Osittaisimetys

Moon81

Oman äänensä löytänyt
Laitetaan pystyyn tälläinen ketju niille, jotka antavat sekä rinnasta että pullosta. Ja mukaan myös pelkästään korviketta antavat!
 
Minäpä ilmoittaudun raskain sydämin joukkoon... Viime viikon loppupuolella alettiin antamaan korviketta maidon lisäksi. Pumpannut olen viikon verran ja sitä annettu pullosta. Pääasiassa tyttö on ollut rintamaidolla mutta korvikettakin mennyt ihan reilusti. Eilen neuvolassa hoitaja oli sitä mieltä, että painoa oli tullut vähän ehkä liikaakin (310 g viikossa) ja mietti, että mikä syöttämisessä on pielessä. Oli sitä mieltä, että meidän kahden tunnin syötöt on aivan liian pitkiä ja tästä lähtien saisi syödä vaan tunnin kerralla jonka jälkeen tyttö kapaloon jos ei muuten rauhoitu. Ja niimpä me kokeilimme eilen illalla tuota ja hyvinhän se meni, tyttö nukahti hyvin ja minä pääsin aikaisin nukkumaan. Yöllä tyttö on nukkunut 3-6 tuntia putkeen yleensä ja viime yönä ensimmäiset unet kesti vajaa kolme tuntia, söi taas tunnin tissiä ja laitoin kapaloon, nukkui kolmisen tuntia ja söi tunnin jonka jälkeen nukkui vain tunnin ja heräsi syömään... Minä tietysti väsyneenä heräsin ja kirosin koko neuvolan! Jos tyttö kasvaa hyvin ja meillä menee ihan mukavasti niin miksi ihmeessä pitää muuttaa meidän syöttöjä? Paino oli hieman virheellinen, koska kakkaa ei ollut tullut yli vuorokauteen punnitessa ja eilen illalla sitä sitten tulikin ryöppyämällä joten en usko, että tuo 310 g oli realistinen. Totta kai aamulla ensimmäinen ajatus oli, että perhanan lapsi, kun pitää vaan koko ajan herättää mua, kun niin nukuttaisi!! Ja siihen perään ihan hirveän huono mieli. En enää kuuntele neuvoja jotka vaan tekee huonoa meidän väliselle suhteelle. En halua alkaa vihaamaan lastani sen takia, että se nukkuu vaan pieniä pätkiä kerralla, kun me molemmat selvästi tarvittaisiin enemmän unta.
 
Toisesta ketjusta luin, että olette antaneet nania ja nan ha-korviketta. Meillä syötiin aluksi molempia, mutta neidin vatsa meni tosi kovalle ja kakka oli ihan vihreää, kakka ei myöskään tullut ilman levolacia. Vaihdoin baby sempiin ja nyt kakka on sinapinkeltaista, tulee kahden päivän välein ja ilman levolacia. Ilmavaivoja on edelleen, niihin annan disflatyliä. Eli tähän asti parhaalta korvikkeelta on vaikuttanut toi semp. Mennään maanantaina vyöhyketerapiaan, jos sillä sais masuvaivat vähenemään.
 
Minä kanssa ilmottaudun! Alusta asti on menty osittais imetyksellä ja on kyllä edelleen vaikea hyväksyä se tosiasia, että kroppa ei vaan toimi niinkuin pitäisi :sad001 Ensimmäiset pari päivää maidonnousun jälkeen pelkästään mun maito riitti, mutta siitä lähtien on vaan hiipunut tuo tuotanto ja nyt ei vasemmasta tule enää kun vähän:sad001 Olen kaikki keinot yrittänyt millä olisi saanut tuotantoa suurenemaan, mutta mikään ei ole toiminut:confused: Mieskään ei oikein ymmärrä näitä mun tunteita ja tuntuu, että painin yksin tän ongelman kanssa... mutta onneksi täältä saa vertaistukea :)
 
Älkää oikeesti kokeko tästä huonoa omaatuntoa! Äitiys ei saa olla suorittamista! Meillä mies sen verran osallistuu, että netistä lueskelee kaikesta. Esim. "joku on saanut apua ilmavaivoihin rintakumista, onkos meillä sellaisia, mitä ne on?", "korvike saattaa pilata imetyksen" "kokeile toisenlaista imetysasentoa". No kiva, et on kiinnostunut, oon vaan ite noi samat lukenut jo ajat sitten ja kokeillutkin. :) Paitsi noita rintakumeja.

