Päivähoito

mangustimamma

Varmaotteinen viestittelijä
Joulumammat 2016
Lokamammat 2018
Heinä-äidit 2020
Mä olen taas liikkeellä aivan järkyttävän ajoissa, mutta olen jo nyt pohtinut päivähoitojuttuja. Meillä ei näillä näkymin talous salli hoitovapaalle jäämistä, joten joudutaan keksimään joku muu ratkaisu perhevapaiden jälkeen. Kun perhevapaaisiin lisätään vielä mun pitämättömät lomat, niin päästään marras-joulukuun vaihteeseen jolloin vauva on viikkoa vajaa vuoden ikäinen. Sitten kun monissa hoitopaikoissa on vielä joululoma, niin ajateltiin ettei järkeä viedä kahdeksi viikoksi hoitoon, vaan viedään aikaisintaan tammikuussa.

Sitten tullaankin siihen mun varsinaiseen pohdinnan aiheeseen. Jos noin pienen joutuu viemään hoitoon, niin mikä on paras ratkaisu? Ensisijaisesti yritetään järjestää niin että vauvan isoäiti hoitaisi meidän kotona muutaman kuukauden, mutta vapaan järjestyminen on hänelle vielä epävarmaa. Ja joka tapauksessa puhuttaisiin luultavasti max 3-4 kuukaudesta jonka jälkeen tyttö on edelleen varsin pieni.

Olen miettinyt ensisijaisesti perhepäivähoitoa tai ryhmäperhepäiväkotia. Ystävälläni oli huono kokemus perhepäivähoidosta, ja suositteli mieluummin ryhmistä sen takia, että jos aikuisia on vaan yksi siellä ei kukaan ole valvomassa mitä päivisin tapahtuu. Toisaalta lähimmät ryhmikset ovat 12 lapsen ja 3 aikuisen ryhmiksiä, jolloin koko on sama kuin päiväkotiryhmässä, enkä tiedä eroaako se enää niin kauheasti siitä että veisi suoraan päiväkotiin mikä kuulostaa noin yksivuotiaalle aika rajulta. Selvitin myös mahdollisuutta palkata hoitaja kk-palkalla kotiin, joka ei yllättäen ollutkaan niin kallista kuin luulin (siihen saa erilaisia tukia), mutta ilmeisesti jos homman haluaa tehdä laillisesti tulee siihen kaikki työnantajavelvollisuudet mm. työnantajamaksut, palkalliset vuosilomat, sairaslomat, työterveyshuolto jne. Toki hoitajat ilman muuta nuo kaikki edut ansaitsevat, mutta meille yksinkertaisesti liian iso riski.

Olen liikkeellä näin järkyttävän aikaisin siksi, että jos ilmoittaudutaan jonoon vasta viime hetkellä eli 4 kk ennen hoitopaikan tarvetta, niin pelkään että saadaan mitä sattuu joka saattaa olla massiivinen päiväkoti toisella puolella kaupunkia. Mieluiten laittaisin hakemuksen menemään asap jos siten pääsisi todennäköisemmin johonkin pieneen, rauhalliseen ja kodinomaiseen paikkaan missä on aikaa huolehtia kunnolla noin pienen tarpeista. :wideyed:
 
Meillä ei ole paljon vaihtoehtoja, kunnassa pari päiväkotia ja muutama perhepäivähoitaja. Siihen vielä se, että hoitoa pitäisi saada sillä toisella kotimaisella... perhepäivähoitajat on kaiken lisäksi eri puolella kuntaa jolloin työmatkaan tulisi lisää vähintään 40km (miehelle vielä enemmän). Joten päiväkotiin pitää varmaan tyytyä.

Haluaisin pitää hoitovapaata vuoden loppuun ja siitä mies sitten pitäisi omat lomansa jolloin lapsi menisi hoitoon vasta ensi vuonna tähän aikaan.
 
Meidän joulukuun vauva on näillä näkymin menossa päiväkotiin ensi vuoden alusta, eli noin vuoden ikäisenä. Olen alustavasti ilmoittanut pomolleni, että pidän vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaata tämän vuoden loppuun. Isoveljensä aloitti nyt tämän vuoden alussa läheisessä (yksityisessä) päiväkodissa ja toivon, että pikkusisko sais sisaruskortilla paikan samasta pk:sta.
Esikoinen käy nyt kaksi päivää viikossa siellä ja ensi vuoden alusta menisivät sitten nämä molemmat. Vähän riippuen miehen töistä (jatkaako osa-aikaisena päivätyössä plus keikat viikonloppuisin) voisivat lapset olla osan arkipäivistäkin kotona.
Mielelläni olisin ainakin pari vuotta tämänkin lapsen kanssa kotona, mutta ilman lottovoittoa ei kyllä talous anna myöden.
Kovin pienihän 1-vuotias on päiväkotiin. Tuo, missä esikoinen nyt käy, on ihan kiva, kivat opettajat ryhmässä ja sijainti loistava, noin 100m kotiovelta.
 
