Painon nousu :O

Rosebud: Mulla alko edelliset menkat 28.1, ja mulla on viikkoja nyt 23+1 :D. Tosin mulla oli ovis aiermmin ko ois menkkojen mukaan pitäny, jo 6.2. Ja ultrassa napero vastas viikkoa isompaa kooltaan, mitä menkkojen mukaan olis pitäny olla :). 
 
Hups, kävin sit tän ketjun innoitamana puntarilla niin mulle painoa tullut peräti 6,5 kg (maanantaina puoliväli). Huh huh! Viime neuvolassa painoa oli tullut ihan ok rajoissa mut saapas nähdä tuleeko ensi kerralla hieman nuhteita. Esikoisesta painoa tuli noin +16 kg ja vauva painoi 2,5 kg :) Mullakin se sokerirasitus on tulossa noin 26-28 viikoilla. Ikää kuitenkin jo +30 vee ja esikoisesta noita ylikilojakin jäi muutama..
 
Ymmärrän erittäin hyvin manque. Esikoisen kanssa paino nousi koko raskausaikana n.6kg ja synnytyksen jälkeen olin heti normaalipainossa. Ja aina olen ollu samanlainen ettei paino millään nouse vaikka mitä roskaruokaa söisi ja aina saanu siitä myös kuulla kun oon niin hoikka ja laiha.. "vitsi sä oot laiha, etkö sä syö mitään?" aaaaargh! Se on yhtä ärsyttävää kuin ylipainoisille se, että joku koko ajan huomauttelisi liikakiloista  emoticon
Nyt viime neuvolassa (n. vko16) painonmuutos oli muistaakseni -200g alkupainoon nähden, joten saihan siitä kuulla.. Onneksi th ei ole mikään saarnaaja, mutta tottakai vähän huolestuneena sitten kyseli ruokailuista ja kehotti syömään, mutta onneksi sen verran jo minua tuntee, että tietää etten tarkoituksella pyri laihduttamaan/pitämään painoa kurissa :) Toisaalta mukavaa, ettei tule ainakaan ylipaino-ongelmaa, mutta tietenkin koko raskausajan saa sitten murehtia saako vauva varmasti riittävästi ravintoa kun paino ei nouse... emoticon
 
OnnenTyttö, lohduttavaa kuulla etten ole ainoa jolla on tällainen "ongelma". Onneksi lähipiiri jo minut tuntee, mutta ulkopuolisten kommentit mun syömisen ja painon suhteen ärsyttävät. Harmillisesti meillä on nyt eri neuvola kuin viime raskaudessa oli, taas siis uusi th uusine huolineen mun ravitsemuksesta. Neuvolat kun tuijottelee noita numeroita ja käyriä vähän liiankin kanssa. Syyt kun eivät ole nähtävissä vain numeroista.

Olinkin 1/12 Vauva-lehden "Odottaja puntarilla"-artikkelissa mukana. Joillain se paino nousee raskaudessa enemmän ja joillain vähemmän. Normaalin määrittely ei ole niin tarkkarajaista tässä asiassa, vaikka neuvolassa suositukset tuntuvatkin olevan aika tarkat.
 
Allekirjoitan kyllä tuon, että tuijottavat liian kanssa noita numeroita ja käyriä. Mullekin kommentoitiin viime neuvolassa, että sallittu viikkotahti painon nousun kanssa on 500g/vko, kun meni vähän sen yli. Kuitenkin ainoat pari kiloa olivat siinä vaiheessa vasta tulleet. Ihmetyttää kyllä, että noin tarkkaan niitä numeroita katsovat, kun paino voi vaihdella hyvinkin punnituksen ajankohdan, edeltävän syömisen ja vessareissujen mukaan. Mulla on nyt tullut ehkä kilo tuon neuvolan jälkeen, että kokonaisuudessaan olisi painoa tullut alusta 3kg.
 
Ai niin... piti sitä vielä kommentoida, että ainakin vuosikymmeniä sitten sama kaava toistui myös lastenneuvolassa. Mua on epäilty alle 1-vuotiaana aliravituksi ja olin siitä jopa hetken sairaalassa osastolla, kunnes siellä totesivat saman, minkä mun vanhemmat olivat osanneet jo kertoa... Olin vain venähtänyt äkkiä pituutta ja niin kovin liikkuvainen ja aktiivinen, ettei paino heti seurannut perässä.
 
Täytyy olla onnellinen, ko itellä on taas suhteellisen rento neuvolatäti, joka ei nipota jokasesta asiasta. On huolissaan vasta kun täytyy olla. Mulla oli toiseksi viimeisessä neuvolassa noussu paino jonku 600g/viikko, ja seki meni vielä normaalin piikkiin :). Samoiten sf-mitta oli hiukan enemmän kuin mitä suositusten mukaan sais olla näillä viikoilla, niin sekin oli vielä ok. Minusta on ihan turha nipottaa pikkujutuista, sitte vasta saa nipottaa, ko on oikeasti tosi kyseessä (kivuliaat supistukset, korkea verenpaine kotona jne).
 
