Päivähoidon aloitus

MaMaMehiläinen

Sukkela juttelija
Marraskuunmammat 2014
Mites muiden pikkuiset, onko kukaan muu aloittamassa päivähoidon nyt syksyllä?

Meidän neiti menee lokakuun alussa päivähoitoon 10,5kk ikäisenä. Emme tiedä vielä sijoituspaikkaa, mutta joko perhepäivähoito tai lähellä oleva päiväkoti. Äitiä hieman jännittää tämä uusi elämänvaihe!!
 
Hep! Täällä aloitetaan 21.9 päivähoito vuoropäiväkodissa. Poika silloin 10,5kk ikäinen. Ja äitiä jännittää hirmuisesti jo nyt :D Paikka on siis varmistunut jo. Nyt odottelen ilmoitusta tutustumiskäynnistä yms... Ehkä tän kuun aikana selviäisi :)
 
Ihanaa Ronja että on muitakin "kohtalotovereita"!! :Heartred

Mua huolestuttaa kauheesti kun mein neiti nukkuu 3x30min päikkäreitä ja nekin kaikki vaunuissa pihalla. Neiti on myös kovin nirso eri ruokien suhteen. Ja ainakin tällä hetkellä toooosi paljon äidin perään. Ei oo ees montaa kertaa ollu "vieraalla" hoidossa. Mitenköhän näistä kaikista selvitään?!
 
No nii-i ! Mutta eiköhän me selvitä ja lapset myös :) Meillä onneks syödään hyvin ja kaikkea että se ei stressaa. Lähinnä toi pojan temperamenttinen luonne jännittää... Sille päälle sattuessa kun saattaa vaikka tunnin huutaa pää punaisena ja ei oikein kykene rauhoittumaan... :D Että toivottavasti ei kovin usein järjestä härdellejä :D Niin ja mä oon kans pojan luota ollut tosi vähän poissa ja se kans jännittää... Ehkä tosin enemmän mua :D mut mä uskon että nekin on hoitopaikassa nähnyt jos minkälaista taapertajaa että eiköhän ne selviä :)
 
Meillä neiti aloittaa päivähoidon joulukuussa, on silloin 1v1kk ikäinen. Me pyritään isukin kanssa järjestämään vuorotyöt niin, että neidin ei tartte olla hoidossa muuta kuin 3 päivää viikossa ja silloinkin yritetään järjestää työvuorot niin että toinen olis aamuvuorossa ja toinen illassa, siten päiväkodissa vietetty aika on mahdollisimman lyhyt.
Mulla on sellainen fiilis, että neiti ei paljoa ehdi meidän perään kaipailla, kun päivisin touhottaa niin paljon omia juttuja että hädin tuskin noteeraa meidän olemassa oloa, etenkin jos on muita pieniä lapsia ympärillä. Ei vierasta juurikaan vieraita ja on muutenkin tosi rohkea pikku tutkimusretkeilijä. Vasta yöunille mennessään alkaa kaipaamaan äitiä, mutta onneks en ole koskaan iltakahdeksaa pidempään töissä. Aina ehdin kotiin lukemaan iltasatua.
Me harkkaillaan ahkerasti lusikalla syömistä ja useimmiten osoite on jo oikea. Joulukuuhun mennessä varmasti osataan jo syödä itse, jos vaan ahkerasti harkataan joka päivä. Typy haluaisi nykyään koko ajan tehdä kaiken itse ja on aina osallistumassa ja "auttaa" kotitöissä (tosin auttaminen on pyykkien repimistä kuivaustelineestä, lattian lääppimistä kädellä kun äiti luuttuaa jne).

Hieman jännitetään päivähoitopaikan varmistumista kun meidän alueella on vain yksi vuoropäiväkoti joka on auki lauantaisinkin (joka on meillä joskus työpäivä) ja jouduttiin laittamaan hakemus vain sinne. Toivottavasti sieltä löytyisi paikka meidän pienelle pirpanalle,
 
Meidän tyttö sai hoitopaikan tammikuun alusta alkaen läheisestä päiväkodista, 1-2 vuotiaiden ryhmästä. Hain paikkaa 4 kk etukäteen vaikkei työpaikasta ollut tietoa, näin ohjeistettiin kunnalta kysyttäessä tekemään. Työpaikkaa ei ole vieläkään mutta en haluaisi hyvää hoitopaikkaa menettääkään. Ehkä pääsen tekemään sijaisuuksia jos ei muuta ole, töihin pitää silti päästä kun asuntolainan lyhennysten maksuvapaat loppuvat alkuvuodesta. Jospa tää tilanne kohta ratkeaa!
 
