Painon nousu :O

Juuh, eiköhän niitä tule luettua sitten jos ja kun sen aika on.. :) en vielä mieti sen enempää, ku ei minulle oo tuosta sokerirasituksesta puhuttu neuvolassa mitään. Mutta jos kaikki yli 25vuotiaat sinne joutuu, niin mennään sitten :) tuleepahan ittellekki selvyys, ettei vaan oo mitään vikana :) Painon suhteen en varmaan sinne joudu ees, ku ei oo tullu ku kilo koko raskaudenaikana ja viel ollaan ns"normaalipainoisten" luokassa :)
 
Täällä Turun seudulla se litku on myös Colan makuista ja siis ihan inhimillistä. Helvetillinen kammo jäi Helsingissä, kun se litku oli jotain jäätävän makeaa ja paksua siirappia, että sain niellä yhtä kulausta monta kertaa, kun niin paljon oksetti ja samalla inhottava vanha akka siitä labrasta tiuskii kovaan ääneen, että koitas nyt lopettaa toi pelleily ja juo se litku ykkösellä alas... :/

Olis Rosebud kiinnostavaa kuulla, että minkälaisia sokeriarvoja sinä mittaat itseltäsi, kun on todettu diabetes? Mulla paastoarvot ovat olleet koholla (välillä 5.0-5.9), mutta muuten arvot syömisen jälkeen hyvät (vai ovatko? noin 5.2-7.5). Eilen kävin lääkärissä ja siellä lääkäri tuntui olevan ihan, että herran jumala, et mene enää lähellekään sokeria, ääää, vaikka neuvolanterkka totes, että no, paastoarvossa jotain häikkää, mutta muuten hyvät tulokset. Sain reseptin, että aloitetaan lääkitys ja arvojen seurantaa jatketaan. Niin ja vauvaa ultrataan kans nyt useammin, aina käynneillä, mutta ei oikein selvinnyt että miksi? Koon takia? Eilenkin nopeasti kurkkas ja katsoi jonkun mitan ja sanoi, että kaikki onkin hyvin. Otti korvaan toi "onkin" - eikö sitten pitäiskään olla? Todella, todella ärsyttävää!
 


Mun mielestä normaalin ihmisen verensokerin ei syömisen jälkeen kuulus nousta yli kuuden, mutta sitä en kyllä vanno. Näin muistelen.


Mähän mittaan itseltäni arvoja välillä 2.5-25.9 :D Että siinä teille ihmeteltävää. Miettikää, jos teillä on korkea verensokeri, kun se on joku 7.0 ja mulla on joskus 25.9. OLO on kyllä niin JÅRKKY sillon!! Janottaa, pissattaa, sydän pamppaa jne...


Tosin mun pitäs itse osata pitää arvot kunnossa insuliinin avulla. ESIM. Jos syön 2dl mehua (20hiilihydraattia) ja ruisleivän (15hh) eli yhteensä 35hh, niin ja verensokeri on normaaleissa (mulla normaali on 4.2-8.0 välillä) niin pistän yhden yksikön insuliiniä kymmentä hiilihydraattia kohden.

Jos mulla on korkea verensokeri niin pistän 1 yksikön 10 hh kohden ja sitten vielä päälle sillä periaatteella, että yksikkö insuliiniä laskee kaksi pykälää verensokeria. Eli jos syön 40hh pistän 4 yksikköä ja jos verensokeri on 16.0 ja pitää saada se 8.0:aan niin pistän päälle vielä 4  ELI YHTEENSÄ 8.


Eli ei oo helppoa aina :D
 
Oho ja apua, kuulostaa kyllä aikamoiselta toi, että saa laskea mitä syö ja paljonko pitää ottaa lääkkeenä... Ja ja, apua? :)

Mulle neuvolanterkka sanoi, että paastoarvot pitäs olla alle 5.5 ja syömisen jälkeen alle 7.8. Mulla tuli sokerirasituksessa paastoarvoksi 5.4 (raja on täällä kuulemma 5.3) ja ylihän meni siis. Neuvolanlääkäri kuitenkin sanoi, että normaalisti, ilman raskautta, toi on ihan normaali lukema eikä kukaan olis siihen ottanut mitään kantaa. Näin ollen mä olen pihalla kuin lumiukko, että mikä on normaalia ja mikä hälyttävää, kun joka suunnasta tuntuu tulevan ihan erilaisia mielipiteitä ja faktoja...
 
oho kuulostaapa monimutkaseltaa :O mä luin yhen kirjan mikä oli joku hiilaritietoisuudella eroon diabeteksestä tai jtn oli ihan mielenkiintoinen :) , mut onko se niin et se ruokavalio toimii vaan itseaiheutettuun diabeettekseen, mikä on tullu just donitsenmättäämisestä ja pahasta ylipainosta esim. mutta ei synnynnaiseen tai lapsena saatuun ei kauheesti auta? hmmn.. vai luulelenko vaan et joku ois näin mulle sanonu joskus.. muistan et mun kaverilla oli ala-asteella jo tuo, ja ei sitä sillon ainakaan oo voinu hoikka lapsi ite mitenkään aiheuttaa :O
 
Joo butter oikeessa oot. On ykköstyypin diabetes eli ns. lapsuusiän diabetes, ja sit tää kakkostyypin diabetes, joka tulee just huonoist ruokatottumuksista, ylipainosta jne.
 
