Painonnousu ja mahan kasvu

Onpa taas ihania masuja :love2

Ruusunen, meillä neuvolatätsä sanoi, että heillä on muutettu toimintatapaa sf-mittauksessa ja nyt he alkaa mitata sitä vasta rv 24 eteenpäin. Ennen raja on ollut rv 18. Enpä tajunnut kysyä syytä muutokselle, kun välttämättä se sf-mitta ei kerro mitään raskaudesta.

Mulle sanottiin samaa, mutta mittasi silti kun tuli puheeksi, muttei merkattu ylös. Hän oli sitä mieltä, että syy on siinä että istukan paikka voi vaikuttaa vielä tässä vaiheessa SF-mittaan liikaa. Vasta rv 24 jälkeen sitten nykyään mitataan.
 
Mulla tullu +4 kg lisää, tänään 24+0. Vatsa kasvanut aika maltillisesti. Nyt vasta parissa viikossa tullut selkeämmin esille. :)
 
Joku 5kg on tullut ja maha on valtaisa. Silti tänään kun kokouksen päätteeksi kerroin yhteistyökumppaneille jääväni äitiyslomalle olivat he ihan järkyttyneitä että missä se vatsa on?! Olettivat että jään joskus loppuvuodesta joten heinäkuun lopulta jääminen oli sokki. Kiitos kesäisen telttamekon ja jakun :D
 
Mä en käsitä mistä tää mun paino kertyy tässä vaiheessa. Nyt rv 22+5 ja mulle on tullu painoa 9kg!! Ymmärrän kyllä että hoikille varsinkin aluksi saattaa herkemmin tulla painoa. Mulla siis lähtöpaino oli 50kg. Voisin melko varmasti vannoa, että liiasta syömisestä tää ei voi johtua. Vai onko juuri siinä se vika, että syön liian vähän tarpeisiin nähden ja kroppa menee säästöliekille? Mä en tiedä mihin suuntaan mä lähden tätä asiaa viemään. Tänään soitin neuvolaan itkusilmässä ja kysyin saako keltään apua, joka kattois mun ruokavaliot kuntoon. Ravintoterapeuteille pitää saada lähete lääkäriltä ja niille on kauheet jonot. Tilannehan ei siis oikeesti edes oo vielä katastrofaalinen, mutta jostain syystä tää vaikuttaa ihan älyttömästi mun itsetuntoon. Siis painoahan tulee raskauden aikana, se on ihan selvä. Mutta näin paljon ja näin nopeesti. Mä oon niin rikki :arghh: tulipas vuodatus...
 
Liisi82 hoikille tulee herkemmin painoa, sun lähtöpaino on ollut jo pieni. Luin jostain että osalla syy on hormonaalinen että painoa kertyy eikä sille vaan oikein mahda mitään. Mutta ymmärrän ahdistuksen täälläki ahistaa tää painon kertyminen ja ihan valas olo jo nyt :confused:
 
Liisi, painon nousuun on monta syytä! Helteet-> turvotus, hormonit, vauva, lapsivesi,istukka, verimäärä.... monta syytä! Voithan sä itse pitää vaikka ruokapäivä kirjaa ja laskeskella kalorit et syöt tarpeeks... radilaisen pitäis tähdätä 1500-1800 kcal päivä saantiin:wink muistathan juoda tarpeeksi et pysyy nesteet liikkeessä?
Mullakin tullut viikossa 2kg lisää ja uskon sen olevan täysin vettä, kiitos helteiden... mut kyllä samaistun sun ahdistukseen! Vasta 4 lapsen jälkeen sain tiputettua saadut raskaus kilot pois (30kg) ja nyt ahdistaa suunnattomasti tää painon nousua tahti:eek: vaikka ymmärrän täysin että vauvan teko vaatii painon nousua, silti ahdistaa:/
 
https://www.calkoo.com/fi/painonnousu-raskauden-aikana

Heinäkuisissa oli linkattu tämä! Ihan kätsyn oloinen. Ja täällä myös stressataan painoa ihan liikaa. Se on yhtäkkiä vaan noussut käsittämättömästi ja se näkyy. Nyt +5kg 1,5kk sisään että aikamoinen nousu. Jos sit viimeisellä kolmanneksella ei nousis enää! Nimimerkillä valas 160cm ja kohta 80 kg rikki :'(

Katsoin ton sun linkin kautta ja tähän mennessä mun painon nousu menee siinä minimin mukaan:) kiitos, tuli hiukan parempi fiilis kun en ookkaan turvonnut mitenkään ”liikaa”:)
 
Joo, sovittiinkin neuvolatädin kanssa, että alan pitää ruokapäiväkirjaa. On tää silleen jännä juttu, että ennen raskautta mun ruokavalio ja syömätottumukset oli ihan kaameet. Aamulla en juonu ku kupin kahvia ja kunnolla vasta ruokkiksella töis joskus kolmen-neljän välillä. Iltasin tuli vedettyä kaikkee roskaruokaa ja töissä noi välit täytin karkeilla. Nyt kun yrittää syödä järkevästi monta kertaa päivässä pieniä annoksia ja paaaaaljon terveemmin, niin paino nousee kohisten. Mutta tosiaan tähän varmasti vaikuttaa tosi monta asiaa.
 
https://www.calkoo.com/fi/painonnousu-raskauden-aikana

Heinäkuisissa oli linkattu tämä! Ihan kätsyn oloinen. Ja täällä myös stressataan painoa ihan liikaa. Se on yhtäkkiä vaan noussut käsittämättömästi ja se näkyy. Nyt +5kg 1,5kk sisään että aikamoinen nousu. Jos sit viimeisellä kolmanneksella ei nousis enää! Nimimerkillä valas 160cm ja kohta 80 kg rikki :'(
Tosi hyvä toi laskuri. Ainakin itsellä helpotti ahdistusta kovasti. Painoa tullutkin vasta melko vähän tuon mukaan, alle minimin.
 
