Painonnousu odotusaikana

Tähtianis

Jostain jotain jo tietävä
Lokakuun äidit 2019
Vähän tässä kauhulla odotan, miten painon kanssa käy raskausaikana. :oops: Alkupaino on painoindeksin mukaan siellä lievän ylipainon puolella, joten ei todellakaan tarvisi kovin paljoa nousta. Mulla on muutenkin pieni ahdistus tämän koko painonnousun kanssa, kun taustalla on teinivuosien epämääräiset syömishäiriöoireilut ja siksipä hiukan pelottaa oma tuleva reaktio kilojen kertymiseen. :sad001 Viimeisen vajaan parin vuoden aikana kun paino on noussut sen noin 8 kiloa erinäisistä syistä johtuen, eikä ole tehnyt oikein hyvää pääkopalle.

Toistaiseksi ei ole tullut raskaudesta lisää (saman kilolukeman sisällä siis mennään), mutta toisaalta mun paino heittelee ihan normaalitilanteessakin aika paljon päivän aikana, niin hankala arvioida - varsinkin kun en oikein tuosta taustastani johtuen tykkää punnita itseäni, enkä siis ihan tarkkaan tiedä alkupainoani.

Miten teillä muilla, joko raskaus on näkynyt vaa’alla? Entä aiempien raskauksien (jos niitä on ollut) kanssa, kuinka paljon tuli lisää ja missä tahdissa?
 
Mä olen pitkään painanut saman verran. Häämatkan jälkeen tuli muutama kilo lisää. En ole syksyn aikana käynnyt vaalla enkä ole huomannut itsessäni muutoksia muuta kun, että kun lopetin pillerit niin olin kuukauden verran hirveän turvonnut. Rupesin täyttämään esitietolomaketta neuvolaan ja tajusin, etten tiedä tarkkaa painoa. Jos olisin pysynyt samoissa lukemissa kun häämatkan jälkeen niin olisi lievää ylipainoa painoindeksin mukaan, mutta meinasin pudota vaalta kun kävin äidin luona kun kiloja on tullut noin 10kg lisää :wideyed: Ahdistaa kyllä nyt vähän. En tiedä johtuuko pillereiden lopettamisesta ja raskaudesta mutta ei nyt ainakaan raskauden takia vielä olisi painon pitänyt nousta näin paljon :woot:
 
Mulla ei ole vielä raskaus näkynyt vaa'alla muuten kuin että painon putoaminen on hidastunut reippaasti, ellei jopa pysähtynyt. Mulla on ylipainoa ennestään johtuen maailman epäsäännöllisimmästä ruokailurytmistä ja liiallisesta huonon hiilarin pupeltamisesta, ja syksyllä aloin katsomaan tarkemmin mitä suuhuni laitan ja milloin. Vähän kyllä jännittää että minkähänlainen meteli tästä painoasiasta nousee sitten neuvolassa, mutta sille kun ei voi sormia napsauttamalla mitään tehdä niin näillä mennään. :) Jos nyt ei paino ainakaan ihan hirveästi nousisi, se olisi ihan kiva.
 
Mulla on paino pudonnut pari kiloa, kun mikään ei maistu, ja nyt on oksennuskin tullut mukaan kuvioihin. Esikoisen aikana paino nousi 12kg, ja kaikki katosi tosi nopeasti. Nyt painoa on vähän enemmän, mutta en oo huolissani. Viimeksi imetys vei multa tosi nopeasti painoa, joten toivottavasti nyt menisi samoin :) Oon aika kova liikkumaan, niin se toki auttaa. Kesä ja kuumuus ei kyllä yhtään houkuttele mahan kanssa, joten siitä syystä painoa saisi tulla tosi maltillisesti :cool:
 
