Painon nousu raskaudessa

Mulla nousi viime raskaudessa paino 15kg ja toivon ettei nyt nouse yhtään enempää ainakaan. Tässä raskaudessa paino nous ihan yht äkkiä heti alkuun 6kg ja vähän säikähin et nytkö tuleekin jotain +25kg mut nyt paino pysynyt jo 7viikkoa samassa. Positiivista on että tähän raskauteen lähtöpaino oli 10kg alhaisempi ku edellisessä ni jospa pysyiskin vähän alempana.
 
Mulla nyt n. +2 kiloa aloituspainosta, ylihuomenna 16+0. En ota mitään stressiä painosta, mutta olishan se kiva jos ei ihan karkaisi käsistä. Ehkä olo voi olla lopussa vielä tukalampi, jos on hirveästi ylimääräistä painoa.
 
Muokattu viimeksi:
Mulle ohjattiin neuvolassa, että Sopiva painonnousu mulle olis 12-16kg, mikä tuntuu jotenki paljolta, bmi ennen raskautta normaalipainon ylärajalla jossain.

Tän hetkistä painonnousua en ees tiiä, meillä ei oo vaakaa kotona, vois kyllä hankkia. Mua vähän ahdistaa, kun alun pahoinvoinnin takia olin aika leväperäinen syömisten suhteen ja nyt tuntuu olevan hankalaa sopeutua muuttuvaan kroppaan. Korjausliike ruokavalion suhteen on tehty, mutta inhottaa kattoa peiliin, kun ei tiedä, mikä kuuluu raskauteen ja minkä oon vaan muuten lihonu. Vauvamahaa ei siis vielä mun mielestä oo näkyvillä, edelleen näytän vaan omiin silmiin lihavalta. Ärsyttää.

Tuntuu muutenkin, kun olis murrosikä uudelleen, varsinkin, kun rinnatkin on muuttunu niin paljon. Jouduin ostamaan uusia rintsikoita, kun entiset ei enää mahtuneet. Oli ihan avuton olo ensin siellä hyllyjen välissä miettiä, mitähän kokoa kannattais kokeilla ja myöhemmin siellä sovituskopissa kauhistella muuttuneita muotojaan. Aattelin joskus, miten ihanaa olis, jos rinnat tästä vielä kasvais, mutta nyt kun ne oikeesti on kasvanu, niin ne näyttääkin oudoille.

Millasia fiiliksiä muilla ollu tän asian suhteen?
 
Mulla sama fiilis edelleen, tulee mitä tulee ja lähtee sit kun lähtee :) Mä kuitenkin syön pääasiassa terveellisesti ja liikun, joten tuskinpa kovin ylimääräistä tulee ja vaikka tulisikin niin kyl ne normaaleilla elintavoilla lähtee. Mulla ei elämä pyöri painon ympärillä ja tosi huono mittari se muutenkin on hyvinvoinnille, joten luotan omaan vointiin ja jaksamiseen, eipä ole liikakiloja kertynyt ikinä ja kunnon ruokaa saa syödä aina mahansa täyteen, minä nimittäin rakastan syömistä :Heartred :D Edellisissä raskauksissa tainnut kymmenisen kiloa tulla painoa.
 
Mulla on tänään 15+4, puntari näyttää - 600g lähtötilanteeseen. Olen ylipainoinen ja tässä raskaudessa haluan terveellisen painon nousun. Onneksi itsellä ei tee mieli syödä mitään makeaa ja ruokavalio pysyy terveellisenä, lähinnä raskaushimoja salaatteihin ja riisipuuroon tällä hetkellä :rolleyes:

Tällä viikolla on alkanut vasta rinnat kasvamaan, pitäisi itsekin rintaliiviostoksille lähteä, en itselle löydä edullisesti liivejä, ja jotenkin turhauttaa ostaa tässä vaiheessa uusia liivejä, kun tietää niiden jäävän pieniksi pian.. :bored: Työhousutkaan ei enää mene, tilasin zalandosta muutamat housut, toivottavasti edes yhdet on hyvät, että saan pian uudet töihin, ilman housujakaan ei voi töihin mennä :grin Jotenkin itseäkin turhauttaa vaatteet, jos voisin, pukisin töihin päälle collarit, mutta työpukeutuminen ei salli niitä.
 
