Painonhallinta

Omaa taustaa. Ennen esikoisen raskausaikaa bmi oli 34. Raskauskiloja tuli noin 12 kg, jotka lähti kymmenessä päivässä synnytyksen jälkeen. Raskausdiabeteskin oli vaivana. Imetysaikana sain tiputettua 10 kg lisää, jolloin bmi oli 31.

Keskenmenneessä raskaudessa kiloja ehti 18 viikolle päästessä kertyä 4 kg. Ne kilot sit jäi, surussa tuli syötyä mitä sattui. Kaiken kruunasi sappikivileikkaus, jonka jälkeen liikunta oli vähäistä. Mutta ollaan tässä sentään edelleen 7 kiloa kevyempiä, kuin vuonna 2012.

Raskauskiloista en jaksa ihan kauheesti ottaa stressiä, kun kilot viimeksikin lähti synnytyksen jälkeen niin helposti. Mut kiva ois kuitenkin saada kilot pidettyä aisoissa, josko täältä sais sit vertaistukea siihenkin. :)
 
Itse en osaa vielä panikoida -sen näkee sitten. Ei sitä kuitenkaan voi ennalta ennustaa, kuinka keho päättää kiloja kerätä.. Varmasti jossain vaiheessa iskee ahdistus- syömishäiriö taustaa kuitenkin löytyy. Mutta olen vahvoilla sen suhteen ja toivon, ettei se aiheuta ongelmia. Nyt kun sais vaan ruoan maistumaan! :)
 
Ylimäärästä on muttaenpä jaksa ressata, eiköhän ne sit joskus lähde.
 
Mulla jonkun verran on liikapainoa (mikä kaikki tuli sinä lyhyenä aikana kun käytin pillereitä, vaikka ne muka ei lihota..) ja esikon raskausaikana tuli 12kg. Niistä 4 tuli mukaan synnäriltä ja täysimetyksistä ja vaunulenkeistä sun muista istuivat ku täit tervassa.. Nyt oon juuri saanu itseni samaan painoon ku esikkoa odottaessa ja aion tällä kertaa yrittää pitää painonnousun kurissa jos vaan mhdollista, siis mielummin vähwmmän ku tuo 12 koska se on niin paljon helpompaa ku laihtuminen mulle.. toki jos tulee turvotusta tms ni se on sitte asia erikseen. Mulla on niim ihanan säästäväinen tämä elimistö.. Mutta ei niistä jutuista min mielestä kannata mitään stressiä ottaa. Painonnousuhan kuuluu raskauteen ja monilla imetyski on tehokas painon palauttaja.
 
Oi ku ihanasti tulee noita kirjotusvirheitä puhelimella...
 
En varsinaisesti kamppaile painon kanssa (no, onhan se minulle vähän arka asia), mutta esikoisen raskausaikana paisumisella ei ollut rajaa.
 
Muokattu viimeksi:
Taalla painoa liikaa. Reipas 30kg tuli kolmannessa raskaudessa painoa lisaa, vaikka kuinka soin terveellisesti ja liikuin... paino jai sitkeesti kiinni eika kiloakaan jaany synnarille ( mita en voi ymmartaa). Viime raskaudessa kiloja ei montaa tullu mutta nuo 30kg on yha jumissa... nyt toivon etta tassa raskaudessa ei paljon lisaa tule.

Sokeri rasitukseen joudun takuu varmasti koska bmi yli 30 :/
 
Orm voi kun kiva ku oot täällä syyskuisissa :) Entäs jos pyydät että terkka punnitsee mutta laittaa tiedon vaan omiin papereihinsa eikä kerro sinulle, jos asia tuntuu hankalalta? Kun eiks se ole hyvä vähän pysyä kärryillä painon kehityksestä jotta esim jos lopussa tulee kovia turvotuksianopeasti tms niin siitä voi hahmotella sellasia muitaki terveyshommeleita kuin onko tullut syömisen takia jotakin?
 
Aaria, kiitos samoin :) Tottahan se on että sillä seurataan turvotusta, mikä on ihan tärkeää. Ehkä pitäis pyytää tällä kertaa myös kilpirauhaskokeet tai jotain, kun esikoista odottaessa se paino tuntui tulevan välillä tyhjästäkin, ja väsymys vaivasi ihan koko raskausajan.
 
Muokattu viimeksi:
Onpa outo tapa tuo että pitää käydä itse kotona puntarissa. Meillä paino katsottiin neuvolassa, mutta sen sai itse rauhassa katsoa ja sanoa. Aarian ehdotus oli kyllä hyvä. En myöskään tykännyt tuosta puntaroinnista, mutta jotenkin sen painonnousunkin onnistui siinä oikeuttamaan itselleen vaikka sitä tulikin reilusti.
 