Meillä oli esikoisen kanssa vaan yks vaihtoehto kun molemmat vanhemmat vuorotyössä, kaupungin suurin päiväkoti. Poika oli vuoden ja pari viikkoa, ja kerkes olla reilu 2kk hoidossa. Tuosta ajasta jäi todella hyvä fiilis, poika selvästi viihtyi, söi aina hyvin siellä ja ei olis malttanut lähtä kotiin. Parin lempihoitajan ollessa vuorossa jäi myös hoitoon ilman itkua. Puuhasivat aina kaikkea jännää ja olivat paljon ulkona. Vaikka lapsia oli paljon, heitä hoidettiin pienissä ryhmissä jossa sama hoitaja koko vuoron. Ainut oireilu näkyi kotona iltalevottomuutena jos oli pitkä päivä ja välillä liikkumin jäi päälle ja tuli uniin --> yöheräilyjä. Koen että motoriikka etenkin syönnissä kehittyi hurjasti muiden lasten esimerkin voimasta. Perhepäivähoitajalle veisin myös jos mahdollista, omat kokemukset siitä niin hyvät.
 
Meillä kanssa lyöty suunnitelma lukkoon, minä palaan töihin elokuun lopussa ja mies pitää kuukauden vanhempainvapaata ja heti perään isyyslomat. Poika on vuoden vanha kun menee kunnalliseen päiväkotiin, meillä onkin kaksi päiväkotia melkein naapurissa. Minulla ei ole ajokorttia niin ei oikein kauemmaksi voi viedä pyörällä, pyöräilen myös talvella. Kyllä tuota asuntolainaa on sen verran reilusti niin pakko töihin palata.
 
Isokin päiväkoti voi olla ihana paikka lapselle, kaikki riippuu niin paljon hoitajista ja hoitajavaihtuvuudesta. Molemmat vanhemmat lapseni olivat päiväkodissa ja kerran vaihdettiin päiväkotia huonon ilmapiirin vuoksi. Asutaan espoossa ja yllättävän helposti saatiin vaihdettua tuolloin.
Jos mahdollista kannattaa vähän udella lähialueen vanhemmilta millainen hoitajavaihtuvuus on ollut + ilmapiiri päiväkodissa.
 
Meillä on toiveissa, että mä oon ainakin 2018 kesään asti kotona, ja sen jälkeen mies pitää isyysvapaata ja jää vähäksi aikaa kotihoidon tuelle myös. Lapsi olis sitten lähempänä kahta vuotta päiväkotiin mennessä. Tietty tilannehan voi muuttua, jos talous ei kestäkään. Tai jos sattuu tulemaan uudestaan raskaaksi, sillon tuskin palaan sen kummemmin töihin tässä välissä.
 
Meillä mä oon ollut esikoisen äitiyslomasta (07/14) asti kotona ja tarkoitus ois olla 08/18 saakka jos talous kestää. Meillä oli se tilanne, että olin säästänyt rahaa vanhempain-ja hoitovapaita ajatellen ja näin ollen ollaan tähän asti pystytty normisti lyhentämään lainaa. Nyt koitan näistä "rahakkaimmista" vanhempainvapaa kuukausista saada rahaa säästöön hoitovapaakuukausille. Oon laskenut et lainaa pitäis pystyä vapaista huolimatta maksaa normaalisti ainakin tän vuoden loppuun. Sit otetaan varmaan lyhennysvapaata se puuttuva pätkä tonne 08/18 saakka kun en millään haluaisi laittaa tätä kuopusta sitä ennen hoitoon ellei ihan pakko...
 
Mä oon ilmottanu palaavani töihin syyskuun alussa, ja mies jää sitten vanhempainvapaalle. Mun työantaja on ihan pieni firma, joten ei voi varmuudella tietää, että onko töitä tarjolla vielä sillon ja jos on, jatkuvatko työt kokoaikaisina vai osa-aikaisina. Ei siis oikein olla suunniteltu sen pidemmälle, kuin että mies on kotona lopun vanhempainvapaakauden ja isäkuukauden. Sitten riippuu ihan mun työtilanteesta, että miten jatko hoidetaan. Miehellä on vuorotyö ja mulla taas hyvin joustavat työajat, niin toivon, että saadaan jotenkin järkättyä niin, että lapsi olisi ainakin mahdollisimman vähän hoidossa.

