Painonhallinta raskaana

suubi

Varmaotteinen viestittelijä
Huhtimammat 2017
Maaliskuun äidit 2019
Tammikuiset 2022
Esikoista lähdin odottamaan normaalipainoisena, raskauden aikana paino nousi 20kg. Tuudittauduin siihen että paino tippuu imettämällä, mutta eipä tippunutkaan. Kilot on olleet ihan perhanan tiukassa!

Tällä kertaa yritän maltilliseen painonnousuun siinä määrin kun pystyn siihen itse omilla valinnoilla vaikuttamaan. Lähtötilanne on 9kg enemmän kun ennen raskauksia, pelottaa että lihon taas sen 20kg ja taas jää se 10kg ylimääräistä raskauden jälkeen. Oon maailman onnellisin tästä pienestä murusta ja hyväksyn todellakin että kroppa muuttuu ym, no ehkä ymmärrätte?

Onko muilla samanlaisia huolia?
 
Minulla!
Ennen esikoisen raskautta sain pudotettua personal trainerin avulla 20kg ja olin omasta mielestä tikissä, kävin salilla 5krt vkossa ja söin tositosi kurinalaisesti. Sit kun tulin raskaaksi, tuli mielitekoja, iskias kipeytyi enkä päässyt liikkumaan ja olin monta kk sairaslomalla.. raskauden aikana tuli kaikki melkein takaisin.. aattelin kans että imetys vie ne, mutta mulla kävikin niin että se vaan varastoi vielä lisää.. ja sikstoisekseen imetys ei oikein alkanut sujumaan ja jäi tosi lyhyeksi :sad001

Nyt olen saanut taas pudotettua painoa jonkun verran , ja sain lapsettomuuspolilta metforminit käyttöön jotka on hillinnyt ruokahalua tosi paljon ja auttanut painonhallinnassa. Saan ottaa niitä myös raskauden aikana, joten toivon että nää mieliteot pysyis nyt paremmin kurissa, eikä painoa tulis niin paljon. Painoin raskauden alussa noin116kg ja nyt 114,9kg.. eikä haittaa vaikka se tippuisikin pikkuhiljaa kokoajan, kunhan syö terveellisesti ja riittävästi :)

Toivon myös että mahdollisen seuraavan synnytyksen jälkeen saisin imettää pidempään ja kaikki onnistuisi hyvin, ja olisin toki iloinen jos kiloja lähtisi silloinkin vielä lisää.
 
Itse en varsinaisesti ressaa kamalasti kiloista. Ennätin ennen kuin toista aloin odottaa päästä lukemiin missä olin ennen ekaa raskautta. Aikaahan se vaatii tiputtaa kiloja, viimeiset kilot oli aika tiukassa. Itelläni teki paljon se että jossai välin lenkkeilin hurjasti nii paikat kiinteytyi ja kiloja lähti. Ehkä se ressaa eniten että turhasta tulee kiloja jos tässäkin raskaudessa herkuttelu koituu kohtaloksi..onneks pakko harrastaa liikuntaa kuitenkin ton pikku taaperon kanssa nii liikuntaa varmasti enemmän ku viime raskaudessa tulee olemaan.
 
Mua stressaa kyllä. Tässä yritys aikana laihdutin hitaasti 20 kg elämän tapoja muuttamalla, mikä on pysynyt Poissa 2vuotta. Nyt BMI n.30. Juttelin työterveyshoitajan kanssa tästä meidän yrityksestä ja koko matkasta pari kuukautta sitten. Sanoin että mun tavoite raskauden painonnousuun on 0kg :D se oli vähän sitä mieltä että oon turhan ankara itselleni. Ihan tosi?? :D no joo, oon päättänyt antaa itselleni anteeksi jos tulee 10kg. Mua ei niinkään stressaa itsessään lihominen, vaan se mitä se tuo mukanaan. Huonoa oloa, selkä vaivoja ja muuta mitä extrajuttua se tuo raskaudessa. Tietty ymmärrän et joskus kroppa kerää nestettä eikä sille voi mitään, mutta yritän syödä terveellisesti ja seurata painoa. Ja tehdä mitä on itse tehtävissä.
Toinen asia mikä mua siinä pelottaa on se että raskaus ei näy. Mä teen työkseni kauneusalan hommia ja aina kun asiakas on raskaana, hänestä tietty näkee sen ja usein sit puheellaan siitä. Vuosia sit mulle kävi sellanen tilanne, et mulla oli jalkahoidossa isokokoinen nainen, ja ihan pari minuuttia ennen kun hoito oli valmis hän kertoi olevansa raskaana, minä luonnollisesti kysyin et voi miten ihanaa, millon la on. 3 viikon päästä!!! Olin kuolla häpeästä että en ollut huomannut. Siis hänestä ei nähnyt. En tiiä onko tämä nyt tosi typerää ja lapsellista mutta pelkään et minusta ei nää. :'( tietty vatsan muoto muuttuu, et ehkä se sit tekee sen ja töiden kannalta ois helpompi et ei ennen puolta väliä näkyisikään.
Iltaisin kyllä turvottaa nyt jo melkoisesti
 
