Painonnousu odotusaikana

Ei pahalla ketään kohtaa ja en tiiä miksi luen ku tulee huono fiilis kun sanotte että paino noussut pari kiloa, mulla noussut nyt 7-8kg :violent001:sad010

Nyt on kyllä onneks tainnu viikon kaks yrittää paino pysyy edes samassa, mutta ei..

Joo jonkun verran antanut herkuille lupaa (noin kerran viikossa) mutta kun painoa muutenkin liikaa ni mieli ihan maassa ton nousun takia :banghead:
Ihme kyllä ei viel eilen ainakaan neuvola käynnillä sanonut mitään tosta noususta... Ens kerralla sit varmaa sanoo. .:bag:

Omalla äidillä nousi joka raskaudesta paino 20kg - > :facepalm:

:Heartred turvotus tuo myös kiloja ja kroppa sekä jokainen raskaus on hyvin yksilöllisiä. Mulla ekasta 9v sitten nousi sen 20-25kg, tokasta 2v sitten muistaakseni alle 10kg, nyt ei saisi myöskään juurikaan nousta kun painoa aivan liikaa jo ennestään, bmi valmiiksi jo ennen raskautta 40 :smiley-ashamed005
 
Mulla oli ekaan neuvolakäyntiin mennessä paino noussu pari kiloa, viimeksi neuvolassa punnittiin ja paino oli laskenu kilon. Vaikka turvottaa niin johtuu varmaan siitä, että ruokahalu on vasta lähipäivinä palannut takaisin. Tähän asti syöminen on ollu melko minimalistista... Ensi viikolla on lääkärin ja th yhteiskäynti neuvolassa, saapa nähä mitä paino silloin näyttää. En oo vieläkään muistanu ostaa pattereita puntariin, joten kotona ei tuu punnittua:grin
 
Mä en tiedä painoa. Mut kuumottelee :/ pitäis pienentää annoskokoa et olis homma enemmän tasapainossa. Mut ruoka on vaan niin hyvää :D
Mul sama, ruoka maistuu niin hyvin että sitä syö melkein aina ihan liikaa... Sen vuoksi varmaan myös lantion seutu pyöristynyt kaikkiin suuntiin.
 
Mulla on kotivaa'an mukaan laskenut paino nyt samaan kuin mitä se oli silloin kun ennen raskautta olen viimeksi punninnut itseni. Ihan normaalisti olen syönyt, paitsi että olen koittanut vaihtaa "hötöhiilarit" kasviksista saataviin. Leipää jos syön niin syön iltapalalla ruisleipää, joskus viikonloppuisin on ostettu pieni pussi kauraleipää josta tosin mieskin syö. Joskus harvakseltaan syön pastaa tai riisiä, mutta pääasiassa olen nyt viime aikoina syönyt erilaisia salaatteja ja sen kaverina poroa, hirveä tai kanaa. Kypsää kalaa en voi sietää, mutta olen yrittänyt siihenkin nyt opetella. Loimulohta maisteltiin viime viikolla ja se meni paremmin alas kuin edellisviikon ylikuivahtanut lämminsavulohi. Kasviksia syön paljon ja aamupalaksi syön useimmiten viiliä tai maustamatonta jugurttia erilaisilla marjoilla. Välipaloina menee omena, viinirypäleitä tai kiiviä. Kirsikkatomaatit on parasta herkkuhimonaposteltavaa! :D Katsotaan mitä ravitsemusterapeutti sanoo huomenna. En varsinaisesti yritä nyt raskauden aikana laihduttaa, mutta koitan välttää painon nousun kun lähtökohtaisestikin mulla on painoa reippaasti liikaa.

Ainakin olo on ollut hyvä ja virkeä, ja näillä eväillä on tullut sopivan kylläinen olo. Eikä ole tullut semmoista inhottavaa ähkyn tunnetta mikä mulla tulee herkästi varsinkin jos syön perunaa tai pastaa.
 
Ei pahalla ketään kohtaa ja en tiiä miksi luen ku tulee huono fiilis kun sanotte että paino noussut pari kiloa, mulla noussut nyt 7-8kg :violent001:sad010

Nyt on kyllä onneks tainnu viikon kaks yrittää paino pysyy edes samassa, mutta ei..

