Pahoinvointi

Kärhö

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Musta tuntuu, että tämä aihe tulee ansaitsemaan kokonaan oman ketjunsa! :yuck: Voidaan yhdessä puida, mikä saattaisi auttaa pahoinvointii ja jos ei mikään auta, niin antaa sitten edes vertaistukea. :)

Raskauspahoinvointi alkaa nettilähteiden mukaan viikoilla 5.-7. ja on pahimmillaan viikoilla 9.-11. Suurin osa raskauspahoinvoinnista kärsivistä pääsee vaivasta eroon ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Pienellä osalla raskauspahoinvointi on todella voimakasta tai saattaa kestää koko raskauden ajan.

Mulla tämän raskauden ensimmäisiä oireita oli etova olo, joka tuntuu koko ajan pahenevan. Ekassa raskaudessa voi pahoin ensimmäisen kolmanneksen, oksensin siis monta kertaa päivässä. Toisessa raskaudessa oli etovaa oloa, mutta oksensin vain muutaman kerran. Nyt en voi olla miettimättä, että jos olo on nyt jo tällainen, vaikka on vasta rv 3+6, niin mihin tässä joudutaan..

Eniten mietityttää, että miten pidän raskauden salassa, jos voin töissä pahoin ja miten pärjään kotona lasten kanssa, jos vietän suurimman osan ajasta pää vessanpöntössä. :depressed: Mietin myös, että miten olo voi olla tämmöinen, kun tässä vaiheessa ei kuulemma pitäisi olla vielä pahoinvointia. Olen siis muutaman kerran ollut jo yökkäilemässä vessassa.

Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on raskauspahoinvoinnista? Tai löytyykö hyviä vinkkejä, mikä voisi auttaa? Mulla on jääkaapissa lasikannussa vettä, johon oon lisännyt sitruuna, vesimelonia, mansikoita, minttua tms. ja lipittelen sitä tässä. Auttaa kyllä vähän, mutta vettä pitäisi juoda koko ajan ja siitä seuraa sitten toisenlaisia ongelmia. :grin
 
Mietin kun laitoin töissä voimakkaan tuoksuista lääketahnaa, että auttaisko esim eukalyptus tai muu voimakas hyvä haju etovaan oloon. Onko kokemusta?

Aamulla nimittäin mietin taas että pitäskö yrittäö oksentaa jos se helpottais mutta epäilin että se lääkkeen haju hämäs sen verran että pahoinvointi väheni.
 
Mulla ei ole ollut oksentelua lainkaan aiemmissa raskauksissa niin kuin johonkin toiseen ketjuun kirjoitinkin, mutta ei voi tietää vaikka tällä kertaa tulisi :yuck: Ja minäkin pohdin juuri, että miten sellainen sitten salataan. Mun työssä sen huomaisi työkaverit heti :confused:
 
Molemmissa raskauksissa oon oksentanu alusta loppuun.. ja niin tää näyttää olevan ihan samanlainen :sad001 onneks oon kuitenki läheisimmille kertonu tänään olis jo kiinni jääny kun äitini joutui mut kaupassa käyttämään ku auto on vielä maailmalla :D eihän sitä enään autossa voi olla oksentamatta.. esikoisesta tulleet pahoin voinnit sai edes suurella nestemäärällä pidettyy vähemmän kurisaa mut toisen kans oli joskus 39 viikon tienoilla oksentelu niin pahaa että lähti supistelemaan toivotaan että joku pieni helpotus keino löytyy ei jaksais viettää vessassa aikaa
 
Mulla molemmissa edellisissä (2 raskautta) oli rajua pahoinvointia, joka kesti sinne synnytyssaliin asti. Olin molemmissa useita kertoja tipassa. Pahoinvointi alkoi esikoisesta rv 6 ja toisesta rv5+. Ja se oli jotain kamalaa, oksentin pahimmillaan toista kymmentä kertaa päivässä, mikään ei pysynyt sisällä, ja vaikka ei mitään syönyt niin olin kommunikoimassa pöntön kanssa. vanhempi kätilö mua silloin lohdutti, että pahoinvointi on merkki siitä, että lapsi ja istukka voi hyvin.
Mulla ei auttanut mitkään keinot, ei pahoinvointilääkkeet tai rannekkeet. Myöskään pienet syömiset tms ei mua auttanut. se oli vaan "kärsittävä". tietysti tiputus auttoi aina hetkellisesti, mutta se apu oli vain hetkellinen, eikä sekään oksentamista lopettanut.

YLeensähän pahoinvointi loppee viim. rv 16. mutta mä kuuluin siihen ryhmään, jolla se pahoinvointi on erityisen rajua ja pitkäkestoista. Pieni pelko perseessä, että iskeekö semmonen pahoinvointi tässäkin, sillä se saa mut aivan toimeettomaksi, ja kun valmiiksi kotona kaksi lasta ja mies reissuhommissa..
 
Ja mä en pystynyt sitä oikein salamaan. Kuopuksesta yritin käydä kuitenkin töissä, että saisin muuta ajateltavaa. Kävin aina välillä wc:ssä oksentamassa, ja sitten takaisin töiden pariin viimeisillä voimilla.
 