Esikoista kun aloin odottamaan 9 vuotta sitten, olin normaalipainoinen. Silloisessa odotuksessa paino nousi reirusti, olisko ollut jopa ~15-20kg, joista jäikin 10kg. Vuosien saatossa enemmän ja vähemmän sitten jojoilin ja kakkosta kun aloin odottamaan kaksi vuotta sitten, olin ihan oikeasti pyöreä ja liikaa painoa useampi kymmenen kiloa. No tokassa odotuksessa paino ei noussut kuin noin 8kg ja siitäkin 6kg jäi synnärille ja loput 2kg karisi ekassa parin kk imetyksessä. Mutta siihen se sitten on jäänyt, ei hievahda puntari mihinkään. No en ole kovin aktiivisesti jaksanut tehdäkään asialle mitään, mutta eipä onneksi ole paino noussutkaan. Nyt siis kolmosen kohdalla edelleen se parikymmentä kiloa ellei enemmänkin liikaa ja tavoite olisi odotusajasta suoriutua yhtä hyvin kun kakkosen kohdalla, ettei ainakaan enempää tulisi. Jos sit ens talvella jälleen aloittaisi elämäntaparemontin :hilarious:
 
Mulla ei ole vielä raskaus näkynyt vaa'alla muuten kuin että painon putoaminen on hidastunut reippaasti, ellei jopa pysähtynyt. Mulla on ylipainoa ennestään johtuen maailman epäsäännöllisimmästä ruokailurytmistä ja liiallisesta huonon hiilarin pupeltamisesta, ja syksyllä aloin katsomaan tarkemmin mitä suuhuni laitan ja milloin. Vähän kyllä jännittää että minkähänlainen meteli tästä painoasiasta nousee sitten neuvolassa, mutta sille kun ei voi sormia napsauttamalla mitään tehdä niin näillä mennään. :) Jos nyt ei paino ainakaan ihan hirveästi nousisi, se olisi ihan kiva.

Meidän neuvolassa ja lääkärissä on aina suhtauduttu tosi hyvin ja kevyesti kakkosen odotuksessa siihen, että oli liikaa painoa. Ainut mitä kehottivat, on tosiaan ettei paino hirveästi pääsisi nousemaan odotusaikana.
 
Esikoisesta mulla putosi alkuraskaudessa paino noin 4kg ja sen jälkeen se kipusi ylöspäin 10-11kg, eli kaikkinensa extra-painoa tuli 6-7kg. Synnytyksessä hävisi osa ja ensimmäisen kolmen kuukauden aikana imettäessä loput. Eniten painoa kertyi viimeisen kolmanneksen loppupuolella kun vauva kasvoi. Syntyi 3,2kg.

Nyt olen suurin piirtein samassa painossa ja alkuraskauden aikana pudonnut pari kiloa. Tarkoitus on ettei paino nousisi tuon enempää kuin ensimmäisessäkään raskaudessa, se vaatii liikkumista raskauden aikana.
 
Mullaki stressiä painosta, niin kuin joka kerta raskaana ollessa. Tällä kertaa on kuitenki eri tilanne kuin ennen. Nyt en ehtinyt päästä edellisen lapsen jälkeen omaan painooni, mulla on edellisetkin raskauskilot painolastina :BangHead Imetys on mulla joku kiloliima. Sen aikana ei vissinä tipu ylimääräiset, ja nyt tulinkin yllärinä raskaaksi heti imetyksen lopetettuani. Minäki menen nyt siellä lievän ylipainon puolella, eikä kestäisi tulla ylimääräistä. Mun ongelma on pahat selkä- ja liitoskivut aina raskausaikana, enkä loppuajasta pysty liikkumaan juuri ollenkaan. Kävely on jotain kauheaa silloin. Edellisissä raskauksissa painoa on tullut reilusti, noin 16kg molemmissa. Nyt oon asettanut itselleni maksimin, että 8kg saa tulla, ei sen enempää, sillä silloin on painoa saman verran kuin aiemmillakin kerroilla synnyttämään mennessä. Paras tilannehan olisi, jos omaa rasvaa vähenisi raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen painaisi vähemmän kuin ennen raskautta. Se on ihan ok, jos on ylipainoa. Yritän syödä nätisti ja liikkua niin pitkälle kuin mahdollista, tehdä sen minkä voi :dontknow Onneksi ehdin tehdä elämäntaparemonttia ennen raskautta, niin tää ei ole kamala muutos. Jätin viljat ja sokerin pois, kun niistä tulee mulle muutenkin mahaoireita.
 