Joo jonkun verran antanut herkuille lupaa (noin kerran viikossa) mutta kun painoa muutenkin liikaa ni mieli ihan maassa ton nousun takia :banghead:
Ihme kyllä ei viel eilen ainakaan neuvola käynnillä sanonut mitään tosta noususta... Ens kerralla sit varmaa sanoo. .:bag:

Omalla äidillä nousi joka raskaudesta paino 20kg - > :facepalm:

Se taitaa tulla siitä kuuluisasta vertailusta muihin :oops: Mäkin huomaan että mulle tulee sellasia syyllisyyden tunteita siitä ettei oo niin paha olo ettei saa syötyä..Kun kaikissa artikkeleissakin paasataan miten alussa ei sais tulla yhtään mut mitenpä estää sitä! Tulee ihan epäonnistunut olo itelle. Viime kerrallakin tuli tosiaan puolet koko painonnoususta viikkoon 10 mennessä mutta saa nähdä miten tällä kerralla. Estrogeeni saa himoitsemaan herkkuja ihan kaameella tavalla ja mä itken verta kun niitä ei sais yhtää muka syödä:sad001 Pitäisi yrittää vaan luottaa kehoon että kyllä se painonnousu alussakin voi olla ihan hyväksi vaikka muualla ennustetaan mitä kaikkia maailmanloppuja. Tasaisessa painonnousussa on toisaalta se hyvä puoli että säästyy raskausarvilta kun ei tule liian nopeasti:) Ja nestettähän se kuitenkin suurimmaksi osaksi on, ruoka, suola ja uni, estrogeeni ja stressi siihen taitaa vaikuttaa jonkin verran mutta eiköhän se suurimmaksi osaksi ole sellaista mihin kukaan meistä ei välttämättä voi vaikuttaa paljoa(niin kuin geenit:nailbiting:)
Kyllä se siitä varmasti helpottaa kun estrogeenitasot lähtee laskuun vai mitä? Harmi kun ei oikeen voi olla käymättä vaa'alla kun joka aamu sitä haluaa tietää että onko lähteny ihan käsistä koko touhu!
 
Se taitaa tulla siitä kuuluisasta vertailusta muihin :oops: Mäkin huomaan että mulle tulee sellasia syyllisyyden tunteita siitä ettei oo niin paha olo ettei saa syötyä..Kun kaikissa artikkeleissakin paasataan miten alussa ei sais tulla yhtään mut mitenpä estää sitä! Tulee ihan epäonnistunut olo itelle. Viime kerrallakin tuli tosiaan puolet koko painonnoususta viikkoon 10 mennessä mutta saa nähdä miten tällä kerralla. Estrogeeni saa himoitsemaan herkkuja ihan kaameella tavalla ja mä itken verta kun niitä ei sais yhtää muka syödä:sad001 Pitäisi yrittää vaan luottaa kehoon että kyllä se painonnousu alussakin voi olla ihan hyväksi vaikka muualla ennustetaan mitä kaikkia maailmanloppuja. Tasaisessa painonnousussa on toisaalta se hyvä puoli että säästyy raskausarvilta kun ei tule liian nopeasti:) Ja nestettähän se kuitenkin suurimmaksi osaksi on, ruoka, suola ja uni, estrogeeni ja stressi siihen taitaa vaikuttaa jonkin verran mutta eiköhän se suurimmaksi osaksi ole sellaista mihin kukaan meistä ei välttämättä voi vaikuttaa paljoa(niin kuin geenit:nailbiting:)
Kyllä se siitä varmasti helpottaa kun estrogeenitasot lähtee laskuun vai mitä? Harmi kun ei oikeen voi olla käymättä vaa'alla kun joka aamu sitä haluaa tietää että onko lähteny ihan käsistä koko touhu!

Viisaita sanoja! :) Ei tosiaan pitäisi vertailla itseä muihin, koska yhäkin jokainen raskaus on omanlaisensa. Ja osaltaan se painonnousu johtuu ihan vaan... Noh, raskaudesta. Että syö tai ole syömättä, liikkuu paljon tai makaa paikallaan niin paino nousee silti. :shy:

En oikein tiedä paljon itellä paino noussut, mutta varmasti jokusen kilon jo... Ekan kohdalla mulla meni se ihan miten sattuu, alkuun tosiaan putosi paino joitain kiloja, sitten se lähti reippaaseen nousuun. Ei tosin kovin tasaiseen, neuvolassa kun punnittiin ja laskettiin keskiarvoja per viikko niin välillä oli tullut lisää tyyliin 1,5kg viikossa :banghead: ja välillä ehkä 200g... Kokonaisuudessaan tuli joku lähes 20kg, mutta se ei oikeasti näkynyt missään muualla ku mahassa, niin loppua kohden lakkasin stressaamasta sitä. Ja selvisin myös ilman yhden yhtä raskausarpea. :wideyed: Joten tällä kertaa yritän olla tyystin ajattelematta asiaa, vaakaa en oo edes katsonut taas moneen viikkoon. Katsotaan taas ens viikolla neuvolassa...

