Painon nousu

firstBaby

Silmät suurina ihmettelijä
Onkos syyskuisilla tullut tähän mennessä kiloja lisää:)

Itsellä vatsanympärys kasvanut huimasti, mutta kiloja raskauden alusta tippunut 5kg.
Tämä painon putoaminen johtuu siis täysin siitä, että sai vihdoin tämän pienen ihmeen takia syyn nostaa kuntoa ja lenkkeillä enemmän. Kouluun kuljen nykyisin 6km/pvä kävellen, lisäksi koiran lenkitys + muu hyötyliikunta.

Kauhean energinen ja hyvä olo toistaseksi:)
 
Onnekas! :grin Mie laihdutin ennen raskautta parhaimmillaan 27 kg pois alkuperäispainostani, mutta siitä on tullu alkuvuoden jälkeen ainaki 4 kg takas, eikä varmaan siihen jää... Hirvee nälkä tosi usein, mut onneks olen koittanu silti valita aina jotain järkevää syötävää, eikä mitään herkkuja vaan. Ja kävelyllä käyn joka päivä, toisin ko ennen. :)
 
Mulle on tullut ehkä joku 3-4 kiloa lisää.
Ihan varma en nimittäin ole mitä vaaka nyt näyttäisi, mutta vajaa viikko takaperin aamupainoon oli tullut lisää 3,6kg.
 
Hienoa kuulla, firstBaby, että vauvan tulo on innostanut muuttamaan liikuntatottumuksia :) Mulla liikunta on muuttunut pelkästään hyötyliikunnaksi raskauden myötä. Poljen pyörällä töihin, siitä tulee n.10km päivässä, sitten lenkkeilytän koiraa. Alkuraskaudesta katselin kaikkia liikuntamahdollisuuksia, mutta jotenkin ajatus jostain varsinaisesta "harrastuksesta" ahdisti kamalasti ja koska stressaan töiden takia jo paljon niin ajattelin eliminoida kaikki ylimääräiset ahdistuksen aiheuttajat. Kun kaveri sai lapsen pari vuotta sitten, kävivät yhdessä äiti-vauva -jumppatunneilla. Sellainen kiinnostaisi kyllä aloittaa ehkä sitten vuodenvaihteen jälkeen :) Auttaisi pääsemään raskauskiloista eroon, kunhan niitä ensin tullee, ja olis samalla hauskaa yhteistä tekemistä!
 
Mulle on tullut ehkä kilon verran lisää painoa. Se taitaa kyllä johtua tän viikon herkutteluista, maanantaina olin laivalla ja loppuviikko on mennyt mussuttaessa laivatuliaisia. Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni, ettei homma karkaa täysin käsistä :D
 
Mulla tuli ihan alussa tosi nopeasti kaksi kiloa lisää. Ja nyt se kaksi kiloa on lähtenyt. Neuvolassa oli viimeksi jo vähän huolissaan olevan oloinen ja kyseli että onko ollut vielä pahaa pahoinvointia kun paino vaan laskee (otti varmaan lähtöpainoksi sen mitä oli ekalla neuvolakerralla jollon oli siis tuo kaksi kiloa tullut). Uskoisin että syynä lähinnä se, että oli sitä ennen viikon verran kuumetta että ei siinä paljoa paino nouse... Periaatteessa varmaan ihan hyvä että ei liikoja nouse, enkä viitsi asiasta ottaa stressiä, mutta kun jo valmiiksi olen/olin vain nippanappa normaalipainoinen (BMI 19) niin se paino ilmeisesti saisi nousta vähän enemmänkin kuin sen yleisen suosituksen.
 
Mulla tullu noin pari kiloa.. Luulen että jossain vaiheessa ollu enemmänkin painoa, kun alussa söin KOKO AJAN jotain!!! Sillä tavalla olo oli jotenkuten siedettävä kun mutusti jotain.. Nyt taas muutamia viikkoja tehnyt pahaa kaikki syöminen ja onkin kovasti vähentynyt tuo mutustaminen eikä meinaa oikein perusruokakaan enää upota!!
 
Onko muilla turvonnut olo? Mulla on iltaisin nilkoissa kunnon sukanrannut. Ja vielä tuntuu vatsakin turpoilevan, riippuu tietysti vähän mitä on syönyt. Paino taitaa olla pompsahtanut yks kaks pari kiloa. Plösö olo....
 
Joopa- turvonnutta oloa tosiaan! Neuvolavaaka näytti eilen yhden kilon lisäystä kolmen viikon takaiseen, pelkäsin vielä suurempaa summaa. Vaikka yrittää vältellä herkkuja ja liikkuakin ja päivän kipittää pienen tytön perässä, niin silti, huoh..
 
Turposin heti ekalla raskauskuukaudella muutaman kilon. En tiedä tarkkaan kuinka paljon, kun lähtöpainokin on ollut niin heittelevä nesteiden takia mutta sanoisin, että 3-5kg, sitten se onkin pysynyt samassa.

