Päiväkotia takana viikko - ja heti vaatteet tomaatissa

Lya M.

Sukkela juttelija
Lapsi ( 1v4kk) on ollut päiväkodissa harjoittelemassa viikon ja tähän mennessä tomaattikastikkeella on mennyt pilalle yksi mekko ja pari paitaa.

Jos niitä olisikin päässyt huuhtomaan heti, niin ei siinä mitään. Mutta kun ovat seisseet tuntikaupalla lapsen lokerossa, niin tomaatti on oikein nätisti jämähtänyt vaatteisiin.

Valkaisu- ja muita järeitä aineita ei voi käyttää, kun vaatteissa on kuvioita.

Onko sappusaippuasta tms enää apua?
 
Pesun jälkeen tahra häviää vaatteesta auringonpaisteessa.
 
Olen saanut sappisaippualla lähtemään vanhojakin tahroja, juuri jotain tomaatin, porkkanan, marjojen tai veren aiheuttamia tahroja.

Muita tahranpoistoaineita olen käyttänyt niin, että olen käsitellyt tahran esim. Vanishilla (liottanut) ja huuhdellut sen jälkeen vaatteet hyvin ennen pesua, enkä ole kokenut, että siitä olisi lapsen iholle ollut jotakin haittaa, vaikka voisin kyllä kuvitella, että niitä aineita silti vaatteisiin jää. Siitä kyllä oli haittaa atoopikon iholle, kun lisäsin Vanishia suoraan pesuaineen joukkoon, silloin pojan iho kyllä reagoi. Esimerkkinä yhdet ulkoilukäytössä olleet leggingsit, niissä oli hiekkalaatikon hiekasta jäänyt ruskeat isot tahrat takapuoleen ja polviin, lisäksi polvissa oli nurmikosta vihreää, kaikki lähti Vanish-liotuksella, jonka jälkeen tosiaan huuhtelin hyvin vaatteen ennen normaalia pesua. Sappisaippualla ne tahrat eivät lähteneet mihinkään edes tuoreeltaan, ja olin jo pessytkin pariin kertaan ne housut ennen Vanish-käsittelyä.

Muutoin kyllä käytän tahroihin pääsääntöisesti sappisaippuaa ja hyvin on toiminut todella moninaisiin tahroihin.
 
Päiväkotiin kannattaa laittaa sellaiset vaatteet, että tahrat eivät haittaa.

Jep, mutta lapsi kasvaa niin kamalaa vauhtia, ettei niitä ”päiväkotisopivia” vaatteita ole mitenkään määrätöntä määrää. Yritän kyllä kytätä ruokalistaa, joten jos listalla on vaikka bolognesekastikketta, tai mitä tahansa mustikkaa, niin laitetaan kyllä mahdollisimman tummat ja kuluneet vaatteet päälle.

Mutta sitten ruokalista onkin muuttunut - ja vaatteet muhivat tomaatissa. :sad001
 
Meillä oli/on sama ongelma ja olen siksi nyt ostanut vain tummia tai käytettyjä vaatteita hoitoon. Vaaleat vaatteet + "hienommat" ovat vain käytössä kun minä tai mummo ollaan lähellä.

Ensi alkuun laitoin lapselle myös mukaan pitkähihaisen ruokalapun ja käskin pukemaan sen päälle ennen joka ruokailua. Se auttoi jo paljon, mutta nyt on esikoinen jo sen verran iso ettei sellainen enää mahdu päälle. :rolleyes:
 
Jep, mutta lapsi kasvaa niin kamalaa vauhtia, ettei niitä ”päiväkotisopivia” vaatteita ole mitenkään määrätöntä määrää. Yritän kyllä kytätä ruokalistaa, joten jos listalla on vaikka bolognesekastikketta, tai mitä tahansa mustikkaa, niin laitetaan kyllä mahdollisimman tummat ja kuluneet vaatteet päälle.