Olen ottanut nyt tämän alun todella tiukasti, kun noita ylikiloja on enempi kuin laki sallii. Heti plussaamisen jälkeen varasin ajan ravitsemusterapeutille, ja nyt olen noudattanut enemmän tai vähemmän raskausdiabetes -ruokavaliota. Toivottavasti itsekuri kykenee jatkamaan samalla linjalla ja painonnousu pysyy ihan minimissä.
 
Mulla ei oo lähtenyt oikein toivotulla tavalla nää syömiset sujumaan. Oon ollut jo hetken aikaa ennen raskautta tarkemmalla, herkuttomalla ruokavaliolla, painokin lähti vihdoin laskuun. Mutta nyt ihan järkyttävät himot kaikkeen epäterveelliseen! Tilattiin eilen pizzaa ja sovittiin että siihen loppuu molemmilla roskaruoan syönti ja herkkuja ei enää osteta meidän talouteen. Parin viikon all inclusive- reissu tulossa, siellä ei jaksa olla niin nipona mutta reissun jälkeen taas tiukka linja.
 
Mä toivoisin, että paino ei nousis yhtä paljon kuin viimeksi (23kg), koska 12kg siitä jäi. 10 kg jäi sairaalaan, turvotusta oli tosi paljon. En kuitenkaan jaksa ressata painonnousua, koska isompiakin asioita on mitkä jännittää. Yritän syödä terveellisesti vauvan hyvinvoinnin takia.
 
Siis onko jotain hyviä välipaloja teillä mielessä? Ärsyttää kun nälkä koko ajan ja ne Välipalat pitäs olla valmiiks kaapissa ettei tarvii kaupassa tehdä ratkaisuja!
 
Siis onko jotain hyviä välipaloja teillä mielessä? Ärsyttää kun nälkä koko ajan ja ne Välipalat pitäs olla valmiiks kaapissa ettei tarvii kaupassa tehdä ratkaisuja!

Mä ostin just Elovenan täysjyvävälipalakeksejä, jotka on yksittäispakattu ni helppo kantaa mukana :) Sit klementiinejä ostin kans ja jo aiemmin suolakeksejä, joskus tuntuu et kaipaa just jotain suolasta. Eivät mikään terveellinen vaihtoehto tietenkään mut pari sillon tällöin hätävarana nyt tuskin maailmaa kaataa. Tänään oli välipalana omena ja pähkinöitä mut tuntui ettei ne ainakaan aamupäivällä riittäneet mihinkään vaan piti ottaa just niitä suolakeksejä myös et selvis lounaaseen asti :grin Töissä mulla on myös rahkaa ja Pilttiä jääkaapissa, niitä usein syön iltapäivästä :)
 
Mulle positiivinen löytö oli Lidlin proteiinivanukkaat. Maistuu lähinnä Jacky Makupalalta, ja koko 200 g purkissa on vain 146 kcal, 20 g proteiinia. Makeutusaineena asesulfaami k ja aspartaami
 
Minä pääsin kuukausi sitten samaan painoon ja kokoon mitä olin ennen esikoisen odotusta. Eli n 11kk siinä meni. Odotuksen aikana tuli 13kg josta jäi 7kg. Imetys vie joiltakin kilot mutta minulta ei. Siihen vielä 8-14h imetystä/päivä eli istumista ja pätkittäiset unet ilman kuukautisia niin eihän se paino mihinkään lähtenyt. Tammikuussa alkoi pudota noin kilo kuukaudessa ja kun tyttö alkoi nukkua öitä ilman imetystä niin menkat alkoi ja paino putosi helpommin. Kaiken turhan kaloripitoisen napostelun vähensin. Paheeni suklaahippukeksit + maito —> vaihdoin 0-10 pringlesiin päivässä. Toimi.