Komppaan Rosebud:ia..mulla myös ns. tyypin 1 diabetes, johon sairastuin 2- vuotiaana. Eli ei siihen oo ite voinu vaikuttaa :D. Mulla käytössä insuliinipumppu, jossa periaatteessa samat nuo hiilihydraattijutut suhteessa isnuliinin määrään, mut mie vaan naputtelen pumpusta tarvittavat "ateria-annokset" ja pumppu muuten laskettelee tietyn määrän insuliinia/tunti.

Sokereitahan me joudutaan mittaamaan usein..insuliinipumpun kanssa periaatteessa pitää mitata pistoshoitoa tiheämpään, mie mittaan joskus jopa 15 kertaa päivässä..vähintään 6 kertaa kuitenkin. Tulokset vaihtelee 1,2-15 (joskus, onneks harvemmin, yli 20).
 
Huih! Mulla kanssa sokerirasitus edessä (ei ole oikein käynyt selväksi että onko syy se että masuni on kasvanut niin nopsaan) painoa kun ei ole tullut kuin 3 kiloa raskauden alusta ja ihan normaalipainoinen olen aina ollut (jollei lasketa aikaa jolloin sairastin syömishäiriötä ja laihduin aivan typerän olemattomaksi). Viimeksi neuvolassa käydessäni virtsassa ei ainakaan ollut sokeria mutta terkkari sanoi kuitenkin laittavansa minut testeihin joskus 26 viikolla.. No, kaikkihan on vain vauvan parhaaksi, toivottavasti kaikki on hyvin :)
 
Täällä sokerirasitukseen pääsee/joutuu tietääkseni kaikki yli 25-vuotiaat tai BMI 25 ylittävät. Ja tietysti jos muuten nähdään aiheelliseksi. Itse siis toistaiseksi en ole menossa ellei mitään ilmene.

Mulla on ollut tänään jotenkin aamusta alkaen huono päivä, ja neuvolakäynnillä meinasi hermo mennä painokommenttien suhteen. Kävelin kaatosateessa väsyneen esikoisen kanssa terveysasemalle, ja litimärkinä odotettiin myöhässä olevaan th:ta. Esikoinen kitisi koko käynnin ajan ja teki tuhojaan, ja halusin vain nopeasti homman ohi. Mun paino oli laskenut kaksi kiloa viime kerrasta, ja terkkari sitten alkoi saarnata kuinka ei saa raskausaikana laihduttaa! Kerroin syöväni oikein hyvin, ja kerroin ettei esikoisestakaan paino noussut paljoa. Tästä huolimatta th saarnasi ja saarnasi mun painonlaskusta, ja oikeasti vähän kivahdin lopulta. Sain esikoisen raskausaikana ihan tarpeeksi kuulla valitusta, kun paino ei nouse tarpeeksi. Lisäultrissakin jouduin käymään, ja vauva oli aina ihan normaalikokoinen. Mä olen aina syönyt kokooni nähden paljon, mutta paino ei vain nouse. Jo ala-asteella jouduin tutkimuksiin asian suhteen, mutta mitään ihmeellistä syytä ei tuolle löydetty.  Harmittaa ehkä nyt jo vähän että kivahdin, sillä työtäänhän th vain teki paasatessaan. Inhottavaa vain kuunnella laihdutuspaasausta, kun ei tulisi mieleenikään laihduttaa raskausaikana.
 
Paljonko teillä muilla on nyt tullut painoa lisää? kun tuntuu että oma paino nousee niin reippaasti.. Tänään oli just neuvola rv 20+4 niin lähtöpainosta tullut +5,5kg. Kun eikös se suurin osa painosta pitäisi tulla vasta viimeisellä kolmanneksella?
 
Joku 4-6 kg on tullu lissää.. en ole nimittäin hetkeen muistanu käyä omala puntarilla, millä lähtöpaino on mitattu. 4kg tullu lissää ekaan neuvolaan, joka oli viikolla 6+5. Eiku taisin olla oikeasti sillon 7+5.
 
manque: ymmärrän sun ärsytyksen, mutta on aika huolestuttavaa jos th oikeasti joutuu paasaamaan joillekuille (ei siis sulle) laihduttamisesta raskausaikana! Taitaa maailmassa olla niin sekaisin nää kauneusihanteetkin...

Mulla on paino noussut 5kg, ja hiukan huolestuttaa kun ei ole mitään käsitystä onko se paljon vai vähän? Siis missä vaiheessa sen painon kuuluisi nousta? 
 
