Painonnousu ja mahan kasvu

+Lara+

Näppärä viestien naputtelija
Syysmammat 2018
Toukoäidit 2020
Mä aattelin tehä tälläsen painnousu ketjun ja maha ketjun :) itellä tuli ekasta raskaudesta reilu 20kg ja nyt olis niiiin toiveissa ja yrityksessä että tulis vaan +15kg max tässä raskaudessa. Vielä ei oo tullut kiloja lisää, ei oo kyllä lähtenykkään oksentelusta huolimatta.

Onko kellään vielä paino noussut?
 
Mulla tuli ekassa raskaudessa 25kg lisää ja nyt on tullut neljä jo.Lähtöpaino molemmissa 52kg. Ihan itte syömällä oon lihonut, raskaana on vaan koko ajan nälkä :sad001
 
Ite oon laihtunu kummassaki raskaudessa. Paino nousi 5kg ja 6kg ja kun synnytti ni paino tippu 12kg ja 15kg. Nyt on paino laskenu 2kg ja vatsa tullu jo esiin kuten tuli tokassakin heti alussa esiin. Mun bmi pyöriny aina ku tullu raskaaks 25-27 paikkeilla.
 
Painoa on tullut nyt semmone pari kg ja kyllä huomaan missä ne kilot on o.O
Eli mahassa turvotuksen muodossa... esikoisen odotus aikaan tuli vaatimattomat 30kg massaa lisää joista synnärille jäi vaan jotain 5:sad001 loput sain pudotettua 4 lapsen syntymän jälkeen :) muista raskauksista tullut vaan 5-7kg josta kaikki jäänyt synnärille:) toiveissa että tämäkin raskaus menee samaa kaavaa:wink mun BMI on tällä hetkellä kans siin 25 huittisissa... onneksi nää mukulat pitää mamman liikkeessä niin jospa se auttaisi painon säätelyssä ja pitää pysyä lujana herkuttelujen kanssa:p
 
Täälläkin on maha pullahtanut jo esiin, kuten esikoista odottaessakin tässä vaiheessa. Ruumiinrakenteeltani olen lyhyt ja hoikka. Paino ei ole vielä noussut mutta eiköhän se nousuun lähde nyt, kun ruoka maistuu taas pahoinvoinnin jälkeen. Viime raskaudessa painoa tuli noin 16 kg. Kaikki lähti aika pian synnytyksen ja imetyksen myötä. Katsotaan, kuinka käy nyt toisen raskauden myötä. :)
 
Mä en ole uskaltanut vaa'alle. Ihan ekoilla viikoilla oli jatkuva nälkä, joten söin aivan älyttömästi. Sitten tuli pahoinvointi, jonka takia syön myös jatkuvasti pitääkseni pahimman etomisen pois. Ensi viikolla on ensimmäinen neuvola, joten siellä saan sitten järkyttyä nykyisestä elopainostani.

Esikoista odottaessa nappasin matkaani reilu 20 kiloa painoa mukaan. Synnärille jäi max 3 kiloa. Isoin osa tippui ekan viikon aikana, kun nesteet alkoivat liikkua ja viimeiset kilot tippui sitten ensimmäisenä vauvavuonna.

Itse en jaksa toisaalta huolehtia painosta, kun ainakin vielä olen normaalipainoisen mitoissa. Toki jos alkaa tulla jotain kremppaa, niin sitten alan katsoa tarkemmin painoani. :)
 
Mulle on viimeisen parin vuoden aikana, ehkä työelämän kiireiden myötä, kertynyt painoa sillä tavalla, että oon painoindeksin mukaan lievästi ylipainoinen. Tuntuu kamalalta ja vähän omituiselta - vaikka aina oon stressannut painostani, oon silti jotenkin samalla tiedostanut, ettei todellista huolta ole. Ja nyt sitten yhtäkkiä onkin. Tai siis ei kai ole hyvä, jos paino nousee vuodessa tasaiseen tahtiin jopa 4-5 kilolla... Nyt raskauden aikana varsinkaan en ole kuitenkaan ruvennut mitenkään rajoittamaan syömistäni.

Maha on joko tosi turvonnut tai sitten kasvanut, en ole varma. Ainakin se on nyt muutamana päivänä ollut tosi iso heti aamusta :) Odotan kyllä ihan hurjasti sitä, että maha näyttää ihan oikealta raskausmahalta. Meillä on töissä pari tosi ihanaa vauvamasua kollegoilla. En malta odottaa pääseväni samaan joukkoon :)

Kiloja nyt raskauden myötä on kertynyt kaksi, ja ne tulivat ihan alussa. Lienee turvotusta jne. Nyt viimeiseen pariin viikkoon paino ei kuitenkaan ole lähtenyt siitä nousuun, onneksi. Pitää yrittää pitää painonnousu kohtuudessa. Sellainen pieni toive on, että imetyksen ja äitiysloman vaunulenkkien avulla pääsisin takaisin sinne normaalipainon puolelle ikään kuin itsestään :rolleyes: Saapa nähdä!
 
