Pääkaupunkiseudun maaliskuiset

Ainakin eilen, kun kävin Naistenklinikalla litrassa. Oli se ensimmäisen kerroksen käytävä suojattu ja miehet siellä haalareissa käveli. En sitten tiiä mitä tällä hetkellä korjataan. Synnytys osaston ovelta kurkkasin ja aika erillaiselta näytti, kuin enne remppaa...
 
Tietääkö kukaan milloin Kätilöopisto suljetaan? Mulla olis eka ultra 18.9. Kätilöopistolla ja toka Naistenklinikalla (saattoi olla marraskuussa).
 
Tietääkö kukaan milloin Kätilöopisto suljetaan? Mulla olis eka ultra 18.9. Kätilöopistolla ja toka Naistenklinikalla (saattoi olla marraskuussa).

Lokakuun loppuunmennessä pitäs olla kaikki toiminnot seis.
 
Mitähän ne meinaa Kätilöopiston rakennukselle tehdä?

Toistaiseksi ei kai mitään. Talo on käyttökiellossa niin sille ei voi keksiä uusia käyttötarkoituksia. Kalliilla tontilla se on joten veikkaan että puretaan jossain vaiheessa, kun ei ole käsittääkseni museoviraston suojelema.
 
Mulla on siis tuttuja ja sukulaisia Hussilla töissä ja työkaverilla (kätilö) ystävä kättärillä :wink
 
Tuntuu että olen myös pääkaupunkinseudulle muuttamassa lokakuun alussa. Aika jännittävä kun en tiedä tarkkaan minne tulen viellä.. Jos pääseen sit mielillään kävisin naistenklinikalla seurannassa ja synnytämässä. Perussairauksen ja viimeisen raskauden päättymisen kohtukuolemaan takia olisin joka viikko seurannassa käymässä.
Kävin huhtikuun lopussa naistenklinikalla missä todettiin kohtukuolema ja päätin synnyttää siellä (asuin silloin seinäjoella). Jäi hyvä mielikuva paikasta ja kaikki hoidettiin hyvin minusta, ei jäänyt mitään epäselväksi. Saatin miehen kanssa perhehuoneen ja oltiin yhteensä kolme päivä siellä, synnytin sunnuntai yöllä ja seuraavaan päivän lounasaikana pääsin kotiin. Lääkärit suosittelivat jäädä viellä yön yli koska olin nukutettu istukan irrottamiseksi mutta halusin kotiin ja oli muuten kaikki ok.
Siellä olis minusta jo kaikki tiedot tallessa ja ensimmäinen ultra tästä raskaudesta tehtiin myös siella - olin just plussanut ja aika kauhuissaan koska uusi raskaus oli yllätys. Käynti oli siksi että vois käydä läpi edellinen raskaus ja sen päättyminen ja miten vois mennä eteenpäin :)
Olen 27 vuotias ja olis ensimmäinen lapsi sylissä kun kaikki menee niin kuin pitäis. Nyt jo rv 15+4 ja tuntuu että aika on mennyt nopeasti. Varmaan se että raskaus oli jo viikolla 7 ennen kun tein testin ja en osaanut odottaa että se olis plussa silloin sit sen takia "voitin" melko kaksi kuukautta mitä ei tarvinut odottaa ja jännittää :oops:
 
Musurullu, oon todella pahoillani siitä mitä sinulle on käynyt [emoji173]

Mullakin on tosi hyviä kokemuksia Naistenklinikalta. Mun 1. tyypin diabetesta hoidettiin siellä jo raskauden suunnitteluvaiheessa ja edellisen keskenmennen raskauden ajalla ja mulla on iso luotto niihin. Mun keskenmeno taas hoidettiin Kättärillä viime vuonna, siitä paikasta ei jäänyt lainkaan hyvä fiilis, oli aika traumaattinen kokemus. Olin Kättärillä kans synnytystukihenkilönä pari vuotta sitten, silloin kyllä sujui suht mallikkaasti, et kaipa se on kohdalle osuvasta henkilökunnastakin kiinni. Mut jee, Naistenklinikka it is!

Heh, alotin tän pk-ryhmän, enkä oo ees käyny täällä sitten rv 6 [emoji85] On ollu aika rankka alkuraskaus, mut nyt alkaa vähän helpottamaan kun vauvan potkutkin jo tuntuu!

Tuli sellaista mieleen, et oisko jengillä halua järkätä jotkut treffit? Musta olisi tosi kivaa tavata muitakin pk-seutulaisia maaliskuisia [emoji4]
 
Mulla on vain pelkkiä hyviä kokemuksia kättäriltä. Kolme synnytystä, kohdun ulkoinen ja kaksi keskenmenoa joista toinen johti osastolle veritankkaukseen.
Kättärin henkilökuntaa siirtyy paljon naikkarille nyt kun kättäri suljetaan.

Tapaaminen vois olla ihan kiva mutta realistisesti niin mie en kyllä ennen äitiysloman alkua ehdi mihinkään. :sad001
 
Minulla jäänyt myös valitettavasti Kätilöopiston henkilökunnasta vähättelevä ja ylimielinen kuva. Synnytin siellä ensimmäisen 17 vuotta sitten ja kolmevuotta sitten sain keskenmenon joka hoidettiin kättärillä. Että paremminkin olisi voinut hoitaa... mutta kyllä siellä niitä hyviäkin hoitajia oli.
 