Meillä siis pulloa käytetään n. kerran päivässä, yleensä illalla, kun tyttö ei meinaa millään rauhoittua. Silloin tarjotaan siis rintamaitoa pullosta. Kerran tarjottiin sitä luomukorviketta, sitä meni n. 20ml. Ei tainnut huutaa nälkäänsä...Mä en noita edelleenkään tunnista, et mikä huuto on milloinkin...
 
Joo, ei tästä kannata tuntea syyllisyyttä, jos oma maito ei riitäkkään! Tai no, helpommin sanottu kuin tehty. Kyllä minäkin olen potenut syyllisyyttä ja varsinkin sen takia kun vannoin pyhästi että teen kaikkeni että maitoa tulee ja poika on tyytyväinen, vaan toisin kävi... Kyllä korvikkeellakin kasvaa ihan yhtä fiksuja ja terveitä lapsia!! Esimerkkinä siitä meidän esikoinen, joka ei sairastele sen enempää kuin imetetyt lapsetkaan ja on ihan yhtä viisas kuin ikäisensä lapset. Ja mitä muuta ihanaa ne nyt hehkuttaa näistä äidinmaidolla kasvaneista lapsista...

Meillä korviketta menee vaihtelevasti, riippuen päivästä. Välillä annetaan vaan iltamaito, jota menee 20-60ml ja välillä annan melkein jokaisen imetyskerran jälkeen lisämaitoa. Mutta keskimäärin, menisikö korviketta n. 100ml päivässä. Ja minusta tämä on ihan jees juttu. Kunhan minä en väsy liikaa kun yritän imettää pakonomaisesti kun poika huutaa nälkäänsä tunnin välein!
 
Lykkään tänne ny tosta toisesta ketjusta saman..

Meil tekee vatsaoireita toi Nan ha myös. Nyt ostettiin nutrilon omneo kokeiluun, en osaa sanoa vielä miten toimii. Se on vatsaoireisille tarkoitettu.

Ite pyrin yhä täysimetykseen mut en ton lapsen kustannuksella. On miullaki kaveri jolla oli vauva saanu syntymäpainon kiinni vasta kuukauden iässä mut en mä kyl uskalla. Nyt ku korviketta rajusti vähennettiin ni paino oli noussu vain 80g/6 päivää ja iltahuudot ollu ihan hirveitä välillä. Välillä tosin ok samoilla määrillä?

Tiedä häntä mut nyt annan kyl korviketta sen mitä syö, tuo kuitenki imee tissiä tosi antaumuksella myös. Ni "nälässä pitämisen" tarkoitus ois kuitenki et imis rintaa enemmän, täällä kieltäydytään tissistä kokonaan. Vaik kuin oon lukenu et loppumaito on rasvaisempaa jne ni ei tää edelleenkään saa tarpeeks. Silti eilenkin aktiivisesti imi lähes tunnin ennen kuin hermo meni et mahtoi se oikeesti olla jo aika tyhjä tissi.

Meil ei kuitenkaa oo korvikemäärät tähän asti noussu vaa hiljalleen laskenut ja paino noussut hyvin. Joo ei päästy täysimetykseen niin nopeasti ku mie oisin halunnu mut kuitenki tissi maistuu ja korviketta menee alle 200ml päivässä hyvällä kasvulla. Ni jos ees pysyis tilanne samana oisin tyytyväinen. Yöllä ei enää korviketta ees tartte antaa. Eilen puolen yön aikaan viimeiset ja aamulla kahdeksalta seuraavat ja tissiä kerran välissä.



Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Ei meillä käytetä nannia. Minä oon syöttänyt tuutia. Tänään selvästi huomannut, että tissimaito ei riitä. Tissit tyhjänä ja tytöllä nälkä. Koko porukka väsyneenä eikä kukaan nuku...
 
Meillä näyttää nyt pahasti myös osittaisimetys kariutuvan.. saan enää pumpattua 40 ml kerralla ja kun herra syö 80-100ml kerralla niin siinä menee vaan hermo molemmilla. Vaikka tästä ei pitäisi tulla syyllinen olo ja huono äiti fiilis ei vaan voi mitään, harmittaa ihan älyttömästi. Jouduttiin siis jo synnärillä korviketta antamaan kun maito ei noussut kunnolla ja pikkuisella oli kova nälkä. No, onneksi hän syö kunolla ja kasvaakin nopeasti, oli ottanut syntymäpainonsa kiini reilussa viikossa.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Minä tässä jo luulin, että jätkä on senverran laiska ettei jaksa imeä kuin sen "helpon" maidon. Eilen illalla kokeilin sitten pumpata vielä sen jälkeen, kun vauva oli hotkaissut molemmista rinnoista maidot ennen nukuttelua. Tirahtihan sieltä ihan ruhtinaalliset 10ml molemmista yhteensä!!! Oli kyllä ollut sellainen kiire päivä kaupungilla asioilla juostessa, etten ollut ilmeisesti muistanut juoda tarpeeksi vai mikähän oli syynä... rikkinäiset tissit?? Annettiin siis vielä lisää pullosta korviketta ennen varsinaista nukkumaan rupeamista. Meillähän siis iltanukuttelut kestää n. tunnin verran, kun jätkä itkeskelee/kitisee. Joten eipä siinä minun paljon auta rientää paikalle tyhjine tisseineni, kun jätkä on vetäissyt molemmat melko tyhjiksi tuntia aiemmin! Mies siis hoitaa tämän iltanukuttelun, että minä pääsen nukkumaan jo vähän aiemmin. Onkohan se todellakin niin, että ne tissit vaan sitten tyhjenee vai onko meidän vauva niin malttamaton, ettei jaksa imeä kärsivällisesti niitä vähiä maitoja, mitä on kerennyt jo tunnin aikana kertyä tisseihin? Yöllä imetän ja maito tuntuu kyllä silloin riittävän ja jätkä nukahtaakin helposti syötyään molemmista tisseistä. Voi kun olisikin suihkutissit, josta sitä maitoa riittäisi vaikka naapurinkin kakaroille!!
 
Minä mietiskelen ihan samaa, että onko vika tisseissä vai imemisen viitsimisessä... Mutta toisaalta, samapa tuo, raivoamiseksi se menee aina tissillä niin sitten annan pullon, ettei meillä mee molemmilla hermot.
 
Niin ja se onkin sitten taikatemppu yrittää olla ite hermostumatta kun vauva huutaa ja maitoa ei tuu :sad001 Mä annan aina ensin tissiä ja sitten pullosta lisää kun menee mahdottomaks raivoamiseks.. tissit on raavittu naarmuille ja hermot on riekaleilla mutta jos se tästä.. ei viittis haskoja heittää tiskiinkään kun maitoa tulee kuitenkin pumppaamalla 60ml yhteensä...mä jotenkin elin sellasessa kuvitelmassa että tää syöttäminen ois rentouttavaa :laughing021 Tästä on kyllä rentoutuminen kaukana:excited001
 
Noniin meil on tilanne muuttunut kans. Eka yritin antaa lapsen nälän mukaan tota korviketta mut se päivän roikkui tissi suussa ihan näennäisen tyytyväisenä. Sit illalla sillä oli hirvee sudennälkä kun ei tissi päivän mittaankaan varmasti riittänyt ja ihan kauhea huuto. Sit veti korviketta pohjattomasti hotkimalla ja sit huus mahaansa seuraavaks.

