Painonnousu raskauden aikana

Taika

Jostain jotain jo tietävä
Aloitetaan nyt tällainen tuskainen tukipalsta emoticon

Eli siis käsittelemme arkaa aihetta "paljonko on tullu painoa raskaudessa..??"

Tänne tuska, ahdistus, ilo ja masennus.

Perustetaan sitten kesäkuussa aihe "kuinka eroon raskauskiloista..?"

Ite oon säilynyt vielä "kiloitta". Ehkä tuo pahoinvointi on tehnyt osansa.
Esikoisesta tuli 23kg, nyt tässä toisessa oli lähtöpaino jonkin verran korkeampi,
mutta tavoitteena olisi, ettei ennen puolta väliä painoa kauheasti tulisi.
Nyt siis viikkoja 13+3, ja painon lisäys -1kg.
 
Esikoisesta tuli 11 ja se hävisi -2:een kolmessa viikossa synnytyksen jälkeen. Nyt tullut noin 2.5 kg...riippuen ihan aamusta riippuu mitä vaaka näyttää. Aineenvaihdunta on nimittäin raskauden myötä näillä viikoilla mulla melkosen jumissaemoticon
 
Täällä on tehty niin tiivistä tuttavuutta pöntön kanssa, että kiloja on lähtenyt n. 5.

Nyt alkaa pikkuhiljaa löytymään taas ruokahalua, ja välillä ruoka jopa pysyy sisälläkin, joten eiköhän se paino lähde nousuun. Kun nyt ei vaan ihan mahottomiin lukemiin nousisi emoticon

Onneks on noi koirat, joiden kanssa tulee päivittäin käytyä lenkillä. Muuten makoilisin varmaan senkin ajan sohvalla telkkaria katellen :D
 
Viikkoja 12+4 ja painoa tullut 0,8 kg, joten ihan tyytyväinen saa varmaan olla (?). En ole voinut kovin pahoin, joten olen pystynyt syömään normaalisti, enkä ole oksentanut kertaakaan.

Odotan jännityksellä, koska paino alkaa todella nousta.... Iiks.
 
Aluksi tuli yhtäkkiä joku 3 kiloa vaikka oksensin ihan kaiken pois. Sen jälkeen nousi kilon ja nekin lähti oksentaessa... Nyt pyörinyt paino siinä 62kg paikkeilla ja viikkoja 19, kohta 20. Reisiin vain hurahti jostain kiloja vaikka en juuri syönyt pariin kuukauteen. Ja muuten ei juuri huomaisi että olen raskaana, ellei asiasta tiedä.

Eli viikkoja vajaa 20 ja kiloja tullut yhteensä n. 5, joista suurin osa tuli alussa ja johtuu kuulemma usein siitä, että kun alun perin olen hoikka ja urheilen paljon, keho kerää jonkun kivan varaston vauvan varalle, tällä kertaa ilmeisesti reisiin.



Kukaan ei ole puhunut missään raskausajan selluliitista!!! Se on ainut asia mistä en pidä. Sanokaa nyt joku, että katoaa raskauden jälkeen. :D
 
Täällä lähtötilanteessa ylipainoa n. 20-25 kg ja paino onkin pudonnut tähän mennessä n. 3 kg. Ylimääräisiä kiloja ei kauheasti odoteltaisi, mutta en niiden tulosta kyllä masennukaan, on näiden makkaroiden kanssa opittu jo sen verran kauan elämään emoticon

Maha on kasvanut aivan tuhottomasti, laskeutunut alaspäin ja entiset kaksi makkaraa ovat nyt muodostaneet ison kummun, joten täällä ei tietoa ole enää aikoihin pystytty pitämään keneltäkään salassa. Odottelen vain kuinka hervottomalta näytän touko-kesäkuussa sekä kuinka iso jössikkä täältä tulee, suvussa kun on parhaimmillaan ollut tuollasiia 5,5 kg vauvoja emoticon
 
Olenkin vissiin ainoa, jolle on tullut useampi kilo painoa lisää. Alkuraskaus meni vain syöpötellessä. Nyt on 16+4 ja painoa tullut viitisen kiloa. Edellisessä raskaudessa tuli n.20kg ja kaikki ehti lähteä pois ennen tätä uutta raskautta (lasten ikäeroksi tulee 1v. 4kk.).