Mulla on nyt myös lakannut se vaihe että koko ajan olis hirveä nälkä ja voisin syödä kerralla vaikka hevosen. Eilen rupesi ihan jopa tökkimään syöminen kun olin syönyt puolet normaalista (ennen raskautta) annoksesta. Huomaa siis että kohtu rupeaa nousemaan ja ottaa oman tilansa jo...
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on nyt myös lakannut se vaihe että koko ajan olis hirveä nälkä ja voisin syödä kerralla vaikka hevosen. Eilen rupesi ihan jopa tökkimään syöminen kun olin syönyt puolet normaalista (ennen raskautta) annoksesta. Huomaa siis että kohtu rupeaa nousemaan ja ottaa oman tilansa jo...

Mä tein eilen ihan saman havainnon. Alkuun tuntui että söi ihan hirveesti ja vaikka välillä ei edes ollut nälkä niin joku alitajunta käski mättämään lisää ruokaa naamaan. Eilen illalla olin rutiininomaisesti menossa laittamaan iltapalaa kun tajusin ettei todellakaan ole nälkä ja maha on vielä päivällisestä täysi. Ihan tervetullut muutos kun tuntui jossain vaiheessa että syöminen riistäytyy käsistä. :hilarious:
 
Tuossa tuli taas kyllä yksi päivä hyvä esimerkki raskaana olevien naisten omatunnon lyttäämisestä kun siinä vau.odotus appissa oli kutakuinkin tällainen teksti, että "olet saattanut saada JO KILON TAI KAKSI tässä vaiheessa, mutta suurin osa on menettänyt kiloja pahoinvoinnin takia" eikä mitään "äläkä huoli vaikka olisi tullut vähän enemmän.." Johan siinä tuli kauhea morkkis ja tuli varmaan korkattua nutellapurkki ja syötyä ihan raivoähky:hungover: Se on kyllä tosi kumma miks tosta painonnoususta ei ikinä missään puhuta siihen malliin että sitä voi joillekkin kyllä tulla enemmänkin. Mäkin paniikissa mietin että syönkö liikaa mutku yhtään ei oo voinu nipistää kun on ollut nälkä:oops: Onneksi vauva sentään oli pieni..Tullut sitten hänenkin kilot mulle:rolleyes:
 
Mulla oli nyt noussut paino raskauden alusta komeat 200 grammaa :grin Luulin nousseen enemmän, kun masu on kasvanut noin seitsemän senttiä ja rinnat samoin tein. Eiköhän se tästä kuitenkin lähde nousemaan.
 
Edelleen on paino laskusuunnassa. Vieläkin syömisen kanssa hankalaa, vaikkei olekaan huonovointisuutta enää kuin lähinnä iltaisin. Annoskoot silti normaalia pienemmät ja etenkin päivällinen ehkä n. puolet normaalista. Muut ruuat on vain jonkin verran normaalia pienempiä.

Sinänsä ei tuon ylipainon takia haittaa painonpudotus, mutta ruvennut ärsyttämään se ettei sit ole energiaakaan mihinkään kävelyä ihmeellisempään liikuntaan :sad001
 
Mulla oli kanssa aamulla taas tippunut paino :sad001 reilu neljä kiloa jo tullut alas. BMI on tippunut lievästä ylipainosta normaalipainoon.

Pahoinvointi on edelleen kellon ympäri ja on siis jatkunut 7 viikkoa. Huomenna alkaa rv15 eikä loppua näy. Eilen sain syötyä leivän, maustamatonta jugurttia, salaattia ja väkisin kaks suklaamunaa. Tiedän että onnekas kun pystyn ees jotain syömään mutta henkisesti oon ihan loppu. Pitää varmaan kohta mennä uudestaan tiputukseen. Lisäksi mulle on tullut tosi pahaa hermokipua tonne pakaraan ja tissit edelleen ihan vereslihalla.

