Painon seuranta raskausaikana

Mulla on toistaseks tullu noin kuus kiloa lähtöpainoon lisää. Oon aika tyytyväinen siihen määrään, vaikka varmasti lisääkin saisi tulla eikä haittaisikaan niin paljoa jos tulisikin muutama "extra" kilo vielä matkaan mukaan. Lähtöpaino ollut mulla 53 ja pituutta 168. Huomenna viikkoja 28. Toivon kuitenki että loppuajasta pysyy paino kurissa ettei ihan totaalisesti karkaa, oon kuitenki tähänki asti mättäny just sitä mikä hyvältä tuntuu, ilman sen kummempaa kaloreiden tarkkailua :rolleyes:
 
Eveliina23, Et oo ainut! Mulla on tullut 10kg ja olin ennen raskautta just siinä ylipainon-normipainon rajoilla, että kyllähä tää hirvittää ja oma peilikuva ei todellakaan enään miellytä... Mutta synnytyksen jälkeen ehtii sit tiputtaa kyllä.
 
No hyvä etten ole ainut :) Toivottavasti noi saa sit joskus pois.. Ei mulle oo neuvolassa mitään sanottu, vaikka ois tullu kilo/viikko painoa. Mulla ei vielä ole oman peilikuvan kanssa ongelmia mut saapa nähä jos tässä vielä toiset 10 tulee o_O
 
Mulla noussut paino 8 kiloa ja ylipainoa on ennestään, hirvittää jo nyt mitä ti mulle sanotaan neuvolassa, veikkaan että osa painosta on nestettä, jota tuntuu nyt kerääntyvän varsinkin jalkoihin, vaikka tukisukkiakin pidän. Tuntuu että kun on ennestään ylipainoa niin katsotaan ettei painoa saisi hirveesti tulla.
 
Mulla on tullut nyt painoa puolesta kilosta kiloon lisää ja tää on turvotuksesta. Tavoite on koko ajan ollut ettei painoa juurikaan tule, koska sitä on jo ennestään ja toistaseks hyvällä mallilla mennään.

Mulle tuli aikoinaan esikoisesta +26kg ja luotin et kyl ne lähtee ihan helposti kun imettää ja liikkuu, mutta eipä sit lähtenytkään. Mulla on aina tarkka ruokavalio koska oon niin allerginen ja liikun tosi paljon ja täysimetin ja paino ei tippunut pätkääkään, päin vastoin tuli vielä imetysaiakana muutama lisää.
Paino alkoi oikeesti putoomaan vasta kun lopetin imettämisen ja sama ilmiö toistui myös kuopusta odottaessa ja uskon et niin tulee käymään tän kolmannenkin kanssa.
Mä oon ollut aina tosi hyvässä kunnossa, mutta kroppa on menny ihan sekasin lapsista :D
 
Mulle on tullut nyt tasan 12kg (rv 31+0), mutta enää se ei haittaa ajatuksena yhtälailla kuin alussa. Mulla on paljon lihasta enkä näytä itselle hurjasta kilomäärästä huolimatta muutakuin normaalilta, vähän pyöreähköltä raskaana olevalta naiselta. :) Haluan tuudittautua siinä mielikuvassa, että mulla olis samat geenit tässä asiassa äitini kanssa ja kilot lähtis suurimmaks osaks jo synnärillä, loput imettämällä. Saa nähdä miten käy, putooko sitä sit ihan hirveen korkeelta. Joka tapauksessa liikunnan meinaan aloittaa sillä silmänräpäyksellä kun se vain on mahdollista, eiköhän ne kilot sillä lähe viimeistään millä aina ennenkin. eli kovalla, IHANALLA rääkillä. :wink
 
Mulla oli tullu 6,6 kg rv 29+3 mennes, ja tänään kun diabeteshoitajalla kävin rv 30+4 ni näytti et olis tullu 1,5kg lisää...reilussa viikossa :eek: jospa toi oli vaan joku reippaan kasvun vko eikä samaa tahtia jatkossa nouse..tai muuten saa todella sokerit pistää nollille, muutenkaa kun ei enää jaksa liikkua samaa tahtia kuin ennen.
 
