Päivähoito

Jiu

Satasella mukana keskusteluissa
Osalla päivähoidon pohtiminen alkaa olla ajankohtaista jo nyt, ja isolla osalla pohdinnat ovat edessä jossain vaiheessa. Ajattelinkin, että aiheesta voisi keskustella oman otsikkonsa alla.

Itse lähden töihin tammikuussa ja tyttösemme aloittaa päivähoidossa helmikuussa. Tammikuun hän saa olla kotona, sillä isänsä pitää silloin siirretyn isäkuukauden. Päivähoitopaikka pitäisi kuitenkin anoa 4-6 kk ennen hoidon aloittamista - eli nyt! En kuitenkaan osaa päättää haemmeko perhepäivähoitopaikkaa vai päiväkotipaikkaa.
Millaisia kokemuksia / tietoja / ajatuksia / näkemyksiä teillä on tästä? Kumpi on parempi, päiväkoti vai perhepäivähoito?
 
Mä ajattelen, että riippuu suuresti siitä, millaisia päiväkoteja on tarjolla. Ne oikeesti vaihtelee suuresti toimintatavoiltaa jne. Osassa on myös hyvät tilat, joissa on mahdollisuus pienryhmätoimintaan eri huoneissa jopa koko päivän ajan. Osassa (yleensä vanhat päiväkodit) on iso tila, jossa ollaan suuri osa päivää. Vaikka isossa huoneessakin voi jakautua ryhmiin niin melutaso on ihan toista kuin fiksusti rakennetussa päiväkodissa, jossa on omia pienryhmähuoneita. Ja tosiaan on myös paljon henkilökunnasta kiinni, että mihin asioihin keskittyvät siellä. Itse tein haastattelua syksyllä yhdestä päiväkodista, jossa oli teemana päiväkotipäivän rauhallisuus. Siellä kaikessa toiminnassa pyrittiin rauhallisuuteen jne. He kävivät esim. lapsien kanssa hangella tai nurmikolla makoilemasa ja ihailemassa rauhassa pilviä tai muuta vastaavaa. Siellä pyrittiin kaikin keinoin löytämään mielekästä rauhallista olemista pihalla riekkumisen vastapainoksi. Siellä myös lähes koko päivä toteutettiin pienryhmätoimintana, jolloin samassa huoneessa ei missään vaiheessa ollut "liikaa" lapsia. Tällaiseen päiväkotiin laittaisin mieluusti oman lapseni. Mielummin kuin perhepäivähoitoon. Toisentyyppiseen päiväkotiin en välttämättä lastani haluaisi jos tarjolla olisi vaihtoehdoksi perhepäivähoito. Perhepäivähoidossa on aina se, että hoitajalla on siinä useita lapsia ja jos jotain sattuu, niin avun saaminen yllättäen onkin melko hankalaa kun on siinä yksin.

Tässä tosiaan riittää miettimistä. Itsekin jossain vaiheessa ensi vuonna menen opiskelemaan ja Mette päivähoitoon. Omat pohdintani ovat vasta alkutekijöissä nekin. :)
 
Tosin perhepäivähoidossa on se tietty määrä mitä lapsia saa yhdellä hoitajalla olla.Ja ainakin ne mitä mä tiedän niin niillä on kaks työntekijää:) Mä en isoon päiväkotiin laittais mis on isot ryhmät ja liian vähän hoitajia.Ja mun täytyy olla ehdottoman varma että lapsi ei sieltä pääse lähtemään kenenkään huomaamatta.Mun pikkuvelihän(4v) oli lähteny päiväkodinportista hoitajien huomaamatta.Kertoi vaan kotona kuinka joku poika kiusas sitä ja lähti sitä karkuun eikä kukaan ees huomannu:o
Mut mä aion olla kotona siihen 2-3 ikävuoteen asti,olkoot jonkun mielestä haitallista,mutta en ole itsekään kauhean vammautunut sosiaalisesti vaikka en ollutkaan päivähoidossa ikinä vaan alotin suoraan esikoulun.Mä en pystyisi laittamaan puhumatonta ja ei-kävelevää lasta päiväkotiin,ne on syksyisin jotenkin ankean näköisiä ku istua pönöttävät tumput suorina hiekkalaatikolla.Eikä tästä tarvii kenenkään ottaa nokkiinsa:)
 
Oispa mahtavaa, jos vois kunnolla haastatella ja selvitellä muutenkin eri päiväkotien toimintatapoja! Mutta taitaa olla jokseenkin mahdotonta käydä useampia läpi... Just noi isot ryhmät minuakin eniten mietityttävät;  miten niissä ehditään ottaa jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet huomioon? Toisaalta, uskon siihenkin päiväkodissa saa kavereita, oppii leikkejä ja niitä tärkeitä sosiaalisia taitoja.