Mulla kohos kans paino n30kg ekassa raskaudessa, tosin en liikkunut ja söin paljon herkkuja. Nyt on vieläkin ylipainoo ja raskauden aikanen painonnousu huolettaa. Ekan lapsen isä ei oikein osannut tukea mua raskaudessa ja muutenkin oli vaikeeta jo sillon. Nyt on ihan erilaista, mies on täysillä mukana, lupaa "lenkittää" mua ja tukee muutenkin kaikessa. Tavotteena mulla olis sellanen 5kg painonnousua.
 
Onpa outo tapa tuo että pitää käydä itse kotona puntarissa. Meillä paino katsottiin neuvolassa, mutta sen sai itse rauhassa katsoa ja sanoa. Aarian ehdotus oli kyllä hyvä. En myöskään tykännyt tuosta puntaroinnista, mutta jotenkin sen painonnousunkin onnistui siinä oikeuttamaan itselleen vaikka sitä tulikin reilusti.
Kyllä se neuvolassa punnittiin, mutta se vaakahuone oli erikseen, terkkarin huoneessa ei tainnut olla minkäänlaista vaakaa. Kai sen jotenkin raskausaikana vielä kestikin, no, muutaman päivän oli mieli maassa aina neuvolan jälkeen mutta synnytyksen jälkeen iski paineet kun ne ei lähteneetkään kovin helposti. Ja voi kun jotkut ihmiset kokeekin oikeudekseen udella kautta rantain monta kiloa on tullut ja synnytyksen jälkeen mennyt. Ihan piruuttaan ja vahingoniloaan kyselevät. Mulle ei tulis kyllä mieleenkään kysyä keneltäkään suoraan paljon painat, no vauvojen syntymäpaino ehkä eri asia. Multa tuntui kaikki tenttaavan.
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä se neuvolassa punnittiin, mutta se vaakahuone oli erikseen, terkkarin huoneessa ei tainnut olla minkäänlaista vaakaa. Kai sen jotenkin raskausaikana vielä kestikin (no, muutaman päivän oli mieli maassa aina neuvolan jälkeen), mutta synnytyksen jälkeen iski paineet kun ne ei lähteneetkään maidon mukana tai edes liikkumalla kovin helposti. Ja voi ****** että jotkut ihmiset kokeekin oikeudekseen udella kautta rantain monta kiloa on tullut ja synnytyksen jälkeen mennyt. Ihan piruuttaan ja vahingoniloaan kyselevät. Mulle ei tulis kyllä mieleenkään kysyä keneltäkään suoraan paljon painat, no vauvojen syntymäpaino ehkä eri asia. Multa tuntui kaikki tenttaavan. Yksi tuntui olevan älyttömän mielissään painonnousustani (vaikken koskaan kertonutkaan paljon on tullut uteluistaan huolimatta) ja hyvä ettei itkua pidätellyt kun yhdessä vaiheessa laihduin vähän enemmän lyhyessä ajassa (oltuani viikkotolkulla kipeänä).

Joo! Niin ärsyttäviä noi suorat kyselyt. On eri asia itse kertoa kiloistaan jollekin kuin että niitä kysytään suoraan. Lisäksi huomasin, että kiloista ei todellakaan tee mieli puhua silloin kun niitä kertyy. Nyt jälkikäteen kun lähes kaikki on tippuneet niin voin keskustelussa heittääkin kilomäärän. Se on jotenkin jo mennyttä aikaa niin ei oo niin arka aihe. Jokainen toki kokee asian omalla tavallaan.
 
Mä aina vastasin jollain "no paljonkos sinä painat" tyylisellä vastakysymyksellä ellei ollu jotenkin selvästi vastavuoroinen painonmietintäkeskustelu.. mun äiti ei kyllä ole peitellyt sitä kuinka lihava olen mielestään nykyään, koko ajan tullu jotain ihme kommenttia miten lapsen lonkat vääntyy pilalle ku tämmönen pallo kantaa sitä kantorepussa yms ja oikein isoeleisesti tarjoilee muille suklaata ja skippaa mut virnuillen muille et mä en tarvi kun selvästi maistuu muutenkin yms ihanaa. Oon kyllä ylipainoinen mutta en nyt NIIN lihava :mad: Hormoonipöllyissään on niin kiva reagoida tommoseen jotenki fiksusti o_O:rolleyes:
 
