Päivähoito

LiLLY

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuunmammat 2014
Tulipa tässä mieleeni, että olisi kiva kuulla kuulumisia päivähoidosta. Osahan on mennyt jo päiväkotiin tai perhepäivähoitoon. Miten siellä on sujunut?

Itsellä ei ole vielä ajankohtainen juttu, mutta olen utelias :)
 
Minä olen takaisin jo työelämässä mutta meidän poitsua hoitaa mummi täällä meillä kotona. Päivähoitoon viedään sitten ensi vuonna. Tässä itsekin pähkäilen, että koska? Onko alkuvuosi liian aikaista? Haluaisin ehdottomasti, että poika osaisi sillon jo kävellä kunnolla, että ei jää jalkoihin jos joutuu isompaan paikkaan. Tietty perhepäivähoitaja olisi paras!
 
Töissä minäkin. Tytöt marraskuun puoliväliin saakka isin kanssa kotona, ja siitä eteenpäin on sitten päivähoitopaikat varattuna. Ensi viikolla aloitetaan tutustumissuunnittelu.
 
Olimme just alkuviikosta tutustumassa päiväkotiin. Hoito alkaa loppiaisen jälkeen tammikuussa. Ei tää tyttö paljoa näyttänyt ujostelevan kun konttasi heti hoitajan luokse ja yritti kiivetä syliin :p alkoi myös heti tutkia leluja. Hoitajana sattuu olemaan siskoni paras ystävä.En ole yhtään huolissani etteikö pärjäisi, ryhmässä oli 8 lasta joista Minea tulee olemaan pienin. Aloitamme 4 pvää viikossa.
Mua ärsyttää kun jotkut ihmiset oikein kauhuissaan ihmettelee että miten mä pystyn viemään hoitoon näin pientä!(tänään viimeksi) :sour: Onhan hän jo yli vuoden vanha kuitenkin silloin ja ei meistä kaikista ole pitkäaikaisiksi kotiäideiksi ! Ja onhan se hyvänenaika sentään taloudellisesti täysin mahdotonta mun tilanteessa jäädä kotiin. Ei kaikkien miehet pysty elättämään yksin suurperhettä. Tuntuu jotenkin vähän siltä et suomalaisiin on istutettu se ajatus et kotona on oltava ja vaan mies tienaa. Ollaanko tässä välillä kuin 50-luvulla? :mad: Haistakoon :finger: kiitos ja anteeksi avautuminen.
 
Minäkin jossain vaiheessa ehdotin miehelle, että voisin ruveta hetkeksi aikaa perhepäivähoitajaksi. Olis saanut vielä pitkitettyä päiväkodin aloitusta. Mut se ei sopinut miehelle. Joten töihin joudun ensi elokuussa...
 
Tänään kävimme tulevassa päiväkodissa allekirjoittamassa hoitosopimuksen. Ilokseni hoitomaksu on nykyään sama kuin kunnallisessa pkodissa vaikka on yksityinen päiväkoti! Aiemmin jouduimme maksamaan korotettua maksua vaikka meidän kaupungissa ei ole ruotsinkielistä kunnallista hoitoa edes saatavilla! Eli jos halusit hoitoa lapsen omalla äidinkielellä,toinen kotimainen, ole hyvä ja maksa enemmän! o_O Onneksi kunta on sentäs nyt tullut sen verta vastaan että saadaan hoito nyt ostopalveluna! Muuten maksu olisi ollut 325e/lapsi/kk kun se nyt on 249e/lapsi/kk ja saa vielä sisarusalennuksenkin mitä ei olisi ennen saanut edes! Joskus näköjään asiat etenevät parempaan suuntaan :)
 
Meillä itelläni alkaa työt 4.1.2016. Ja siitä lähtien tyttö on hoidossa koko viikon koko työpäivän. Kuullostaa kamalalta (etenkin muiden mielestä), mutta kuten jo edellä sanottu ei taloudellisesti mahdollista. Ja sitäpaitsi, vaikka olisikin, en silti voisi kuvitella jääväni kotiin. Mä oikeestaan kaipaan jo muuta!!
Okei olen ollut syksyllä koulussa, mutta sitä on ollut hyvin vähän. Ja kun olen kotona, todellakin olemme kotona. En nimittäin vielä omista autoa, joten on ihan luksusta illalla mennä isännän kanssa autolla kauppaan :) Pienet ilot

Mutta takaisin itse asiaan... Itse hoitopaikasta emme vielä tiedä. Koska hakemuksen vasta laitoimme sisään. Normaalistihan pitäisi olla 4kk aikaa, mutta äkillinen työlistyminen. Ja töiden puoleen olisin voinut aloitta heti
 
Juu hoitopaikasta tuli tänään tietoa, Alisa pääsee toukkaryhmään suht lähelle kotia! Muihin toukkiin kerkeämme tutustumaan vielä ennen joulua :)
 
Juu-u nyt on 2 hoitopäivää takana ja vaikeeat se on minulle joka aamu. Alisahan on ollut syksyn kotona hoidossa niin että tänne meille on tullut mummo tai täti hoitamaan. Eikä se ole ollut minusta yhtään surullista, mutta ai että miten meikäläinen voi olla tippalinssissä aamusin. Eka aamu oli hirvein! Alisa meni hoitotädin syliin ja kirjasin Alisan sisään, sitten sanoin heihei ja Alisa välittömästi ojensi kätensä mulle "takaisin sun syliin!!!" Mutta käännyin vain ja lähdin. Ei Alisa edes itkenyt. No seuraavana aamunapas Alisa alkoi huutamaan samantien kun meni tarhatädin syliin. No eihän siinäkään, kun sanoin heihei ja annoin pusun ja lähdin.
Mutta kyllä mullakin on molemmilla kerroilla itku autossa tullut. No jos se tästä helpottuu.