Perhepäivähoidon ongelma on tosiaan se, että hoitaja on yleensä yksin (ainakin täälläpäin). Mistä tietää mitä hoitaja päivän aikana puuhaa? Minut on pappa aikoinaan ottanut pois perhepäivähoitajan luota, kun olin vain kyyhöttänyt nurkassa itkemässä, eikä hoitaja ollut reagoinut mitenkään. Pappa oli siis tullut katsomaan minua hoitopaikkaan. (Sen jälkeen olinkin vain isovanhempieni hoidossa. Liekö se sitten vaikuttanut siihen, että olen ujo ja arka isossa joukossa edelleen, en tiedä.) Toisaalta, jos löytää hyvän perhepäivähoitajan, on se varmasti todella hyvä päivähoitomuoto. Sukulaisillani on paljonkin kokemuksia onnistuneista perhepäivähoitosuhteista.

Ja myös sellainenkin arkinen asia kuin päivähoitopaikan sijainti vaikuttaa. Minulla ei tule olemaan autoa käytössä, joten päivähoitopaikka saisi olla lähellä, työmatkan varrella. Yksi siinä suhteessa erinomainen päiväkoti olisikin, mutta saako lapsen sinne onkin sitten toinen juttu.

Itse haluaisin olla lapsen kanssa kotona pitempään, mutta se että minulla ylipäätään on mahdollisuus mennä töihin tammikuussa (tällä alalla ei mitenkään helppoa!) ja osittain myös raha-asiat saivat minut päättämään näin. Ja tyttönen ei joudu olemaan hoidossa kuin 4 kk, kunnes loma alkaa. Seuraavasta syksystä ei olekaan mitään tietoa vielä.
 
Niin toki perhepäivähoidossa on tietty kiintiö, että paljonko hoitajalla voi olla hoitolapsia. Ihan samalla tavalla se kiintiö on päiväkodeissakin. Mutta päiväkodeissa se on kyllä ongelma, jos on 16 alle 3 vuotiasta samassa tilassa ja vain 4 aikuista paikalla. Pienryhmätoimintana sellainen voisi toimia hyvinkin päiväkodissa.

Itse kyllä ajattelin kartottaa päiväkoteja ja perhepäivähoitopaikkoja siinä vaiheessa kun Metelle hoitoa järjestelen. Ne päiväkodit, mihin hoitopaikkaa haen niin joko käyn siellä paikanpäällä katselemassa tai sitten vähintään soitan ja kyselen. Ei niitä niin mahdottomasti tarvitse kuitenkaan kartottaa...
 
