Painon nousu

Mulla ja kaverilla on täällä sama gyne, molemmilla ennen raskautta ylipainoa. Mulle oli rv 20 mennessä tullut se 2,5-3kg ja kaverille 5, mulle ei oo sanottu painosta mitään ja kaverille se lekuri naputtaa joka kerta että pitää pitää huolta syömisistä eikä sais paino nousta näin paljoa... aika outoa kun musta toikin määrä on ihan normaalin rajoissa eikä se todellakaan mätä herkkuja sikäli kun tiedän.
 
Mulla on tullut 7kg raskauden alusta. Tosin ensimmäisten kuukausien aikana paino tippui pari kiloa, mut on lähtenyt nousuun. Nyt rv 30 jotain. Lähtöpainoa oli liikaa ja ahdistaa kyllä yli 80kg:n lukema, mutta ei tälle voi nyt mitään. Vieläkin sen pitää nousta.

Jos tietää syövänsä järkevästi, liikkuu minkä pystyy ja herkuttelee kohtuudella oman voinnin mukaan niin ei varmaan enää kannata stressata hirveästi. Elimistöön kertyy nestettä, verimäärä lisääntyy, kroppa kerää varastoja imetystä varten ja painaahan itse lapsi, kohtu, vesi jne. Jos vaan kilot eivät tule räjähdysmäisesti, niin en jaksa itse välittää. Kohta on mansikka-aika, niitä voi sit syödä hyvällä omallatunnolla nesteenpoistotatkoituksessa! :)
 
Voihan neuvolantädit :sad001 Ihan kuin tulevat äidit eivät itse olisi tarpeeksi huolissaan ja kriittisiä itseään kohtaan. Jos toisella viikolla paino nousee 700 g ja toisella 200g, niin eikös se jos joku kuulosta normaalilta. Eihän se vauvakaan tasaisesti kasva. Tuolla aiemmin kirjoitin, että mun paino on noussut sen n. 400 g/viikko. Tarkoitin sillä myös keskimääräistä nousua, koska en joka viikko käy neuvolassa. Viimeksi oli kahden viikon aikana tullut se vähän päälle 800 g ja se oli terkan mukaan oikein sopiva painonnousutahti näille viikoille. Että älä Imme anna terkan sanomisten liikaa vaivata!
 
Joo, herran haltuun nää kilohommat! Minä olen ollut huhtikuun lopusta neljän seinän sisällä että se siitä liikunnasta. Sit kun ei saa liikkua koska supistukset, sekstailla koska edellisen lisäksi kohdunsuu eikä piru vie edes pysty nukkumaan kunnolla, koska kivut/supistukset/pissahätä/krampit/erinäiset ahdistukset, niin kyllä on herkuttelu jo ihmisoikeus mielihyvävaikutustensa takia! :D
 
Morjens! Mulla mokomalla kevään työpaikkanapostelut ja makeanhimoni ja liian vähälle jääny liikunta on kerryttäneet 12kg joulukuusta. Nyt kun loma alkoi, oon heti saanu ruokarytmit ja liikkumiset paremmalle mallille. Mullehan tuli nyt myös raskausdiabetes :sad001, varmasti omaa syytäni pitkälle. Mutta nyt ei oo kahteen viikkoon noussu paino. :)
 
Mun tietääkseni raskausdiabetes ei tule herkkujen syömisestä, se on vaan niin että toisilla aineenvaihdunta, insuliinit jne. häiriintyy raskausaikana ja toiset osaa edelleen käsitellä sokeria normaalisti. Että älä huoli Hugemama. Tietty on hyvä jos olet nyt pystynyt pysäyttämään painonnousua vähän, niin et ole ihan ongelmissa viimeisillä viikoilla :)
 
Joo, ei se diabetes vain herkkuja syömällä puhkea.. mulla olis se silloin ainakin :happy:
Herkkuja menee kyl päivittäin, mut muuten yritän syödä terveellisesti. Onneks nyt painon nousu ollut kuukaudessa vain 1 kg.. ku muuten tullu se reilu 10 kg jo, kääk.. Täytyy yrittää tsempata jos viimeiset 2 kk nousisi siis se 2kg vain..
 
No juu, eihän se pelkästä syömisestä tietty kiinni ole,se diabeteshomma.Mut kyllä kiistämättä ateriarytmillä ja ravinnon laadulla on merkitystä aineenvaihdunnalle ja hormonitoiminnalle. Näillä geeneillä on ollu tärkeetä viimestään tässä vaiheessa tajuta, että kohtuutta ois hyvä oppia :). Jossain vaiheessa elämää se "oikee diabetes" kun on enemmän kuin todennäköinen. Mulla tuli kaikenkaikkiaan n.14kg viime raskaudessa ja se lähti kyl tosi nopsaan pois. Nyt koitan Melindan tavoin skarpata, ettei ihan hirmusta painolisäystä enää tulisi. :) Tässäkin huomaa, kuinka erilaisia meidän kaikkien kehot on.. Toivon mukavia,aurinkoisia loppuodotuksen viikkoja meille kaikille! :)
 
Mulleki terkkari viimeksi saarnasi painon noususta (oliki kyllä tullu 700g viikossa!) ja siitä sisuuntuneena oon viimesen kuukauden katellu tarkemmin mitä ja kuinka paljon suuhuni ruokaa pistän. Lisäksi muutamien kilsojen pyörälenkkejä oon tehny aina kun säät sallii. Ja kyllähän se puntarilla näkyiki,tänään -800g edell.punnituksesta eli -200/viikko. Ja silti sf-mitta oli tasasesti noussu eli kyllä se näköjään kannattaa pikkusen panostaa omaan hyvinvointiin :) toki viikonloppuisin tulee herkuteltua mut arkena sitten palataan aina ruotuun :wink saa nähä miten käy kun työt loppuu ja samalla rutiinit,että kuin se vatsa huutaa innokkaana ruokaa :D

Muoks. Eli yht.paino noussu nyt 10,5kg ja 32+0 menossa. Lähtöpaino jo korkea eli ei tosiaan tarvis enää kauheasti noustakaan...
 
