Painon ja kehon muutokset

Minulla esikoisen kanssa neuvolan jälkitarkastus oli lähinnä vitsi. Kesti sen 5 min, ja katsottiin vain ylimalkaisesti ja se oli siinä. Muutenkin neuvolan tietotaito synnytyksestä palautumiseen tuntuu olevan vain parin lappusen varassa. Minulla on monta fysioterapeutti/hieroja-ystävää ja tanssin, joten kehon tuntemus minulla ja lähipiirissä on yleistä parempi. Jos yhtään mietityttää, niin suosittelen ihan ajan varaamista asiasta tietävälle fysioterapeutille. Raskaus on todella iso muutos keholle, joten sen palautuminenkin kestää. Alun harjoitukset ovat todella pieniä ja kevyitä, ja tärkeintä on saada yhteys lantion ja vatsan seudun syviin lihaksiin ja saada ne aktivoitua raskauden jälkeen. Enempää en itsekään osaa sanoa, vaan aion käydä juttelemassa fyssarin kanssa omasta tilanteestani synnytyksen jälkeen.
 
Juuri tuollainen aktiivinen urheilu, jossa kohdistuu painetta lantioon, voi todella hidastaa palautumista, jopa estää sen. Esim. juoksu, hyppyjä sisältävät lajit, kyykkäykset. Pilateksen ja pehmeän joogan tyyppiset lajit taas ovat parhaita, niissäkin ne liikkeet, jotka keskittyvät lantionpohjan lihasten aktivointiin ja tukeen. Eli harjoitteet ovat todella pieniä!

Ainakin Helsingissä on monia liikuntaryhmiä synnyttäneille. Muuallakin varmaan jonkin verran. Pilatesta minulle on suositeltu useammalta taholta.

http://www.kirppanat.fi
http://www.pilatestapiola.fi/pilates/raskaanaolevat-ja-synnyttaneet/
 
Muokattu viimeksi:
Minkäajan päästä tuo fyssariaika olis hyvä synnytyksen jälkeen? :)
 
Mänkävin babypilateksen esikoisen syntymän jälkeen ja oli tosi hyvä! :) muuten lenkkeilin paljon ja juoksu tuli kuvioihin mukaan paljon myöhemmin :)
 
Täällä tuli raskauden aikana +12kg, nyt kun synnytyksestä on viikko niin paino on tippunut 10kg. :) hyvältä tuntuu kun on jo kohta alkumitoissa. :) toki siitä oiski sitte vielä matkaa päästä semmosii ihan oikeesti normi mittoihin, jos sitä koskaan enää sinne 56kg:n kieppeille haluaa, ku nyt puntari näyttää 70kg...
 
Ai että miten ihana ois mahtuakkaa entisiin farkkuihin..vielä ois matkaa sellainen 5kg alkupainoon..saas nähä onko lantio levenny miten paljon että kinnaako siitä vaikka sulateltua reisistä ylimääräisiä poies :confused:
 
Mulla 9kg jäi synnärille ja toiset 9kg ylimääräistä kulkee vielä mukana.. tai no nyt en ole uudelleen vaa'alla käynyt että joko olisi hieman pudonnut tässä kahden viikon aikana..
Töitä tässä saa siis ruveta tekemään. Vaikkakin toivon että imetyksen myötä ylimääräiset karsisisi pois yhtä näppärästi kuin edellisetkin kerrat. Toivossa hyvä elää :D
 
Mie en oo vieläkään vaa'alle päässy kun ei oo omaa vaakaa ja synnärillä ei painoa katottu.. Ois kiva tosiaan tietää että missä mennään. Vaikka pieneltähän olo tuntuu kun maha lähti. :woot:
 
Kävelyä lähinnä kunnes lääkäri tsekannut tilanteen alakerrassa,sen jälkeen jos kaikki ok aloitan lihaskunto treenin ja mahd juoksun. Suoria vatsoja sit kun erkauma kuroutunut kasaan...
 
Täälki jälkitarkastukseen asti kävelylenkkejä sit sen jälkeen muuta :) toivotaan et tuo leikkaushaava ois iha parantunu jo sitten...
 