Selluliitista.. Sitä tuli hirveästi edellisen raskauden aikana ja osa ainakin lähti pois, mutta ei kaikki. Tai siis ainakaan mulla, perimähän siihen vaikuttaa ja liikunnan määrä ja ruokavalio. Mutta mulla tuo vartalotyyppi on muutenkin sellainen, että reisiin kerääntyy kaikki, ei voi mitään!
 
Täällä samankaltainen tilanne kuin ingalla. Lähtötilanteessa ylipainoa n. +20kg (joiden kanssa myös opittu elämään ;)). Eilisen punnituksen mukaan paino oli tismalleen sama kuin ennen raskautta, eli tilanne +/- 0. Eilen oli rv 17+4. Välissä paino ehti jo pudotakin muutaman kilon, ensimmäisten kuukausien aikana, mutta on nyt hiipinyt takaisin entiselleen.
Sinänsä uskomatonta, että kiloja ei ole tullut, mutta vatsakumpu kasvaa. Esikoista kun odotellaan, niin näitä pieniä ihmetyksiä riittää. Samoin syön samoin kuin ennenkin tai jopa hieman enemmän, ja silti paino ei nouse. Myöskään joulun herkutteluista (joista aiempina vuosina on yleensä tullut kilo tai pari) ei tullut lisää painoa. On se jännä miten kroppa toimii nyt niin eri tavalla kuin ennen. :)
 
Nyt on alkanut mahakumpu kasvaa kunnolla eli mulle on parissa viikossa tullut ihan selkeä raskauskumpu :) samoin painonnousu on myös lisääntynyt eli kiloja on nyt tunnut parissa viikossa yli kilo! eli painoa on nyt tullut yhteensä 3,5 kiloa.

joulumässäilyjen jälkeen päätin taas keskittyä terveelliseen ruokavalioon ettei ylimääräisiä kiloja kerääntyisi :)
 
Neuvolanvaaàn mukaan painoa kertynyt nelisen kiloa lähtöpainoon. Ihan ok. Joulunaikaan tuli pari vauhdilla ja kipeytyneet lonkat/lantio estävät turhan pitkät ja reippaat kävelylenkit emoticon  eli siihen nähden ihan hyvillä mielin.
 
Moiks,

kommentoinpa minäkin, kun niin pitkään olen taas vain lueskellut muiden kuulumisia. Täällä painoa on nyt tullut noin kilon verran (rv16+2). Jonkinverran oli paino yläkantissa jo alkajaisiksi, muttei kovin paljoa (71,5kg/172cm). Liikun kyllä paljon, ja olen entistä enemmän alkanut kiinnittää huomiota syömisiini, eiköhän se sillä hoidu kunnialla. Kun vaan pystyisi liikkumaan mahdollisimman pitkään :)
 
En ole kauheasti tuota painoa seuraillut, mutta reilusti on noussut alusta lähtien.
Nyt on varmaan joku +5kg, mutta ruokahalu on kyllä vähentynyt roimasti että saas nähdä miten tämä etenee.
Ja löllöreidet on täälläkin ongelma.
 
Änin tavoin täälläkin ihmetellään kummun kasvua vaikka painoa ei ole tullut lisää kuin vajaa 1kg (rv 16+5). Neuvolan vaa'an mukaan 30.12. (rv 14+4) painoa oli tullu lisää vain 400g mutta oli kuulemma oikein hyvä painonnousutahti kun itse vähän huolestuneena asiaa mietiskelin (lähtöpaino 58,6kg/165cm).  Ihana kuitenkin nähdä kun masu alkaa kasvamaan :)
 
Minulle vaaka näytti eilen neuvolassa + 2g ja olen tähän tyytyväinen. Nyt siis rv 18+3. Lähtöpainoni oli alussa 69kg (160cm), joten toivotaan, että kovin suurta lastia ei odotusaikana tule. Olen onneksi pystynyt liikkumaan ihan normaalisti koko ajan. Joululomallakin hiihdin Ylläksellä joka päivä 10-20 kilometriä.

