Päivähoito

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko joidenkin pienet jo päivähoidossa? Miten on mennyt? Milloin olette aikeissa aloittaa?

Itsellä on asiasta ristiriitaisia tuntemuksia. Järki sanoo että tammikuussa olisi hyvä aika palata töihin ja poika aloittaisi siis tällöin päivähoidossa. Rahatilanne suorastaan kerjää sitä jos nyt saamme haikailemamme asuntolainan. Tunne sanoo, että en halua, haluan olla pienen kanssa kotona ja imettää kaikessa rauhassa. Ja toisaalta kuitenkin jollain tasolla tuntuu että töihin olisi kiva palata. En tiedä. :/

Toinen asia, mistä olen epävarma on hoidon muoto. Päiväkoti vai perhepäivähoitaja? Itse olin lapsena perhepäivähoitajalla ja jollain tavalla se tuntuu sanotaan vaikka vähemmän laitosmaiselta. Siinäkin on kuitenkin huonot puolensa ja ei kai päiväkodit oikeasti niin kovin laitosmaisia ole... Ja sitä paikkaa pitäisi pikkuhiljaa ruveta hakemaan (täällä on neljän kuukauden hakuaika) jos vuoden vaihteen jälkeen on tarkoitus aloittaa...

Ja ne miljoona muuta kysymystä. Saako hoitaja pojan päiväunille? Ehtiikö auttaa tarpeeksi syömisessä jne? Saako hän tarpeeksi huomiota? Viihtyykö hän? Entä jos hänellä on vain kokoajan kamala ikävä isiä ja äitiä? Entä jos hän jää tuojan lähtiessä itkemään eikä rauhoitu? Entä jos???? Taidan tehdä kärpäsestä härkäsen mutta hieman ahdistaa koko homma. Välillä houkuttaisi vain olla hoitovapaalla kunnes saan jäädä haaveissa olevan toisen kanssa äitiyslomalle, mutta se ei vain ole järkevää.
 
Muokattu viimeksi:
Ahdistus taitaa kuulua asiaan!Mä palaan töihin lokakuussa ja mies jää loppuvuodeksi kotiin,joten hoitopaikkaa on haettu tammikuusta alkaen.Hakemus on laitettu vetämään jo alkuvuodesta kuten suositeltiin...Mutta päätöksiä saa jännitellä loppuvuoteen.

Mulle alkaa riittää kotona olo joten oon menossa töihin tosi hyvällä fiiliksellä,vaikka se haikeaa onkin.Mutta mulla onkin pehmeä aloitus kun tyttö saa olla vielä kotona ja aamulla tarvitsee laittaa vain itsensä lähtökuntoon.Hirvittää mitä arki on sitten kun pitää kuskata neitiä päikkyyn ja oon yrittänyt pohtia miten hoitopäivää saisi kikkailtua lyhyemmäksi,siihenhän sisältyy työajan lisäksi matkoihin kuluva aika. :sad001

Alkuun ainakin aion ottaa osittaista hoitovapaata mutta laskettavaksi ja työnantajan kanssa neuvoteltavaksi jää kauanko oma talous ja työmäärä tiimissä sitä sallii.

Me ollaan haettu ensisijaisesti tuossa melkein vieressä olevaan päiväkotiin josta oon kuullut paljon hyvää.Valitettavasti niin on kaikki muutkin alueen lapsiperheet joten en ole kovin toiveikas että sieltä paikkaa saataisiin.Perhepäivähoito oli toka toive joka tietty pienelle voisi olla hyvä,mut onhan se sika säkissä kun ei mitään tietoa edes sijainnista etukäteen saa tai voi toivoa.En myöskään tiedä riittääkö perhepäivähoidon hoitoaika meille,ja mites sit jos hoitaja on saikulla..meillä ei ole tukiverkkoja täällä auttamaan jos tulee ylläreitä.Saa nähdä mistä kaupunki sen paikan osoittaa,meillä on vain yksi auto joten hoitopaikka 40km päästä olisi katastrofi.
 
Mun olis tarkoitus olla vielä kotona vuoden verran lasten kanssa jos ei mitään ikäviä yllätyksiä tule miehen työrintamalla. Itellä on vakipaikka odottamassa. Haluaisin nyt nauttia vielä lasten kanssa olemisesta kun mitä todennäköisimmin tämä jää viimeiseksi hoitovapaaksi. Mulla on mahdollista tehdä välillä keikkatöitä joka sopii mulle tosi hyvin. Pelkkä kotona olo kävisi hermoille. On hyvä päästä välillä tuulettumaan töihin.