Mä meen syyskuun alussa naimisiin ja esikoinen syntynee tässä parin viikon sisään. Mies heitti et "otetaan kesällä tommonen personal trainer, ni päästään juhlakuntoon". Multa pääsi röhönauru (ja sit olin jonkin aikaa vihainen). Mulla jää jälkitarkastuksen ja juhlien väliin just hikisesti pari- puolitoista kuukautta. Tuona aikana totuttelen äitiyteen tietty ja imetän ja yritän nauttia olostani ilman ulkonäköpaineita, mut myös ompelen itselleni morsiuspuvun. Mulla on mitat rv18 itsestäni ja aattelin koota puvun parin häidenalusviikon aikana... Huh.
 
Kannattaa alkaa tekemään lantiopohjan harjoituksia heti jo samana päivänä synnytyksen jälkeen! Eli supistaa pissa- ja kakkalihaksia (sekä yhtä aikaa ja vähän eritellen, eli enemmän edessä ja takana) kymmenisen kertaan kunnolla ajatuksella, n. 4 krt vuorokaudessa. Tämä on todella tärkeää tulevaisuuden kannalta! Vaikka esim. kun imettää, niin siinä on hyvä samalla tehdä noi harjoitukset. Toinen harjoitus on että, vetää lihaksilla emätintä "sisään ja ylöspäin", eli aktivoi koko lantiopohjan. Tärkeää on myös tietoinen lihasten rentoutus! Eli ei vain jumppaa, vaan myös lantiopohjan rentoutus. Tämä on se eka treeni ensimmäiset 2 kk.

Missään nimessä ei kannata tehdä mitään tuon enempää. Mun kaveri (fyssari siis itse!) kuntoutti itseään hyvin ekat 6kk, mutta sitten alkoi tehdä liian rankkaa treeniä ja vatsalihasten erkauma jäi. Nyt sitten 2 v myöhemmin kuntouttaa tuota erkaumaa pois! Jos on raskaana sen 9 kk, niin kunnolla palautumiseen menee ainakin tuo 9 kk - jopa 18 kk. Imetyskin vaikuttaa, kun on ne imetyshormoonit.

Olen siis tanssija ja mulla monia fyssarikavereita, joten otan tämän asian todella tosissani. Haluan päästä hyvään kuntoon mahdollisimman pian, mutta se hyvä kunto on tärkeämpää kuin se pikaisuus.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla tuli painoa kaiken kaikkiaan +15 kiloa ja synnärille jäi siitä joku 7-8 kiloa. 2 viikkoa synnytyksestä paino oli pudonnu 10 kiloa eli samoissa kymmenluvuissa sentään mennään jo ku mitä raskauden alussa :D Saapa tosiaan nähdä koska lantio on samoissa mitoissa. Ainakaan vanhat kynähameet ei ihan vielä mahtunu kiinni asti, farkkuja en oo uskaltanu ees testata :D Mammafarkut on kätevät vielä tässäki vaiheessa!
 
Mulla tuli painoa 11,5kg, josta minimi jäi synnärille, kuutisen kiloa. Olin kyllä tipassa ensimmäisen vuorokauden, et liekö kroppa kerännyt vähän nestettä, ainakin jalkojen turvotuksen perusteella :D. Nyt olen ollut viikon kotona ja paino on tippunut jo 3,5kg :eek:. Nyt siis enää 2kg lähtöpainoon.
 
Onko muita joilla paino on tippunut synnytyksen jälkeen,siis vielä siitä raskautta edeltävästä painosta? Mä en oo vaa'alla päässy käymään mut ulkomuoto on kyllä muuttunu (muidenkin kun itseni mielestä) suht riutuneeksi:bored: jotenkin ruokahalu on hävinny kokonaan ja pakko vaan liikkua koko ajan, siis lenkkeillä,ei sen radikaalimpaa. Normalisoituukohan tää tästä?o_O Nyt ois 11 päivää synnytyksestä...
 
Irkku, tääl onn paino tippunu alemmas kun lähtö paino oli..mut ruokahalu on kova! Imettäminen tekee mut nälkäseks, tuntuu et ois koko ajan nälkä:wideyed: oon yrittäny pitää syömisen aisoissa, välin tekee kyl vaikeeta kun tuntuu et pyörtyy..vaikka syön ihan kunnolla:hungry: kova pelko on et paino alkaa nousee jos alan syömään halujeni mukaan..:shifty:
 
Takaisin
Top