Tuun nyt huutelee ihan muista ryhmistä. Mut itse oon ollu kättärillä vuosi sit tutustumassa kun odotin tuota esikoista. Kätilö sano sillon et syksy ja alku talvi on ruuhkasinta aikaa, koska sillon syntyy eniten lapsia. Kevät, kesä ja loppu talvi on hiljasempaa. Meidän poika synty viime marraskuussa ja tosiaan syntymäpäivänä tuli sulku. Mul oli hyvä tuuri sillä et vedet meni 7 aamulla ja mulla viikkoja liian vähän et en olisi voinut lähteä minnekään kauas. Niin pääsin kiltisti Jorviin. Mut mun kaveri taas joka synnytti toista niin he joutu ajaa Porvooseen (joka nyt suljettu). Sano et oli aikamoinen matka ja ei ehtiny kai tuntiakaa olla kun oli lapsi maailmassa. Eli ootte sinällään hyvässä asemassa, koska lapsia syntyy vähemmän noihin aikoihin. Toki nekin voi vaihdella. Toivottavasti jokanen pääsisitte lähimaastoon synnyttämään h-hetkellä. Ei olisi kiva lähtee minnekään kauas. Sit toi hoitaja juttu niin kätilöt tosiaan kiertää. Meille kerrottiin lapsivuodeosastolla, että henkilökunta kiertää näitä kolmee sairaalaa tietyn väliajoin. Eli ne jotka on joskus ollu kättäril voi olla nyt vaikka jorvissa.
 
Työkierto on hoitoalalla tuttu juttu. Minulla tuphon mielipiteeseen voi vaikuttaa sekin että itse olen töissä psykiatriassa ja meillä se tärkein työväline ja hoito on asiakas kohtaaminen. Asiota joita en itse voisi ammatti ylpeydellä sanoa asiakkaalle/ potilaalle puhelimessa, "ai sinäkö nyt sitten muka synnytät?" "No kuinka paljon sitä vettä nyt sitten muka tuli? Teelusikallinen vai kahvikupillinen?" kun seisoin housut nivusista lattiaan asti märkinä metrin lammikossa. "Se että sinulla nyt vähän vuotaa verta on toden näkösesti ihan normaali, meillä ei nyt oo täällä lääkäriä, voisitko tulla 3pv päästä." Sairaalan päivystyksessä. Niin ja minulla toden näköisesti repesi istukka, jota ei myöskään uskottu, kun olin siinä puhelimessa vastannut myöntävästi kätiön kysymyksen "oletko ollut vuorokauden sisällä yhdennässä" joten se repivä kipu joka tiputti minut jalkeilta lattialle voitiin jättää huomioimatta...
 
Porvoo kun suljettiin ja kättäri suljetaan niin meiltä on naikkarille n. 40km matkaa. Ja se on lähin. Kovasti yrittävät että Kotkaan lähtisin mutta en taida ehtiä. Synnytykset kestäny 4h, 3h ja 5h vesien menosta. Tuo pisin käynnistettiin kalvojen puhkasulla. Olen varautunut synnyttämään lanssissa tai kotona...
 
Vaikka minulla itselläni onkin kättäriltä jäänyt huonoja kokemuksia, niin on sen sulkeminen mielestäni huono tilanne. Ei yksi synnytyssairaala voi riittää Helsingin kokosessa kaupungissa, Jorvikin on Espoossa, eikö Vantaalla muka ole mitään? Julkistettu tieto rakennuksen sisäilmaongelmista (vaikka ei saisi) osittain selittää henkilökunnan käytöstä. Hankala tehdä työnsä iloisena ja hyvin, jos töissä ei ole hyvä olla.
 
Porvoo kun suljettiin ja kättäri suljetaan niin meiltä on naikkarille n. 40km matkaa. Ja se on lähin. Kovasti yrittävät että Kotkaan lähtisin mutta en taida ehtiä. Synnytykset kestäny 4h, 3h ja 5h vesien menosta. Tuo pisin käynnistettiin kalvojen puhkasulla. Olen varautunut synnyttämään lanssissa tai kotona...

Jos ehdit Kotkaan asti niin ilmoita, katsotaan jos osutaan samaan aikaan. :grin Itse siis sinne ilman muuta synnyttämään, kaiketi saisin lähteä pk-seudullekin mutta kun siellä tosiaan tilanne vähän auki ja meiltä muutenki lyhyempi matka Kotkaan ja itsekin sieltä kotoisin niin sinne. Siellä ainakin aina on tilaa, motari vetää vauhdikkaasti ja ne ilmaiset parkkipaikat ihan siinä oven edessä on varmasti plussaa siinä vaiheessa kun vauhdilla pitää päästä sisään... Ainakin kun kävin ultrassa niin äitiyspuolen henkilökunta oli mukavaa ja rauhallinen tuntui osasto olevan. Enkä kyllä siellä synnyttäneiltä kavereilta mitään pahaa ole kuullut, vaikka KOKS noin muuten kotkalaisten keskuudessa välilä saakin huutia.
 
Musta ois kans kiva treffata muitakin pk-seudun odottajia. Tulee niin harvoin kirjoiteltua ja käytyä näillä keskustelupalstoilla, mut kokemusten jakaminen kasvokkain olisi mulle luontevampaa:happy:
 
Musta voisi myös olla ihan kiva tavata muita maaliskuun odottajia pk-seudulla. Mulla kun ei ole ihan niin lähipiirissä ketään muita tällä seudulla, joilla on vauvoja/lapsia.
 
Sama täällä, treffit ois kivat :) itselleni sopisi parhaiten viikonloput (tai arki-illat pienellä säädöllä), mitenkäs muut?
 
Takaisin
Top