Typy aloittaa päivähoidon tammikuussa. Tein hakemuksen alkusyksystä ja tällöin oli että tyttö menisi päiväkotiin kokopäiväiseksi. Sain kuitenkin kauantoivotun opiskelupaikan siirron joten päivähoitosuunnitelmatkin muuttui. Täällä on päiväkodit täynnä ja pitkät jonot, voi joutu hoitoon ihan eripuolelle kaupunkia kuin missä koti tai vanhempien työpaikka. Joten nyt kun siirto tuli ja tässä meidän alueella on paljon perhepäivähoitajia. Siispä haetaan paikkaa pph ja typy on hoidossa 15pv kuusta + harjoitusjaksoina täydet päivät. PAITSI nyt huhtikuussa kun on harkka, niin isimies haluaa käyttää isäkuukauden ja jäädä typyn kanssa kotiin :Heartred
 
Täällähän on paljon tarhan aloittajia! Meillä tyttö menee myös tammikuussa :) huii! Ite teen 30h viikkoa ainakin ekan vuoden kun palaan töihin, ja teen 3-vuoro työtä hoitajana vanhainkodissa. Mies arkena töissä 05-17(20), hänellä välillä pitkiä päiviä, pää osin käy kotona nukkumassa :sad001 että siis arkena mennään aikalailla mun vuorojen mukaan ja viikonloput on isimies tytön kanssa kotona mä oon töissä :) mulla on pääosin yksi vapaa vklp/kk. Joten vapaapäiviä osuu paljon viikolle=tarhapäivä tulee viikossa 2-4 tytölle :) musta se on ihan kivan kohtuullinen aika näin pienelle :) vielä puolivuotta taaksepäin tää äippä tippalinssissä mietti töihin paluuta ja tarhaa ym. Nyt mä oikein odotan että pääsen töihin! Jei! :) tyttökin on niin reipas että varmasti tykkää! :)
 
Mikähän siinäkin on että poika nukkuu päiväkodissa vain 30-45min kun kotona vähintään tunnin, yleensä melkein parikin tuntia päikkäreitä. Tänään taas sai kuulla kuinka nukkunut vain puolituntia (samoin eilen) ja tietysti kauhean huutokonsertin päätteeksi vasta nukahtaa... :sad001 Mites muilla nukkumiset sujuu jotka päivähoidossa?
 
Me mennään tänään tutustumaan yksityisen pph:n luo. Täällä on niin täyttä että pakko vain ottaa se mitä annetaan. Pph paikkaa haettiinkin, yksityisellä puolella on vaa ne muutaman omat juttusa mitkö vähä harmittaa. Pääasia kuitenki että täti on mukava ja ympäristö virikkeellinen :)
 
Aloitti hoidon 8kk. Meil ei nuku kuin kotona omassa sängyssä, mutta hyvin saaneet nukkumaan tarhassa
 
Täällä aloitettiin päiväkodissa maanantaina. muutama päivä käytiin ensin yhdessä tutustumassa ja parina päivänä tyttö oli muutaman tunnin itsekseen. Tarkoitus oli jatkaa vielä pikku hiljaa totuttelua mutta minut soitettiin jo yllättäen töihin. Sehän oli toki vain hyvä asia :D Hyvin on tytöllä mennyt! Unilta herännyt aina puolen tunnin jälkeen mutta ovat saaneet uudelleen nukutettua. Ruoka on maistunut vaihtelevasti, mutta ihan hyvin. Aamulla jää mielellään eikä itke perään :) Esikoinen oli ihan eri maata päivähoitoon opetellessa saman ikäisenä. Alku mennyt nyt paljon hienommin kuin osasin odottaa :) Toivottavasti jatkuu yhtä hyvin. *koputtaa puuta*
 
Täällä ollaan oltu kohta kk hoidossa. Hoito päiviä tulee se 15. Meillä on päivähoitotaival alkanut niin hienosti etten osannut edes kuvitella. Ei jää itkujen kanssa, syö hoidossa mukisematta, nukkuu 2.5h!! Päikkäreitö (tekee saman nykyään myös kotona) ja ei haluaisi lähteä pois hoidosta (tämä kirpasee äitiä xD). Haen hänet välipalan jälkeen, joten unilta ei jää enää leikkiaikaa ja sekös harmittaa. Nyt on kouluviikon ajan haettu myöhemmin hoidosta ja kotiin lähteminen onkin ollut jo mukavaa.
En olis ikinä uskonut että ph toival voi alkaa näin vaivatta.
 
Vau! Hienoa tttiuhti :) Mullakin lämmittää mieltä kun poika nykyään päiväkotiin menessä juoksee tuttujen hoitotätien syliin ensimmäisenä kun vaatteet on riisuttu :Heartred
 
Meidän kundi aloittas näillänäkymin 1.6. Ahdistaa ihan sairaasti, mutta uskon kaiken menevän hyvin. Se on vaan, kun itse hoitaa lapsia työkseen, niin tuntuu tyhmältä viedä oma lapsi muualle... kyl tää tästä... viel 5kk aikaa sopeutua....
 
Uskon Stork, että ahdistaa... Mua ahdistaa kans vaikka vasta elokuussa tarkoitus mennä takaisin töihin ja poika hoitoon. Ja minäkin hoidan lapsia työkseni, eli tiedän kyllä että pikkuhiljaa kaikki sopeutuu ja yleensä yllättävän hyvin. Mua vaan pelottaa että meillä on yöt edelleen silloin ihan täyttä paskaa näin suoraan sanottuna :sad001 nyt sentään voin nukkua päikkärit pojan kanssa, niin pärjää... Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin ja saat psyykattya itsesi, että et ole kovin ahdistunut tai stressaantunut, eihän se etukäteen murehtiminen mitään auta... Helpommin vaan sanottu kuin tehty :D
 
Takaisin
Top