Mää ainakin katselin esikoisen odotusajan neuvolakortista, että ne painojen nousut vaihteli tosi paljon. Välillä vain 80g/vk, ja taas jossain vaiheessa tuli pikkusta vaille kilo viikkoa kohden usean viikon ajan. Eli kai noita massakausia saattaa välillä tulla. :)
 
Eihän se ihmisen keho muutenkaan ole mikään kone. Painohan saattaa heittää veden määrästä, suolen tai vatsan sisällöstä riippuen helposti sen parikin kiloa. Jotkut neukkutädit osaa tän ottaa huomioon, toiset ei. :)
 
Kääk, mun paino ei nouse (lähtöpainosta noussut noin kolme kg ja nyt siis pian 31 vkoa täynnä.) Sf-mitan puolesta aiemmin normaalikäyrillä ollut tyyppi oli pudonnut alakäyrälle. Kaksi viikkoa pitäisi odottaa ylimääräiseen neuvolaan, jossa katsotaan tilanne uudestaan. Vasta sitten äippäpolile lähete, jos tarvetta. Huolehdinko turhaan vai onko normaalia? Lähtöpaino mulla normaali, tai jopa normaalin alareunoilla(163 cm ja 53 kg). Alkuraskaudessa pahoinvoinnin takia paino vielä laski tästä, nyt päässyt 56,6 kiloon. Ekaa odotan ja huolehdin tietty kaikesta.
 
Lumme, kuulostaapa hassulta että vasta kahden viikon päästä tuo ylimääräinen neuvola. Näin loppuraskaudessa parikin viikkoa kuitenkin on aika pitkä aika, eikä puhettakaan siitä miten pitkältä se odotus tuntuu äidistä. Epätietoisuudessa oleminen on pahinta. Mutta jospa sitten eivät ole nähneet tarvetta niin akuutille seurannalle, jos kaikki muuten ihan hyvin. :) Jos siellä on vain siro vaavi tuloillaan.

Esikoisen kohdalla laitettiin painoarvioon joskus RV 28-30 tienoilla, kun neuvolan th-kätilön mielestä tuntui käsikopelolla sirolta ja sf-mitta laski yläkäyrien tuntumasta keskikäyrän alapuolelle. No, ultrassa lääkäri arvioi pojan muutamaa päivää vaille viikkojaan vastaavaksi, sanoi että vaan pienillä geeneillä varustettu yksilö. :) Laskettuna aikana sitten syntyi normaali poitsu painaen 3250g. Itsellänikin painoa tuli yhteensä vain se 10kg.
 
Lumme, onko vauva laskeutunu? Mulla kuopusta oottaessa sf-mitta tipahti rv30 paikkeilla keskikäyrältä alas ku poika laskeutu ja synnärille ku lähin niin painoin saman verran ku ennen raskautta ja oon normaalipainonen. Poika oli 3,4kg eli normi kokonen.
 
En tiedä laskeutumisesta, ei th ainakaan sanonut mitään sen suuntaista. Hänen mielestään ei ollut syytä huoleen vielä, mutta kun se huoli kerran herää, niin eihän sille mitään voi. Sf-mitta oli 26,5 siis eilen eli viikoilla 30+5.
 
Nyt meni +10kg rikki! Ja painoa tullut siis 2 edellisen viikon aikana yli 700g viikossa :bag: Ei ihan tähän tahtiin tarvii kyllä jatkua, tosin tässä taitaa olla jo turvotuksestakin kyse osittain. Paino itsessään ei mua haittaa, mutta melkosta tahtia tullu viime viikkojen aikana.
 
Meillä ei tietoisesti oo hankittu puntaria!! Muuten vaan masentuisin kun paino heittelee. Täälä tullut sellaset 15kg ja nyt rv 32+0
 
Mulla 32+1 tänään ja painoa tullu yhteensä ensimmäisen neuvolamittauksen jälkeen 4.2 kiloo. Just kävin puntarissa ja tulos 81 tasan. Tosin oon kyllä tyytyväinen ku lähtömitat oli siinä ennen raskautta 75/175 että entuudestaan jo kiloja. Mut ihmettelen ettei oo enempää tullu ku sf mitta huitelee kuitenkii yläkäyrän yläpuolella et ilmeisesti hyvin syö vauva kokoajan.
 
Täällä loppua kohden alkaa painokin nousta, nyt kotivaa'alla katsottuna noin 10 kiloa tullut. Melko maltillista nousua kuitenkin, enkä ite oo huomannu tulleen muualle ku mahaan, peffaan ja reisiin. Tänään rv 34+5
 
Takaisin
Top