Ihan huippu tuo laskuri, täälläkin ollaan vielä sallittujen rajojen sisällä, mutta epäilen että tuo lopullinen paino ei jää rajojen sisään :D
 
Tuo laskuri oli hyvä kyllä :) Omilla lukemilla ei painoa tule sen mukaan keskiverroin kuin viisi kiloa, jotka hyvin voi vielä tulla tässä kolmen kuukauden aikana.

Mutta tämä aamu on hyvin ristiriitainen. Kokeilin mekkoja, kun viikonloppuna juhlia, ja mahduin niihin paremmin kuin viime kesänä, josta kuitenkin lihoin syksyn aikana muutaman kilon lisää. :eek: Normaalistihan asia olisi todella iloinen, mutta nyt harmitti, etten näyttänyt niissä raskaana olevalta :confused: Että asiaa voi kriiseillä näinkin päin. Lähisukulainenkin taas kummasteli, kuinka paljon oon hoikistunut. En sano, että se olisi huono homma, mutta kun se vie huomion pois vatsalta, jota haluaisin ennemmin ihmeteltävän. Vaikka jokainen raskaus on erilainen, mutta olin mielessäni ajatellut vatsan kasvun toisenlaiseksi. Tiedän kyllä, että nyt vauva alkaa kasvamaan vauhdilla ja näin ollen vatsakin, mutta nämä ovat tämän hetken fiilikset :)
 
Tiitanen, kuluneesti voi kai todeta, että tasan ei käy onnen lahjat :) Ymmärrän kyllä hyvin, että mahan pienuudestakin voi kriiseillä - itse tykkään isosta mahastani, vaikka toisaalta olen kyllä kriiseillyt sitä, että se on kasvanut liian pian ja saan kuulla siitä jatkuvasti. :)

Heh, kävin tänä aamulla pitkästä aikaa vaa'alla, ja kyllä on viimeisen parin viikon herkuttelut kostautuneet. On ollut sen verran kiireistä töissä ja muutenkin, että on tullut vedettyä makeaa suunnilleen kaksin käsin. Viime punnituksesta +2 kg :rolleyes: Jospa siitä edes osa olisi pelkkää turvotusta tai jotain. Tuo laskuri oli kyllä mielenkiintoinen, kiitos linkistä! Myös sen mukaan mulla on just se pari kiloa yli maksimipainonnousun näillä viikoilla. Hups. Noh, kohta on kesäloma ja aikaa syödä terveellisemmin.
 
:angry9Olipa hyvä tämä laskuri!
Minimissä mennään ja huoli putoi pois!
Pikkuhiljaa pääsen yli myös sf mitastakin kun neuvolassa sanottiin että liian iso vatsa tässä kohtaa! Onneksi olen tajunnut vihdoin että tasaantuu yleensä vielä!

T
https://www.calkoo.com/fi/painonnousu-raskauden-aikana

Heinäkuisissa oli linkattu tämä! Ihan kätsyn oloinen. Ja täällä myös stressataan painoa ihan liikaa. Se on yhtäkkiä vaan noussut käsittämättömästi ja se näkyy. Nyt +5kg 1,5kk sisään että aikamoinen nousu. Jos sit viimeisellä kolmanneksella ei nousis enää! Nimimerkillä valas 160cm ja kohta 80 kg rikki :'(
 
Oho! Tuon laskurin mukaan olen aika paljon jäljessä painon nousun kanssa... No eiköhän se tästä nouse kuitenkin tasaiseen tahtiin :)
 
Sama täällä, tuon laskurin mukaan mun pitäis painaa melkein 5kg enemmän :woot: kaksi kg tullut painoa tänä aikana lisää, mut kyl mä uskon et se tuosta vielä nousee
 
Laskurin mukaan 3kg jäljessä minimistä ja 5 kg keskiarvosta
 
Heh, mä taidan olla ainoa jolla paino on noussut enemmän kuin laskurin antaman maksimin :grin Huomenna alkaa rv 26 ja painoa tullut 7kg, laskurin mukaan olisi saanut tulla 6,61kg. Tosin tuosta painosta suurin osa tuli alkuraskauden aikana kun koko ajan oli huono olo ja teki mieli syödä jotakin siihen oloon. Nyt paino pysynyt samana muutaman viikon ja radin myötä terveellinen ruokavalio pitänyt jo useamman viikon. Herkkuja syön satunnaisesti kun on jotakin juhlaa tms mutta jokailtaiset mussuttelut on jääneet onneksi jo kauan sitten pois. Joten sikäli en osaa ottaa stressiä tästä painoasiasta :)
 
Mä en oo muuttanut ruokavaliota yhtään (mitä nyt radin myötä vähän terveellisemmäksi) ja liikuntaa en ole lisännyt. Kilppari-arvot heittelee jälleen ja kiitos tästä mulla on jäätävä turvotus joka kerää ihan hirveän paljon nestettä.

rv 0-8 Lähtöpaino
rv 8-15 1kg
rv 15-19 6,5kg
rv 19-23 4kg

Aika hyvin huomaa missä lääkitys mennyt taas pieleen. Ja ikävintä on, että ainakaan minä en tiedä miten nuo saa kilot saa pois (muuta kuin synnyttämällä ja odottamalla, että "omat" kilppariarvot palautuu). Läskin kiukuttelua mutta kun se ruuan muokkaus tai liikunnan lisääminen ei auta.
 
Takaisin
Top