Se on kyllä todella raivostuttavaa kun niitä käyriä ja numeroita tihrustetaan niin hemmetin tarkkaan.. Jokainen meistä on kuitenkin yksilö ja sehän se muussakin terveydenhuollossa mättää, kun ei missään meinaa saada yksilöllistä hoitoa: kaikkia pyritään vaan hoitamaan "saman kaavan mukaan".. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan :) Mutta no, työtäänhän ne th:t tekevät ja ajattelevat vain meidän parasta. Kai ne nipottaja-th:t vaan on vähän niinku ylihuolehtivia äitejä ;)
 
muilla näyttää olevan painon nousu ongelmana siis nousemattomuus.. no mä oon aina (niinku koko meiän suku) lihonnu jos edes katon ruokaa, ei tarvitse olla edes herkkua.. mutta jos yli 1000kcal menee päiväs niin paino nousee heti.. joten saas nähä kuin läski musta vielä tulee, ku tullu jo sen verta painoa mitä ajattelin et maximissaan sais tulla koko raskauden aikana.. :/ tiiän kyl et saan painon poiski ku tiputan alle tonniin ja jätän hiilarit muitten mässättäväks, mut harmittaa et menee taas se puolvuotta elämästä pelkän ruuat ja oman navan tuijotteluun ja kaikki taas kiellettyä..et joskus pääsee normaalipainoseks takas taas..
 
Joo, mäkin allekirjoitan tuon numeroiden tihrustamisen. Esikoista odotellessa terkka oli tosi asiallinen ja mukava. Painoa tuli melkein se 20 kiloa ja viimeisellä neuvolakäynnillä toteskin, että mihin hittoon sulla se kilomäärä on oikein tullut kun mikään muu ei ole kasvanut kuin maha. :) Sama juttu oli mun äidillä, sillekin tuli suunnilleen sama määrä raskauskiloja ja oli kanssa aikamoinen vatsa. Molemmat sitten jätettiinkin melkein koko painomäärä sinne synnärille. Eli on se vaan niin yksilöllistä. Myös mun painoa vahdattiin silmä kovana, kun olin vauva. Olin kuulemma aaaaaaaivan liian laiha ja itse kun katson kuviani, niin ihan normivauvalta kyllä näytän. Mutta äitiparkaa hiillostettiin joka kerta neuvolassa ja hän sanoikin, että ei olisi millään enää halunnut mennä koko neuvolaan, kun joka kerta syyllistettiin, että nälässäkö lastasi oikein pidät mitä. 

Mulla tulee painoa näköjään aika samaan tahtiin kuin esikoisestakin. Vaikka on tollainen melkein 10 kilon käsipainokin jatkuvasti matkassa. ;) Painoa tullut siis ekasta neuvolakäynnistä noin 6 kg. Mutta mitään laihduttamista tai muutenkaan syömisen rajoittamista en kyllä ees mieti. Niitä kiloja ehtii kyllä pudotella sitten marraskuusta alkaen! :)
 
Ja imetyshän kuluttaa aika paljon, joten monella raskauskilot alkavat pudota vähän niinku itsestään, jos vaan pystyy pitkään imettämään. Se onkin yksi syy miksi th on minusta huolissaan, koska jos en saa raskausaikana yhtään ylimääräistä, voin imettäessä ns. kuihtua kokonaan ja laihtua liikaakin.. Etenkin kun se oman syömisen muistaminen sitten vauvan jo synnyttyä on välillä kovinkin hankalaa... Vauva kun on tissillä niin ei siinä paljon ehdi aina omia syöntejä ajatella. Siksi mies aina huolehtikin mun syömisestä ja kanto mulle ruokaa sohvalle kun esikoinen oli tisussa kiinni ;)
 
Mulla painoa tullut yhteensä joku 3-4 kiloa, neuvolan vaaka näyttää vaan aina yli kilon enemmän mitä kotivaaka. Tietty asiaan voi vaikuttaa se että kotona käyn melkein alasti vaa´alla ja yleensä heti aamusta kun taas neuvolassa on vaatteet päällä ja yleensä kun nuo neuvola-ajatkin on vasta iltapäivästä niin on ehtinyt siihen mennessä jo hyvin tankata kaikennäköistä sapuskaa :) Olen itse pitänyt kirjaa viikoittain omasta painosta ja mahan ympärysmitasta ja välillä mitat on noussu ja välillä laskeneet, mittoihin varmaan voi vaikuttaa edellispäivän syömiset (?)
Oon yrittäny kontrolloida tuota painonnousua pyöräilemällä. Olen siis ihan normimitoissa (174cm/64kg) mutta en halua niitä raskauskiloja niin hirveästi niin pakko aloittaa ajoissa :) mutta eilen kun kävin pyöräilemässä taas niin kyllä tuntui hieman epämukavalta kaiken maailman pomput pyörätiellä ja muutenkin maha tuntui kauhean pinkeältä ja vauva varmaan koko pyörälenkin ajan potki virtsarakkoon kun tuntui että tulee pissat housuun vaikka juuri ennen lenkkiä kävin vessassa :D
 
Mää kävin tänä aamuna vaa'alla, ni painoo on tullu koko raskauden aikana nyt 1,7kg. Eli ei juurikaan vaik luulin et ois tullu enemmän ku en oo nyt viikkoon käyny urheileen ku oon lomalla ja reissaillu :) Huomenna ois neuvola :) Pääsee kuunteleen vieläks se vauva on elossa ja voimissaan tuolla masussa.
 
Takaisin
Top