Miehen äiti on jo ilmoittanut, että voi jättäytyä työttömäksi ja hoitaa lasta. Sama ihminen on tosin myös sanonut, että aikoo antaa lapselle kaiken periksi. Appivanhemmat eivät muutenkaan kunnioita meidän toiveitamme yhtään, joten en kyllä mielelläni jätä lasta heille hoitoon edes lyhyeksi ajaksi. Omiin vanhempiini luotan enemmän, mutta he taas asuvat sen verran kaukana, että päivittäin ei ainakaan voi lasta viedä sinne.
 
Meillä suunnitteilla, että palaisin töihin kun poika on noin 1,5 v ja mies jää ainakin toviksi kotiin. Sitten onkin jo toiveena, että sisarus olis tulossa.
 
Meillä on vähän kinkkinen tilanne päivähoidon kanssa, kun kaupunki kaavailee kunnallisen pph lopettamista ja esikoinen on tällä hetkellä perhepäivähoidossa missä viihtyy tosi hyvin, mutta sitten, vaikka tämä hoitopaikka säilyisikin, ryhmä on täysi eikä vauva mahtuisi samaan paikkaan.. Aion hakea vauvallekin perhepäivähoitopaikkaa ensisijaisesti, mutta jos sitä mahdollisuutta ei ole, niin pakko laittaa tavalliseen päiväkotiin ja toivoa että mahtuisi tämän kylän päiväkotiin, se ei ole niin järkyttävän iso paikka kuitenkaan.. Ja sitten jos kunnallinen pph loppuu (selvinnee ensi kuussa) niin syksyksi pitää hakea myös esikoiselle paikkaa tuossa kylän päiväkodissa.. Olen jo valmiiksi itkenyt kun harmittaa niin älyttömästi, jos pitää laittaa lapset päiväkotiin..
Mulla loppuu vanhempainvapaa elokuun lopussa ja saattaa olla että mies pitää sitten loput isyyslomastaan eli onkos se n. kuukausi.. kotihoidontuelle ei ole mahdollisuutta jäädä, kaupunki lopetti toissa vuonna kuntalisän maksamisen.. kyllä välillä tuntuu että lapsiperheiltä aina vain otetaan pois..
 
Mä laitoin jo meidän lähialueen päiväkodin johtajalle mailia, koska hän vastaa myös alueen perhepäivähoitopaikoista. Niitä on kunnallisella puolella todella niukasti ja yksityisiäkin vähän. Ja yksityistä vähän karsastan, koska siellä korvaavan hoitopaikan järjestäminen perhepäivähoitajan sairastuessa on perheen omalla vastuulla, ja se on kyllä todella ongelmallista meille. Mieluummin siis kunnalliselle.

Vaunulenkillä törmäsin kyllä myöskin tuohon meidän lähimpään päiväkotiin, ja se on hirmu lyhyen kävelymatkan päässä. Aloin miettimään, että onko se päiväkoti sitten kumminkaan niin surkea vaihtoehto... Tosi lähellä, helppo hakea kävellen mihin vuodenaikaan hyvänsä ja iso puisto vieressä. Pari vuotta myöhemmin se olisi varmasti tytölle paras vaihtoehto, ja vaihtaminen voi olla hankalaa sitten kun on jo päivähoitopaikka. Hmm...
 
Meillä on päiväkoti ihan tossa parin sadan metrin päässä. Kuljen siitä tosi usein ohi.. Mut jotenkin vaan karsastan koko päiväkotiajatusta.. Olin harjoittelussa päiväkodissa ja en ikinä halua viedä lasta semmosen paikkaan missä olin..
Käytännössä hoitajat haukkuvat toisiaan selän takana jatkuvasti ja siellä oli avustaja jonka ammattitaitoa jatkuvasti väheksyttiin jne.. Opiskelijoita kyykytettiin ja haukuttiin myös ja ohjaus oli tosi surkeaa..
 