Ykkösen kohdalla mullakin parin ensimmäisen kuukauden aikana putosi muutama kilo kun ällötys oli niin hurjaa... Lähtötilanne oli ihan siellä normaalipainon alarajoilla. Sitten ensimmäisen kolmanneksen lopulla paino rupesi kipuamaan, vaikka pahoinvointi jatkuikin, ja se kipusi tasaisen reippaasti ihan loppuun asti, osittain varmaan siksi että liikunta mullakin jäi tosi vähiin kun kolotti sieltä sun täältä ja olo muutenkin oli tukala. Kaiken kaikkiaan mulla kertyi lähes 20kg painoa raskauden aikana. :wtf: Synnärille maaliskuussa sitten jäi siitä ehkä puolet, vauva oli lähes 4kg ja menetin pari litraa verta niin siinähän sitä jo olikin... Alkuun tuntui siltä ettei se loppu lähtenyt putoamaan minnekään vaikka täysimetyksellä mentiinkin ja lapsi todellakin söi. Usein ja paljon. (Varmaan se paino jämähti tisseihin kun maitoa olisi riittänyt varmaan vaikka kolmelle.) Mutta sitten se vaan jotenkin lähti laskuun, ja joulukuussa paino jo olikin sama kuin ennen raskautta.

Eli saa nähdä kuin käy tällä kerta... Ainakaan vielä ei ole vaikuttanut mihinkään suuntaan, mutta tällä kertaa jo vähän tiedän että miten syöminen vaikuttaa, tai on vaikuttamatta, pahaan oloon niin en ole sen takia joutunut ruokaa skippaamaan. Eiköhän sitä painoa nytkin taas kerry, mutta yritän taas olla stressaamatta siitä...
 
Mä oon tyytyväinen jos nyt tulee saman verran kun viimeekskin. Tuli yhteensä 13 kiloa jotka suurin osa kertyi toisen kolmanneksen aikana. Loppuaikana ei paino paljon noussut. Parin viikon jälkeen synnytyksestä paino jämähti ja loppu 7 kiloa pysyi 5 kk kunnes aloin treenaamaan ihan kunnolla. Täysimetys ei siis vieny grammakaan vaan sai tehdä ihan töitä. No nyt tietää senkin ettei ainakaan tarttee turhaan Imetysvaraa kerätä :woot:
 
Minulle tuli viimeeksi 18 kg, olen tyytyväinen siihen, tavoittelin alle 20 kg. Nyt on edellisestä jäljellä 3 kg, mutta olen silti isompikokoinen kuin ennen. Sama tavoite on nytkin, hankalampaa tosin nyt liikkua, kun on jo lapsi. Noin muuten voin raskaana ollessa tosi hyvin, eikä vaivannut mikään.

Imetyksen aikana ei liikahtanut kilokaan, eli todella hitaasti lähti paino. Samoin synnytyksen jälkeen lähti tasan lapsen painon verran, jos sitäkään. En punninnut itseäni kuin 3 vko synnytyksestä ekan kerran, että ei ole tarkempaa tietoa.
 
Sen verran tulee, kun tulee. Kyllä ne sitten imetyksen myötä lähtee pois taas.
 
Ah, tämä paino asia onkin vähän murheenkryyni. Odotin esikoisen raskauskilojen lähtevän imetyksen myötä, mutta kas vaan, mulla imetys ei kerta kaikkiaan anna yhtään kilojen karista. Edellisestä raskaudesta tuli painoa 20kg ja sama tilanne edelleen :sad001 eli toivon ettei tulisi ihan vaan se pakko mikä on. Kiinnitän syömiseen ja liikkumiseen nyt huomiota ja sen puolesta olis tarkoitus syödä paremmin kuin viime raskaudessa. Onkohan mahdollista että ei tulis painoa raskauden aikana? Voisko samat rasvat riittää seuraavaan raskauteen? Täytyy kysyä neuvolasta myös.
 
