Painon ja kehon muutokset

jupa-

Asioista perillä oleva
Jokaisen naisen keho on yksilöllinen ja muuttuu tarpeen mukaan raskausaikana. Olisi kiva kuulla, millaisia muutoksia olette itse havainneet (tässä tai aikaisemmassa raskaudessa), missä vaihessaa muutokset ilmaantuivat ja jäivätkö ne pysyviksi.

Ennen esikoisen odotusta mulla oli aikamoinen bulimiakierre... Kun tapasin mieheni ja kk tapailun jälkeen kihlauduimme ja toivoimme lasta olin lihonut n. 5kg ja alkupainoksi oli kertynyt 60kg. Keräilin painoa tasaisesti pitkin raskautta; jokaisella kolmanneksella paino nousi n. 7kg ja just ennen synnärille lähtöä 80kg meni rikki... Olin ihan järkyttynyt! Olo oli ihan plösö ja olin todella pettyny kun en jaksanut kunnolla mitään tehdä. En imettänyt kuin 2kk ja paino putos kunnolla noin vuoden päästä synnytyksestä.

Syömishäiriö on jäänyt nyt taakse mutta tietysti joitain jäänteitä on kuten vaa'alla ramppaaminen päivittäin. En oikeastaan tee sillä tiedolla mitään paljon painan mutta jotenkin se helpottaa mun oloa eikä tule ahdistusta, oon myös tarkka miten käyn vaa'alla [emoji16]

Oon siis 165 cm ja tarkkaa lähtöpainoa en muista, mutta pyörinyt viime kuukaudet 54,1-54,9 kg, joten 54,5 pyöristäen [emoji1] otan nyt silleen viikottain painon jonka merkkaan ylös niin näkee paljon tulee tässä raskaudessa kun tarkotus ei ole vetää mitään mättöä niin kuin viimeksi :D eikä tarkotus ole pakottaa painoa mihinkään tiettyyn lukuun mutta kunhan tarkkailen ja teen ratkasuja sitten sen pohjalta :)
 
Edellisessä raskaudessa vaan laihduin, parhaimmillaan oli -8kg lähtöpainoon. synnärille lähtiessä oli -1,4kg ekan neuvolan painoon.
Ikävä kyllä kilot on melkein kaikki tullu takaisin. mulla imetys ei mitenkään erityisemmin laihduta...
 
Mulla tuli edellisessä raskaudessa n 20kg. Liikuin kyllä paljon, mut kai mun aineenvaihdunta on vaan sellainen, että kaikki tarttuu mitä syökin. Oon aina ollut normaalipainon ylärajoilla mut silti mielestäni ihan normaalin kokoinen. Neuvolassahan sain usein kuulla olevani lihava ja haukuttiin herkkujen syömisestä, vaikka söin ihan normaalisti :/ Nyt muuton jälkeen on uusi terkka joka onneksi vaikutti paljon mukavammalta. Kilot lähti kyllä kaikki muutaman kuukauden sisällä ja nyt painan saman mitä ennen edellistä raskautta. Toivon että nyt päästäis vähemmillä kiloilla, mutta voi olla turha toivo :D ainakin nyt on sen verran kova turvotus, että varmaan on pari kiloa tullut jo..
 
Ekan raskauden aikana olin 10kg ylipainoinen(nyt sit taas ylipainoa 1,5kg, jännä nähä miten menee nyt...), mutta kaikki mitä raskauden aikana tuli, jäi synnärille. Söin lääkkeitä verenpainetautiin mut lopetin ne, kun sain tietää olevani raskaana. Verenpaineet olivat raskauden ajan ihan ok kuten myös näin 2 vuotta raskauden jälkeenkin :D Että jäi koko vaiva pois.
 
Hirvee turvotus iskeny ja paino nyt useemman päivän ollu 55,3 joka tarkottas että lähtöpainoon tullu jo 0,8kg o_O Syyllinen olen kyllä itsekin kun olen syönyt turvottavia asioita kuten sipsiä ja pizzaa... Pitäs nyt ryhdistäytyä ettei koko raskaus mee sitten näin :/ viikkoja nyt 6+1
 
Kesästä keskenmenojen jälkeen tullut 63,5kg + 4kg , ei ole hirveästi ollut itsekuria tai kiinnostusta painon suhteen. Ja nyt nimenomaan himottaa kaikki rasvanen. Ja huono olo helpottuu syömällä. Noo pitää katsoa ekan kolmanneksen jälkeen sitä terveellisempää puolta, kun sinne päästään ja olot loppuu. :)
 
Joo syksyllä mässäsin nimenomaan karkkia ja nyt en oo kuin lakua ja salmiakkia ottanut niihin alku huimauksiin, että pystyy toimimaan jotenki, kun esikoinen pitää autolla viiä ja hakee päikystä. Mut nekin on onneksi väistymään päin! :) Että ei hirveesti joo makeeta tee mieli.
 