Päivähoidon valinnassa kannattaa miettiä mitä asioita vanhemmat arvostaa ja minkälainen lapsi on. Toki asiaan vaikuttaa myös oman kunnan tilanne hoitopaikkojen suhteen.
Perhepäivähoitajalla lapsia on yleensä alle 3v. 4 kpl, asiaan vaikuttaa hoitajan mahdolliset omat kotona olevat allekouluikäiset lapset ja osapäiväiset (esim.eskarilainen).
Perhepäivähoito on kodinomaista, hoitaja pysyy yleensä samana pitkään (lomat, saikut lapset toiselle hoitajalle tai pk:in) ja tulee hyvin tutuksi koko perheelle. Pph tekee päivän aikana ruoan, käy vessassa, juo kahvinsa jne. ihan samalla tavalla kuin äiti tai isä kotipäivän aikana. Perhepäivähoitajalle ei todella anneta riittävästi budjettia hankintoihin, eli askartelut ja musisoinnit on täysin riippuvaisia niistä tarvikkeista mitä hoitaja on hankkinut ja erityisesti omasta kiinnostuksesta! Välttämättä hoitaja ei pidä mitään ohjattua tuokiota. Pph ei ole varhaiskasvatuksen ammattilainen.
Päiväkodeissa lapsia on alle 3v. 4kpl ja yli 3v.7kpl (eskari eri juttu).  Päiväkodeissa on eroja ja jokaiseen päikkyyn mahtuu motivoituneita työntekijöitä ja niitä joille se on vain työ muiden joukossa. Pienryhmätoiminnalla saadaan ryhmäkoot pienemmäksi ja "koko ryhmä huutaa ja juoksee yhdessä tilassa" tilanteet haltuun. Tiloisa ja pihasta riippuu aikapaljonkin, mutta suurin ero on ehdottomasti työntekijöissä ja pomossa. Sermit, liukuva ruokailu, ynnä muulla joustamisella saadaan paljon aikaan.
Päiväkodissa hoitajien vaihtuvuus saattaa tuntua hurjalta. Jokainen työntekijä sairastuu joskus, on lomia, äitiyslomia, virkavapaita, osa-aikaeläkettä, tulee uusia harjottelijoita ja sijaisten vaihtuvuus on suurta. Jos on hyvä sijainen, niin sellaista on vaikea saada nopealla varoitusajalla koska ne parhaat on kokoajan töissä :) Mutta tämähän nyt on sama kuin missä tahansa työssä.
Pk:ssa on yleensä ottaen hyvin materiaaleja, askarteluun, musiikkihommiin, satukirjoja, käsinukkeja, kameraa, tietokonetta, ulkoleluja, pelejä jne. Retket on suhteellisen helppo toteuttaa, koska aikuisia on useampia ja harjottelijoista saa mukavasti lisäkädet pitämään kiinni suojatietä ylitettäessä.
Mikään ei estä vanhempia käymään tutustumassa päiväkoteihin. Voi aloittaa vaikka käymällä päikyn pihassa sen ollessa suljettuna -näkee pihan, aidat ynnä muut! Päiväkodeille on (turhan nihkeät, mutta on kumminkin) nettisivut ja soittaa voi aina. Meillä on käynyt jo 3kk vanhempineen tutustumassa :) Hoitopaikan saaminen voi olla vaikeaa, joten kannattaa olla useampi paikka vaihtoehtona.
Totta on että isot ryhmät ovat hankalia, mutta niin kuin sanoin, kaikki on työntekijöistä kiinni. Työtä pitää kehittää ja omaa ryhmään arvioida jatkuvasti. Oman suhteellisen lyhyen työurani aikana olen törmännyt aivan kamaliin päiväkotityöntekijöihin, sekä opettajiin että hoitajiin, mutta niin olen perhepäivähoitajiinkin. Mutta, enemmän niitä aidosti lapsen parasta ajattelevia työntekijöitä silti on.
Tässäpä lyhyesti asiasta mistä voisin keskustella tunti tolkulla :)
 
Kiitos, Jekku, paljon tietoa sisältävästä vastauksestasi!

Kun sinulla selvästikin on tietoa ja kokemusta, niin kertoisitko tällaiselle päiväkotitoiminnasta mitään tietämättömälle, että mitä ihan pienten lasten kanssa päiväkodissa yleensä tehdään? Millainen päiväohjelma esim. on? Tyttösemme tulee siis olemaan 1v 2 kk kun aloittaa päivähoidon eli tietysti vielä aika pikkuinen, mutta aloittavathan jotkut päivähoidon reilusti alle vuodenkin ikäisinä.
 
Pääpiirteissään aikataulu on tällainen, vaihtelua toki löytyy:

(6-)7.00 Päiväkoti aukeaa
vapaata leikkiä (yleensä useampi ryhmä yhdessä)
8.00 Aamupala
vapaata leikkiä, ohjattua toimintaa
10-11 Ulkoilu
11.15 Lounas
12-14 Päiväunet
14.00 Välipala
vapaata leikkiä
Ulos

Ulos meno riippuu tietenkin täysin kelistä, talvella pukeminen vie aikaa eikä ulkona jaksa lapset olla tunti tolkulla, kesällä ollaan pitempään.
Vessassa käynnit yleensä ruokailujen ja unien jälkeen.
Ohjatulle toiminnalle oikeastaan ainut aika on aamupalan jälkeen, ennen ulos menoa. Meillä on pienryhmät joten ulos mennään eri aikaan ja kaikilla ryhmillä on mahdollisuus olla "yksin" sisällä ja maalata, laulaa, vesileikkiä, jne jne rauhassa.
Meidän ryhmällä (ainakin kun oli töissä) oli yhteinen "ruokapiiri" ennen lounasta, jossa lauletaan, loruillaan, luetaan satuja jne. Joskus tämä ollut myös aamuisin.
Mutta kuten sanoin, vaihtelua on paljon eri päiväkodeissa ja ryhmissä.
Me ollaan laitettu ihan pienimmät heti aamupalan jälkeen tarvittaessa unille, tai ulkoilun aikaan vaunuihin.
Kannattaa melkein kysellä siitä ryhmästä mistä paikan saa, ryhmän aikataulut hyvissä ajoin, niin lapsen kanssa voi harjoitella syömisiä ja muita päikky-aikoihin.

