista, ehkä ne on vaan nestettä [;)] tai sitten ei...
 
Lähtöpaino 58kg, nykyään sellanen 68-69kg, hirveesti on heitelly toi paino nyt mut onneks ei ainakaan (hirveesti) ylöspäin [:D]
 
Takaisin
Top