Paino

LillaE

Satasella mukana keskusteluissa
Mites teillä painon kanssa? Onko tullut lisäkiloja jo, tai päinvastoin tippunut huonovointisuuden vuoksi?

Itellä menossa 8+2, olen "normaalipainoinen". Tässä vaiheessa lisäkiloja tullut n. 3 kiloa.
Johtunee varmaan siitä että pahoinvointiin ainoa apu on jatkuva napostelu, vaikkakaan en mitään epäterveellistä mielestäni syökään.

Ehkä typerän pinnallista, mutta vähän jännittää miten paljon raskauskiloja sitä itse loppujenlopuksi tulee keräämään.
En kyllä aio kovin tarkkailla syömisiäni, liikuntaa olisi kiva lisätä jossain vaiheessa kun olot helpottelee!
 
Suuren ruokavalio muutoksen takia ja lisääntyneen liikunnan avulla oon saanut nyt 5kg painoa pois kolmen viikon aikana. Ylipainoa siis löytyy runsaasti ja tarkoitus terveellisellä elämällä yrittää pudottaa painoa myös raskauden aikana. Vaikka tiedän että kerään todella helposti turvotusta raskauden aikana ja silloin ei terveellinen elämä auta painonhallintaan.
 
Vau hienoa! :) ja tsemppiä jatkoon!Minkälaista liikuntaa harrastat?
Yritän tässä juuri itse miettiä että mitähän sitä alkaisi tekemään. Tosin en yritä laihduttaa, vaan vähän yleiskuntoa kohentaa. Josko saisi vähän lisäpuhtia päiviin, ja ettei nyt ainakaan hirmuisesti tulisi niitä ylimääräisiä raskauskiloja.
Kävely on ainoa liikunta mitä tällä hetkellä "harrastan".
 
Poljen kuntopyörää kotona väh.30min kerralla. Tai laitan vaan musiikin päälle alan tanssimaan/jumppaamaan sen tahtiin enempää miettimättä mitä teen. Pääasia että liikun. Kävelyllä käyn myös aina kun sää sallii, oon jo liukastunu pari kertaa alkutalvesta niin liukkaalla en nyt uskalla pahemmin kävelylle mennä. Sohvallakin jos lepäilen niin saatan nostella käsiä ja jalkoja 10-15min putkeen. Äkkiä näistä kertyy tunti-puoltoista liikuntaa päivittäin :)
 
Mä en onneks omista vaakaa. Tulis vaan turhaa lisästressiä odotukseen. Esikoisesta ekassa neuvolassa vaaka näytti 61kg ja synnytyspäivänä 83kg. +22kg nappasin mukaani ja niistä lähes kaikki puolivälin jälkeen kilo per viikko vauhdilla. Sairaalaan jäi puolet ja toinen puoli tippui armottoman hitaasti imetyksen vähetessä. Mulla imetys piti kilot tiukasti kiinni. Kesällä, esikon ollessa lähes vuoden, vaaka näytti 62kg.

Nyt mietityttää, että taasko pitää kantaa noin paljon ylimäärästä painoa :banghead: Eniten stressas, että omat vanhat housut ei mennyt jalkaan, kun vasta 9kk synnytyksestä. Pyysin neuvolan esitietolomakkeessa päästä ravitsemusneuvontaan, jos se auttaisi tohon järkyttävään painon nousuun.

Esikon aikaan ehdin kuntoillakin ihan mukavasti ja vielä päivää ennen synnytystä lyllersin 2km lenkin. Nyt en pääse edes salille usein, kun esikoisella on eroahdistusta ja karjuu kurkku suorana lapsiparkissa, jos sinne jätän ja mies tekee pitkiä päiviä töissä niin ehkä kerran viikossa ehdin jumppaan iltaisin. Jos oikein hyvin osuu aikataulut niin jopa kaksi kertaa voin päästä viikossa jumppaan. Näin käy ehkä kerran kuussa :rolleyes:
 
Tänään piti töissä puntarissa käydä mutta unohtui. Yllätyinkin, kun BMI:tä laskin tänään, että se onkin mulla 23, koska olin luullut että on 25 :woot: Ihan hyvä yllätyshän tämä toki :grin Raskausajalta mulle siis suositellaan 12-16kg painonnousua, saas nähdä miten käy :nailbiting: Nyt on ainakin ruokavaliota tullut "siistittyä" raskauden johdosta, joten luulisin ettei kovasti ole ainakaan vielä noussut. Liikunta on kyllä jäänyt vähäiselle kun on huonovointisuutta ja väsyttää :dead:
 
Mulla on tullut joulusta +1kg. Tänä aamuna tosin vaaka näytti puoli kiloa vähemmän eli +0,5 kg... Varmaan nesteet heittelee. Ylipainoa on entuudestaan, joten täytyy yrittää pitää painonnousu maltillisena. :) Niin ja menossa on siis rv 8+4.
 
Meidän vaaka hajosi just, mutta muutama päivä plussan jälkeen sain onneksi mitattua lähtöpainon. Mua kyllä myös pelottaa painon nousu aika paljon. En oo kovin liikunnallinen ja vihaan diettejä, jollain oudolla geeniperimällä olen pysynyt normaalipainoisena ennen e-pillereitä ja niiden lopettamisen jälkeen. (pillerit keräsi kiloja) Tiedän, että jos tulee kovasti painoa, en tule olemaan hyvä sitä tiputtamaan. Mutta eihän se auta kuin koittaa syödä jotenkin fiksusti, nyt ei onneksi mee mitään herkkuja alaskaan, että siinä mielessä pahoinvointi on hyvä juttu.
 