Esikoisesta tuli 12kg, ja 2kk synnytyksen jälkeen olin 2kg alle lähtöpainon. No, mammaelämä ja napostelu vaati veronsa ja imetyksen loputtua kiloja tuli niin että nyt lähtötilanne on 8kg enemmän kuin viimeksi ja olen lievästi ylipainoinen. Kiloja ei ole juuri tullut lisää, maha on kasvanut mutta pahoinvointi on vähentänyt napostelua eli oma paino on varmaan vähän laskenut (viimeksi tähän mennessä oli pari kiloa tullut). Edelleen strategiana on päästä ylimääräisistä kiloista eroon imettämällä (maitoa tuli viimeksi niin että käytin maidonkerääjiä 24/7 kun liivinsuojukset oli vartissa läpi) ja liikkumalla - erona se että kun imetys vähentyy pitää muistaa vähentää syömistä samalla (neuvolatäti tästä viimeksi muistutti mutta en sitten kuunnellut...)Tietty se tarkoittaa että ihan hirveästi painoa ei saisi nyt kertyä (siis yli sen n. 10kg). Eipä se paino kuitenkaan suuri murhe ole :)
 
Mulla on tullut pari kiloa lisää,voi tosin olla joulukilojakin eikä oo pystyny pahoinvoinnin ja huonojen ilmojen takia liikkuun yhtä paljon kun ennen. Ja oon herkutellu tosi paljon ku ei muu oo maistunu. Oon normipainonen,joten en oo huolissani.

Esikoisesta tuli liki 20kg,synnärille jäi n. 15kg ja loput lähti hiljalleen. Neuvolas ei sanottu et olis liikaa lihonu. Kaikki paino tuli oikeestaa mahaan,takaa kattoessa ei ois raskaudesta tienny. Masun pömpötys oli vaikein saada pois,vaati ihan kunnon hikiliikuntaa vaik paino oli sama ku ennen synnytystä. Nyt ennen raskautta olinkin liki 5kg kevyempi ku ennen esikoista.

Mut vaik kiloja ei oo montaa tullu niin masu pömpöttää. Näyttäs ko oisin 5kk raskaana :D niin tosin viimekskin oli,maha oli ihan järkyn kokonen..! Oon viä lyhyt niin korostuu tosi paljon..
 
Täällä painitaan yleensä alipainon kanssa. Esikoisesta lihoin n. 20kg, mutta kaikki lähti noin neljässä kuukaudessa synnytyksestä, vaikka ei olisi tarvinnut. Nyt painoa tullut 3,5kg . Toivottavasti tästä raskaudesta ei ihan kaikki kilot häviäisi, vaan jotain jäisi pysyväksi paikoilleen[emoji16]
 
Vielä ei oo mitään tullut vaikka on kyllä päiviä kun turvottaa ihan kauheesti.

Esikoisen kanssa tuli 8,5kg ja puol kiloa oli niistä jäljellä synnytyksestä seuraavana päivänä. Toivon että tälläkään kertaa ei jäisi raskauden jälkeen ylimääräsiä mutta sen näkee sitten.
 
Täällä esikoisesta tuli noin 18kg. Meidän imetys taival päättyi myös lyhyeen joten jäihän tuosta ylimääräistä ja äitiyslomalla väsyneenä tuli syötyä mitä ja miten sattuu :sad001 tällä kierroksella yritys olla paljon tarkempi painon suhteen, erityisesti synnytyksen jälkeen toiveena saada paino lähtölukemiin mitä oli ennen esikoista.
 
Jännityksellä odottaen miten paino lähtee nousuun, vielä ei osaa oikein ajatellakaan kun ultraan ei ole päässyt raskautta varmistamaan.. En ole ihmeemmin turvotuksista kärsinyt vielä vaikka hiilariruuat (leipä ym) maistuu liiankin hyvin ja niitä tulee ehkä liikaakin syötyä, jännityksellä odottaen miten paino lähtee nousuun..:rolleyes: ei passaa kovin paljoa stressata asiasta vaan nauttia kehon muutoksista ja raskaudesta:)
 
Mulla tuli painoa esikon aikana noin 13 kg ja aika nopeesti ne synnytyksen jälkeen lähti. Nyt oli lähtöpaino pari kiloa vähemmän kuin edellisellä kerralla, ja nyt painoa tullut kilon verran. Ihmettelen ettei sen enempää kun on tullut kyllä herkuteltua ja syötyä ulkona viime aikoina.. Katsotaan kuinka tällä kertaa käy. Mahassa näkyy jo pömppöä ja housut pitää laittaa kiinni ponnarin avustuksella. :D
 
Mulla on tullu joulukuusta painoa lisää jo 3,5kg. Saa nähdä paljonko nousee. Aiemmissa raskauksissa on tullu n. 10kg.
 
Mulla paino pysynyt vielä samana, vaikkei vatsan tuevotuksesta uskoisi :woot: Kauhia pallo, hankala jemmata vaatteiden alle.
 
Tässä on ollut kaikkia kekkereitä ja painonkehitys on jännittänyt. Ei ollutkaan noussut, huh. Siis ylimääräistä edellisestä raskaudesta on edelleen ja neuvolassa puhuttiin ettei mun paino tarvitsis nousta ennen puoltaväliä :) kova kuri siis herkkujen suhteen koitan pitää.
 
Alkuun mulla nousi paino 4kg (79,8kg neuvolassa punnittu tuolloin) kun söin miten sattui. Nyt hyperemesiksen aikana tippunut paino 73,1:een. Tässä toivon että ei enää tippuisi paino vaan pysyisi vaikka hetken tuossa tai vaikka jopa nousisi. Mun onni on tosiaan se että oon jo ennen raskautta ollut pyöreämpi niin on ollut vielä turvallista laihtua.
 
Mulle sanottiin tänään et painon nousun olis suotavaa pysyä siinä 10kg tienoolla... olen samaa mieltä! Hirveästi ei tarviis turvota:wink
 
Veikkaan et mulla nousee taas tosi reippaasti kun on koko ajan niin kova nälkä. Ja jos ei syö niin tulee paha olo. Mut ei ehkä tällä kertaa 25 kg tarvis :dead:
Käyn kaksi kertaa viikossa jumpassa mutta salibandyn lopetin jo ja sit mulla alkaa heti kertymään:joyful:
 
Takaisin
Top