Mutta sitten ruokalista onkin muuttunut - ja vaatteet muhivat tomaatissa. :sad001

Voisiko henkilökunnalle sanoa, että jos tulee tahra, niin laittavat likoamaan vaatteen? :) Jos ehtivät ja muistavat :) (olen itse pk:ssa töissä)
 
Voisiko henkilökunnalle sanoa, että jos tulee tahra, niin laittavat likoamaan vaatteen? :) Jos ehtivät ja muistavat :) (olen itse pk:ssa töissä)
Aika harvassa päiväkodissa tämä on mahdollista. Missä se voisi olla likoamassa? (Missä vettä, siellä vesileikki)
 
Aika harvassa päiväkodissa tämä on mahdollista. Missä se voisi olla likoamassa? (Missä vettä, siellä vesileikki)

Meillä on ainakin paljon tiskialtaita/altaita joihin lapset eivät pääse käsiksi. Ja riittääkö että huuhtelee ja laittaa jonnekin, vai pitääkö vaatteen olla vesilammikossa kunnes lapsi haetaan? En ole pyykkäyksessä mikään mestari :bag: :p ja yleensä vanhemmat sanovat, ettei vaatteilla ole väliä.
 
Meillä on ainakin paljon tiskialtaita/altaita joihin lapset eivät pääse käsiksi. Ja riittääkö että huuhtelee ja laittaa jonnekin, vai pitääkö vaatteen olla vesilammikossa kunnes lapsi haetaan? En ole pyykkäyksessä mikään mestari :bag: :p ja yleensä vanhemmat sanovat, ettei vaatteilla ole väliä.
Meillä on vain ruokailuhuoneen yksi tiskiallas, lasten käsienpesuallas ja peppepesupaikka. Ei siinä paljon liotella! Pienet ruokatahraiset vaatteet vain pussitetaan, mutta toki jos on joku megakakkavahinko, huuhdellaan kakat irti, ettei niitä tarvitse kotiin kantaa.

Lähtökohtaisesti vaatteet kannattaa valita jo ostovaiheessa niin, että niiden kanssa saa elää rauhassa eikä tarvitse varoa. Onhan se kotonakin rasittavaa, jos pitää koko ajan olla varomassa, ettei vaatteet likaannu tai mene rikki.
 
Meillä on kyllä myös päiväkotivaatteet aikalailla erikseen, kotivaatteet myös. Kotivaatteilla ei ole oikeastaan väliä, vaikka olisi tahroja. Päiväkotiin koitan laittaa kuitenkin vähän siistimpää vaatetta, mutta usein kyllä käytettynä hankittua. Paljon uuttakin kyllä on, eikä kyllä aina kovin tahraystävällisiäkään :joyful: Rasvatahroja olen laiska käsittelemään, mutta muut ruokatahrat koitan muistaa käsitellä ennen pesua.
 
^ meillä taas ihan toisinpäin, päiväkotiin puetaan ne huonommat ja rikkinäisemmät vaatteet (koska kuitenkin tahriintuvat ja kuluvat), kotona ja muissa menoissa sitten pidetään niitä parempia, kun itse voi olla vahtimassa :grin
 
Meillä kaikki lasten vaatteet on lapsen aktiivista elämää varten. Juhlavaatteille ei ole viime aikoina käyttöä ollutkaan. Sappisaippualla lähtee pitkälti vaikeatkin ruokatahrat, ulkovaatteista ei öljyt ym. millään. Ne on joskus vähän harmittaneet, tosin kotona nämä tahrat syntyneet, ei hoidossa.
 
Meillä on vain pari hienompaa / parempaa paitaa, samaten parit housut, joita "säästetään" niille muutamille kyläilykerroille, kun pitää olla vähän parempaa päällä. Kaikki muut vaatteet on sitten sellaisia että saa leikin ja syömisen jäljet näkyä.
 
Takaisin
Top