Eli myö ollaan nyt "lapsentahtisuudesta" vaihdettu taas ajastettuun korvikkeen saamiseen. Siis toki jos näyttää et sil on nälkä ni saa taas lisää aikaisintaan tunnin päässä edellisestä ruokailusta mut muuten herättelen sen kolmen tunnin välein syömään jos ei ite pyydä, yöllä annan mennä neljäkin tuntia. Mut itse asiassa ehkä tällä alkaa se maitokin tulla lopulta paremmin? Eli nyt syö molemmat tissit (kun toisesta ei tuu kun tippoja). Ei tuu enää tissillä raivoamista. Sen huonomman se saattaa sylkeä suustaan mut toiselle nukahtaa. Annan imeä niin pitkään kun se aktiivisesti imee vaikka unessa oliskin, puol tuntia yhteensä maksimissaan (eka viallinen tissi vie yleensä 5-10 minuuttia, parempi tissi 10-20 minuuttia). Sit lykkään korviketta kitaan. Jos on kolmen neljän tunnin tauko ni toi vetää 80-90 ml korviketta päälle kerralla :eek: Jos on tunnin parin tauko ni uppoaa 10-40 ml yleensä, korkeintaan 60 pintaan.

Tässä nyt yritän pitää kirjaa siitä milloin syö ja paljonko tulee korviketta vedettyä. Nyt näyttäis menneen ekana päivänä tolla systeemillä 360ml ja toisena jo lähes 550ml korviketta tissin päälle. Kuinkahan nälässä se on ollu ku yritin korvikkeen määrää tiputtaa ja en sit edes tajunnu ku noi mahavaivat myös vaivaa et sil on nälkä lisäks :oops:

Sinällään positiivista et toissa-aamuna ku olin possu ja pumppasin ennen syöttöä tissin ni joo, ryöväsin siltä maidot, mut sitä tuli kuitenki about 35ml kymmeneen minuuttiin. Ei se varmaa suihkutisseihin verrattuna paljon oo mut tietääpähän et tulee sieltäkin oikeesti maitoa ja vauvalla on hyvä imuote et luulis sen saavan vielä paremmin sieltä, toivottavasti. Nyt oon lypsäny käsin lopputippoja aina vauvan syömisen jälkeen jos on syömiseen nukahtanu eli 2-4 kertaa päivässä. Saalis vaihtelee alle kymmenestä millistä ehkä kahteenkymmeneen puol tuntia tai tunti syömisen jälkeen. Loputkin tipat ulos jos se auttais tota maitoa tulemaan lisää. Äh.

Hyvä mieli siitä et nyt vauva ainakin oikeesti syö takuulla tarpeeks eikä tartte siitä huolehtia kuten silloin ku tota korviketta annettiin pienemmät määrät ja yritettiin vähentää. Mut surettaa kyllä että tää meni näin ja nyt ku oon luopunu imetysapulaitteesta ja syötän tissit ja pullosta päälle ni pelkään myös et kusenko imetykseni kokonaan. Tosin tyty nyt imee tehokkaammin kun rinnalla on ja syöttöjä on yhä about 10 vuorokaudessa ja lypsyt päälle niin parhaani nyt ainakin yritän sen imetyksenkin suhteen. Ei tullu mieleenkään et tää menis näin ku jokaisessa imetysoppaassa lukee et lähes kaikilla äideillä riittää maito kun vaan imettää. Meil oli ainaki tuloksena vaan nälkiintynyt vauva ja ihan yhtä vähän tai jopa vähemmän maitoa ku siit syömisestä tuli vaan stressi molemmille :sad001
 
Se on niinku vastakohta rentoutumiselle! :grin Yöllä monesti tolle riittää pelkkä tissi, sillon se imettäminen onkin ihan mukavaa meille molemmille :)
 
Miun päivän hyvät uutiset: Tänään taidan saada 100ml täyteen lypsämällä :) Se ei varmaan oo paljon ku toiset lypsää enemmän kerralla. Miun lypsyt on nyt ollu yhä sitä 10-20ml kerralla ku lypsän aina ton syönnin jälkeen etten ryöväis sen maitoja eikä miulla mitkää täydet tissit taida olla muutenkaan. Mut jos saan tänään 100ml kasaan niin ehkä parin päivän päästä saan 150 kasaan ja joku päivä sen verran et riittää ton lisämaidoiksi? Saa nähdä, 100ml on kaukana noista 550 ml määristä mitä toi korviketta vetää tissin päälle :eek: Mut herättää edes vähän toivoa. Miehellä alkaa isyysloma nyt niin toivottavasti ehdin seuraavan kahden viikon aikana kunnolla tehdä töitä noiden tissieni kanssa.
 
