Ostoskäyttäytymisesi? Ostolakko?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Törmäsin uutisia selaillessani ostolakkoon. Ajatuksena siis olla ostamatta muuta kuin ruokaa ja tyyliin hammastahnaa.

Itse en siihen pystyisi, mutta onhan se hyvä pysähtyä miettimään omia kulutustottumuksia. Vaatteiden suhteen ei ainakaan liene ongelmaa, sillä en erityisemmin pidä vaatteiden shoppailusta. Se mitä ostan tulee ostettua useimmiten kirpparilta. Kaupasta sitten jos oikeasti tarvitsee. Muutenkaan en liene shoppailun suhteen sieltä pahimmasta päästä vaikka joskus saattaa tulla tehtyä heräteostoksia. Harvemmin kuitenkaan mitään oikeasti turhaa. Pahin kompastuskiveni lienee kirjakauppa. Ehkä voisi lukea niitä nykyisiä kirjoja ennen kuin hankkii uusia, mutta ale:ssa oleva kiinnostava kirja on toisinaan liian houkutteleva. :rolleyes: Ehkä ne ehtii lukea kun lapsi on isompi ja oma keskittyminen riittää siihen... Vihkojakin saattaa olla pari ylimääräistä, mutta toisaalta ne tulee kyllä käyttöön ennemmin tai myöhemmin. Toinen vaaranpaikka on keskiaikamarkkinat yms, missä tulee aina vastaan jotain ei ehkä niin tarpeellista, mutta aivan mahtavaa. :grin
 
Mäkään en tykkää shoppailla, mutta lapselle on tietysti pakko. Itselle yritän ostaa nykyään vain laadukasta ja kestävää ja jättää lumppukaupat kokonaan väliin. Kenkiäkin voi korjauttaa lähes loputtomiin, kun hankkii laatua!
 
Sorrun usein (todellakin, liian usein) ostelemaan vaatteita, kenkiä yms. joita en koskaan käytä. Nytkin varastohuoneen nurkissa lojuu vuorikaupalla lumppuja, asusteita (ja kenkiä) keräämässä pölyä.
 
Ei kyllä onnistu ihan jo lastenkin takia, kun heille on pakko ostaa jatkuvasti jotain kun kasvavat kuin rikkaruohot. :) Ja kyllä mä itsellenikin välillä ostan, vaikken mikään shoppailuhirmu olekaan. Olen myös yrittänyt alkaa ostaa enemmän laatua ja vähemmän riepuja, mutta kyllä joskus tulee joku heräteostos tehtyä. Eilen ostin kaksi käsilaukkua - ison, johon mahtuu läppäri ja pienemmän - mutta ne tulevat ehdottomasti tarpeeseen, sillä laukku on ollut hankintalistalla varmaan lähemmäs vuoden.

Ostolakkoon en siis lähde, mutta toki muuten on hyvä miettiä kulutustottumuksiaan itse kunkin.
 
En ole shoppailija ,mutta lapselle tietysti tulee ostettua vaatteita. Aika paljon saamme käytettynä mutta ulkovaatteet ja kengät ostan uutena. Itselleni ostan ehkä liiankin vähän, kaikki vaatteet alkavat olla kuluneita ja suurin osa on joltakin käytettynä saatu. Varmaan on pakko hankkia muutama siistimpi vaate sitten kun töihin lähtee.

Kotihoidontuella on jotenkin tosi helppo olla harkitseva kuluttaja.
 
Näin kyllä on. Kela pitää tehokkaasti huolen, ettei liikaa tule tuhlattua.. :D

Minä olen kyllä muutenkin harkitseva ostelija tai ehkä minusta on tämän vallitsevan talouselämän myötä tullut sellainen. Hyvin harvoin tulee mitään heräteostoksia tehtyä ja jos jotain tulee herätteenä ostettua, on se yleensä kuitenkin jotain järkevää ja sille on käyttötarkoitus. Esim lapsille saattaa ale-rekistä tarttua uudet housut tai muuta vastaavaa mukaan. Harvemmin niitä ostoksia tulee etukäteen suunniteltua.
 
Joo kelan ansiosta ei tule paljoa shoppailtua ylimääräisiä :D
Muutenkin olen melko harkitseva ostostelija, ja tykkään kirppareista. Oikeaan ostolakkoon en ryhdy, kun lapset tarttee vähän väliä jotain uutta :)
 
En alkaisi ostolakkoon. Ostoskäyttäytymiseni on sellaista, että ostan uuden kun vanha menee rikki/käy kelvottomaksi. Joskus tulee toki huteja. Ostan kerralla mahdollisimman hyvän, jotta kestäisi kauan. Lasten juttuja olen ostanut tori.fistä, kirppareita ei oikein ole täällä. Täällä on vain sellainen, jossa myydään tavaraa, jonka veisin itse roskiin. Käytettyjä suosin jos se on mahdollista, mutta jotkut jutut esim. kengät ostan aina uutena.

Shoppailemisesta en tykkää minäkään, kätevää, kun nykyään saa tilattua netistä kaikkea. Lasten vaatteiden nettikaupoissa on usein kausialeja.

Pyydän myös tarpeellisia juttuja usein synttäri-/joululahjaksi, esim. haalari, kengät tms kalliimpaa. Rahaa menee eniten lapsen ulkovarusteisiin ja housuihin. Olen joutunut teettämään useita housuja, koska lapsella ei kaupan housut pysy päällä. Itselleni ostan vain pakon edessä vaatteita ja kenkiä, kauneushoidoissa yms. ei ole varaa käydä koskaan. Emme myöskään käy missään lomilla tai matkustele, ei ole varaa edes hotelliviikonloppuun.

Se on totta, ettei köyhän kannata ostaa halpaa, tulee kalliimmaksi ajan kuluessa niin päin.
 
En taida olla uutisen kohderyhmää, koska todella harvoin löydän itselleni kaupoista mitään ostettavaa, halparättikaupoista ei ikinä löydy mitään sopivaa ja siedettävää, vaikka tarvitsisi ja rahaakin olisi.

Lastenvaatteita toki ostan, koska lapsi kasvaa, eikä liian pienissäkään voi lasta pitää. Ostan yleensä kirppiksiltä, koska halparättikauppojen lastenvaatteet ovat rumia, ja värit ainoastaan vaaleanpunaista/pinkkiä/violettia ja sinistä/mustaa. Joskus jos kirppikseltä ei löydy ja pakko on ostaa, sitten ostan Villervallaa ja Småfolkia uutena, mutta tätä tapahtuu ehkä kerran vuodessa tai harvemmin.
 
Takaisin
Top