Arri, oon kyllä kuullut sellaisistakin, joilla näin on käynyt. Mutta varmaan kannattaa varautua, ettei välttämättä käy omalla kohdalla, ettei tule turhaa syyllisyyttä/pettymistä omaan kehoon. Mulla just sama tilanne kuin sulla.
 
Arri, oon kyllä kuullut sellaisistakin, joilla näin on käynyt. Mutta varmaan kannattaa varautua, ettei välttämättä käy omalla kohdalla, ettei tule turhaa syyllisyyttä/pettymistä omaan kehoon. Mulla just sama tilanne kuin sulla.
Joo yritän olla ottamatta siitä syyllisyyttä. Hankalaa omassa tilanteessa suurimmaksi osaksi on se et on huono kunto, ulkonäkö haittaa vähemmän. Vaikka kyllä siitäkin välillä kriiseilen. Haluaisin elää terveellistä elämää. No katsotaan mitä tämä tämä raskaus tuo mukanaan. ”Mukavaa” että on kohtalotovereita. Yritetään parhaamme!
 
Viime raskaudessa tuli +11kg, jotka kirjaimellisesti jäivät synnärille mutta oon lihonut ne takaisin. 3kk koliikki ja väsymys -> epäterveellistä ruokaa.
Liikunta jäi vähälle kun koira lähti ja alkuvuodesta oleva leikkaus osittain laitoi kipujen takia maaten.

Tavoitteena ois syödä terveellisesti ja olla 9kk herkkulakossa.
 
Itsellä tuli ekasta raskaudesta n. 20kg :arghh: Siitä kannetaan edelleen semmost 12kg :oops: Itsellä ei imettäminen onnistunu ja ilmeisesti omaan tosi huonon aineenvaihdunnan, mitä raskauski hidastaa entisestää :mad: Yritän kans pyrkiä ettei kauheesti tulis, maks lapsen verra. Kyl ne radkuskilot yllättävän sitkeesti on kiinni ku en 3 vuodessa oo niitä saanu pois, voi toki olla et yrittäminenki on ollu vähä on/off :sorry:
 
Viime raskaudessa tuli 26kg ja nyt 13kk myöhemmin jäljellä 2kg. Samaa kaavaa menee varmaan nytkin ja toivottavasti imettämällä lähtee.

Mulla kiloja tuli, vaikka en pystynyt edes syömään melkein mitään. Oksensin ensimmäiset 25vk ja senkin jälkeen voin pahoin. Elin kyllä tosi epäterveellisesti, kun ainoat ruuat mitkä pysyi sisällä oli suklaamurot ja pikanuudelit :O hyi että!

Tässä raskaudessa kyllä liikuntaa pitäis tulla enemmän toivottavasti, kun en aja autoa ja mun homma on viedä lapsi hoitoon aamulla niin tulee sellanen reipas 5km kävelyä jokapäivä. Mulla oli kyllä viimeksi niin pahat liitoskivut, että loppuraskaudesta kävelin vain pieniä n. 100m matkoja ja keppien avustuksella.

Elättelen toivoa, että liitoskivut pysyisi poissa tällä kerralla ja oksentaminen toki myös, mutta nyt jo on ellova olo ja tänään vasta 4+3 :’D
 
Esikoisesta tuli 9kg ja kakkosesta 15kg. En kyllä stressaa yhtään vaikka mitä tulis painoa. Molemmissa oon imettäessä palautunut kovin hoikkaan kuntoon
 
Esikoisesta tuli viime vuonna 8kg painoa, ja viime vuoden aikana lähtikin sitten raskauskilot + 16kg imetyksen ja liikunnan ansiosta. Painoa tulee mitä tulee, sillä koitan liikkua niin pitkään kuin mahdollista. Ja imetyksen avulla sitten toivottavasti lähtis kilot karisemaan :) Ei stressiä [emoji106]
 
Takaisin
Top