Paino ja sen hallinta.

Nyt tullut noin +4kg, rv 12+4. On ollut pakko syödä hulluna, jotta pahoinvointi on pysynyt aisoissa, imetän kyllä vielä taaperoakin muutaman kerran päivässä, sekin vie energiaa. Esikoisesta paino nousi myös alussa suht samoin, mutta sitten tasaantui ja tulikohan yhteensä noin 10kg. Minulla oli silloin radi, joka pysyi ruokavaliolla aisoissa. Pientä stressiä on kyllä painonnoususta. Turvotuskin on ihan älytöntä, maha on iltaisin ihan pallo. Nyt kun pahoinvointi näyttää laantuneen, koitan kammeta itseni liikkeelle ja jumppailla taas. Vaikuttaa myös sokeriarvoihin, jos saisi liikuttua, ehkä edesauttaisi sitä, ettei se radi taas puhkeaisi.
 
Tääl lähteny ekasta punnituksesta 2 kiloo pois vaikka en oo joutunu pahemmin oksentamaan. Noh..neuvolatäti sano aluksi et 10 kiloa sais tulla lisää et hyvä nii et vähä näin aluksi tippuu :)
 
nyt tullu 5 kiloa, et täytyy vissiin vähän rajottaa jos ei 15 kilon yli pidä mennä?!? mä en kyllä tajua miten tätä rajottais, kun en mussuta mitään mässyjä tai muutenkaan syö isoja annoskokoja. Edellisessä raskaudessa tuli 18 kg ja puoli vuotta synnytyksest ne oli hävinny. Minkäs takia tämä asia olikaan niin kriittinen?
 
Painoa tullut ekan ja tokan neuvolan välissä (10vkoa väliä) VAIN 600g!!! :dance011Ihan huippua! Itsellä ei oikein ole ollut käsitystä painonnoususta, kun puntarilla en ole käynyt! Mutta toki se voi ottaa jossain kohtaa kunnon pyrähdyksenkin, mutta jospa tämä painonnousu pysyisi maltillisena!:happy:
 
http://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/2016101622469674_rb.shtml?_ga=1.72985939.1921425246.1452722528
Osasinkohan mobiililla linkittää... Mutta siis koitin ainakin linkata Iltalehden jutun Hanna Gullstenista, jossa kerrottiin raskauskiloista. Mulla jotenkin on mielessä just se, että pitäis heti synnytyksen jälkeen mahtua omiin farkkuihin ja mulle olikin kova paikka esikoisen jälkeen kun meni yli puoli vuotta, että mahduin niihin 38 koon farkkuihin. Huomaan tosiaan jo nyt stressaavani painoa ja painon nousua. Välillä jopa tekee mieli olla syömättä jottei paino nousisi.
 
http://m.iltalehti.fi/raskausjalapset/2016101622469674_rb.shtml?_ga=1.72985939.1921425246.1452722528
Osasinkohan mobiililla linkittää... Mutta siis koitin ainakin linkata Iltalehden jutun Hanna Gullstenista, jossa kerrottiin raskauskiloista. Mulla jotenkin on mielessä just se, että pitäis heti synnytyksen jälkeen mahtua omiin farkkuihin ja mulle olikin kova paikka esikoisen jälkeen kun meni yli puoli vuotta, että mahduin niihin 38 koon farkkuihin. Huomaan tosiaan jo nyt stressaavani painoa ja painon nousua. Välillä jopa tekee mieli olla syömättä jottei paino nousisi.

No harvalla taitaa vyötärönympärys ja iho sairaalasta päästessä heti palautua. :) Ei siitä kannata stressiä ottaa. Toisilla vaan paino nousee helpommin raskauden aikana.
 
Itelläni on ylipainoa vielä hiukan mistä neuvola jaksaa muistuttaa. Mutta oli ihan tyytyväinen siihen että reilussa 1kk on noussut vaan 1,2kiloa. eli 8,8kiloa saa tulla vielä lisää maxsimissaan. Hommaa riittää kun pitää katsoa koko ajan mitä syö ja paljonko liikkuu.
 