Mulle tullut 1,5kg... Terkkari sanoi kysyessäni että, 20rv mennessä normaali painon nousu on keskimäärin 3-5kg. Yksilöllistä tottakai!
 
Mulle on tullut ekasta neuvolakäynnistä (8+3) viimeisimpään (20+0) painoa lisää 2,3kg. Tosin luulen, että tuossa toi lisää myös juhannuksen monipäiväiset mässäilyt, kun ultra oli heti juhannuksen perään :D

Täällä on muuten tuollainen raskausajan painonnonusulaskuri, jos haluaa katsella. Toinen mikä löysin mihin sai syöttää omat mittansa oli tämä.
 
Meinasin myös tulla noita Sarahin laittamia linkkejä laittamaan, mutta täällä onkin mukavan nopea meininki.

Mä nyt oon jo rauhoittunut noista th:n kommenteista, ärsytti vain kun olen pyrkinyt syömään monipuolisesti ja varmasti riittävästi. Edellistä neuvolakäyntiä ennen nyt olin vain sattunut juuri käymään runsaalla buffet-lounaalla, ja tällä viimeisimmällä kerralla olin menossa vasta neuvolakäynnin jälkeen syömään. Siitä jo se parin kilon heitto :D Kurja kyllä jos oikeasti joillain raskaana olevilla on tapana laihduttaa. Painonnousu kun kuuluu niin olennaisesti raskaana oloon, ja kaikilta jää synnärille aikamoinen kilokasa :)

Itse olen nyt tällä hetkellä aikalailla lähtöpainossa, ja vähän tuossa jo huolestuneena katselinkin neuvolakortista milloin kilot tulivat viime raskaudessa. Näköjään rv 22-33 välillä ovat tulleet lähes kaikki reilut viisi kiloa, sitä ennen tai sen jälkeen ei juuri mitään. Saa nähdä ajoittuuko nyt samalle aikavälille painonnousu. Eipä kyllä haittaa yhtään jos nyt paino nousisi enemmänkin, eipä ainakaan tarvisi kuunnella neuvolan saarnoja :)
 
Mulla kiloja tullut ekasta neuvolasta 2,4kg. Nyt rv 19+3. Tänään oli neuvola, ja kyselin sokerirasituksesta, koska kuitenkin lähisuvussa diabetesta. Meillä päin jokainen laitetaan jossain raskauden vaiheessa sokerirasitukseen, yleensä n. 20-25 viikoilla. Joten minulla on sitten parin viikon päästä. Mitään oireita ei ole, mutta halusin heti varata ajan.
 
Mulla ekassa raskaudessa paino alkoi nousta puolen välin jälkeen aika ripeästi ja kun oon muutenkin ylipainoinen niin jouduin sokerirasitus testiin (muistaakseni vasta rv 29) ja arvot oli juuri ja juuri normaleissa lukemissa eli vähän yläkanttiin kaikki. Synnytin sitten yli 5kg lapsen...

Tässä raskaudessa sokereita seurataan kadesti ja jos tarve vaatii niin useammin. Kävin rv 16+ ekassa testissä ja koska terkka ei mitään soittanut niin oletan tulosten oleva normalit. Minusta se sokerliemi on niin makeaa, ettei se edes maistu makealta vaan ennemmin polttaa kurkkua. Muuten meni testi hyvin, mutta viimeien verikokeen se hoitaja pisti niin että sattui ihan pirusti kun se tökkäs sen piikin ja koko käsi puutu olkapäästä nimettömän ja kekisrmen nivliin asti. Osui kai hermoon :( Toinen testi tehdään sitten myöhemmin.

Tässä raskaudessa oman puntarin (mihin ei aina ole luottamista) mukaan paino ei ole noussut juuri mitän ja huomenna sentään tule jo 20+. Rv 16+jotain oli neuvolan mukaan tullut vain 0,5kg alkupainosta. Tosin se oli samana aamuna kuin se sokerirasitustesti, eli takana oli 12 tunnin paasto ja mielestäni mulla laskee herkästi kilon tai pari paino jos oon syömättä jonkin aikaa.
 


Mulla on viikkoja 20+2 ja kiloja tullut 3,1kg eli varmaan mullekin tulee kohta sanomista tosta painonnoususta.....


Sitä en jaksa tajuu, kun laitan mun menkkojen viimesen päivän noihin aina (31.1.2012) niin saan AINA lasketuks ajaks 6.11.2012. Tainnu ovis olla aika hemmetin myöhäsessä vaiheessa siis :D
 
Rosebud: jos sitä laskuria tarkoitat niin eikö siihen pidä laittaa menkkojen ensimmäinen päivä? En enää kyl ees muista :) 
 


Eiku menkkojen ensimmäinen päivä nimenomaan..... :D Kirjotin vaan väärin! Mun menkat alkoi 31.1.2012
 
Takaisin
Top