Tiedäthän Pilvilinna, että nykyään ei suositella syömään ollenkaan lakua tai salmiakkia raskaana.
 
Jupa, älä huoli nyt vielä tosta 0,8 lisäyksestä. Mulla ainakin vaihtelee kilon-pari suuntaansa paino ihan normaalistiki ja niin se on muillakin. :shy: Hyvä, että sä tiedostat sun taustan noin hyvin ja ymmärrät, että se saa välil ajattelemaan hassusti painoasioissa. Toi sun edellisen raskauden painonnousu oli ihan tyypillistä ja jos vuoden päästä oli jo paino ennallaan, ni ei hätää. :Heartred Oisko sun mahdollista päästä jossain vauheessa raskautta taustan takia ravitsemusterapeutille juttelemaan?

Mulla on paino vahihdellu nyt samaan malliin, ku ennen raskautta. Kuudenkympin kieppeillä pyörii. Rinnat aristelee ja on vähä täydemmät, nännit on herkemmät ja kirkkaammat. Tukkakin tuntuu rasvottuvan nopeammin!! Onks muilla?o_O
 
Paitsi jos on alhanen verenpaine, toisia saatetaan jopa kehottaa syömään lakua ja salmiakkia.
Paitsi että ei enää. uusissa (tänä vuonna tulleissa) suosituksissa on että ei suositella raskausaikana lakun ja salmiakin kohdalla.
 
Paitsi että ei enää. uusissa (tänä vuonna tulleissa) suosituksissa on että ei suositella raskausaikana lakun ja salmiakin kohdalla.

Paitsi että Eviran tämän vuoden ohjeistuksessa ei lakua teilata kokonaan. Annoksesta lakujäätelöä tai muutamasta makeisesta ei ole haittaa.
 
Paitsi että Eviran tämän vuoden ohjeistuksessa ei lakua teilata kokonaan. Annoksesta lakujäätelöä tai muutamasta makeisesta ei ole haittaa.
Kappas, niin lukikin. mutta ennen oli (vielä viime vuonna) muistaakseni joku raja paljon sai syödä päivässä tai viikossa. nykyään ei tosiaan suositella syömään lakua tai salmiakkia, mut näköjään satunnainen käyttö on edelleen ok.
 
Tiedäthän Pilvilinna, että nykyään ei suositella syömään ollenkaan lakua tai salmiakkia raskaana.

Tiedän, olen ollut raskaana jo kahdesti tänä vuonna ennen tätä, että tuttu kielto. Ja löysin sen tutkimuksen keväällä ja se oli aika nolla tutkimus, että naurattaa. Ihmisillä ei oo huomattu mitään haittaa, mutta hiirillä on ja sen takia kielletty. :D
 
Ompas ihanaa! Neljä päivää näytti vaaka 55,3 ja nyt oli laskenut 54,9! Huomasin myös että turvotus laski vähän :) pari päivää oonkin syönyt enemmän kuituja ja kevyempää ruokaa joka ei turvota :)
 
Minua turvottaa ainakin äärettömän paljon... lisäks juotua tulee normaalia enemmän oikein urakalla... iltasin maha näyttää kun olis jo puolessa välissä :) vähän mietityttää miten ihmeessä saa pidettyä salassa vielä, kun vatsani aina ollut litteä niin kaverit kyllä varmaan huomaa liian aikaisin :/ paino on noussut jo ihan liikaa, oon ottanu 3kg nyt alun aikana, vaikka liikun koko aika kovaa ja säännöllisesti... uskon että on nestettä kiertyny vaan sn verran... vaatteet kun ottaa pois niin sukistakin jää painaumat ym.. Alussa mulla oli koko aika todella kova nälkä, mutta nyt sekin tasaantanut, eikä tuu syötyä enempää kuin normaalistikaan... toivottavasti tää turvotus tästä joskus laskee ja musta ei tuu ihan kauheeta valasta :D
 
Oonkohan ainoa, kun tuntuu et maha alkaa jo pilkistää :confused:

Aika iso paineen tunne alavatsalla ja vaikka kuinka yrittäisi vetää sisään, jää alavatsalle kumpu :eek:

Kaksoset kyl venytti varmasti kohtua hyvin, mut ettei enää lainkaanko saa pidettyä salassa raskautta :D
Nippailee kyllä nii ahkeraa et kasvaa varmasti vauhdilla :wink
 
Minusta näyttää ihan siltä että alkaa jo maha näkymään, jotenki muotoki muuttunut ihan tässä päivien aikana :D mieski sanoo että on jo pieni raskausmaha :) mietin vaan miten iso se on parin kk päästä jos jo nyt pilkistää.
 
Takaisin
Top