Pahoittelut epäselvästä sepustuksesta tai kirjotusvirheistä, alkoi yhtäkkiä väsy painaa eikä ajatus oikein liiku :)
 
Niin sitä piti sanomani, että suurimman osan päivästä vie ihan ne perusrutiinit. Syöminen, vessassa käyminen, pukeminen, riisuminen ja unet.
Kaikissa tilanteissa, esimerkiksi pukemisessa, voi kuitenkin piillä jotain muutakin :) Harjoitellaan itse pukemista, vaatteiden tunnistamista, voidaan lorutella, lauleskella, auttaa toisia ja vaikka mitä. Pienryhmässä on tosi kivaa kun näkee miten ne "omat" lapset kehittyy päivä päivältä ja oppii miten ryhmä toimii parhaiten yhdessä.
Vapaa leikki on pienillä todellakin vapaata, eli yleensä aikuiset istuu pitkin huoneita lattialla ja valvoo ettei toisia murjota ja ohjataan vähän että ne leikit pysyy oikeassa paikassa ja edes jotenkin koossa. Lapset saa vapaasti valita millä leikkii, vai piirtääkö pöydän ääressä, muovailee, tekee palapeliä, lukee kirjoja vai lukeeko aikuinen kirjaa. On sitä joskus raahattu kesken ruokailun syöttötuolit riviin ikkunan viereen katsomaan kun naapuritontilla kaivetaan kaivurilla kuoppaa :)
Ei se mitään suorittamista ole se päiväkoti elo, mutta itse ainakin taistelen sitä vastaan että lapset ovat "vain säilössä".
 
Sä Jekku olisit niin ihana työkaveri. Ja hoitaja lapselle. Voisko sut siirtää jonnekin tänne lännen alueelle. :)
 
Kiitos taas perusteellisesta vastauksesta, Jekku! Kuulostaa tosiaan siltä, että sulle uskaltais hyvillä mielin jättää lapsensa hoitoon :)

Kirjoititkin tuossa, että te laitatte pienimmät päiväunille aamupalan jälkeen. Se on asia jota olen miettinyt, sillä meidän tyttösellä on nykyään hyvin tarkka aamurytmi: tasan 2 tuntia heräämisen jälkeen pitää päästä ekoille päikkäreille. No rytmi varmasti vielä muuttuu ennen helmikuuta, mutta olen miettinyt sitä, että miten hyvin lapsen yksilöllinen rytmi otetaan päiväkodissa huomioon. Siis jos pikkuinen hieroo silmiään, valvotetaanko väkisin sinne yhteiseen päiväuniaikaan, vai annetaanko nukkua jos nukkuttaa?

Onko muuten yleensä käytäntönä, että lapset eivät syö aamulla kotonaan, vaan vasta päiväkodissa aamupalan?
 
Hih, kiitos palautteesta Pajunkissa ja Jiu :)
Tuo rytmin pitäminen riippuu varmaan tosi paljon ryhmästä ja päiväkodista. Meidän naapuriryhmässä ei ole tietoakaan yksilöllisyydestä...onneksi täällä ollaan anonyymeina, mutta ero on huima yhden talon sisällä. Muutenkaan meidän ryhmä ei ole koskaan ollut kovin perinteinen. Joskus kun on vähän lapsia, on raahattu pöydät pihalle ja syöty siellä, käyty kahvilassa ja ostettu omakustanteisesti pullat lapsille, irrottelin vessakopeista ovet yks päivä (pomo sai slaagin) kun aina joku pamautti sormet väliin, ja meillä lähetellään tekstareita pitkin päivää vanhemmille jos on opittu uutta tai aamuinen lähtötilanne ollut jotenkin vaikea ja vanhemmille saattanut jäädä huono fiilis.
Mutta toisaalta kaikki ei arvosta niitä asioita kuin me ja esimerkiksi tuo retkeily voi olla toisten mielestä aivan turhaa. Ja kyllä minäkin olen virheitä tehnyt, ja tuntuu että joidenkin lasten kohdalla epäonnistuttiin tai ei löydetty oikeaa tapaa tehdä vanhempien kanssa yhteistyötä.
Mutta pääpiirteissään olen tosi tyytyväinen siihen mitä ollaan tiimissä luotu tuohon ryhmään, ja tiedän että siellä homma toimii loistavasti myös minun sijaisen kanssa :)

Mun käsittääkseni ne lapset jotka tulee aamupalalle, ei syö kotona. Mutta jos lapsi herää paljon ennen kahdeksaa, tai menee jopa hoitoon vaikka seitsemäksi, niin ehdottomasti antaisin vaikka jonkun banaanin ennen lähtöä.
 
Onko kellään kokemuksia yksityisestä perhepäivähoidosta? Mitä kaikkea hoidon suunnittelussa ja sopimuksessa pitää muistaa ottaa huomioon?
 
Takaisin
Top