Jaa mä taidan kuulua tähän ketjuun :rolleyes: Esikoisen aikana jo neuvolan täti naputti painosta koko ajan vaikka sitä ei loppujen lopuksi tullutkaan kuin 8 kiloa ja siitäkin neljä jäi synnärille. Olinkin kyllä aika tarkka syömisistä silloin. Kaksi kiloa jäi sitten "raskauskiloja" mitkä istuivat sitkeässä kuin terva siihen kunnes imetyksen lopetti. Ja sitten on ne muut kilot...Huoh. Että kyllä tarvitsee katsoa mitä suuhunsa laittaa jottei mitään räjähdystä tapahdu nytkään. Sokerirasitukseen pääsen varmasti tuplaan kun on omaa massaa ja sukurasitetta.

Orm, mun mielestä olisi ihan ok sanoa neuvolatädille että paino asia on herkkä, eikä siinä tarkalla pitäisi olla mitään vastaansanomista, ja toimia juuri kuten Aaria ehdotti. Hyvä ehdotus! Mutta kilpparitestejä ne ei välttämättä suostu tukeen, mä kysyin esikoisesta ja lääkäri sanoi sillon että kilppariarvot heittää raskaudessa aina joten tulokset eivät ole luotettavia
 
Mulle tuli vähä reipas 20kg viimeksi eikä siitä moitittu missään vaiheessa. Normaalipainon ja lievän ylipainon rajoilla pyörin aloituspainossa silloin, joten olihan se reilusti yli suositusten, mutta noh, sukuvika :D Lapsivettä oli toki älyttömästi ja turvotus lopussa oli lähes koomista. Mä en kyllä käsitä miten noin pienistä painonnousuista voi joku nillittää teille neuvolassa?! Jos mä pääsen tässä raskaudessa alle 20kg nousuun niin oon hyvin tyytyväinen :) Ai että se mun neuvolatäti onki ihana.

Ja Aaria, mulla nousi kiukku tosta sun tekstistä :mad: Eihän noin voi kukaan tehdä! Saati sit äiti :eek:
 
Sen verran nyt vielä että toki pyrin tällä kertaa paljon maltillisempiin lukuihin. Varta vasten en ajatellut kerätä tollasta painolastia. Mutta kun edellisetkin lähti suht itekseen (kuten neuvolatäti koko raskauden mulle hoki) niin on tälläkin kertaa pieni usko siihen, että ne lähtee mitkä tuleekin. Mä söin viimeksi huolettomasti, mutta hyvin samalla kaavalla kun aina ja paino vaan nousi viikosta toiseen tasaseen tahtiin söin mitä hyvänsä. Neuvolassa kerta toisensa perään kehuttiin kaikkia arvoja ja kuinka hienosti olin välttänyt arvojen perusteella epäterveellisiä ruokia jne. Yeah, right :D
 
Noh...lähtöpainoa oli enempi, niin varmaan siksi. Mutta kyllä meinasi palaa käpy kun joka ikinen kerta sanoi, että "Jaa, ei sitä painoa sitten olekaan tullut..jaa no mutta vaihda varmuuden vuoksi rasvattomaan maitoon ja älä syö suklaata välipalaksi" Enkä muuten syönyt, kaikki makea myös jogurtti ällötti ja sai huonon olon. Ja samoin oli hyvin hämmästynyt aina kun pissatestissä ei olleetkaan sokerit koholla.
 
Mulla tuli esikoisesta painoa +15kg ja ihan pelkästään sen takia että jouduin jäämään 3kk ennen laskettua saikulle ja sit tuli liikkumiskielto ettei synny liian aikaisin. Mikäs siinä sitten oli herkutellessa :D nyt jäljellä enään niistä kiloista 3-4kg ja todellakin aion tarkkaan katsoa mitä suuhuni laitan raskausaikana. Nyt joulun aikaan lipsu taas ja tooooosi pahasti. Meillä miehen kanssa herkkupäivä normaalisti 2 viikon välein ja aika pitkälle syödään kasviksia/lihaa/proteiinia sekä hiilarit minimissä. Veden juonti on tärkeää! :) tasaiset ruokailuvälit, puhdas terveellinen ruoka ja riittävä vedenjuonti. Niillä saa ihmeitä aikaan jo vaikkei liikkuisikaan. Meillä ei imetys onnistunut tuon esikoisen kanssa joten sen avulla ei kiloja karissut. Onneks siskon mies on pt niin voi käyttää sukulaisuutta hyväkseen ja vaatia ruokavalio vinkkejä :wink
 
Takaisin
Top