Osittaisimetys, parin päivän tauko?

Emmmmi

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2016
Onko kenelläkään kokemusta tai neuvoja seuraavanlaiseen tilanteeseen:

Olen kokopäivätöissä, mutta imetän vielä aamuisin ja iltaisin (ja joskus öisinkin). Rinnat eivät enää ole mitenkään pinkeät (ikinä), eikä tunnu, että maitoa ollenkaan pakkautuisi päivän aikana.

Nyt minulla olisi tulossa pakollinen työmatka (lapsen ollessa noin 1v 3kk ikäinen), ja imetys ei siis ole mahdollista 2-3 päivän aikana.

Pitäisikö yrittää pumpata maitoa työmatkan ajan? (Säännöllisen pumppaamisen päivisin lopetin vauvan ollessa 10kk ikäinen, kun maitoa herui pumpulle enää säälittävän pieniä määriä.) Jos en sitä tee, niin väheneeköhän/loppuukohan maidon tulo?
 
Pilvilinna, niinhän se varmaan menee. Mutta kun ei ole juurikaan käsitystä, että kuinka nopeasti se väheneminen sitten iskee ja kuinka pysyvää sorttia se on :wideyed:

Tietenkin siis pumppaan (tai yritän ainakin), jos on tarvis. Mutta jos täällä on muilla kokemuksia, että pari päivää menisi ilman että maidon tulo vähenee liiaksi, niin mieluummin kyllä välttäisin sen pumppurumban...:rolleyes:
 
Se, kuinka paljon maidonmäärä vähenee riippuu paljon siitä, mikä on lähtöpiste. Jos imettää vain kerran, pari päivässä, niin voi käydä niin, että maidontulo alkaa kokonaan loppumaan jo parissa päivässä. Jos imettää tiheämmin ja etenkin ympärivuorokautisesti, niin pumpulle voi tulla tarvetta ja maito pakkaantuu eikä maidonmäärä radikaalisti vähene.

Minä lopettelin imetyksen täysstoppina, sitä ennen muksu söi joka päivä useasti, mutta hyvin vähän. Täysstoppikaan ei aiheuttanut erityistä maidon pakkaantumista, niin vähässä oli enää muksun tarve maidolle. Eli jo parissa päivässä maidontulo voi tyrehtyä täysin. Suosittelen pumppaamaan, jos et halua lopettaa imettämistä.
 
Maidontuotannon loppumisessa menee noin 40 vuorokautta. Toki jos imetys on jo vähäistä, niin tauko voi vähentää entisestään, toisilla taas rinnat ovat tottuneet harvempaan taaperoimetykseen eikä ero välttämättä vaikuta radikaalisti. Onko sinulla kuitenkin toiveena jatkaa imetystä myös tämän matkan jälkeen? Tällöin olisi hyvä pumpata tai lypsää matkan aikana muutaman kerran, vaikka sieltä ei paljoa tulisikaan. Myös siltä varalta, jos pakkautumista tulee, jotta voit välttää tukokset/rintatulehduksen.

Jos sinulla on ollut haasteita herumisen kanssa aina pumpullasi, voit harkita myös jonkin toisen pumpun kokeilemista. Tuttavani herui normaalia enemmän pumpulle katsoessaan tätä lypsyvideota (oli lisäämässä tuotantoa).

Opetettiinko synnytysvuodeosastolla käsinlypsy sinulle? Se tulisi opettaa jokaiselle äidille synnytysvuodeosastolla, mutta jostain kumman syystä tämä ei toteudu (minullekaan ei opetettu, joten käsinlypsytekniikka ei ollut ollenkaan hanskassa). Tässä esim. englanninkielinen opetusvideo käsinlypsylle (tekstitettynä): https://www.youtube.com/watch?v=9gQ8119RNeI&t=9s

Tässä vastaava video sekä tekstitettynä että englanniksi selitettynä: https://www.youtube.com/watch?v=BOJD82jHty8&t=30s
 
Ikävä kyllä en luottaisi siihen että edes pumppauksella maidon tulo jatkuu pidemmässä tauossa. Itselläni esikoisen kohdalla täysimetyksessä yhden illan yön aikan maidontulo loppui kun seinään vaikka pumppasin ahkerasti ja olin kova tuottaa maitoa. Yritin vielä päiviä jatkaa imetystä mutta... Harmitti tosi paljon!!!
 
Pumppaamisessa olen kyllä suhteellisen pro: 7 kuukauden ajan töissä pumppasin noin 4-5 dl aina seuraavaksi päiväksi vauvalle päiväkotiin. Kahdella eri sähkökäyttöisellä pumpulla ja yhdellä käsikäyttöisellä on pumpattu, ja kaikki kolme toimivat hyvin tuohon 10kk asti, mikään ei enää sitten 10 kk jälkeen, joten en usko, että on pumpusta kiinni. Imettäessäkin maidon herumisen tunsi sitä ennen selvästi, nyt ei enää niinkään, eli jotain tuossa 10 kk kohdilla selvästi muuttui. Käsin muutaman suihkauksen pumppaamalla joskus aina varmistan, että kyllä sieltä maitoa kuitenkin edelleen tulee.

Sain onneksi työmatkan lyhennettyä vain yhden yön pituiseksi, joten nyt vaan toivon, että tuo kahden imetyskerran väliin jättäminen ei liiaksi vaikuta. Ja ehkä otan jonkun noista pumpuista kuitenkin mukaan ja kokeilen josko kuitenkin jotain saisi irtoamaan.
 
Mä olen ollut imettämättä kohta pari viikkoa ja silti tulee maitoa vielä kun kokeilee. Ei pakkaudu eikä ole kipuja joten kai se siitä loppuu kohta. Tämäkin on varmaan yksilöllistä.
Yli vuoden ikäinen lapsi ei äidinmaitoa ravinnoksi tarvitse, joten kai se herumisen loppuminen on ihan luonnollista.
 
Imetin 11kk ikäistä esikoista 8-10 kertaa vuorokaudessa. Tulin raskaaksi kun esikko oli 9kk (imetyksestä huolimatta) ja neuvolassa sanottiin että lopeta imetys heti jos et halua suurta keskenmenon riskiä. Tehtiin viiden päivän lopetussuunnitelma. Ja maidontulo loppui kuin seinään. Olin silloin tosin alipainoinen, joten se saattoi vaikuttaa. Lapsi ei ollut lehmänmaitoon siirtymisestä moksiskaan. Siirryttiin suoraan luomumaitoon nokkamukista. Pulloa ja korviketta ei siis koskaan käytetty.
 
Neuvolassa on valitettavasti ohjattu Asteriaa väärin. :sad001

Ei välttämättä, asteria kertoo olleensa todella alipainoinen. Kokonaisuus on ratkaissut ohjeistuksen, olisiko sikiölle ja maitoon riittänyt ravintoaineita, entä äidille? Yleisesti raskaus ei vaikuta imetykseen ja toisinpäin, mutta on poikkeuksia.
 
Takaisin
Top