Nyt kun vielä imetän niin ei voi tässä raskaudessa langeta mielitekoihin, sillä se heijastuu tyttäreni hyvinvointiin myös. Toivon että raskaus toisi mukanaan vain vauvan tuoma painon ja synnäriltä voisi lähteä lähempänä +/- 0kg. Nyt on vielä pikkuinen neiti jonka perässä juoksennella niin ei pääse laiskottelemaan samalla tavalla kuin aikaisemmin. Painoa seuraan tarkasti. Armollinen pitää olla ja tärkeintä on pitää kehostamme ja pääkopasta hyvää huolta!

Välipaloista niin suosittelen hedelmiä, kananmunia, hummusta ja vihanneksia, tuoreita marjoja ja luonnon jogurttia hunajalla, kirsikka tomaatteja, näkkileipää tai hapankorppua, mysliä yms. Mä yleensä teen maanantaina ”food prepin” eli suurin osa viikon ruoaista silloin. On aina sosekeittoa ja oikeata ruokaa saatavana.

Esikoisen odotuksen aikana oli alkuraskauden aika ihan pohjaton ruokahalu. Siihen apuna oli iso annos pastasalaattia valmiina jääkaapissa, pelastus! (Pasta, kirsikkatomaatti, suolakurkku, punasipuli ja kova juusto). Tällä elin ja jaksoin alkuraskauden ja sama auttoi minua esikoisemme maratonimetysten aikaan. Eli tehkää ISO satsi, se menee kuitenkin :wink
 
Tosi hyviä vinkkejä täällä! Miulla on ollu paheena lapsen päikkäreiden aikaan ottaa omaa aikaa ja ottakai siihen monesti kuuluu jäätelö/keksit tma herkut. Välillä oli kausi kun tee riitti mutta sit lähti taas lapasesta, nyt kuumimma säillä etenkin. Esikoisesta ei jääny hirveesti painoa synnytyksen jälkeen mut sitä on pikkuhiljaa etenki nyt keväällä kertyny, semmoset 15kg nyt ylimäärästä. Nyt alkaa taaperon kanssa riittämään vauhtia, ja raskaus toivottavasti vie herkutteluhalut niinku ennenkin, niin jos sitä vähän laihtuis huomaamattaan.. )
 
Miulla jäi synnärille kiloja tasan sen verran mitä tuli ulos.Ja imetys pitänyt huolen runsaasta liikunnasta huolimatta,että 15 ylimääräistä kiloa on ja pysyy...Ja kun taaperon imetys on jatkunut vieläkin niin toivon,ettei tää raskaus toisia samaa määrää painoa kuin edellinen.
 
Esikoisesta paino nousi +26kg, loppuraskaudesta kilot suurimmaksi osaksi turvotusta. Onneksi on lähtenyt kaikki 26 raskauskiloa. Tosin ylipainoa ilman raskauksia 10kg mikä himpun kismittää. Epärealistinen(?) tavoite nyt oliskin et paino nousis mahdollisimman vähän mieluusti vain vauvan verran.

Syön nyt raskaana oleville ja imettäville tehdyn ohjeen mukaan ja toivon, ettei tulisi yhtään ylimääräistä kiloa, ainakin tämän ruokavalion avulla lähti edellisen raskauden kilot helpommin. Nämä helteet ei vain ole tätä asiaa edistäneet yhtään kun ei tahdo ruoka maistua ja sitten vetelee nälkäänsä semmosia kaloripommeja että..
 
Tuli esikoista odottaessa kerättyä reilut 20kg ja vielä on ainakin 15 niistä tallella.. imetyksen lopetin vasta vähän aika sitten, niin en tiedä oisko nyt sit ollu helpompi pudottaa painoa, mutta koitan ainakin nyt ettei kauheasti nousis. Ainakin ruokailut on nyt pysyny ihan hyvällä mallilla, mut vielä on paljon skarpattavaa ja pitkä aika pysyä tiukkana. Viime raskaudessa ollu radiki vähä mietityttää. Todennäköistähän se vissiin on että nytteki tulee.
 
Esikoisen kanssa paino taisi nousta loppumetreillä jotain 13kg, synnärille niistä taisi jäädä 8 ja lopulta painoin sitten 2kg vähemmän kuin ennen raskautta. Sopis sama linja nyttenkin, niin olisin sitten taas 2kg hoikempi :p
 
Kilon verran nyt paino noussut. Liekkö vaa turvotusta vai sitten iha sitä kun joutunu syömään vähän väliä kun nälkä ja ettei tule paha olo. Nyt alkoi hirvittämään painonnousu että tästä se lukema vaan nousee
 
Takaisin
Top