Tääkä ei luojan kiitos tiputukseen asti laitettu mutta eipä helpoimmasta päästä tääläkään kun meinaa ennenaikasesti syntyä :sad001 kyllä multa viimeks kyseli tutut et onko lapsi sen arvonen että tietäen hommaa ittensä niin huonoon kuntoon.. on osalla jo varmasti mieli muuttunut kun omia lapsia saanut ei ehkä lähtis enää kyselee moista :)
 
Jotenkin aika myös tosiaan kultaa muistot. Hoin ensimmäisen vuoden, ettei koskaan enää. :D
 
Mulla on yks vinkki mitä kannattaa kokeilla. Itellä siis viime raskaudessa oksensin päivittäin vähintään kerran vkot 6-16. Vkolla 8-9 kävin lääkärissä pyytämäs sairaslomaa kun aloin oksentaa joku 3-4 krt päivässä eikä töistä tullu mitään. Tää lääkäri vinkkas semmosen konstin kuin b6-vitamiini. Luki jostain että sitä pitäs ottaa 25mg x3 per vrk. Tuo vitamiini on vesiliukoinen eli ei ole vaarallinen elimistölle vaan elimistö poistaa ylimääräisen. Ostin sitten beko-strong tabletteja apteekista kun niissä oli tuo 25mg/tabletti. Otin tabletin aamulla, päivällä ja illalla. Mulla auttoi niin että oksensin enää aamusin ennen kun olin ehtinyt syödä ja ottaa ekan tabletin. Eli ei täysin vieny huonoa oloa pois mutta auttoi huomattavasti niin että pysyin toiminta -ja työkykyisenä.

Toinen mikä auttoi oli salmiakkien imeskely. Nyt vaan ei ole enää tuo salmiakki mahdollinen kun ei sais ollenkaan sitä syödä. Ja mä en siis normaalisti ees tykkää salmiakista :grin

Tänään rv 6+0
Oon vähän yökkinyt hampaita pestessä mut viel ei oo ruvennu kunnon pahoinvointia tulee. Jänniä päiviä edessä.. :rolleyes:
 
tota vitamiinia juttua en oo kokeillut. Mulla jäi vaan kauhut, kun söin sitä mammavitamiinia, niin se oli niin järkyn makuista oksentaa.. Yritinkin syödä aina sellaisia ruokia, mitä on myös helppo oksentaa, esim. joku riisi on aivan kauheaa..

Joo, ja kummasti se aika kuultaa muistot! mä oon myöskin lohduttautunut sillä, että mun molemmat synnytykset on mennyt tosi hyvin, ei mitään tikkejä tai vastaavaa. Lohduttaudun siihen, että edes toisessa päässä on "helpompaa". :D aina jotain pientä mielenvirkistystä, ja yritystä löytää positiivisa asioita.

Esikoisen raskaudesta en muista edes juurikaan, koska suurimman osan ajasta makasin vain vessan lattialla, koska olin niin uupunut, ja sitä oksennusta vain tuli ja tuli. Mieskin oli reissussa viikot, niin ehkä siks niin "sumussa". Toisesta oli pakko yrittää tsemppailla, kun kumminkin oli huolehdittava esikoisesta.
 
Täälä ei oo kyllä plussan jälkeen käyny mielessäkään syödä riisiä tai spagettia! Juuri tuon oksentamisen takia melko inhottavaa
 
Mies pilkkoi mulle aamulla omenan valmiiksi, ja söin sen heti ylösnousun jälkeen. Sitten lähdin pyöräilemään koululle, ja olo on parempi! Ehkä aamuliikunta väkipakolla auttaisi? Ei tietty juurikaan auta töissäkäyviä. :sad001
 
Mä luulen että toi kans auttaa että syö jotain heti ylösnoustua. :)
 
Itsellä oli ekassa raskaudessa pahoinvointia viikolta 5+ viikolle 15+. Töissä sai palavereiden välissä käydä aina vessassa yökkimässä, mikään ruoka ei maistunut, mandariinit oli ainoat mitkä meni alas ja niitä sitten menikin :D Joka ilta otin yöpöydälle suolakeksin ja aamulla pakotin itseni syömään sen ennen kun nousin sängystä... Se autto sen verran että sai tehtyä aamutoimet ilman yökkäyksiä.
 
Olin eilen töissä aamupäivän yhdessä palaverissa, joka sitten venyi suunniteltua pitempään. Loppua kohden pahoinvointi lisääntyi ja mietin jo, miten selviän sieltä kunnialla. Tänään ollut taas toistaiseksi tosi hyvä olo, tosin eilen illalla söin jatkuvasti.
 
mulla on tänään ollut ekat aamupahoinvoinnit, ja oksenteluun päättyi., kokoajan on sellainen etova olo.. aikaisemmista raskauksista on ekasta alkanut rv6+ ja tokasta rv5+, tänään on viikkoja neuvolan mukaan 4+6.. :depressed:
Seuraavilla kolmella viikolla on ylioppilaskokeita, eikä todellakaan kiva jos tää on tullut jäädekseen!
 
Jaahas, liekö pahoinvointi nyt nostanut päätään. Äsken kävin yökkimässä, mutta mitään ei kyllä tullut... Ja se paha olo tuli ihan salamana. En tiä oliko sit jotain muuta.... Ei oo ollut ikinä ennen tämmöstä.
 
Ootteko huomanneet jotakin mitkä laukaisee pahoinvoinnin? Musta tuntuu että yskiminen ja hampaiden pesu johtaa helposti yökkimiseen. Tuota yökkimistä mulla on ollut nyt enemmän, onneksi oon saanut vielä pidäteltyä. En tajua miten selitän esim. lapsille jos ovat paikalla. :sad001
 
Mua meinas alkaa yököttää yks päivä kun kuljetin yhtä paitaa hampaiden välissä kun kädet oli varattuna :hilarious:
 
Takaisin
Top