Päikkärit

Meillä poika siirtyi ihan itse yhtäkkiä yksiin päikkäreihin entisten kolmen sijaan. Minä yritin ihan tietoisesti pidentää aamuja, että jos jaksaisi sen nelisen tuntia valvoskella, niin sitten voisi olla ekat päikyt ja illemmalla toiset. Nykyään poika herää aika tarkalleen 7.30, menee päikyille 11.30-12 aikoihin ja nukkuu sen pari tuntia ja on niiden unien voimalla sitkutellut iltaan asti! Menee nukkumaan sitten 20.30. Minusta tuntuu että hän kyllä tarvitsisi vielä toiset unet, mutta ei malta.
 
Ja kieltämättä itsekin (ainakin minä) ottaisi muutaman tauon näihin hektisiin päiviin :) Tää liikkumistouhu kun on välillä ihan mahdotonta menoa!
 
Meillä kävi Justiina ihan samoin :P Silloin kun aloin venyttää aamuja ettei menisi heti parin tunnin päästä nukkumaan heräämisestä (päiväkotia ajatellen) niin vaihtoi itse yksiin päikkäreihin :)
 
Jestas että meillä on päikkärit maistunut! Muutamana päivänä nukkunut reippaasti yli tunnin päikkyjä molemmat mitä nukkuu. Kävely on kyllä ollut tosi pop, oppi meneen yhden käden varassa ja sitäkin yrittää irrottaa. Että kai tuota pientä tuo käveleminen väsyttää. Ehkä kulmahampaitakin pukkaa alas... No, en valita. Yötkin kun on nukkunut silti hyvin. Kyllä mulle kunnon tauot kelpaa tän hulinan lomassa :)
 
Meillä kans Mar-Mil nukku muutaman päivän tosi hyvin päikkäreitä kun oppi kävelemään :) Uusi taito väsyttää varmasti :P
 
Meillä on kans nukuttu monena päivänä jopa 2,5-4 h ne yhdet päikkärit mitä nukkuu :O poika oppi aika vasta seisomaan tukea vasten ja tekee sitä nyt koko ajan, eli niin olen minäkin ajatellut, että uusi taito väsyttää. :)
 
Meilläkin on päikkärit pidentyny lähemmäs 2h. Varmasti uudet asiat ja lisääntyny liikkuminen väsyttävät.
 
Joko kaikilla nukutaan yksiä päikkyjä? Meillä tuntuu kovasti olevan suunta niitä kohti... Ei ole enää kovin väsyneen oloinen kun laitetaan päikyille. Nukahtaa kuitenkin vielä. Ja taas ollaan siinä pisteessä että on vaan pakko laittaa tiettyyn aikaan että ehtii nukkua toisetkin sitten iltapäivästä. Tänään nukkui kokonaista 20 min ekat ja 45 min tokat. Illasta painoi yli 5 h putkeen melko kevyesti näinkin vähillä unilla. Yleensä kyllä nukkuu päivällä yht sellaista 2,5 tuntia, jopa 3. Että jos vaikka testaisi miten käy jos yksillä mentäisiin... :)
 
Meillä nukutaan pääsääntöisesti yhdet päikkärit. Joskus kahdet, silloin kun on väsy päivä tai nukkuu huonosti ne yhdet :) kestoltaan 1-2h. Huomaa kyllä kuinka väsyttävää on pienelle päiväkoti päivät... Jos on ollut monta päivää putkeen päiväkodissa niin ensimmäinen päivä kotona menee "palautuessa". Kerran nukkui 12h yöunet heräämättä ja päivällä ensin 3h päikkärit aamupäivällä ja iltapäivällä 2h :eek: Seuraavana päivänä oltiinkin jo normirytmissä eli yhdet 1,5h päikkärit.
 
Yksillä päiväunilla mennään, lounaan jälkeen n11.30 unille ja nukutaan 1-2h. Jos äiti nukkuu vieressä niin pääsääntöisesti lähemmäs kahta tuntia :)
 
Yksillä päikkäreillä mennään. Lounaan jälkeen klo 11.30 ja nukkuu yleensä 2,5-3h. Ja ne nukutaan parvekkeella raittiissa ulkoilmassa. Sisällä ei osaa päikkäreitä nukkua.
 