Samaan aikaan työprojektit painaa pahasti päälle ja ensiviikolla on tosi tiukat ja tärkeet kolmen päivän setit projektissa jota oon rakentanut 1,5 vuotta :sorry: Työ on vielä sellasta että hommat vaan kasaantuu jos en pysy vauhdissa.

Eli täällä ollaan ihan masiksessa :sad010
 
Mulla oli kanssa aamulla taas tippunut paino :sad001 reilu neljä kiloa jo tullut alas. BMI on tippunut lievästä ylipainosta normaalipainoon.

Pahoinvointi on edelleen kellon ympäri ja on siis jatkunut 7 viikkoa. Huomenna alkaa rv15 eikä loppua näy. Eilen sain syötyä leivän, maustamatonta jugurttia, salaattia ja väkisin kaks suklaamunaa. Tiedän että onnekas kun pystyn ees jotain syömään mutta henkisesti oon ihan loppu. Pitää varmaan kohta mennä uudestaan tiputukseen. Lisäksi mulle on tullut tosi pahaa hermokipua tonne pakaraan ja tissit edelleen ihan vereslihalla.

Samaan aikaan työprojektit painaa pahasti päälle ja ensiviikolla on tosi tiukat ja tärkeet kolmen päivän setit projektissa jota oon rakentanut 1,5 vuotta :sorry: Työ on vielä sellasta että hommat vaan kasaantuu jos en pysy vauhdissa.

Eli täällä ollaan ihan masiksessa :sad010

Paljon voimia Vohvelille! :Heartred Kuulostaa rankalta. Toivottavasti saat tehtyä töitä sen verran että olet itse tyytyväinen.
 
Mulla nousi ekaan neuvolaan mennessä 3kg mun normaalipainosta ja nyt kun uudestaan kävin puntarilla, ei ole noussut yhtään lisää. Tuntuu kummalliselta, mutta kaipa se on ihan normaalia, vaikka järki sanoisi että painoa pitäisi tulla tasaisesti lisää. Mullakin ollut pahoinvointia vielä viikko sitten, mikä on vähentänyt syömisiä.
 
Mulla on paino vielä varmaan kilon verran alle lähtöpainon, johtuen pahoinvoinnista. Olen muutenkin hoikka ja rv 7-10 en pystynyt syömään juuri mitään, ja paino laski 4kg. Nyt syön parin tunnin välein, että olo pysyisi siedettävänä ja paino noussutkin melkein lähtötilanteeseen. Nyt odotan että tämä pahoinvointi lopulta lakkaisi ja sen jälkeen aion huoletta vedellä herkkuja kaikkien näiden kärvistelyviikkojen edestä.

Esikoista odottaessa paino nousi muistaakseni 16kg.
 
Mulla oli tosiaan ensimmäisellä neuvolakäynnillä paino noussut 2kg. Toisella neuvolakäynnillä paino oli laskenu kilon. Nyt kolmannella käynnillä paino ei ollut noussut kuin 400g aiemmasta. Olin aika yllättynyt, koska ruokahalu on palannut ja aattelin jatkuvan syömisen nostaneen painoa reilusti enemmäno_O no, ehkä täytyy olla tyytyväinen ettei se paino vielä oo lähteny hurjaan nousuun:grin
 
Paino laskenut parisen kiloa kun on kiinnittänyt vähän huomiota mitä suuhunsa laittaa aiempaan nähden Pahoinvointia ei ole ollut. Ehtii ne kilot vielä karttua myöhemmin.
 
Täällä taas turvotuksen laskettua (kun se 12-13 viikot tuli täyteen) tippui 1,5kg ja voi olla että lisää vielä lähtee! Jesssss!!:grin Tulee ihan voittajaolo kun onnistuu pääsemään takasin pienemmille kymmenyksille..Ehti pahimmillaan nousee 5kg että oli ihan aiheellistakin vähän pudota:oops: Onko muilla heitellyt ton turvotuksen takia paino? Se on kyllä hurjaa mihin se yhtäkkiä voi hävitä. Mulla viime kerralla oli silleen että ekoilla viikoilla ehti tulla 6kg ja sit se vaan jäi paikoilleen junnaa moneks viikoks. Nää raskaudet on kyllä poikkeuksettoman erilaisia jokaineno_O
 
Vielä ei ole noussut, eiköhän se tossa kesän aikana lähe käsistä sitten :laughing002
 
Takaisin
Top