Pari viikkoa sitten merkkasin painon raskausappiin ja tänään huomasin ettei paino ole siitä noussut kuin 100g! Vaikka olen siis syönyt ihan mitä sattuu :s Ja painoa ei tosiaan tarvitsisikaan paljoa tulla kun ennestään on jo enemmän kuin tarpeeksi. En kuitenkaan ruoski itseäni painosta vielä mutta kunhan olo paranee niin aion alkaa liikkumaan enemmän ja tarkkailemaan enempi mitä suuhun laitan. En jaksa tässä alun väsymyksessä ja huonossa olossa tuommoisia miettiä :shy:
 
Mulla tömähti viime kesänä yhtäkkiä sellaiset +10 kiloa lisää, näköjään jo lievän ylipainon puolelle. Esikoista odottaessani reipas pari vuotta sitten painoin tämän verran varmaan joskus lähempänä synnytystä... o_O Toivottavasti selviäisin tällä kertaa vähemmillä lisäkiloilla, kunhan vaan nämä ällötyssyömiset tästä helpottaisivat. Ei tee mieli syödä oikein muuta kuin tuoreita hedelmiä, sämpylöitä tai pakastepizzaa. :wideyed:
 
Täälläkin lievän ylipainon kanssa lähetään liikkeelle, että kyllä hirvittää mikä on lopputulema:nailbiting: en tosin ole muutenkaan mikään kevytrakenteinen, mutta viime vuonna kertyi muutama liikakilo. Ennen joulua sain niitä jo hyvää vauhtia pois -5, mutta jouluturvotukset tulivatkin vissiin sitten jäädäkseen ja korkojen kera jahka tämä raskaus etenee:facepalm: yritän jatkaa saliharrastustani mahdollisimman pitkälle ja lisätä aerobista liikuntaa. Söin ennen raskautta vhh ruokavaliota, mutta olen nyt lisännyt hiilareitakin, jotta syönti olisi monipuolista. Parin viikon päästä neuvola ja punnitus, kääk :grin
 
Täällä tänään 7+6 ja paino noussut kilolla. Syönkin nykyään enemmän ja melkein aina kun mahdollista, joku kippo turvan eessä .:bag::dead::hilarious:

Liikuntatottumukset muuttuneet, salitreenit tehdään pienemmillä painoilla ja pidemmällä palautumisella, hengästyn nyt helposti, ja nuo kevyemmätkin treenit saa hien pintaan. Mies huolissaan, ettei pitäisi niin kovin treenata raskaana. Haluan pitää kroppani kunnossa.

Lantionpohjanlihaksia pitäisi alkaa treenaamaan ahkerammin ja useammin, siinä parannettavaa. Joitain ohjeita jo lueskelin ja mietin, oisikohan jotkin geishapallot hyödylliset, voiko raskaana ollessa käyttää?:oops:
 
Aijuu, nyt on monta päivää tehnyt mieli syödä kaikkea rasvaiset!! Makkaraa, ranskalaisia.. yhh.. hyvää mutta pitää alkaa syödä taas vaihteeksi jotain terveellisempää.:bored::blackeye:
 
Hane, mulle ainakin neuvolassa sanottu että ei saa käyttää mitään kuulia tms!
 
Violina, kiitos tiedosta! Itekin vähän tuntuu hurjalta ajatella että vauva masussa vetelisi kuulia sisällään, hurjaa.:confused::bag:
 
Esikoisen raskausaikana keräsin komeat 20kg, joista jäljellä on luultavasti vielä puolet.(esikoinen nyt 10kk)
Saas nähdä paljon nyt saan kerättyä massaa, lähtöpaino taitaa olla noin 70kg. :nailbiting:
 
Jeee 7kg pudonnut nyt paino 5 viikon aikana. Ja ainoastaan syömällä oikein ja liikkumalla. Ei enää huolestuta neuvolan vaaka tai lääkäreiden sanomiset kun paino putoaa. Lopussa kyllä tulee nousemaan, ihan varmasti :grin
 
Mua kiinnostaisi erityisesti normaalipainoisten mahdollinen painonousu, vähän vaan vertailupintaa tälle mun omalle alkuraskauden 3kg painonnousulle. :)
En tajua mistä sekin on tullut ku en paljon mitään syö. :D
 
BMI ennen raskautta 23, eli vielä normaalin rajoissa, ja mulla on tullut painoa jo 3,5 kiloa. Viikkoja nyt 7+5. Selittynee turvotuksella ja alun selkäkivuilla jotka pakottivat sohvalle. Silti pelko perseessä että tässäkin käy kuten ensimmäisessä raskaudessa jossa kerrytin uskomattomat 30kiloa.. Silloin painoa tuli noin 10kiloa jo 12 viikkoon mennessä (syynä silloinkin kova selkäkipu joka vei välittömästi sairauslomalle fyysisestä työstä, ja satunnaisesti jopa kävelykyvyn). Kaikkeni yritän ettei tällä kertaa näin kävisi, mutta syömispuoli ei ainakaan toistaiseksi ole millään lailla kunnossa ällötyksen ja väsymyksen vuoksi.. Toivottavasti aineenvaihdunta lähtee vielä liikkeelle, ja kivut pysyvät aisoissa.
 
Täällä taas sellainen olo et ois vaan lihonut vaikka liikun ja syön niinkun ennenkin.. voiham se olla että jos tuo baby kasvaa niin sen takii tuntuu et ois pikkasen jo isompi masu [emoji85][emoji173]️
 
Takaisin
Top