Mulla tuli ekassa raskaudessa +13kg ja kaikki lähti ristiäisiin mennessä.... Mut sit ne hiipi salaa takasin ja vähän vielä päällekkin :wink
Eilen poksahti viikko 17 käyntiin ja mun paino on tippunut -2kg mikä on ihan mahtavaa! Kun ylimäärästä löytyy "jokunen" kilo :)
Ja tää putoominen johtuu siitä että esikoinen 1.8kk on alkanu syömään normaalia kunnon ruokaa ni syödään yhdessä säännöllisesti ja suht terveellisesti :)
 
Miten muiden paino on nyt noussut? Mulla on tullu uus oire, jatkuva nälkä ja ellen syö niin oon niin pirun kiukunen :D nyt menossa rv 17, paino noussu aika nopeasti 5kg. Väsymys on edelleen kova, ja se virta mitä löytyy niin menee töihin ja muuttorumbassa. Hirvittää et paino nousee ihan kamalasti, ajattelin alussa et joku 10kg olis ok jos nousis mut nyt jo puolet tuosta noussut joten kääääk. Liikuntaa en pysty nyt lisäämään ja nälkääni syön kunnon sapuskaa ja välipalana hedelmiä/leipää, millä mä saan painon nousun kuriin? :sad001
 
Mulla on ihan ehdoton tavoite tuo painonnousun rajoittaminen, tai ainakin jonkinlainen hallitseminen. Alussa piti tosiaan koko ajan mussuttaa jotakin pahoinvoinnin hillitsemiseksi mutta sitä "tekosyytä" ei voi enää käyttää. Painoa tullut jo viitisen kiloa :oops:

Herkuttelua olen vähentänyt jo reilusti. Kotona ollessa tulee täälläkin lapsen kanssa syötyä, eli aika tasaisin väliajoin ja ihan kohtuu terveellisesti myös. Vettä juon runsaasti ja vaikka ummetusta onkin, niin aineenvaihdunta kyllä vaikuttaisi toimivan ihan ok. Töissä ja kyläillessä helposti kyllä sorrun kahvipöydässä.. Ja huhhuh, joulukin tulossa suklaineen kaikkineen :eek:

Liikuntaa olen pyrkinyt lisäämään ja aktiivisuutta arjessa muutenkin. Paisunut olemus tuntuu kurjalta ja vaikuttaa itsetuntoon. Vauvavatsa toki on ihana ja sitä korostan mielellään! Olen ajatellut että siinä noin kahden vuoden päästä haluaisin olla samoissa mitoissa ja kiloissa kuin ennen esikoisen raskautta. Vertaistukea sitten täältä vai mitä :joyful:
 
Mulla on painoa tullut noin 6kg, huomenna viikkoja 19+0. Omasta mielestä melko paljon, mutta neuvolassa sanoi että ihan sopivasti. Herkkuja on tullut syötyä, mutta nyt on ollut pakko muokata ruokavaliota kun närästys vie yöunetkin. Tuo 6kg ei näy minulla missään muualla kuin mahassa.
 
Mulla nousi sillon alussa paino 58kg -> 63kg, mut sen jälkeen paino sahaillut 60-65kg:n välillä. Tuo alun painonnousu selittyy varmasti enimmäkseen sillä, että en oo jaksanut treenata, mut alussa oli pakko syödä pahaa oloa vastaan. Nyt taas ehkä enemmän ongelmana väsymys, jonka vuoksi ei jaksa tehdä mitään, ei edes syödä [emoji51] nii ja viikkoja 19+0
 
Olen valmiiksi aika tukeva, lyhyt ja noin 80kg. Neuvolassa sanoi, että 10kg voisi olla hyvä nousu raskaudelle. Paino oli vkolla 18 noussut 1.3 kg, mutta sen jälkeen on iskenyt jatkuva nälkä. Voisin olla syömässä noin 2 h välein. Yritän syödä terveellisesti, mutta kyllä joka päivä joku pieni suklaaherkku menee. Käytän vielä omia normivaatteita kyllä. Mutta jännittää että paljon se paino tulee nousemaan. Toisaalta, ei siihen ihan kauheesti voi vaikuttaa kun syö normaalisti.
 
19+6 painoa tullut reilu 3kg.
Entuudestaan ollut hieman ylipainoa, 163cm/69kg
Pizza on minun paheeni ja nyt kyllä on ruvettava olemaan tiukempana sen suhteen :D
Vatsa on jo aika iso ja olenkin tässä mietiskellyt et kuinkakohan isoksi sitä oikein kasvaa... :/
 
Mulla huomenna 17+0 ja painoa tullut reilu 3kg pahoinvoinnista huolimatta. Ihan hyvä niin kun lähtöpaino oli 54,5 ja mittaa 171. Ellei tule tarpeeksi painoa niin imetys menee hankalaksi. Mulla on kahden aikaisemman lapsen imetysaikana mennyt molemmilla kerroilla paino alle normipainon ja siitä sitten pahaa oloa ja väsymystä ja kahden tunnin välein syövä muksu 10kk ajan.
 
Mulla tänään rv 20+0 ja painoa tähän mennessä tullut +6kg. Neuvolan mukaan normaalia painonnousua. Herkuteltua on kyllä tullut vähän liikaakin.. Alussa vaivasi kova nälkä, nyt onneksi tasoittunut sekin.
 
Takaisin
Top