Hyvä Elmiina! Toista se on meillä. Tänään on ollut taas "tyhjätissi"- päivä!! Eilen olin tosi väsynyt ja vaikka kuinka join, niin hyvä että maitoa riitti edes yöllä. Tänään on sitten syöty ensin molemmista rinnoista ja sitten vedetty vielä korviketta 50-70ml sen päälle. Pahasti näyttää siltä, että tämä mamma saa kohta maistaa punaviiniä hyvällä omalla tunnolla, eikä tartee miettiä, milloin seuraavaksi pitää imettää :grin

Kuinka teillä muilla on, tuleeko vauva tyytyväiseksi yhden tissin syönnin jälkeen, vai pitääkö syöttää molemmat? Meillä on alusta asti syöty molemmat, mutta välillä oli pätkä, kun yksi riitti. Nyt ollaan taas syöty n. kolmisen viikkoa taas kahdeta, ja molemmat aika tyhjiksi...
 
Vähän fiiliksen mukaan syö molemmat tai toisen. Jos annan 20ml korviketta alle niin toinen tissi riittää (ehkä tunniksi max. kahdeksi). Meillä yleisemmin myös tissin jälkeen menee 40-60ml korviketta.
Ite ajattelin tällätyylillä mennä niin pitkään kun maitoa tulee edes tilkka tai alkaa hampaita tulee enemmän. Itse olen ajatellu tänhetkisen tilanteen, että on mukavaa kun mieskin voi osallistua ja auttaa.
 
Me ollaan menossa keskiviikkona neuvolaan ja täytyy siellä kysellä vähän vinkkejä: meillä ei poika pysy tissillä hereillä kun max. 5 minuuttia:eek: sen ajan syö kyllä aktiivisesti, mutta ei se määrä riitä koska herää melkein heti :sad001 pullosta on nyt ollu pakko antaa omaa ja korviketta kun siinä pysyy hereillä :oops: ei oo ihan hetkeen trvinu syöttää kummastakin samalla syötöllä... ja maitomäärät tietysti ei ainakaan suurene tuosta kun syö niin vähän :sad001 just kun alko taas näyttämään siltä et saan maitomäärää lisättyä ni tuli tällänen ongelma :confused: minähän en p*rkele lyö hanskoja tiskiin!:angry1
 
Täällä menee kans 40-100ml korviketta/ syöttö. Yöllä en antanu ku nukkui tissille ihan tyytyväisenä ja jatkoi unia. Toinen tissi ei toimi ollenkaan, tarjoan sen aina eka sit siirrän tissille josta tulee ees jotain. Täällä sama ongelma, nukkuu tissille eikä saa tarpeeksi ja sit o lopulta nii paha nälkä et hermo menee eikä huoli tissiä ollenkaan. Tänää en oo päässy ees lypsämään ku kerran ku mies just syöttöajat poissa. :mad:
 
Mulla on tyrehtynyt vissiin koko tissihomma. Pari päivää sitten pumppasin helposti 135 ml mutta nyt ei riitä mihinkään, eikä tissit edes tunnu täysiltä missään vaiheessa. Paljonko teillä syödään kerralla? Meillä meni yks ilta tosiaan tuo mun pumppaama maito ja lisäksi 140 ml korviketta :eek: Välillä menee vaan 100 ml mutta useimmiten menee 150-200 ml. Pitäisköhän ottaa saunasiideri jos se vaikka vähän nostattais maitoa :)
 
Takaisin
Top