Oikeastaan olen alkanut haaveilla jos ensi vuoden voisi olla vielä hoitovapaalla mutta en ole asiasta miehen kanssa jutellut.
 
Niin ja hoitomuodoista vielä...Itse pitäisin pienelle lapselle parhaimpana perhepäivähoitoa ihan jo infektioita ajatellen. Isoista päiväkotiryhmistä saa helpommin pöpöjä. Aina se ei vaan ole mahdollista kun perhepäivähoitajia ei ole tarpeeksi. Itse olen jo psyykannut itseni siihen että lapset joutuu aikanaan päiväkotiin.
 
Toi sairastelutahti on kyllä aika hurjaa päiväkotiperheillä!Kollega kertoi että oli syksyn aikana vain pari kokonaista viikkoa töissä kun koko ajan jompikumpi lapsista kipeänä.Että tehdään vaan säästöä ryhmäkokoja suurentamalla...
 
Meillä oli täällä ekaa kertaa muutaman tunnin kotipalvelun kautta lastenhoitaja,aiemmin tyttö on ollut mun kavereiden hoidossa vain päiväunien aikana kotona.Hyvin jäi tänne hoitajan kanssa mutta itsellä meinasi tulla tippa linssiin kun hetken päästä näin bussipysäkiltä kun tyttö meni rattaissa hoitajan kanssa puistoon ja heilutti mulle pienellä kädellään hölmistynyttä vilkutusta.Kotiin palatessani kuulin että oli leikkimässä ja konttasi iloisena mua vastaan.Otin tytön syliin mutta alkoi pian itkeä ja ihmettelin ääneen että alkoiko vähän viiveellä osoittaa mieltään kun olin ollut pois.Hoitaja siihen vihjaisi että taitaa vaan haluta lattialle ja oikeassa oli,tyttö halusikin vain takaisin jatkamaan kivaa palloleikkiä tädin kanssa. :D Tarinan opetus: hoitoon jääminen oli mulle kovempi pala kuin hoidettavalle. :D Nanny oli myös tosi itsevarma ja asiansa osaava ja kävi edellisenä päivänä jo tyttöön vähän tutustumassa,niin ei kauaa vierastanut.
 
Mä oon lasten kanssa kotona, aion olla sinne asti kun kuopus kolme täyttää. Mä oikeesti haluaisin päivätyötä, oon ehtinyt sairaalamaailman hektistä kolmea vuoroa työstää jo 17 vuotta ilman kesälomia pidempää taukoa eikä se kyllä innosta enää pienten lasten kanssa. Ja muutenkin tuntuu menevän työilmapiirit ja kaikki aina vaan huonommaksi mitä kuulumisia välillä korviin kantautuu. Mutta ei musta kyllä uudenkaan ammatin opiskelijaksi enää taida olla. Se työn mielekkyys vaan kun oisi niin tärkeetä kans...
Oon päiväpuistoiluilla lasten kanssa sivusilmällä katsellut läheistä päiväkodin pihaa ja voi miten pieniltä tallaajilta ne ihan nuorimmat siellä hulinassa näyttää! Ihanaa kun voidaan jatkaa näin kotona !
 
Kiva kuulla etten ole ainoa jota koko päivähoito ahdistaa. Ehkä siitä kuitenkin selvitään hengissä... Ollaan nyt päätetty että yritetään ainakin päästä perhepäivähoitajalle. Meilläkin ongelma on, että paikan on vähän pakko olla lähellä. Meillä kun ei kummallakaan ole autoa tai edes korttia. Ei paljoa naurata, jos pitäisi ennen töitä viedä poika bussilla toiselle puolelle kaupunkia.
 
Mä olen näillä näkymin ensi elokuuhun asti kotona. Ei olla vielä yhtään pohdittu päivähoitoa. Toisaalta välillä kaipaa töitä, mutta enimmäkseen en osaa kuvitella olevani erossa tuosta pienestä koko päivää joka päivä. Ihanaa, että voi olla kotona.
 