On kyllä ihanaa hakea toinen sieltä kotiin. Heti haluaa syliin ja hymyilee ja vilkuttaa tädeille "Nyt mä pääsen OMAAN KOTIIN!" Sitten ollaankin yhtä hymyä aina kotiin asti.
Hienosti heillä on kuulemma mennyt. 1½h päikkärit, ruuat jne. Pihalla eivät ole olleet, kun on niin kylmä.
Tänää on onneksi vapaapäivä, saadaan kuherrella kotona
 
Hienosti Alisa sopeutunut! Ja äitikin sopeutuu ajan kanssa :wink. Taitaa usein olla äidille vaikeampaa kuin lapsille :)
 
Meillä alkoi tänään tarhaan sisäänajo,olin kokoajan vielä mukana ja huomenna sama homma. Maanantaina pitäisi sitten jättää koko päiväksi,mutta onneksi mulla on niin aikainen aamu että isä saa/joutuu viemään lapset hoitoon :devil10 mä olen sitten se hyvis joka hakee ne turvaan :hug013
 
Olipa helvetillinen päivä :angry4 laps oli huutanut koko päivän hoidossa ja kun mies meni hakemaan kotiin oli huutanut ihan hysteerisenä :smiley-angry017 no sitten lääkäriin ja siellä oli myös huutokonsertti jatkunut...:arghh: korvatulehdus löytyi ja nyt toivotaan että jatkossa menisi tarhapäivät paremmin ku saadaan tytteli terveeksi. :rolleyes:
 
Voi, olipa eevis teillä raskas päikyn aloitus. Onneksi syy huutoon selvisi. Nyt peukut pystyssä, että lääkekuuri pian auttaa! :)
 
meillä on mennyt hoidossa tosi hyvin! Toistaviikkoa viedään
Ja äitikin on jot tottunut :)

Alisa jää hoitoon todella hyvin. Ei enää itkuja. Nukkuu n.2h unet päivällä. Aamulla herää puol 6 ja illalla 18-19 käy nukkumaan. Kiva rytmi viikonloppuisinkin, kun mua vois houkuttaa nukkua pidempää :) No helpompaa kun pitää rytmistä kiinni, ei tuo tunne viikonloppua
 
Noin kuukausi on nyt päikkyä takana. Alkuhankaluuden jälkeen on alkanut sujumaan todella hyvin. Itkuilua kesti vajaan viikon ja nyt jatkuvasti kehuvat miten reipas ja iloinen tyttö meillä on :love017 päiväkodissa on myös opittu monta asiaa, esim juo nyt itse nokkamukista, peruuttaa itse potalle, yrittää kovasti itse pukea ja riisua, ruokailussa EI saa auttaa, vaan hän syö itse lusikalla ja sormin. Tutti on enään vain unilla, päivisin ei anneta ollenkaan. Tästä on hyvä jatkaa :dance008
 
Tapasin sattumalta lähipäiväkodin johtajan, joka on siis tuttu esikoisen päiväkotiuralta. Kyselin josko joulun jälkeen pääsisi poitsu lähipäiväkotiin ja johtaja lupaili paikkaa! Jes! Olin ihan varma, että kesken vuotta ei pääsisi. Ja kun nimenomaan en haluaisi viedä mihinkään kauemmas hoitoon. Isovanhemmat ovat luvanneet hoitaa syksyn ajan, mutta joulun jälkeen haluaisin viedä päikkyyn, koska en halua kuormittaa isovanhempia liikaa. Toki siellä olisi vielä pienen mukavampi olla, varsinkin kun on niin herkkä poika ja hitaasti lämpenevä.
 
Mun oli tarkoitus palata töihin syksyllä ja sopivasti ihan viereen rakennetaan juurikin syksyksi aukeava uusi yksityinen päivökoti. Hain heti tammikuussa paikkaa sinne ja saatiinkin se heti. Mutta sitten tuli tälle mammalle suru puseroon ja päätinkin vielä lykätä töihin paluuta ensi tammikuulle. Vähän samalla harmitti, että saatiin noin helpolla päiväkotipaikka ja nyt sitten jouduttaiskin jonottaan uutta paikkaa myöhemmin (täällä vapaat paikat on todella kiven alla ja ihmiset joutuu kuskaan lapsiaan ties kuinka kauaksi hoitoon). Päätin kuitenkin kokeilla kepillä jäätä ja laitoin tämän uuden päiväkodin asiakkuuspäällikölle viestiä ja kerroin tilanteen ja yllätykseksen sainkin viestin, että voidaan suoraan siirtää aloitus tammikuulla! Oon kyllä niin iloinen, että saan olla vielä kaksvee synttäreihin asti tytön kanssa kotona ja ettei siitä tulevasta päiväkotiin menosta tarvitse stressata niin paljoa, kun paikka on jo valmiina :)
 
Yli puoli vuotta sitten laitettiin perhepäivähoitohakemus menemään ja tänään tuli "päätös", että tytöillä alkaisi elokuussa perhepäivähoito. Vihdoin :) :)
 
Takaisin
Top