Riippuu niin paljon tuurista, että millaiset hoitajat ja opettajat päiväkodissa on... Tosi paljon on persoonasta kiinni, miten toiminta on järjestetty ja millaiset arvot ryhmässä vallitsee. Kannattaa soittaa pomoille ja pyytää tutustumiskäyntiä sitten kun hoitoon hakeminen on ajankohtaista. Näkee aika hyvin kuitenkin jo ensivaikutelmasta, millainen päikkäri on kyseessä...
 
Meillä esikoinen meni hoitoon 1v9kk ja on ollut koko ajan samassa yksityisessä päiväkodissa. Ei oo ollut mitään suuria ongelmia. Pientä hienosäätöä välillä, mutta ei esimerkiksi yhtään nikottelua kestovaipoista. Yks hoitajista vähän turhan hajustettu ja yks harjoittelija lässytti niin paljon et oli pakko huomauttaa. Muuten ollut ok, samassa pysytään, jos vaan kaupunki pitää palveluntarjoajana.
 
Mä sain tällä viikolla vastauksen päiväkodin johtajalta, että paikka löytyy meidän nuoremmallekin ensi vuoden alusta. Olen tosi huojentunut. :)
Päiväkoti on yksityinen, ihan meidän kodin vieressä. Esikoinen aloitti siellä tammikuussa kaksi päivää viikossa. Päiväkoti on nyt täynnä, mutta siihen tehdään laajennus tänä syksynä, joten uusia lapsiakin voidaan ottaa. Tämä meidän uudehko asuinalue kyllä laahaa pahasti perässä päivähoitopaikkojen suhteen, kun alueelle muuttaa koko ajan tosi paljon lapsiperheitä. Kunnallinen pk on ihan täynnä ja tuo yksityinenkin täyttyi puolessa vuodessa. Onneksi meille on nyt luvattu paikka sinne ensi tammikuusta. Tylsää laittaa noin pieni pk:iin, mutta pakko on palata töihin. Ja onneksi isoveli on siellä sitten mukana, toiv. pääsisivät sisarusryhmään. :)
Ainakin nyt tuossa esikoisen ryhmässä on tosi kivat opettajat ja heillä hyvin samankaltainen kasvatusajatus, kuin meillä kotonakin.
 
Meillä menee molemmat lapset näillä näkymin hoitoon kun kuopus täyttää 2v :) ja päiväkotiin haen paikkaa. meillä hyvä taloudellinen tilanne onneksi näillä näkymin ja lainatkin lyhenee normaalisti eli kotona lasten hoito on mahdollista järjestää. Esikoinen hoidon alkaessa siis sitten 4v ja meillälähellä mukavia ja kehuttuja päiväkoteja :)
 
Indie mahtavaa! Mulle vastattiin vaan, että paikkaa pitää pyytää 4 kk etukäteen eikä voi yhtään vielä yhtään tietää ensi vuodenvaihteen jonotilannetta. :sad001 Ja mietin, että missä asemassa me ollaan niihin perheisiin verrattuna jotka voi ottaa paikan vastaan milloin vaan. Siis jos kokopäiväinen paikka vapautuu esim. marraskuun alussa jolloin mies on vielä isyyslomalla, niin voiko paikka mennä jollekin vähemmän aikaa jonottaneelle joka pystyy aloittamaan työt joustavammin? Ennen on ilmeisesti joskus saatettu tarjota myös vähän etukäteen paikkaa, jos sopiva vapautuu esim. 1-2 kk aiemmin, eikä lasta ole ollut pakko viedä etukäteen päivähoitoon mutta maksu on tietysti mennyt noiltakin kuukausilta. Nyt en tiedä voiko noin enää tehdä kun sitä subjektiivista päivähoitoa on rajattu (?). :wideyed: Eli siis ollaanko me sen varassa, että paikka vapautuu nimenomaan tasan silloin kun me sitä tarvitaan? Eikös se ole aika turha toivo, jos koko Länsi-Vantaalla on kolme kunnallista perhepäivähoitajaa? :wideyed:
 
Tähän meidän pk:iin pääsyyn varmaan vaikuttaa se, että tuo on yksityinen. Kunnalliseen täällä(kin) on tietyt hakuajat keväällä ja syksyllä ja paikasta saa ilmoituksen kaksi viikkoa ennen pk:n aloitusta! Siinä saa sitten olla jännän äärellä, jos tietää, että se lähin tai mieluisin on tod. näk. täynnä, eikä paikkaa sieltä tule saamaan, niin mihin sitten sijoittavatkaan.
Toivottavasti teille löytyy paikka mangustimamma siinä kohtaa, kun tarve sille on. Onko teillä siellä yksityisiä lähellä?
 
Takaisin
Top