Soittelin tänään vähän lisäkysymyksiä päivähoitoasioista.Kuulemma joulukuussa tehdään päätöksiä tammikuussa alkavista hoitopaikoista joten viime hetkeen asti saadaan kyllä jännityksessä elää...Joudutaan ehkä ottamaan perhepäivähoito toiveista pois,koska sieltä pitää hakea ennen viittä ja ei ainakaan joka päivä siihen ehditä varsinkaan jos paikka sijaitsee kauempana.Muutenkin jännittää miten selvitään yhdellä autolla jos paikka on jossain sivussa bussireiteistä,kun tarkoitus ois että toinen vie ja toinen hakee hoitopäivän lyhentämiseksi eli auto vain toiseen suuntaan käytössä.
 
Meillä poika aloitti syyskuun alussa ja hyvin on mennyt! On isosiskon kanssa samassa ryhmässä. Vähä jännitin että miten nyt poika jää sinne mut hymyilee ja on aurinkoinen..niin ja syö ainakin hyvin! sellaset 2 annosta aamupalalla ja ruualla...ja mihin mahaan!?
 
Tänään saatiin päivähoitopäätös!Ei toiveet toteutuneet mutta ihan hyvä sijainti osui kuitenkin työmatkan kannalta ja pikaisella tuttavagallupilla ihan hyvää kuului tuosta päiväkodista.Ensin oli pieni pettymys ettei lähipäiväkodit napanneet mutta nyt jo ihan huojentunut olo että tiedetään missä hoitopaikka tulee olemaan ja voi alkaa suunnitella tutustumisia.
 
Hyvä Itu! :) Mua stressaa jo päivähoitoasiat vaikka lapset menee vasta ens syksynä hoitoon. Niitä paikkoja pitää hakea kamalan aikaisin ja sitä ennen pitäis muuttaa vähän isompaan asuntoon. Saapa nähdä miten ehditään. Kuukaudet menee nopeasti.
 
Nyt tuli päiväkodista puhelu että voidaan mennä tutustumaan ja sieltä tullaan myös kotona käymään aloituskeskustelun merkeissä.
 
Tää ajankohta on kyllä siitä tylsä että päiväkoti on kiinni loppiaiseen eli tytön hoidon aloitukseen asti,mikä tietää sitä että tutustumisen ja melkein täysien hoitopäivien väliin tulee monen viikon tauko. :sad001 Täytyy käydä ees pihalla leikkimässä lomalla ettei paikka ihan unohtuisi tytön muistista.
 
Kiva tuo että tulevat myös kotona käymään! Musta täälläpäin ei ole tuommoista käytäntöä ollenkaan.
 
Tänään käytiin koko poppoo aamulla tutustumassa päiväkotiin ja ensivaikutelma oli ihan hyvä mutta kyllähän myös jännittää miten tyttö sopeutuu.Mies vie tällä viikolla uudestaan pihalle tulevien tarhakaverien kanssa leikkimään ja ens viikolla myös sisään uudelleen.Sitten alkaakin se joululoma.
 
Tän ikäsenä lapsi kuulemma sopeutuu parhaiten hoitoon tai hoidossa aloittamiseen. Oon kuullu, et mitä vanhempana hoidossa aloittaa, sitä hankalampaa on. Kolme erilaista tarinaa oon nyt vähälle aikaa kuullu ja kovasti mietityttää mei tulevaisuus kun tyttö on reilusti yli 2 v kun hoitoon lähtee.. Jos minä koskaan mitään töitä edes löydän.

Tsemppiä teille! :)
 
Taitaa meillä hoidossa aloitus siirtyä jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Mies on työttömänä kotona, joten hän hoitaa poikaa kun menen töihin. Sinällään helpotus ettei pientä tarvitse ihan vielä vieraaseen paikkaan vieraiden hoidettavaksi viedä. Vaikka toisaalta se hetki koittaa kuitenkin jonain päivänä ja oisin ehkä kuitenkin suonut että tuo olisi työllistynyt (voitaisiin saada joskus asuntolaina jne.)
 
Meillä on ainakin näillä suunnitelmilka kuopus 3v ja esikoinen yli 4v kun hoitoon menevät... En tiiä miten sitten sopeutuvat mut sen näkee silloin sitten aikanaan. Nyt me nautitaan mahdollisuudesta olla kaikki kotona :)
 
Takaisin
Top