Mulla onneks on vielä vanhoja liivejä nii mahtuu tissit, mutta on kyllä huomannu niitten kasvaneen taas.. Paino ei oo tainnu liikkua vielä mihinkään suuntaan, ei oikein vieläkään mikään maistu, paitsi välillä harvat jutut. Lievää vellovaa pahoinvointia edelleen. :rolleyes: jospa muutaman viikon päästä helpottais.
 
Mä en jaksa stressata painonnoususta. Tein sitä esikoista odottaessa riittävästi. Herkuttelen jos siltä tuntuu, mutta pyrin syömään pääasiassa terveellisesti. Edellisessä raskaudessa tuli yli 20kg ja olen normaalipainoinen. Lähtivät sitten hyvin imetyksen myötä. Nyt on tullut nelisen kiloa.
 
Mulle tuli viime raskaudessa muistaakseni jotain 18kg luokkaa, toki lähtöpainoa ei kovin tarkkaan tiedetty, kun en vaakaa omista. Kaikki lähti mitä tuli ja imetyksen myötä ehkä muutama kilo enempikin. Nytkin varmaan tulee painoa ihan reippaasti, mutta eipä tuo haittaa. En voi sanoa ihan hirveän epäterveellisesti syöväni, ja oon lähtöjäni ennemminkin alipainoinen, niin kroppa taitaa vaan varastoida herkemmin sen mitä tarttee.
 
Muakaan ei varsinaisesti se painonnousu vaivaa, ehkä se oman kropan muuttuminen tuottaa suurinta päänvaivaa. Sinänsä typerää, totta kai kroppa muuttuu raskausaikana, se ei tullu yllätyksenä, mutta jotenkin ei tunnu pää pysyvän mukana tässä ihan täysin.
 
Esikoisen kohdalla kropan muuttuminen onkin hämmentävää, jos lohduttaa niin kaikilla se on sitä enemmän tai vähemmän :wink itsekin muistan että kaikki oli uutta ja outoa alkuun.. Ei meinannut osata hahmottaa kasvavaa masua:rolleyes:
 
Niin tosiaan, ei kannata sitten stressata sitä painon laskua. Minäkin ajattelin esikoisesta, kun kaikki sanoi mulle, että kyllä se paino putoaa sitten imettäessä. Ei muuten minulla pudonnut. Sairaalasta kun tulin, oli paino - 7kg, joka tuli viikossa takaisin, kun maito nousi kunnolla. Paino ei tullut minulla yhtään alas imettäessä, vaikka kuinka liikkui ja harrasti kuntosalia ja söi terveellisesti. Paino laski välittömästi (n. 2vkoa) 7kg, kun lopetin imetyksen ja noin vuodessa synnytyksestä olin saanut raskauskilot pois. Eli antakaa aikaa ja armoa itsellenne, taitaa olla hyvin tavallista, että hormooneista johtuen usealla se paino ei sitten putoakaan heti. Itse imetin 8kk esikoista ja paino nousi raskausaikana noin 15kg.
 
Täällä painonnousu vähän huolettaa.. laihdutin BMI 48:sta BMI 31:een ennen tätä raskautta. Nyt rv 16+ paino noussut reilu 5kg. Vähän jännittää miten tässä käy. Esikoisesta tuli 8kg mut silloin alussa laihduin n.7kg...
 
Candice tosi ikävää, jos kropan muuttuminen tuntuu epämielyttävältä ja pää ei pysy mukana. Itse juuri eilen sanoin, että omasta mielestäni kaikki muutokset tapahtuvat niin hitaasti, että niihin ehtii tottua, mutta jokaisella on tästä varmasti omanlaisensa kokemus.