Mutta tämä tukipalsta tulee varmasti vielä tarpeeseen...
 

Oon ottanut tavaksi käydä joka aamu vaa´alla. Helpompi seurata painon kehitystä. Itselläni oli lähtöpainoa 64,4 kg neuvolassa (luulen että oikea lähtöpaino oli 63,5. Raskaus keskeytti laihdutusprojektin eli laihdutin viime kesän aikana itseni 67 kilosta tuohon 63 (ja tavoitteena oli 59 kg) pituutta on 165. Nyt on hassua kun painon aikalailla 67-68 tämän mahani kanssa niin sitä hämmästelee että painoinko todella viime kesän alussa tämän verran ilman mahaa :)

Toisaalta laihisprojektilta oli kivempää tulla raskaaksi kun oli päässyt jo terveelisen syömisen makuun niin toivon että turhia kiloja ei pääse kertymään, kun jo kesän aikana tottui katsomaan mitä suuhunsa syö. Toivon että synnytyksen jälkeen imettääen ja terveelisesti syöden saavuttaisin jossain vaiheessa tuon maagisen 59 kg :) Ja hei, kesällä on muutenkin helpompi päästä takaisin vanhoihin mittoihin kun tarjolla on kaikkia ihania marjoja ja vihanneksia paljon enemmän kuin talvella :) eli ihanaa olla kesäkuun mamma :D
 
Mie olin viime neuvolassa laihtunu jopa päätähuimaavat 700 gr! :D Nyt varmaan lähtee paino pakostaki tippumaan, kun ''jäin kiinni'' sokerirasitustestissä, eli ruokavaliomuutosta kehiin ja sokereiden seurausta. Kaikki arvot oli yli sallittujen, ja olihan se tiedossa jo että mulla on kaksinkertainen riski sairastua raskausajan diabetekseen ylipainon ja isän diabeteksen takia. Mutta onpahan minussa 30 kg ylimääräistä mistä tiputtaa sitä painoa, ja tiedän kokemuksesta että se paino putoaa nopeastikki kun alkaa syömään terveellisesti ja oikein. Niin ja liikkumaan muutenki ko autolle. Neuvolatädin mielestä ei ole mikkään ongelma minun lähtöpainon kans, jos se paino pikkusen putoaa, kunhan vaan syön kunnolla.
 
Osaatteko sanoa milloin sokerirasitukseen tulisi mennä? Minulle puhuttiin siitä ekalla neuvolakäynnillä ja lähete laitettiin koneelle, mutta nyt en ole kuullut asiasta mitään, ja olin ihan unohtanut koko asian, mutta Frozenian mainitessa siitä asia palasi taas mieleen.

Kiitos avusta!
 
Mun pitäis kans ilmeisesti jossain vaiheessa siihen sokerirasitukseen mennä, mutta mitään uutta infoa siitä sitten ensimmäisen neuvolakäynnin ei oo kyllä tullu. Mulle ei tietääkseni pistetty edes mitään lähetettä vielä.

Mä oon ymmärtäny, että se pitäis jossain puolivälin paikkeilla tehä..


Painokeskusteluun sen verran, että mulla on edelleen ekan neuvolan punnitukseen -2kg. Ruoka ei oikein vieläkään maistu ja koirien kanssa reippailu umpihangessa on ilmeisesti tehnyt tehtävänsä.
Kyllähän sieltä ne pakolliset kilot varmasti tulee, mutta jospa sitä välttyis niiltä "ylimääräsiltä".
 
Takaisin
Top