Mulla ei ole neuvolassa kommentoitu painoon vielä millään tavalla missään vaiheessa vaikka ollutkin painonnousu +700g/vko keskimääräisesti.
Itseäni painonnousu stressaa todella paljon ja ennen paljon liikkuneena on ihan kauheaa etten oo pystyny koko raskausaikana liikkuun muutakun kävelylenkeillä ja vähän kahvakuulan heiluttamisella. :sad001
Paino lähti heti alkuraskaudesta nousuun kun liikunta jäi vaikka syönkin terveellisesti ja herkuttelen vain kerran vkossa.
 
Isle: Mulla vaihtu terkka muuton yhteydessä ja on noissa terkoissakin niin eroja. Edellinen terkka oli sellainen nipo ja tää nykyinen rennonpi.. Tietysti niiden pitää olla huolehtivaisia, mutta joskus tuntuu joidenkin oikein nauttivan pelottelusta..
 
Pakko purkaus tähän kohtaan: Juuri tänään neuvolassa, rv 39+1, puntari näytti aika karua lukemaa. Olen ehkä vetänyt pohjat, tai ainakin hyvin lähellä: Joulukuun lähtöpainoon tullut nyt 27,6 kg lisäys. :|
Sokerit ok, vauvan painoarvio keskikokoinen ja osa on turvotusta tietenkin. Arvatkaa kuinka odotan vauvan näkemisen lisäksi sitä, että pääsen karistamaan kertyneitä kiloja!!
 
Jos lohduttaa niin täälä toinen jolle noita kiloja on kertynyt aika roimasti! Viimeksi 37+ jotain oli kiloja tullut tasan 20kg lisää. Itsellä myös sokerit ok, vauvan painoarvio normaalia pienempi jne. Ja voin sanoa että en ole mikään herkuttelija vaan syön aika pitkälti ruokavalion mukaan aina paitsi tietenkin alkuraskaudesta kun oli niin helvetin huono olo. :/
Mua ällöttää katsoa itseäni peilistä ja en osaa tämänmyötä nauttia ees vauvamasustakaan kyllä yhtään..
 
39+4 ja +21kg. Viime viikon punnitus oli paras kun ei ollut yhtään tullut painoa lisää. Siitä tuli hyvä mieli. Ei tässä kyllä yks kilo enää tuntuis varmaan missään. En kans tiiä miksi mulle näin kovasti kerty mutta teen parhaani, että kaikki extrat lähtee pois aikanaan. Varmaan auttaa kun pääsee taas paremmin liikkumaan. Vasta viimeisinä viikkoina ihastuin mahaan kun ihmiset on lakanneet päivittelemästä mun painon nousua ja mahan kokoa. Harmillista että annoin muiden puheiden vaikuttaa. Neuvolassa eivät kuitenkaan koskaan kommentoineet ja kaikki on ollut normaalin puitteissa. Tsemppiä tytöt, ihanat äidit kantaa extra kilot ja juovat pikkuisten vuoksi!
 
Musta on ihan kohtuutonta kaikkien kipujen ja huolien lisäksi joutua häpeämään kroppaansa. Tai joutua ja joutua, joku voi sanoa että omien korvien välissä. Mut kyllä tällä ympäröivällä maailmallakin jokin vasteensa näissä fiiliksissä on.

Mua itseäni lohduttaa ja joillekin olen tokaissutkin, että siihen nähden että minussa elää ja kasvaa puolimetrinen pikkuihminen, koen olevani ihmeellisen pieni!
 
Tsempillä vaan loppuun kaikki, pääasia että vauvoilla kaikki kunnossa. Inhottavaa kun pitänyt helteitä ja nyt turvotusta. Onneksi neuvola huomenna heti aamulla, jos pahin turvotus ei olisi vielä jaloissa et vaaka ei räjähdä. Kylhän se paino varmasti kaikilla suurimmaksi osaksi lähtee 2-6 kk kuluessa..
 
38+1 ja +13 kg tähän menessä.. Kova yritys oli pysyä siinä n. 10 kilossa mutta nyt kävi näin... Osa varmasti nestettä ja turvotusta sillä jalat ja kädet välillä ihan "valkosilla pilkkuilla" mutta silti.. Tiedän että omat lukemat ei ihan nuissa 20 kilossa ole, mutta minulla lähtöpainossakin ylipainoa ja sen takia yrittäny pysyä mahd. tiukkana tuo painon nousun kanssa... Kyllä alkaa kova työ sen jälkeen kun vauva ulos tulee, mutta jotenkin motivaatio siihen on nyt parempi kuin vuosiin :) Saa nähdä mitä hormoonit ja väsymys sitte tekee sille motivaatiolle :D
 
Takaisin
Top