Tämä on mun toinen raskaus, vaikka esikoista odotan. Ensimmäinen raskaus todettiin noin vuosi sitten keskeytyneeksi keskenmenoksi. Siinä raskaudessa turvotusta ehti kuitenkin heti alussa tulla enemmän ja painoa myös. Kaavinnan jälkeen kaikki turvotus katosi melkein samantien ja paino taisi (osin surun ja huonon ruokahalun takia) tipahtaa nopeasti ainakin kolme, jopa neljä kiloa. Tässä raskaudessa ei jostain syystä ole tullut ihan samanlaista turvotusta ja jossain vaiheessa pahoinvoinnin takia mun paino jopa vähän laski. Painoa on nyt rv 17+0 mennessä tullut ehkä suunnilleen vähän vajaa 3 kg lähtöpainoon verrattuna. Musta se on ihan ok. Syön aikalailla, mitä mieli tekee, enkä mielestäni mitenkään hirveästi enemmän kuin normaalistikaan. Voisin kyllä yrittää karsia turhaa sokeria, koska mun geeneillä varmaan synnytetään muutenkin isokokoisia lapsia (itse olen ollut yli 4 kg syntyessäni).
 
Imetys saattaa tosiaan pitää kilot kropassa ja niin sen on luonto tarkoittanut :) Imetyksen aikana kudoksiin varastoituu nestettä turvaamaan imetystä, rasvavarastot pysyvät isompina ja rintakudosta on enemmän. Turha sitä vaakaa on tuijotella, keskittyy siihen vauvasta huolehtimiseen, jos syö terveellisesti ja liikkuu, niin kyl ne kilot sit lähtee kun kroppa valmis luopumaan. Mulla ei koskaan ole synnärille jäänyt grammaakaan, mut mä syön aivan järkyttävät määrät synnytyksen jälkeen ja nesteitä menee, joten ei ihme :D

Raskausajan kitudiettejä on sen verran tutkittu, että voi vaikuttaa vauvan metaboliaan ikävästi ja vauva synnyttyään varastoi energiaa tarvetta enemmän kun kuvittelee syntyvänsä ravinnonpuutteeseen. Myöhemmällä iällä altistaa esim ylipainolle ja tyypin 2 diabetekselle. Varmasti tärkeintä raskausaikana olisi pitää itsestään huolta ja vaikka olisi ylipainoa, niin keskittyisi terveelliseen säännölliseen syömiseen ja liikkumiseen, sit ne kilot ei ainakaan ole ylimääräistä, vaan normaalia painonnousua :) Onhan se varmasti vaikea suhtautua näin, jos ylipainoa on paljon ja sitä vaakaa tottunut tuijottelemaan ja kyllähän sitä neuvolassakin seurataan, mut ei siitä stressaamisesta ole hyötyä, sekin osaltaan sotkee aineenvaihduntaa.
 
Mäkin loppuunsa syön aikalailla niinku ennenkin, jopa terveellisemmin, tosin sokeria oon nyt tietoisesti karsinu, kun meinas jäädä herkutteluvaihe päälle. Oon ite ollu myös yli 4 kiloinen syntyessäni, joten ehkä ihan aiheellista pitää joku roti jo senkin takia :D Radiakaan en halua.

Tää mun maha on kyllä kummallinen, tänä aamuna näytti ihan siltä, kun ennen raskauttakin, päivän mittaan varmaan taas turvotus tekee tehtävänsä. Eli ehkä stressaan nyt vaan turvotuksen takia? Jotenki kuvittelen, että se selkee raskausmaha olis mun aivoille helpompi ymmärtää, ku tämmönen turvottelu. Toki tämä välivaihekin tietty tarvitaan, se ihana baby bump tuskin kasvaa yhdessä yössä semmoseks :D
 
Painoa tullut nyt raskauden alusta noin 1,5 kg. Toivon ettei paljoa nouse, ylipainon ja radin vuoksi.
 
5kg tullut lisää normaalipainoon, n.500g/viikko näytti tahti olevan neuvolan mukaan viime kertaan verrattuna :)
 
Nyt 16+0 eikä lisäkiloja oo onneks vielä näkyny. BMI yli 30, niin ei paljoa tarvis painon noustakkaan...
 
Takaisin
Top