Täälläkin pääsääntöisesti yhdet päikkärit. Ajankohta vaihtelee heräämisajan mukaan, mutta yleensä neljän tunnin kuluttua heräämisestä, lounaan jälkeen, nukkuu 2-3 tuntia.

Oletteko te muuten herätelleet lapsia aamulla aina tiettyyn aikaan? Siis vaikka ei olisi mihinkään kiire tai menoa. Minä en ole, annan nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, ollaan siis ihan kotosalla vielä. Meillä on niin katkonaiset yöt, että jotenkin en ole vielä jaksanut. Poju menee nukkumaan siinä 21 ja saattaa herätä vasta 9 aikoihin.
 
Ei tarvi herätellä, kun poika herää aina klo 5-6.30 välillä :P Nukkumaanmeno ajankohdalla ei ole väliä, herää silti aikaisin. Ottaa sitten päikkäreistä takasin jos nukkunut yöllä normaalia vähemmän.
 
Meillä nukutaan kahden päikkärit. Aamulla parituntia heräämisestä n 30min-1h ja sit iltapäivästä toiset 1-1.5h ja silti riittää unta koko yölle vielä. Meillä selvästi tarvitaan kahdet unet vielä kun neiti ei ookeastaan muuten päivänaikana lepää, vaan on liikkeessä koko ajan.
 
Tosiaan mulla oli eilen iltavuoro ja poika meni nukkumaan klo 22. Klo 6 heräsi ylös vaikka koitin että olisi vielä nukkunut. Tunnin verran oli jalkeilla ja laitoin takaisin nukkumaan. Nukkui 7-9.30. Siitä olikin sitten koko päivän hereillä kun ei päiväkodissakaan ollut suostunut päivällisen jälkeen unille. Tuossa 21.45 meni yöunille ja simahtikin samantien. Eli oli sitten hereillä 12h :eek: Mites, nukahtaiskohan teillä lapset kesken touhujen ? Jotkuthan sanoo että vauvat ja taaperot nukahtaa sillon kun nukuttaa, vaikka kesken leikkien tai ruokapöytään... Meillä kun ei ikinä ole nukahtanut ja jalkeilla on niin kauan kunnes sänkyyn pääsee :P toki autoon saattaa torkahtaa.
 
Ei meilläkään ole poika ikinä nukahtanut kesken kaiken, joskus syliin näin isompanakin, mutta sekin on melko harvinaista nykyään. Meidän poika alkaa vaan kiukutella ja märistä kiihtyvällä tahdilla kun väsyttää :D mutta olen töissä nähnyt useita kertoja kun lapset nukahtaa ruokapöytään :)
 
Meillä on tttiuhti sama juttu. Yhdet päikyt on sitten kuitenkin vasta ajatuksen tasolla. Aamusta nukkuu yhdet siinä kympin maissa ja toiset iltapäivällä kolmen jälkeen. Ja tosi hyvin nukkuu yönsä. Tosin nukahtaa vasta 21.30, pikkuhiljaa on ilta venynyt kun jaksaa valvoa pidempään. En ole kuitenkaan vielä uskaltautunut kokeilemaan yksiä päikkyjä. Voi olla ettei niihin enää kauaa ole. Meilläkin mennään koko päivä, tosi vilkas tapaus on :)
Eikä meilläkään olla ikinä nukahdettu kesken kaiken :)
 
No nyt on kaksi päivää takana yksillä päikyillä! Nämä kaksi sujuneet ihan kivasti. Nukuttu on siinä 13-13.30 pintaan, 3 ja 2,5 tuntia. Nyt tuntuu, että menee ruokailut ihan uusiksi :) Jos tällä jatkuu niin opettelemista siis äidillekin :) Jotenkin uskomatonta, että tuo pikkumies, joka on tätä ennen nukkunut ihan max 1,5 h päivällä putkeen vetääkin kolmea tuntia menemään kerrallaan.
 
Takaisin
Top