Edellisessä raskaudessa, joka meni kesken, alkoi turvotus heti alussa mutta se oli varmaan joku 7kg jopa. Siis ihan heti plussaamisen jälkeen alkoi paisua kuin vesi-ilmapallo. Terkkakaan ei lähtenyt arvailemaan mistä johtui. Verenpaineet ja kaikki oli ihan kunnossa.
 
Mun oli itse asiassa hyvin vaikee määritellä omaa painoa ennen raskautta, kun sitä neuvolassa ensimmäisen kerran kysyttiin. En oo neljään vuoteen käyny puntarilla, joten mulla ei ollu mitään hajua lukemista. Heitin kuitenki jotain, jonka jälkeen kävin puntarilla. Mun arvioon verrattuna painoa olis tuohon 8. viikkoon mennessä tullu pari kiloa lisää. Toisella neuvolakerralla oli painoa ekaan kertaa verrattuna tullu alle puol kiloa. Vähän ehkä jopa itseä huolestuttaa, kun ruokahalu on kadonnu melkein kokonaan. Joudun siis lähinnä väkisin pakottamaan itteni syömään tätä nykyä.
 
Mulle tullut 19 viikkoon menessä jo 6 kg. Pidin yhden viikon ruokapäiväkirjaa, jossa katsoin tarkkaan, että saan kaikki suositustenmukaiset ravintoaineet, mutta kalorimäärä pysytteli noin 1700 kcal paikkeilla eli alle kulutuksen. Tulos: 1 kg lisää painoa. Voitte arvata kuinka vi... harmitti. No, sen jälkeen en oo kauheesti laskeskellut kaloreita ja herkutellut oon niin kuin ennenkin. Muuten on kyllä ruokavaliossa menty paljon terveellisempään suuntaan, kuin mitä oli ennen raskautta. Jalat on aika ihanan turpeet jo, sinnekin on kertynyt jo varmaan litra nestettä. Tilasin tukisukat yhdeltä firmalta, ei oo näkyny... Liikunta on jäänyt taka-alalle rv 15 alkaneiden supistusten vuoksi, mutta nekin on nyt helpottaneet, joten pitäs alkaa taas totutteleen tohon liikkumiseen. Mä tuudittaudun siihen, että imetys auttaa pudottaan sitten nää liikakilot pois.
 
Minäkin aion vakaasti uskoa imetyksen suureen voimaan jos niitä kiloja alkaa kertyä raskauden aikana paljonkin :D
 
Mulla on turvotuksia jo nyt paljon enemmän kun ekassa raskaudessa. Iltaisin jalat on ihan paisuneet varsinkin jos on ollut paljon liikkeellä päivän mittaan. Pitää yrittää juoda enemmän vettä. Suolaa yritän pitää minimissä.
 
Tuo suolan välttely tuntuu ihan mahdottomalta. Tai siis edes suosituksissa pysyminen! Itse kans ruokavaliota miettiessä kävin päivittäin meillä käytetyistä ruoka-aineista lisätyn suolan määrät läpi pakkausselosteista ja kun alkaa laskea yhteen kaikkia näitä muuten ihan terveelliseen ruokavalioon kuuluvia ruokia, kertyy suolamäärät kumminkin aika korkealle. Eineksiä meillä syödään hyvin vähän eli itse lisätyn suolan osuuteen on helppo vaikuttaa. Yritin löytää korkean kuitupitoisuuden omaavaa ruis- tai täysjyväleipää, jossa olisi vain vähän suolaa. Real on ainoa, mutta se on niin pahaa, että jäi kauppaan.
 
Mä teen itse kaikki ruoat, koska esikoiselle pitää saada monipuolista ruokaa ja tietysti meille aikuisillekin. Suolaa en juuri lisäile tekemiini ruokiin mutta kyllä sitä piilosuolaa tulee muualta.
 
Mulla on tullu +2kg alkupainoon :confused: saa nähä mikä on loppusaldo:D

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Oon kateellinen kaikille, jotka ensinnäkin osaa tehdä kaikki ruuat itse. Mullakin välillä tuota leipomisintoa on, mutta yleensä lopputulos ei ole niin mieltä ylentävää... :D Eikä kyllä aikaakaan aina, kun on komlivuorotyö ja opiskelu ja vielä yksityisyrittäjyyttä päälle. Kotiruuat muuten tehdään suurimmaksi osaksi itse, mutta esim leipiä leivon erittäin harvoin. Ehkä sitä mammalomalla sitten innostuu taas yrittämään ja harjaantumaan!
 
Mua ei haittaa vaikka tulis +100kg vauvan myötä, sehän tässä on tärkein, ei oma paino. :) Vaikkakin olen reilusti nyttenkin ylipainoinen. :porc
 
Mua ei kiinosta oma paino esteettisistä syistä, vaan toivon tervettä kasvua vauvalle. Toistaiseksi kaikki on hyvällä mallilla, mutta kyllä tuntuu taas ruokahalu kasvavan. Laihduttamaan en missään nimessä kuitenkaan rupea, se on vielä huonompi vaihtoehto. Jos olen nälkäinen, niin sitten syön. Pystyin sentään 4 ekaa kuukautta pysymään maltillisessa painonnousussa.
 
Takaisin
Top